Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

vergeten suggereert hiervoor dat er geen dubbeltarief meer bestaat. Voor de slimme meters geldt dat niet, deze worden ook na 1 juli tegen dubbeltarief afgerekend. Vandaar mijn opmerking.

Het samentellen van beide tarieven is dus enkel bij niet slimme meters van toepassing.

Op 22 juli 2021 21:01:59 schreef Roetzen:
[...]
Dat hangt af van de tijdklok. Het schakelklokje dat ik hier meer dan een decennium voor de boiler heb gebruikt kon ik eenvoudig met een knopje handmatig bedienen. Op twee manieren: 1) aan of uit tot het volgende schakelmoment of 2) permanent aan of uit.
[...]
Er staat geen prijs bij, dus het zal wel duur zijn. Ik betwijfel echt of je dat in twee jaar terugverdiend zoals geclaimd.
[...]

De klopt, praktsich elke schakelklok heeft een mogelijkheid om handmatig aan/uit te schakelen maar het gaat om de grootte van het knopje, hoe duidelijk deze zichtbaar is en het gemak waarmee deze bedient kan worden.

De doelgroep die ongeacht welk excuus toch 's nachts en in het weekend zijn boiler op wil blijven warmen zijn over het algemeen 65+ers, vaak minder technisch en hebben ook niet de beste ogen meer.
Het oude boiler relais is meestal voorzien van de grote rode- en groene knop voor het handmatig aan/uit zetten en zoiets willen ze terugzien. Simpel bediend en duidelijk zichtbaar.

Het P1 relais is €95,00 bruto ex. en het hangt van je condities en/of je inkoopkanaal af wat je er netto voor betaald.
Prijstechnisch even duur als een goede astro schakelklok en zonder nul aan te sluiten waardoor het vervangen voor het oude boiler relais, ook alleen fase en schakeldraad, een kwestie van onwisselen is.
Het P1 relais haalt zijn voeding uit de P1 aansluiting.

De reden dat ik er momenteel 1 in test heb draaien is omdat ik het concept niet ken, het aanbod slechts enkele kanalen is wat vragen oproept en ik daardoor eerst zelf wil zien of het werkt eer ik het bij de pensionado's plaats.
Voor wie geinteresseerd is zal ik mijn bevindingen laten weten.

mvdk

Golden Member

Met alleen een schakelklok ben je er niet. Meestal zijn de contacten van die dingen niet berekend op de stroom van een boiler.
Het beste gebruik je (icm een klokje) een boilerrelais zoals deze:

De kap die er naast ligt, word zó op het relais geplaatst, dat de rode knop nabij de haakse knik in de messing strip zit. Als je de knop indrukt, zal de strip achter een haakje blijven hangen, totdat de zwarte knop word ingedrukt, OF, en dat is het mooie, de relaisspoel word bekrachtigd.
Dit is precies de oplossing voor de doelgroep, mensen die weleens vergeetachtig zijn..

Op 23 juli 2021 10:55:21 schreef mvdk:
Met alleen een schakelklok ben je er niet. Meestal zijn de contacten van die dingen niet berekend op de stroom van een boiler.

Dat valt wel mee. Het elektronisch klokje dat ik destijds bij de Lidl heb gekocht voor minder dan een tientje schakelde, al bijna vijftien jaar vijf keer per week de boiler aan en uit en dat doet het nog steeds prima. Er staat op dat het 16A kan schakelen. Dat is misschien wat optimistisch, maar de 4,5A van de Ohmse weerstand van de boiler is geen enkel probleem.

Het enige wat er aan mankeert is dat het batterijtje dat de klok door laat lopen en de gegevens vasthoudt als ie uit het stopcontact gaat, het nog maar een paar minuten volhoudt. Dat batterijtje vervangen is lastig want het zit op de print gesoldeerd en om daar bij te kunnen moet ik het één en ander demonteren. Dus heb ik het tot dusver maar gelaten..

Het beste gebruik je (icm een klokje) een boilerrelais zoals deze:
[bijlage]

Mooi museumstukje. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Mooi museumstukje.

Wat is het hedendaagse alternatief? En wat kost dat? En hoe duidelijk is dat in het gebruik?

Op 23 juli 2021 13:39:47 schreef mvdk:
[...]
Wat is het hedendaagse alternatief? En wat kost dat? En hoe duidelijk is dat in het gebruik?

