Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

Op 18 juli 2021 22:34:00 schreef mvdk:
[...]
Je hoort alleen iets als je een ouderwetse, mechanische TF ontvanger in je meterkast hebt hangen.

Toen ik nog een huurboiler had van de energieboer zat er boven het meterbord een relais voor de boiler, Dat werd geschakeld door een schakeldraad in de kabel naar de straat. Een andere schakeldraad dan de schakeldraad voor de meter. Het omklappen van dat relais was duidelijk hoorbaar. De boiler schakelde wat later dan de meter.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Ik heb al eerder hier in het topic gezegd dat ik hier in huis twee van die scheerkop TF ontvangertjes heb liggen. Om 23:00, ook op zondag, loopt dat ding, geeft een herhaling voor alle dubbelcommando's. Twee minuten later Een uur later word er een zending gegeven voor iets specifieks, maar dat is een keuzecommando. Het schakelcommando word vooraf gegaan door een sleutel van 8 impulsplaatsen.
Wat ik trachtte te zeggen, op zondagavond gebeurt er eigenlijk niks wat je kan horen klikken: tarief staat al in, en ook als je een boilerrelais hebt, die staat ook het hele weekend in. Tenminste, in mijn gebied.
Heb je een TF relais naast de meter hangen, omdat ze in het verleden een workaround hebben gedaan om een tariefstoring te verhelpen, dan moet dat een ouderwetse, mechanische zijn. Die digitale dingen hoor niet, nahja, je hoort em in of uitschakelen. Het telegram hoor je niet.

Hubie

Special Member

Nou,weekend of niet,ik hoorde hem net met een forse tik inschakelen.

Edit\ BTW,het boeit mij eigenlijk niet dat het TF-signaal gaat verdwijnen want ik heb al een paar jaar een slimme meter met dubbele teller (dag&dal)En het verschil is tegenwoordig 1 cent per KWh.
Ik was alleen benieuwd of het TF-signaal nog verzonden wordt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 18 juli 2021 23:55:09 (66%)

Op 18 juli 2021 23:03:02 schreef Hubie:

Ik was alleen benieuwd of het TF-signaal nog verzonden wordt.

Was je het of ben je het?
Als je het was, moet je onderstaand bericht maar niet lezen.
Als je het niet was maar nog steeds bent, waarom schrijf je dan niet "Ik ben benieuwd"? .

In Dordrecht/Rotterdam gaat het TF signaal pas uit in oktober, hoorde ik van stedin.

rob040

Golden Member

Op 20 juli 2021 17:31:42 schreef stortbak:
[...]

Was je het of ben je het?
Als je het was, moet je onderstaand bericht maar niet lezen.
Als je het niet was maar nog steeds bent, waarom schrijf je dan niet "Ik ben benieuwd"? .

"Was" is goed, want na het horen van de tik op zondagavond 23:00 uur was (of is het is) de vraag op dat moment beantwoord.
Kan zijn dat Hubie opnieuw benieuwd raakt in de toekomst... :+

mvdk

Golden Member

In Dordrecht/Rotterdam gaat het TF signaal pas uit in oktober, hoorde ik van stedin.

Eerst zien, dan geloven.
Uit het moppentopic, wat loopt in de koffiecorner:

Op 10 juli 2021 20:16:14 schreef CrossFireX:
Over 2 mannen die voor de stad werken bij de groendienst;

Een voorbijganger kijkt van afstand wat ze aan het doen zijn, en daarbij valt hem iets merkwaardigs op.
Op een pleintje maakt de eerste man diepe putjes, de volgende man vult die daarna weer op.

Hij wil toch weten wat ze aan het doen zijn en gaat het even vragen.

Nou wat gebeurt hier eigenlijk?

Antwoord; Wel wij planten namelijk boompjes, maar de man die de boompjes plant is vandaag ziek...

