Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Het blijken oer-tantaal (of droge aluminium) condensatoren te zijn...
Er zitten er meer in, met opschriften als 106 en 225.

Als iemand ze in z'n rariteitenkabinet tentoon wil stellen wil ik ze wel in een enveloppe doen en opsturen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

105 = 1uF

Nooit gezien in deze bouwvorm inderdaad.

Ik wel, ik heb er nog een hele tape vol van. Ik denk van de Deurne boedel.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 30 juli 2021 13:55:08 (25%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb een een video board liggen met een TMS34020 graphic processor, bekend van de TIGA boards. Na wat puzzelen ben ik erachter dat die lege socket voor een optionele TMS34082 graphic coprocessor voor 3D rendering is.

Ik dacht eerst uit een Apollo, VAX oid maar ik kan helemaal niets van dat board vinden.

Deze nummers staan nog op de achterkant:

PBA 517640-001
SN P20244626 (Barcode = serienummer
PN 29-28953-01 C02 (2x Barcode = partnummer)
2B20400226 (Barcode)
Made in USA

En er zitten een hele zwik EPLD's / GALS van Appian op.

Ligt al een eeuwigheid bij me thuis (1996 of zo?) maar rara waar komt dat board uit?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Anoniem

Dit is een grafische kaart uit een DECpc433 denk ik.

In de service manual op volgende link staan de partnumbers van de verschillende pcb's en demontagevoorschriften:

http://www.bitsavers.org/pdf/dec/decpc/433/DECpc_433_Service_Manual.PD…

Volgende link staat de "technical reference manual":

http://www.bitsavers.org/pdf/dec/decpc/433/DECpc_433_Technical_Referen…

Van googlebooks komen de volgende screenshots uit pcmag van 15 oktober 1991 (link: https://books.google.be/books?id=tSLe3yMjc-AC&pg=PT46&lpg=PT46…)

Edit: juiste link toegevoegd

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 1 augustus 2021 23:33:43 (18%)

Ik was DEC ook al ergens tegen gekomen, maar alleen addin kaarten.
Ook "Rendition III" ben ik ergens tegen gekomen. Maar een dead end.

Het board komt dus uit een DECpc 433 systeem. Maar hoe dat board er dan ingebouwd is, is me een raadsel. Er zit alleen een cardedge connector links.

Misschien onder het mainboard gebouwd of zo?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 1 augustus 2021 22:53:45 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Anoniem

In het document waar de eerste link naar verwijst staan demontagevoorschriften met tekeningen.

Dit bord en het moederbord liggen beide horizontaal op elkaar in de behuizing, verbonden met een 2x male adapter voor in die cardedge connector.
Pagina 3-26 van de service manual

edit: OK, in mijn vorig bericht had ik dus naar het verkeerde document gelinkt (zonder tekeningen), ik heb ondertussen de link naar het juiste (=service manual) toegevoegd aan mijn vorig bericht.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 1 augustus 2021 23:36:20 (12%)

Op 1 augustus 2021 21:51:58 schreef opruiming:
Van googlebooks komen de volgende screenshots uit pcmag van 15 oktober 1991

Maar dit exemplaar is van later.... Er zitten chips op die 2 weken na uitkomen van pcmag zijn geproduceerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ach de datum codes natuurlijk, zo te zien ergens in/na 1991 gemaakt.

Als het goed is heb ik ook ergens nog een PC op een ISA-AT board.
Die zou ik erin kunnen prikken en kijken of ik er iets uit krijg.
Helaas ontbreken de EPROMS in het board met de firmware.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 2 augustus 2021 19:16:00 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wie weet wat voor SOT23-6 chippie de opdruk QWP heeft? Het is een switcher ic's tje uit een schakelend voedinkje. Het ding zit aan de primaire kant en stuurt de power fet aan.

Het rare van deze voeding is dat er een 22n 1kV C-tje direct als snubber over de trafo staat. Dat is vragen om problemen natuurlijk.
Dus ik wil kijken of er in het datasheet van dat ding een application note staat hierover.