Het hedendaagse alternatief is voor mij op dit moment gewoon de boiler 24/7 van spanning voorzien. Ik heb nog een oude Ferraris meter en nu geen dag/nacht tarief meer. Het kost wat het kost en het gebruik is hardstikke duidelijk.

Als ik vandaag of morgen een slimme meter door de strot geduwd krijg kan ik altijd dat klokje van de Lidl weer in gebruik nemen. Maar ook dan ga ik vooralsnog niet investeren iets anders. Met die ene cent verschil tussen dag- en nachttarief duurt het jaren voordat ik die investering er uit heb en goede kans dat dat dag/nachttarief zoals we het nu kennen dan door iets anders vervangen is. En die brug neem ik dan wel als ik er voor sta.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 23 juli 2021 08:40:34 schreef T-sec:
[...]
Het P1 relais is €95,00 bruto ex. en het hangt van je condities en/of je inkoopkanaal af wat je er netto voor betaald.

Als consument reken ik dan maar voor het gemak op €150 en dan moet ik hem er nog zelf inschroeven. Dat lukt mij ook als 75+ nog wel. Maar die doelgroep van jou, de niet technische 65+ met 60% visie moet daar weer een mannetje voor inhuren. Dan staat de teller al gauw op €200.

Op zich is het signaal uit de slimme meter halen "beter" dan met een klok. Vroeger hadden ze hier bij de PUEM ook gedurende het middaguur een daltarief. Als dat weer terugkomt, neemt dat P1 relais het uiteraard vanzelf mee.

Maar ik denk dan toch dat de geclaimde 2 jaar terugverdientijd behoorlijk aan de optimistische kant is. Op de achterkant van mijn bierviltje komt ik eerder op 5 tot 10 jaar.

De reden dat ik er momenteel 1 in test heb draaien is omdat ik het concept niet ken, het aanbod slechts enkele kanalen is wat vragen oproept en ik daardoor eerst zelf wil zien of het werkt eer ik het bij de pensionado's plaats.

Altijd goed om iets uit te proberen natuurlijk en als het voor je werk is kun je het als onkosten opvoeren. De pensionado (ben ik ook dus) kan dat niet.

Voor wie geinteresseerd is zal ik mijn bevindingen laten weten.

We horen het graag.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Vroeger hadden ze hier bij de PUEM ook gedurende het middaguur een daltarief. Als dat weer terugkomt,
(...)

https://www.tennet.org/bedrijfsvoering/Systeemgegevens_afhandeling/Rec…
Ik kon geen recentere info vinden, maar uit deze gegevens durf ik niet af te leiden dat die tijden van middaguur laag tarief ooit weer terugkomen.
Het is niet voor niets afgeschaft.
Dat ons bedrijf, met de toentijdse afrekensystematiek voor enkele miljoenen het schip inging, door een inkooppiek tijdens middaguur...
Iedereen zette z'n boiler én zijn/haar wasmachine aan tussen 12:00 en 14:00
Dat gaat gewoon niet.
En wie betaalt?

mel

Golden Member

soms staat er tegelijk idd te veel aan.Ze zouden iets moeten hebben dat het inschakelen verhindert.Dat bestaat wel voor grootverbruikers,die spertijd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

net als rond 17 uur is ook in de middag al een redelijke piek in het net, dat tijdstip gaan ze dus niet promoten. de rem moet op nog meer verbruikers op het net en aansluitingen die verzwaard worden, wetgeving voor kabels leggen moet veranderen, het duurt nu te lang voor er verzwaard kan worden in de midden en hoogspanning vanwege allerhande redenen en partijen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2021 16:06:01 schreef Roetzen:
[...]
Als consument reken ik dan maar voor het gemak op €150 en dan moet ik hem er nog zelf inschroeven. Dat lukt mij ook als 75+ nog wel. Maar die doelgroep van jou, de niet technische 65+ met 60% visie moet daar weer een mannetje voor inhuren. Dan staat de teller al gauw op €200.

Op zich is het signaal uit de slimme meter halen "beter" dan met een klok. Vroeger hadden ze hier bij de PUEM ook gedurende het middaguur een daltarief. Als dat weer terugkomt, neemt dat P1 relais het uiteraard vanzelf mee.

Maar ik denk dan toch dat de geclaimde 2 jaar terugverdientijd behoorlijk aan de optimistische kant is. Op de achterkant van mijn bierviltje komt ik eerder op 5 tot 10 jaar.
[...]
Altijd goed om iets uit te proberen natuurlijk en als het voor je werk is kun je het als onkosten opvoeren. De pensionado (ben ik ook dus) kan dat niet.
[...]
We horen het graag.

Klopt helemaal, als je zo’n P1 relais als 1 op 1 alternatief voor het oude boiler relais aanschaft dan ben je incl. BTW en verzenden mogelijk al rond de €125,00 kwijt en dat terugverdienen zal misschien even duren.

Mijn klanten met misschien iets conservatieve inslag denken anders: het moet weer worden zoals het was en geen onnodig stroomverbruik. Dus als zij met €200,00 zo’n relais laten leveren en installeren is alles weer zoals het was en kunnen ze misschien beter slapen. Voorlopig heb ik er al 3 in de wachtrij staan en er gaan geruchten dat twee VvE’s met complexen van 12 verdiepingen collectief gaan volgen.

Het P1 relais lijkt zijn werk te doen. Ik heb hem aan een Fluke 1738 energy logger hangen en ik heb de eerste schakeltijd van 23:00-7:00 uur mogen zien in de grafieken.
Handmatig schakelen met de aan/uit knop werkte al prima dus ook die optionele functie is weer net als vroeger.

Volgende week worden de eerste twee geplaatst en zoals het er nu naar uit ziet een fluitje van een cent.
Of het netto netto zinvol is voor de portemonnee? Voor mij wel en de klant heeft zijn oude situatie weer terug.

nu is het vaak ook zo dat een geschakelde lijn voor verlichting in flats nu continu wordt gemaakt en de armaturen vanzelf aangaan als het donker wordt/ beweging wordt gezien. zeker in donkere traphallen ed waar lampen te laat aangaan tov de rest van de het pand. bij renovatie van de verlichting is dat steeds vaker zo. op t werk nog een hele bult werk aan vve's en woningbouw gebouwen om dat om te bouwen, maar het bekende probleem, materiaal levertijden en volk om het te maken zijn het probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2021 18:42:05 schreef mvdk:
[...]
https://www.tennet.org/bedrijfsvoering/Systeemgegevens_afhandeling/Rec…
Ik kon geen recentere info vinden, maar uit deze gegevens durf ik niet af te leiden dat die tijden van middaguur laag tarief ooit weer terugkomen.

Ik noemde het alleen als illustratie dat er meer kan dan alleen van 23:00 - 07:00 in het hele land. Ik zou me kunnen voorstellen dat er dynamisch laag tarief komt als het lekker waait en de zon goed schijnt. En dan niet het hele land tegelijk. Met zo'n P1 relais kan je dat mooi meenemen.

Het is niet voor niets afgeschaft.

Mijn vader had van de boiler twee signaaltjes afgetapt die neonlampjes in de keuken deden branden. Het ene lampje gaf aan wanneer het laag tarief was en het andere lampje wanneer de thermostaat van de boiler inschakelde. Dan kon mijn moeder zien wanneer het laag tarief was en ze de wasmachine kon aanzetten. Die stond in de keuken

Dat ons bedrijf, met de toentijdse afrekensystematiek voor enkele miljoenen het schip inging, door een inkooppiek tijdens middaguur...
Iedereen zette z'n boiler én zijn/haar wasmachine aan tussen 12:00 en 14:00
Dat gaat gewoon niet.
En wie betaalt?

En nu zet "iedereen" om 23:00 zijn boiler en wasmachine EN de vaatwasser aan. En de auto wordt geladen. En dat gaat wel?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

En dat gaat wel?

Zie de link.
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik even terug moest zoeken. 2016 was het laatste overzicht waarin uiteengezet werd wat de term "Off Peak" betekent.
https://www.tennet.org/bedrijfsvoering/Systeemgegevens_afhandeling/Rec…
Ik neem maar even aan dat er sindsdien niet veel veranderd is.

Ik heb al eerder gezegd, er word zelfs nog om 01:00 in de nacht een boilercommando gegeven.
Er schijnen in flats nog veel boilers te zitten. Die allemaal tegelijk inschakelen geeft soms plaatselijk een probleem, te kleine trafo's. Als je 300kVA aan boilers hebt hangen op een 200kVA trafo, en iedereen gaat die dingen met eigen klokjes inschakelen, gaat er op een gegeven moment iets fout.
Bij ons bedrijf hebben we die narigheid in de jaren 80 - 90 opgelost met boileropschakelsystemen met tijdrelais en meerdere TF boilercommandos.

Het zou zomaar kunnen gebeuren dat toch op een gegeven moment word ingezien dat TF eigenlijk niet eens zo'n gek communicatiemiddel is.
Zoals ik het overal lees, is het dag - nacht tarief bij de slimme meters een ingebouwd klokje, nergens lees ik dat het een signaal is wat via de smart communicatie loopt.

Op 23 juli 2021 22:32:36 schreef mvdk:
[...]

Er schijnen in flats nog veel boilers te zitten. Die allemaal tegelijk inschakelen geeft soms plaatselijk een probleem, te kleine trafo's. Als je 300kVA aan boilers hebt hangen op een 200kVA trafo, en iedereen gaat die dingen met eigen klokjes inschakelen, gaat er op een gegeven moment iets fout.

Waarom zou dat meer fout gaan dan wanneer die boilers in die flat allemaal tegelijk met een TF signaal inschakelen? Als ze met eigen klokjes schakelen gaan ze tenminste niet precies gelijk want die klokjes lopen nooit op de seconde gelijk. Met een TF signaal wel.

Het zou zomaar kunnen gebeuren dat toch op een gegeven moment word ingezien dat TF eigenlijk niet eens zo'n gek communicatiemiddel is.

Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen. We krijgen allemaal slimme meters en die doen geen TF meer. Het gaat er echt uit.

Zoals ik het overal lees, is het dag - nacht tarief bij de slimme meters een ingebouwd klokje, nergens lees ik dat het een signaal is wat via de smart communicatie loopt.

Over Pasen en Pinksteren gesproken.. en toch moet dat laatste wel het geval zijn want die Christelijke feestdagen vallen niet op een vaste datum, dat is veel te moeilijk om dat met een voorgeprogrammeerd klokje "voor de eeuwigheid" voor elkaar te krijgen. Dus er moet wel degelijk iets gecommuniceerd worden. En als dat er in zit kan er dus ook meer.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

straatverlichting waren ook meerdere commando's om niet ineens een hoop vermogen erop te knallen. nu met led niet zo'n probleem, als de inschakelstroom voorbij is dan blijft de stroom gelijk. met de gasontlading lampen was dat anders, opstarten van zo'n lamp gaat over het vermogen van de vsa heen, flinke piek op een hele stad aan verlichting die ineens aangaat. problemen met boilers en de pieklast op een trafo zal meevallen, immers zijn de lasten tegenwoordig van grotere orde. niet te vergeten het vele terugleveren als er amper verbruik is op een trafo, nu begint die periode weer met de grote vakantie. er roken vaker trafo's weg tegenwoordig omdat er veel pv terug staat te leveren op een oud net met veel huizen op 1 trafo van te weinig vermogen.

Op 23 juli 2021 13:36:57 schreef Roetzen:
[...]
Dat valt wel mee. Het elektronisch klokje dat ik destijds bij de Lidl heb gekocht voor minder dan een tientje schakelde, al bijna vijftien jaar vijf keer per week de boiler aan en uit en dat doet het nog steeds prima. Er staat op dat het 16A kan schakelen. Dat is misschien wat optimistisch, maar de 4,5A van de Ohmse weerstand van de boiler is geen enkel probleem.

Mooi museumstukje. :)

ik zou oppassen met die goedkope meukklokjes, ken ook gevallen waar een schuur affikte door zo'n klokje met een pomp erop. inductieve lasten kunnen die dingen absoluut niet aan. ik heb de neiging om een relais achter klokken en schemerschakelaars te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 juli 2021 23:26:50 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2021 23:23:45 schreef testman:

ik zou oppassen met die goedkope meukklokjes, ken ook gevallen waar een schuur affikte door zo'n klokje met een pomp erop. inductieve lasten kunnen die dingen absoluut niet aan.

Een boiler is geen inductieve last...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

geen inductieve last nee, maar dan nog geloof ik de specs van spul bij de action niet. action en ali meuk komen hier niet in de installatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2021 23:37:22 schreef testman:
geen inductieve last nee, maar dan nog geloof ik de specs van spul bij de action niet. action en ali meuk komen hier niet in de installatie.

Dat klokje dat ik bijna vijftien jaar de boiler heb laten schakelen komt niet van de Action of van Ali maar van de Lidl. Lidl is een degelijk Duits bedrijf, dat als "meuk" bestempelen is niet terecht.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

https://www.pzc.nl/rotterdam/koud-douchen-dreigt-door-verdwijnen-tf-si…

Ik woon zelf ook in zo'n oudere wijk, probleem zit helemaal niet in de dag / nacht stand van de meter, en de slimme meter lost het ook niet op. In dit soort woningen zit een apart kastje wat de boiler schakelt op basis van het TF signaal en daar moet dus wat anders voor komen, een tijdklokje bv. Het hele artikel slaat op meerdere punten de plank mis.

Zoals de kosten, want subsidie is er niet. ,,Op de boiler moet een knop omgezet worden. Daar moet een installateur aan te pas komen en dat kost geld’’, moppert Coomans. Die kosten lopen uiteen van 60 euro voor doorschakeling van de installatie tot 240 euro voor de klok. In de flat van Margo Odijk doen ze het collectief: kosten 150 euro. ,,Ik heb al 60 aanmeldingen binnen.’’

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mel

Golden Member

Volgens mij wordt er , buiten tarief en boilers, toch veel geschakeld met TF?
Zelfs bruggen, heb ik me laten vertellen...(kan ook semafonie geweest zijn.. :) )

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 12 augustus 2021 12:08:25 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

alles wat met TF wordt geschakeld kan aangepast worden op iets anders. wat van overheidswege met TF ontvangers is voorzien wordt wel omgebouwd voor het eruit is. de los verkochte ontvangers is geen zicht op, pech als dat niet meer werkt.

slimme meters hebben nog steeds een stel klemmen voor de draden naar de TF ontvanger, echter hebben de meterwisselaars dat nog niet gezien en zetten duo blokken op de voeding, wat niet best vastzit :?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Enexis legt het wel duidelijk uit:

https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bieden-we/tf-signaal/consument/gevo…

Maar ook zij gaan uit van het plaatsen van een klokje, schijnbaar heeft niet iedere slimme meter een TF uitgang.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 12 augustus 2021 11:56:36 schreef Roland van Leusden:
https://www.pzc.nl/rotterdam/koud-douchen-dreigt-door-verdwijnen-tf-si…

Ik woon zelf ook in zo'n oudere wijk, probleem zit helemaal niet in de dag / nacht stand van de meter, en de slimme meter lost het ook niet op. In dit soort woningen zit een apart kastje wat de boiler schakelt op basis van het TF signaal en daar moet dus wat anders voor komen, een tijdklokje bv. Het hele artikel slaat op meerdere punten de plank mis.

[...]

Als iets terug in dit topic aangegeven heb ik tot op heden een aantal P1 Relais geplaatst bij klanten die perse terug naar de oude situatie wilde. Dus gewoon tussen 23:00-7:00 uur plus weekenden en feestdagen de boiler aan en verder uit. Dit relais is simpel te plaatsen en los het probleem 100% op.

Of je er in de praktijk heel veel wijzer van wordt is een ander verhaal. Het verschil tussen dag- en nachtstroom is dacht ik iets van €0,01 en als ik het mag geloven vervalt het dag/nacht tarief in de toekomst helemaal.
Daarnaast schakelt de boiler uit als deze op temperatuur is en zal af en toe bijwarmen wanneer de temperatuur iets zakt maar verder verbruikt de boiler niets. De investering van een P1 Relais wordt dus lastig terugverdient.

Op 12 augustus 2021 12:16:37 schreef Roland van Leusden:
Enexis legt het wel duidelijk uit:

https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bieden-we/tf-signaal/consument/gevo…

Maar ook zij gaan uit van het plaatsen van een klokje, schijnbaar heeft niet iedere slimme meter een TF uitgang.

geen enkele slimme meter heeft een Tf uitgang, alleen klemmen voor 2,5mm2 die aftakt van 1 fase en de nul voor de voeding van het TF relais zelf. de meter zet geen gprs signaal om naar een TF uitgang oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer