Wie kent deze 50A DC-DC alternator charger?

Nergens info over te vinden en fabrikant kent hem niet. Geprobeerd uit te leggen dat het een ander model was dan op de site stond en gesprek netjes afgerond toen medewerker chagrijnig begon te antwoorden en begon dat ik de info maar bij de verkoper moest halen. (Vandaag inderdaad gekocht, zit ook nog een 1mm^2 draad bij de poweraansluitingen.)

Dit ding lijkt er wel verbazingwekkend veel op. Deze fabrikant heb ik nog niet gebeld, zal ik nog doen.

Wil gewoon wat spec's weten. Beweginggestuurd? Of is het oranje draadje inonderstaand plaatje een 'remote' leiding zoals op eindverterkers in de auto?

(Hij ligt in garage elders dus kan morgen echte foto's maken. En misschien openschroeven _/-\o_ .)

Lambiek

Special Member

Even Top Systems bellen, ze zitten in Bodegraven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat het ding start als de ingangsspanning boven de 12.8V komt; een volle loodaccu geeft normaal 12.6-12.8V, maar tijdens het laden is 13.8-14.4V gangbaar; bij euro-6 voertuigen willen ze die spanning nog wel eens wat hoger maken (rond de 16V dacht ik) om harder te laden als je aan het afremmen bent, om op die manier de laadstroom nog wat te verhogen, en de dynamo wat meer mee te laten remmen.

Dit lijkt me vrij eenvoudig te testen, door hem in je auto (met voldoende dikke kabels) aan te sluiten de uitgangsspanning of stroom te meten.

EDIT: het plaatje van Whisperpower lijkt dat te bevestigen, maar ik neem aan dat ze 12.8V bedoelen, niet 11.8V, anders zou hij, aangesloten op een vaste 12V, alsnog je startaccu leeg trekken. Het is ook mogelijk dat hij aangesloten moet worden op een geschakelde 12V, en dat die 20 sec. vertraging bedoeld is om je de kans te geven het voertuig te starten. Alsnog lijkt dat me niet heel handig, als het contact aan zou zetten zonder direct te starten wordt er al wel veel je startaccu getrokken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 3 augustus 2021 21:58:24 (31%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 augustus 2021 21:50:51 schreef Lambiek:
Even Top Systems bellen, ze zitten in Bodegraven.

Ik was niet helemaal duidelijk, maar dat heb ik dus gedaan. Medewerker heeft me de TS-800 op laten zoeken maar dat plaatje lijkt totaal niet op de mijne:
Huidige TS-800:

De mijne (ergens op internet wordt die de TS-008 genoemd maar ook daarop zoeken levert niets nieuws op):

Maar de meneer van Top Systems werd wat kribbig toen ik zei dat hij niet op de huidige leek en begon met: "u wilt wat over een tweedehandse weten, ga maar info bij de verkoper halen". Dat heeft niet veel zin want de verkoper heeft hem ook maar in een gekocht voertuig aangetroffen... (Ik heb zijn Victron 3000W, een accu en dit ding overgenomen, professioneel aangelegd m.i.: 25mm^2 op de 50A DC-DC naar de Victron en ik denk zelfs 70mm^2 tussen de Victron en de accu (1meter) met passende zekeringen bij de auto-accu en de deep-cycle inverter accu).

Ik wil(de) ook met name ook weten hoe het zit met het opschrift "Pb/Li". Zal wel bedoeld zijn voor LiFe accu's die voorzieningen hebben om rechtstreeks op een 12V boordnet gebruikt te worden, maar dat is gokwerk...

Volgens mij was de 'oranje' (bij mij rode) draad niet aangesloten toen ik alles heb uitgebouwd met de verkoper, maar de deep-cycle accu was ook aardig leeg. Dus of een en ander met elkaar te maken heeft: geen idee. Ik zal Whisperpower nog bellen en anders even wat testen (flink schudden met dat ding voor geval hij op beweging werkt |:( :) )

Lijkt idd heel erg op de voorloper(?) van de TS-800

Pb/Li zal inhouden dat ie bedoeld is voor zowel lood als lithium

Bij de nieuwere TS800 moet je dat via een usb tooltje configureren

Over het algemeen zijn dit idd boost converters, die heb je nodig bij euro6 motoren (met slimme dynamo)

Pb/Li slaat op de laadpatronen. Loodaccu's willen bv equalizatie hebben, terwijl dat funest is voor een Lithium accu.
Idem met langdurig floaten op hoge spanning.

Dit ding lijkt een simpelere variant: gewoon 'iets' in, 14.4V uit. Dus prima om een AGM/GEL/oid accu te laden icm een slimme dynamo

Meestal zie je dit soort dingen in de 'luxere omgebouwde' bedrijfsbusjes. Ik weet bv dat Stedin/Liander dat soort dingen in hun bussen had

(Mijn collega heeft een oude Stedin Crafter)

Over het algemeen worden die dingen via een d+ geschakeld. Dat is een schakeldraad net zoals een versterker, maar dan vanaf de dynamo. Dus alleen 12v als de dynamo draait.

Een normale remote kabel schakelt via radio of contact, maar daarmee kun je dus de startaccu leegtrekken, want die werkt ook zonder draaiende motor.

Het hele idee is de 2e accu op te laden tijdens het rijden. Met optimale laadprofiele voor de 2e accu (is vaak een andere soort loodaccu) en met name relevant bij lithium het beperken van de laadstroom.
Bij een slimme dynamo (vaak euro6) is het nodig om de spanning te boosten zodat de 2e accu uberhaupt geladen kan worden

Op 4 augustus 2021 06:28:41 schreef DJSmiley:
Lijkt idd heel erg op de voorloper(?) van de TS-800
...

Bedankt voor je uitleg. Komt inderdaad uit een tweedehands Ford bus (met gele zwaailichten) die de verkoper gekocht heeft om zelf een werkbus van te maken. Ik heb dit ding, de extra accu en 230V omvormer gekocht en er uit gehaald. (Ook nog een isolatieprotector en wat grut).
De auto heeft zelf al twee ~100Ah accu's onder de stoel (nodig voor start-stop?, vrij fors uitgevoerd, 99,9% zeker dat dit parallel staat, mijn zware Volvo diesel (pre-start-stop) heeft er maar ééntje van 100Ah).

Ik vind het maf dat er zo weinig over te vinden is...

Wat mij een slimme zet lijkt, is inderdaad het D+ signaal in combinatie met een trilling sensor (dus niet de accu laten laden terwijl hij op een trailer staat...) maar de draad was niet aangesloten (het plakbandje zit nog steeds om de verlengdraad heen).

Behalve een serienummer staat er geen enkele extra info op. Zelfs niet wat de oranje/rode draad voor functie heeft.

Je hebt maar iets van 83mAh nodig om een diesel te starten als ie warm is. En dat is ook nog eens "hoog" geschat met nogal wat marge. Dus 100Ah is al behoorlijk ruim bemeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dat D+ signaal eigenlijk nog wel aanwezig bij euro-6 voertuigen? De dynamo wordt daarbij via CAN of LIN aangestuurd, dacht ik, dus het ligt voor de hand dat het D+ signaal dan niet meer beschikbaar is.

Je zou vrij triviaal kunnen vaststellen dat de motor loopt via de CAN bus, maar die converter heeft geen CAN interface, begrijp ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Eindelijk tijd/zin/energie gehad hem open te schroeven.
De 'mijne' ipv plaatje gejat van internet:

Zonder frontplaat:

Bij ínput', 'output' en 'minus' zitten deze dingen. Heb de grijze prut laten zitten, is nog flexibel en zal er voor een reden inzitten.

2x4 (4 op zijwand, 4 op bodem) power fets vermoed ik met 8 shunts?

De rode draad door het verhaal... gaat naar "Input". Weten we dus nog niets alhoewel het 'weerstandje' S2 ernaast (linksboven) is doorgeknipt. Ik gok dat daarmee de functie van de rode draad is uitgeschakeld:

Doorgeknipte S2 wat beter zichtbaar en sticker op de microcontroller (niet erafgehaald om te kijken wat er onder zit):

Dit ding komt terug als een "current sensor":

Stroomschakelaar/driver N-kanaal 128A (als het een BTS555 is):

Condensatoren zijn een mij onbekend merk, maar Google zegt Koreaans. Al dan niet terecht werd ik daar vrolijker van dan de mogelijkheid dat het een tokkiewokkie Chinees merk is:

Website opgezocht "Advanced RF Technology is under construction":

Ontwerp uit 2008?:

Nog een foto, print is een "Booster Trailer"?:

Edit: nog vergeten, was moeilijk te fotograferen, dus maar zo opgelost.
Potmeter. Op het frontje staat tenslotte dat het een Adjustable output voltage van 14,4V is. Dit kan ook de Pb/Li beprinting verklaren, wellicht kun je 'm gewoon terugschroeven naar 12,8V (12,6V?) voor LiFePo4 or andere spanningen voor een andere Lithium chemie. Ook daarom zou een fatsoenlijke handleiding handig zijn. Moet toch gewoon ergens te vinden zijn... Het is het internet...

De doorgeknipte S2 kan ook een nul Ohm weerstandje zijn, dat al dan niet doorgeknipt kan worden voor bijv testdoeleinden.
Nul ohm weerstanden werden ook vaak gebruikt als draadbrugje op een print. Een ongeïsoleerde brugdraad kan op dubbelzijdige printen problemen geven, door een grotere kans op sluiting.

maartenbakker

Golden Member

Nouja, dan weten we in elk geval alvast dat Top Systems dus niet aan ondersteuning van hun eigen producten doet. Lelijke reclame.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie een RJ45 poort.

Het zou zo kunnen dat de TS800 software ook op dat ding werkt.

Als je de pinout adhv de traces kunt herleiden kan een USB-serieel ding mogelijk werken. Alleen even meten of het TTL is of niet.

Bij 90% van dat spul is de USB programmeerpoort gewoon een USB-Serieel ding. En het zou mij niets verbazen als de latere TS800 op grote delen gewoon gelijk is, alleen een ingebouwd USB-serieel ding heeft.

Ah, u heeft een oude Stedin bus..

De DC-dc converter is voorzien van een remote draad die werd geschakeld met het contact.

Die draad moet volgensmij aan de + om de converter in te schakelen.

Deze converters worden gebruikt om een euro 5/6 bus te voorzien van een extra accu.

Omdat de dynamo wordt geschakeld door de motormanagement, en alleen inschakelde bij een lege originele accu wordt door deze dc-dc converter de originele accu leeggetrokken bij draaiende motor om de omvormer accu op te laden.

De Stedin bussen komen van Roteb Lease af, misschien kan je daar informeren bij de nieuwbouw afdeling.

Ik had Roteb lease zelfs nog gebeld en een en ander werd genoteerd en het zou doorgegeven worden aan de werkplaats of zij nog een handleiding hadden oid. Maar helaas nooit meer iets van gehoord.

Whisperpower (optisch identiek) had ik ook nog gebeld, maar ook daar alleen de info opgestuurd gekregen die ook al op de site stond.

Geef het op om info te vinden. Ga zelf wel even wat meten over de werking voordat ik 'm inzet.

High met Henk

Special Member

Whisper power is imo ook maar een dozen schuiver / sticker plakker imo.

Heb ooit ook eens info over een product van hun gevraagd, waarvan steeds hetzelfde component defect ging..
Nooit een antwoord op de vraag: wat doet dit component precies? Zodat we het evt beter kunnen maken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 9 november 2021 22:57:59 schreef High met Henk:
Whisper power is imo ook maar een dozen schuiver / sticker plakker imo.

Is dat zo? Vorige week heel even staan praten met verkoper op de beurs (Europort) die beweerde dat het allemaal in NL ontworpen werd. (Allerlei omvormers op accu's e.d.). Klonk allemaal leuk, maar we hebben natuurlijk ook al Victron en Mastervolt die volgens mij allebei beweren Nederlands te zijn qua ontwikkeling.
Misschien ken ik de buitenlandse concurrentie te weinig, maar dan hebben we wel een behoorlijke concentratie van dit soort bedrijven in Nederland...

arft zit hier bij mij in het dorp, bestaat al heel erg lang. Ontwerpen en engineren vooral voor derden. Buiten waarschijnlijk test modellen produceren ze denk ik niet zelf, aar is het pand veel te klein voor.