Is een aardige beschrijving hoe het ook bij een bedrijf als Stedin werkt.
Ook al is het absoluut zinloos, laten ze toch die apparatuur draaien.
Ik heb ook al eens verteld hoe door in het net het TF signaal te meten, ze ongeregeldheden kunnen opsporen. Dat meten word ook nog steeds gedaan.

Hubie

Special Member

In de loop van 2022 schrijft Eneco (zie brief hierboven)Wat is in de loop van? Is dat halverwege het jaar?of januari? of kan het ook december zijn? ;-) lekker duidelijk.

mvdk

Golden Member

Op 4 juli 2021 23:23:18 schreef mvdk:
[...]
Jazeker wel. Het gaat precies zoals ik verwacht heb. Waarschijnlijk worden vanaf 1 juli administratief beide tarieven bij elkaar geteld, en word er vanaf 1 juli geen vastrecht voor nachttarief meer berekend.

Het uitschakelen van de TF apparatuur is een technische zaak, en komt waarschijnlijk pas aan de orde als er iets defect raakt, of als ze de schakelaarvelden in de schakelinstallaties nodig hebben ivm uitbreiding.

Gisteren nacht heb ik rond 3-4 uur of zo nog een TF signaal gehoord bij ons. (NB regio Oss).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Regio Gouda, Stedin.
Na een week lang 24 uur op het nachttarief te hebben gestaan, is afgelopen maandag weer de dag nacht omschakeling aktief.
En daarmee de TF signalen.

Het lijkt wel wat op de informatie voorziening rondom Covid19, ook zo warrig/verwarrend.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 juli 2021 20:05:46 schreef Hubie:
In de loop van 2022 schrijft Eneco (zie brief hierboven)Wat is in de loop van? Is dat halverwege het jaar?of januari? of kan het ook december zijn? ;-) lekker duidelijk.

Het wordt 17 juni, 15.41 uur.

Maar dat kan nog wijzigen. :)

(logischer: Eneco kan dat zelf nog niet weten, omdat het hoofdzakelijk van de gebruikers afhangt. En dié zijn warrig.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik denk dat Stedin het zelf nog niet weet,laat staan Ene Ko. ;-)

mvdk

Golden Member

Zou het misschien kunnen, (ik heb zoëven nog weer eens het verhaal van Roetzen door zitten lezen), dat het warmwaterapparatenbedrijf, dat van Eneco is losgeweekt, een probleem heeft met een aantal enkelbijters.
Mensen die gewoon hun contract willen aanhouden, met automatische 23:00 - 07:00 inschakeling, die geen zin hebben in extra kosten, en die met een groepje een jurist hebben ingehuurd.
Als op een gegeven moment duizenden boilerklantjes weglopen bij het bedrijf Gasservice, zonder opzeg, gewoon stoppen, dan ga je als bedrijf kopje onder. Dat die via Eneco, waar ze die toko van over genomen hebben, Stedin onder druk zetten om tarief en boiler schakeling te blijven zenden. Boilers worden niet allemaal met een eigen tariefdraad of TF relais aangestuurd, bij een deel zit het hulprelais afgetakt van de nachttariefdraad.

Ik denk maar wat.

Op 22 juli 2021 00:15:12 schreef mvdk:
Ik denk maar wat.

Ach ja, daar hebben we allemaal wel eens last van. :)

Maar je hebt wel een interessant punt. Ik vroeg me al af hoe dat gegaan zou zijn als ik nog een huurboiler had gehad en wel een slimme meter had genomen. Leuk overigens dat je mijn verhaal over gasservice en de boiler nog even gelezen hebt. :) Uit de verhalen van @Hubie begrijp ik dat - in elk geval bij hem - de boiler niet wordt geschakeld vanuit de slimme meter, maar nog steeds op de oude manier. Ja, en als die oude manier dan ophoudt heb je als klant nadeel omdat je iets anders moet verzinnen om je boiler nog automatisch op nachttarief in te schakelen. Of het nou loont om in plaats van een tientje voor een elektronische tijdschakelaar een advocaat in te huren voor die ene cent verschil tussen dag- een nachttarief vraag ik me dan wel af.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat een slimme advocaat er wel een punt van kan maken en dat het netjes juridisch oplossen van dat punt gasservice, resp Eneco en Stedin een boel geld gaat kosten en dat die oplossing verder weinig of niets aan voordeel voor wie dan ook oplevert.

Hmmm.. Wie kent er verder nog iemand met een huurboiler van het energiebedrijf?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

Geyservervangende boilers hebben vaak ook gewoon een ingebouwde klok, dus schakelen zelfstandig in zonder signaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 juli 2021 12:47:47 schreef Roetzen:
[...]

Ach ja, daar hebben we allemaal wel eens last van. :)

Maar je hebt wel een interessant punt. Ik vroeg me al af hoe dat gegaan zou zijn als ik nog een huurboiler had gehad en wel een slimme meter had genomen. Leuk overigens dat je mijn verhaal over gasservice en de boiler nog even gelezen hebt. :) Uit de verhalen van @Hubie begrijp ik dat - in elk geval bij hem - de boiler niet wordt geschakeld vanuit de slimme meter, maar nog steeds op de oude manier. Ja, en als die oude manier dan ophoudt heb je als klant nadeel omdat je iets anders moet verzinnen om je boiler nog automatisch op nachttarief in te schakelen. Of het nou loont om in plaats van een tientje voor een elektronische tijdschakelaar een advocaat in te huren voor die ene cent verschil tussen dag- een nachttarief vraag ik me dan wel af.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat een slimme advocaat er wel een punt van kan maken en dat het netjes juridisch oplossen van dat punt gasservice, resp Eneco en Stedin een boel geld gaat kosten en dat die oplossing verder weinig of niets aan voordeel voor wie dan ook oplevert.

Hmmm.. Wie kent er verder nog iemand met een huurboiler van het energiebedrijf?

Een tijdklok kan maar mist - een vooral makkelijke manier - op de boiler optioneel handmatig aan/uit te schakelen.
Theben heeft hier sinds kort een tijdklok voor met een handmatige knop, in een kunstof kastje, voor de hoofdprijs.

Ik test momenteel deze oplossing op de zaak: https://cs-benelux.nl/voorkom-hoge-stroomrekening/

mvdk

Golden Member

Wat ik nou zo eigenaardig vind, ook weer in dit verhaal van dit bedrijf, (dat cs-benelux), dat TF een verouderde techniek zou zijn, en zo veel kost.
Om met het laatste te beginnen: het kost per zending mogelijk 2kWh, dus dat zijn de kosten niet. Vroeger, ja vroeger. Met die roterende omvormers, dat kostte heel veel energie om die ijzermassa op gang te krijgen. Die na de zending nog een minuut of 2 nadraaide tot de boel tot stilstand kwam.
Dan: de verouderde techniek. Slaat dat op het principe? Of de toegepaste componenten? Er staat bijna nergens meer een roterende omvormer. Bijna alle installaties zijn kasten met vermogenselektronica. In de wereld van E-transport en distributie zijn afschrijvingstermijnen van 40 - 50 jaar gebruikelijk. De meeste installaties zijn halverwege die termijn.
Dat is het dus ook niet.

Ik had een huurboiler, maar 10jaar geleden vervangen door een eigen boiler. Deze wel aangestuurd via een boilerrelais. Dit relais doet het sinds 3 juli idd. niet meer, schakel het nu handmatig.
Ik wil iets gaan maken op de P1-port zoals in de link van T-sec

Op 22 juli 2021 12:47:47 schreef Roetzen:
[...]

Hmmm.. Wie kent er verder nog iemand met een huurboiler van het energiebedrijf?

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.

waarom nog die nachttarieven achterna jagen? de boiler laten opwarmen als je weet dat het nodig is kost minder stroom, bijv de afwas is weinig water en kan op een boiler van 60 graden ook nog. paar uur later douchen dan is het ding opgewarmd. scheelt de warmtelek van een boiler die nu in de nacht wordt opgewarmd, terwijl dat miss niet nodig is bij velen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 22 juli 2021 12:47:47 schreef Roetzen:
Ja, en als die oude manier dan ophoudt heb je als klant nadeel omdat je iets anders moet verzinnen om je boiler nog automatisch op nachttarief in te schakelen. Of het nou loont om in plaats van een tientje voor een elektronische tijdschakelaar een advocaat in te huren voor die ene cent verschil tussen dag- een nachttarief vraag ik me dan wel af.

Als het dag/nachttarief is opgeheven is er vanaf dat moment geen economisch verschil meer in de kWh prijs.
Dat moment is was 1 juli 2021, het maakt sinds dat moment niet meer uit of je de boiler in het dag of nachttarief inschakelt, de KWh prijs is gelijk!

Dat de techniek nog steeds schakelt is niet aan de orde. Er is geen prijsverschil meer.
Wel zouden zer, als ze het netjes doen, de meterstanden per 1 juli opgenomen moeten hebben.
Maar dat schatten ze in (in wiens voordeel dat is blijft de vraag)
Zet toch lekker die boiler altijd aan, en laat hem op zijn eigen thermostaat het water warm houden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 juli 2021 14:41:13 schreef T-sec:
[...]
Een tijdklok kan maar mist - een vooral makkelijke manier - op de boiler optioneel handmatig aan/uit te schakelen.

Dat hangt af van de tijdklok. Het schakelklokje dat ik hier meer dan een decennium voor de boiler heb gebruikt kon ik eenvoudig met een knopje handmatig bedienen. Op twee manieren: 1) aan of uit tot het volgende schakelmoment of 2) permanent aan of uit.

Ik test momenteel deze oplossing op de zaak: https://cs-benelux.nl/voorkom-hoge-stroomrekening/

Er staat geen prijs bij, dus het zal wel duur zijn. Ik betwijfel echt of je dat in twee jaar terugverdiend zoals geclaimd.

Op 22 juli 2021 15:18:20 schreef mvdk:
Wat ik nou zo eigenaardig vind, ook weer in dit verhaal van dit bedrijf, (dat cs-benelux), dat TF een verouderde techniek zou zijn, en zo veel kost.

Wat er verouderd aan is is niet zo zeer dat het niet meer zo goed zou werken als toen het nieuw was, maar dat het niet meer voldoet aan de eisen van de moderne tijd. Om 23:00 de boiler inschakelen en om 07:00 weer uit is niet wat je over twee jaar nog wil.

Mij overbuurman heeft een paar kW aan zonnecellen liggen en hij heeft een electrische auto. Ik weet niet of hij ook een electrische boiler heeft, dat zal ik bij gelegenheid nog eens vragen. Laten we ten behoeve van de discussie even aannemen dat hij ook een boiler heeft.

Zoals het nu is kan hij s'nachts de auto opladen en overdag de opbrengst van de zonnecellen terugleveren aan het net. Maar die salderingsregeling die houdt een keer op. Er wordt nog wat gesteggeld over wanneer precies, maar het houdt echt een keer op en dan komen er variabele tarieven in de plaats van het dag-nacht tarief. En de verschillen zullen veel groter zijn dan die 1 cent per kWh tussen het huidige dag en nacht tarief. Dat gaan wij nog meemaken. Dan wil je niet meer dan nodig aan het net terugleveren en de zonnestroom juist zo veel mogelijk direct ter plekke gebruiken. Dus overdag als de zon lekker schijnt de auto opladen en de boiler laten opwarmen. En als de auto vol is en de boiler heet, de vaarwasser en de wasmachine laten draaien. Of juist weer even niet als de zon niet schijnt en het niet waait en de stroomprijs omhoog schiet. Het zit er al in tegenwoordig. De lader van de auto en de omvormer van de zonnecellen praten met elkaar en met de slimme meter om dat allemaal optimaal te laten verlopen. Aan dat TF signaal dat niks anders kan dan de in het hele land tegelijk de boiler aan te zetten heb je dan eigenlijk niks meer. In die zin is het verouderd.

Dan: de verouderde techniek. Slaat dat op het principe?

Het principe dus. In het hele land tussen 23:00 en 07:00 de boiler aanzetten is veel te rigide.

Op 22 juli 2021 18:29:51 schreef electron24:
Ik had een huurboiler, maar 10jaar geleden vervangen door een eigen boiler. Deze wel aangestuurd via een boilerrelais. Dit relais doet het sinds 3 juli idd. niet meer, schakel het nu handmatig.
Ik wil iets gaan maken op de P1-port zoals in de link van T-sec
[...]

Ze hebben bij jou het boilerrelais laten zitten toen de huurboiler werd verwijderd?

Op 22 juli 2021 20:28:02 schreef testman:
waarom nog die nachttarieven achterna jagen? de boiler laten opwarmen als je weet dat het nodig is kost minder stroom, bijv de afwas is weinig water en kan op een boiler van 60 graden ook nog. paar uur later douchen dan is het ding opgewarmd. scheelt de warmtelek van een boiler die nu in de nacht wordt opgewarmd, terwijl dat miss niet nodig is bij velen.

Inderdaad, met het huidige minieme verschil tussen dag- en nachttarief loont het eigenlijk niet meer .

Op 22 juli 2021 21:00:37 schreef vergeten:
[...]
Als het dag/nachttarief is opgeheven is er vanaf dat moment geen economisch verschil meer in de kWh prijs.
Dat moment is was 1 juli 2021, het maakt sinds dat moment niet meer uit of je de boiler in het dag of nachttarief inschakelt, de KWh prijs is gelijk!

Alleen voor degenen die nog geen slimme meter hebben. Wie wel een slimme meter heeft, heeft nog steeds dag-nachttarief als die het voor de installatie van de slimme meter ook had.

Zet toch lekker die boiler altijd aan, en laat hem op zijn eigen thermostaat het water warm houden.

Dat is dan ook zoals ik het nu doe. Maar ik heb dan ook (nog) geen slimme meter.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
vergeten

Golden Member

Op 22 juli 2021 21:01:59 schreef Roetzen:

En de verschillen zullen veel groter zijn dan die 1 cent per kWh tussen het huidige dag en nacht tarief.

Hallo....Dat bestaat niet meer!!! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 juli 2021 21:07:18 schreef vergeten:
[...]
Hallo....Dat bestaat niet meer!!! :)

Hallo, in Dordrecht / Rotterdam nog tot oktober 2021.
Zelf gehoord van Stedin.

In Nederland is geen sprake van het afschaffen van het dubbel tarief. Tenminste niet als je een slimme meter hebt hangen. Dat het tariefsverschil minimaal is, is een andere zaak.

Voor de oude meters geldt wel dat er geen dubbeltarief meer kan worden berekend, aangezien vanaf 1 juli niet meer gegarandeerd is dat de meter een tariefpuls ontvangt. Dat wordt administratief opgelost door voor deze klanten voortaan enkeltarief te berekenen.

mvdk

Golden Member

@Tinus22: zie mijn post van 4 juli...

Op 4 juli 2021 23:23:18 schreef mvdk:
[...]
Jazeker wel. Het gaat precies zoals ik verwacht heb. Waarschijnlijk worden vanaf 1 juli administratief beide tarieven bij elkaar geteld, en word er vanaf 1 juli geen vastrecht voor nachttarief meer berekend.
Het uitschakelen van de TF apparatuur is een technische zaak, en komt waarschijnlijk pas aan de orde als er iets defect raakt, of als ze de schakelaarvelden in de schakelinstallaties nodig hebben ivm uitbreiding.
Ben overigens wél nieuwsgierig naar hoe het gaat in gebieden waar geen TF is, die zijn er ook. TF was hoofdzakelijk bij de oude gemeentelijke bedrijven een ding.
(...)