Die 22n is dus ontploft en aan de maat te zien, 10mm diam & 7.5 mm rastermaat, zal het wel chineese 1kV zijn. :(
Alle condensatoren die ik zo snel gevonden heb van 22n 1kV zijn aanzienlijk groter.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Bij een overgenomen delonghi ec685 espressoapparaat zat dit geval:

Volgens mij hoort het er niet bij, weet iemand wat het is? (het lijkt van een ander koffieapparaat.)
Misschien hoort 't er toch bij (als een soort 'add-on'), dus ik dacht 'even vragen' voor ik het wegkieper... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Is een turbo-encabulator

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 19 augustus 2021 12:40:12 (47%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Tuurlijk,die encabuleert....nou nog weten wat dat is... >:) Ik denk de terugkoppeling van de krokelarius O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Zie foto in volgende link.

https://www.samstores.com/product-krups-ea82fd-framer-espress-quattro-…

De kan op de voorgrond heeft dit deksel als ik goed kijk.
U heeft dus nog een kan nodig.
De plastic darm kan u aansluiten op de stoomtuit van uw espresso apparaat om de inhoud van de kan op te warmen als ik het goed begrepen heb.

edit: beter gekeken, het is niet helemaal identiek, de metalen knop(?) die bij u vooraan zit, zit op de foto bovenaan.
Misschien een ander model van hetzelfde "toestel".

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 19 augustus 2021 14:31:07 (19%)

Arco

Special Member

Goed gevonden!

Is dus alleen voor Krups bruikbaar. (de 'tuit' links moet aan het apparaat gekoppeld worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan kan je eindelijk encabuleren........

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 augustus 2021 11:35:51 schreef henri62:
Wie weet wat voor SOT23-6 chippie de opdruk QWP heeft?

Ik denk dat je in de buurt van de LD7526R van leadtrend moet zoeken. Die is het net niet, want die heeft opschrift YWP. De LD7536R lijkt O?P als opdruk te hebben. O kan ook een Q zijn. De middelste letter kan ik echt niet lezen. (ik heb er een foto van gevonden). Hmmm. Die eerste dacht ik het datasheet van gevonden te hebben. maar dat blijkt hetzelfde datasheet als die tweede te zijn. Van de 36R dus.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De datasheet van de LD7536 is schijnbaar door een of andere soepkip geschreven, die het er niet duidelijker op maakt... ;)

Daarin staat "Marking: YWP/36".
Maar dat is niet de opdruk, want "YWP" is een placeholder voor Year, Week, Productioncode (moet je dus eerst vertalen |:( )
Er moet rechtsboven dan "36" staan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is ie inderdaad. De pinnen 1,3,4,6 komen overeen met wat ik uit de print kan reverse engineeren.

De opdruk is

code:

 
    36R
QWP
    67

Hoe hebben jullie dat ding gevonden?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zocht op SOT23 (de -6 doet wel eens rare dingen met zoekmachines).
Ik zocht op QWP
Ik zocht op dcdc

That's it. Dan klaagt google over te weinig goede hits, maar otch krijg je hits waarbij dan deze chip wordt aangeboden op taobao....

Ah. QWP zou dan 2016 2017 kunnen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb ook diverse termen gezocht maar helemaal noppes kunnen vinden.
Fig 16 lijkt het meest hoe die gebruikt is. Alleen de snubber over de trafo is dus enkel een C van 22n/1kV die dus ontploft is.

Misschien die C maar eens vervangen door een diode/weerstand/fast recovery diode. Maar wat voor werkspanning? Iets van 1nF/630V denk ik of zo.

Die 102pF in het datasheet moet dus 1000pF zijn, stelletje bijdehandjes.

De FET is een 10N65 lookalike dus 650V.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zou orde-van-grootte die 22nF aanhouden. En ook die 1000V. Als je een weerstand in serie gaat zetten, dan is dat omdat je de condensator groter wil hebben maar dat dit niet meer direct kan. Ik betwijfel of het verstandig is om af te wijken van wat de fabrikant heeft geexperimenteerd dat "goed werkt".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten