trafo puntlasapparaat inschakelen op de top

Ik ben zelf een puntlasapparaat aan het maken van een magnetrontrafo. Om te voorkomen dat de huiszekering eruit gaat wil ik de trafo inschakelen op de top van de sinus. Ik heb zelf wel een paar ideeën hoe ik dat kan doen, maar dat vereist vermoedelijk een hoop experimenteerwerk om dat goed te krijgen. Dit probleem moet toch wel vaker voorkomen? Welk circuitje raden jullie aan?

En hoe heet zo'n circuit?

daar heeft oa eltako gewoon relais voor welke schakelen op het juiste moment van de nuldoorgang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er moet met een inductieve load juist niet op de nuldoorgang (van de spanning) geschakeld worden, maar op de top! Hebben ze dat soort relais ook? Hoe heten die?

Op 28 juli 2021 07:14:01 schreef necessaryevil:
Om te voorkomen dat de huiszekering eruit gaat wil ik de trafo inschakelen op de top van de sinus.

Waarom juist de top van de sinus ?
Meestal schakel je op de nuldoorgang om aanloop effecten (stroom) te voorkomen.

Weer wat geleerd vandaag had het artikel nog niet gelezen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Een inductieve last schakel je best in op de top van de sinus, dan is de stroom het laagst.

En in het geval van een puntlasapparaat gaat een NTC je niet helpen, sterker nog .. je wilt geen begrensde inschakeling.
En zelfs dan gaat een NTC niet helpen, als die eenmaal heet is doet hij niet meer mee.

Je wilt kort na elkaar pulsen van een zelfde hoeveelheid energie in de las duwen. Je kunt een aantal periodes tellen om dit te bereiken.

Als je dat toch al moet doen dan ligt een microcontroller voor de hand overigens, nuldoorgangsdetectie en een paar timers.
Zou zou ik het doen in ieder geval.
Schakelen met een stevige TRIAC of een setje IGBT's

Dat staat in de gelinkte documentatie uitgelegd. Ik zal ze nog een keer posten:

Ik had zelf ook over iets heen gelezen. Er zijn twee methoden om een inductieve load te schakelen, random-fire en en peak voltage turn-on.

//edit
Links aangepast

Sine

Moderator

Ja, bij die random fire hoop je dan dat het de meeste tijd goed gaat, in een geval waar je vaak schakelt (zoals een puntlasser) zou ik daar eens niet op gokken ;)

En zoals gezegd, een timer moet je toch al bouwen, daar wat nuldoorgangsdetectie frut bij in freubelen is niet spannend.

-edit-

Je linkt overigens twee keer naar hetzelfde document.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 juli 2021 08:32:44 (10%)

fred101

Golden Member

Opto, comparator. Potmeter als opamp referentie om het inschakelpunt in te stellen zodat je iets vroeger kunt schakelen ivm eventuele vertraging van de SSR of relais

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 juli 2021 07:14:01 schreef necessaryevil:
Ik ben zelf een puntlasapparaat aan het maken van een magnetrontrafo.

Nu heb ik altijd gedacht dat puntlassen met een vrij lage spanning en een hoge stroom plaats vond.
De spanning die uit en magnetrontrafo komt heet dodelijk te zijn. Is dat dan wel de juiste trafo?

Arco

Special Member

Zal wel zo'n omgekat geval zijn:

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 28 juli 2021 14:58:47 (63%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 juli 2021 09:14:40 schreef buzzy:
[...]Nu heb ik altijd gedacht dat puntlassen met een vrij lage spanning en een hoge stroom plaats vond.
De spanning die uit en magnetrontrafo komt heet dodelijk te zijn. Is dat dan wel de juiste trafo?

Plaatje van Arco zal het wel uitleggen maar is volgens mijn browser een gebroken link.

Normaal wordt de trafo gebruikt maar de secundaire 5000 wikkelingen vervangen door 2 wikkelingen met 50mm^2 laskabel. I.p.v. paar duizend volt bij mA's wordt het dus een paar honderd ampere bij een paar volt.

(Gok maar wat voor de getallen, maar principe is hopelijk duidelijk).

jerome

Golden Member

Een magnetron schakelt bij mijn weten ook niet op top of nul doorgang. Waarom het voor een puntlasser dan wel doen. Heb daar ooit een piepschuimsnijder mee gemaakt, en dat gaat best met een klassieke magneetschakelaar.

Op 28 juli 2021 09:14:40 schreef buzzy:
[...]Nu heb ik altijd gedacht dat puntlassen met een vrij lage spanning en een hoge stroom plaats vond.
De spanning die uit en magnetrontrafo komt heet dodelijk te zijn. Is dat dan wel de juiste trafo?

Ik heb de trafo inderdaad aangepast, ik heb de secundaire winding vervangen.

Een magnetron schakelt bij mijn weten ook niet op top of nul doorgang. Waarom het voor een puntlasser dan wel doen. Heb daar ooit een piepschuimsnijder mee gemaakt, en dat gaat best met een klassieke magneetschakelaar.

Een magnetrontrafo zal ook geen dikke kortsluiting aan de secundaire kant hebben. De nieuwe wikkeling heeft een lagere weerstand/impedantie, bovendien zitten er daar nog magneetshunts in die de stroom beperken. Ik heb een magneetshunt verwijderd, de tweede gaat er waarschijnlijk ook nog uit.

Misschien kan het hoor, ik heb al wat geëxperimenteerd door handmatig te schakelen. Dat lijkt goed te gaan. Maar toch ga ik liever uit van wat Sine zegt, schakelen op de top.

Je kan een kant en klare module van Ali gebruiken, die schakelen ook op de top van de sinus.

https://nl.aliexpress.com/item/32808302953.html

Het zijn "Chinese" triac's dus kies de 100A versie, die is bij mij na 1 jaar nog steeds heel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Ah, voor een tientje kun je niet veel zelf gaan knoeien.

een magnetrontrafo heeft normaal een alu 2kV wikkeling, en een inschakelvertraging. echter als je dikke wikkeling 1,6kW verstookt is het nogal veel. doorgaans haal je het originele trafovermogen niet zo snel met die lage spanningen, je overgang weerstand moet dan ook erg laag zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb aan die van mij gemeten, met 50mm^2 haal ik ~3000A bij 0,6V.
Ik gebruik wel speciale puntlas elektroden voor plaatmateriaal.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001606091430.html

<Edit> Plaatje van de stroom, bij inschakeling op de top van de sinus, je ziet hier tevens mooi de dubbele puntlas puls

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 29 juli 2021 11:04:26 (27%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zet er een trage zekering in, geen automaat! En plaats een stel grote condensatoren primair om de blindstroom te elimineren dan ben je al mooi op weg.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik had stiekem al zo'n ding van Aliexpress gekocht maar dan met lcd in plaats van led segment display. Het contrast van het lcd staat niet goed en kan niet hardwarematig ingesteld worden. Ook vliegt bij mij de zekering er juist wel als ik de trafo schakel met dat ding... Misschien staat er iets niet goed ingesteld, ik kan met dat slechte display natuurlijk ook niet echt bij de instellingen.

De versie met led segment display is inmiddels onderweg. In tussentijd ga ik nog even spelen met triacjes. Ik heb overigens gezien dat de zekering er in bleef als ik aan de primaire kant van de trafo handmatig schakel met een gewone schakelaar. Dat is hoopgevend. Verder ga ik denk ik gewoon verder om zelf iets inelkaar te knutselen. De peak voltage turn-on ga ik doen met een microcontroller (Sine) of met een comparator (fred101).

//edit
@Hunebedbouwer: Het plan was om in het puntlasapparaat een gewone smeltzekering te zetten, of helemaal geen zekering. Ik vertrouw dan op de huiszekering. De automaten in m'n huis laat ik gewoon zitten hoor.

@Roland van Leusden: Zou ik die speciale puntlaselektroden nodig hebben als ik een paar stripjes nikkel aan een 18650 of een NiMH D-Cel ga lassen? Ik heb nu twee opties op de plank liggen, afgevijld installatiedraad, en deze van Ali (zie link en afbeelding):

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 29 juli 2021 03:16:36 (15%)

Zou ik die speciale puntlaselektroden nodig hebben als ik een paar stripjes nikkel aan een 18650 of een NiMH D-Cel ga lassen?

Nee, die heb je dan niet nodig, wat je nu hebt is goed om tabs op accu's te puntlassen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Regeling vanaf nul doorgang = fase aansnijding.
Regeling vanaf de top =fase afsnijding. Zie schema voor gelijksoortig dimmers.
Als er een B16 automaat in de kast zit, kun je deze als het nodig is ook vervangen door een C16.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

In dit geval is het geen regeling, het gaat puur over het moment van inschakelen.

Fase afsnijding begint overigens bij de nuldoorgang (IGBT dimmers)
Fase aansnijding zijn de klassieke TRIAC dimmers.

Wat ik bedoel is dat je met een 180 graden regeling en een scoop het juiste moment kunt instellen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 28 juli 2021 14:54:25 schreef jerome:
Een magnetron schakelt bij mijn weten ook niet op top of nul doorgang. Waarom het voor een puntlasser dan wel doen. Heb daar ooit een piepschuimsnijder mee gemaakt, en dat gaat best met een klassieke magneetschakelaar.

bij een magnetronoven is het inschakelmoment van ondergeschikt belang in vergelijking met de duur van het proces. dat de trafo al dan niet even piekt maakt niet uit. bij puntlassen is dat een andere zaak, dat duurt slechts enkele cycli, en als die allen verschillend zijn.. dan bekom je geen constante kwaliteit van de lassen en een snelle inbranding van je contact, aangezien je heel veel schakelt.