Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Ik meestal ook. Dit is met vier bestellingen in 1 zak binnengekomen. Drie daarvan met "standard shipping" eentje "goedkoop". Ik zou denken dat die goedkope dan "meelift" op de duurdere verzenmethode van de andere drie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat het via AliExpress zonder gedoe gaat mag wel duidelijk zijn. Zij dragen BTW af bij de bestelling. Ik lees echter nog geen ervaringen met Ebay aanbieders. Is dat uit de mode, of zijn die ervaringen er nog niet?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ebay is partikuliere verkoop, als ik mijn velgen op ebay verkoop, moet daar geen btw op betaald worden
het zijn de handelaars op ebay die dan ook de BTW moeten doorrekenen

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 8 augustus 2021 13:21:46 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rob040

Golden Member

Op 8 augustus 2021 13:21:31 schreef fcapri:
ebay is partikuliere verkoop, als ik mijn velgen op ebay verkoop, moet daar geen btw op betaald worden
het zijn de handelaars op ebay die dan ook de BTW moeten doorrekenen

Oei, dat is weer een extra dimensie (misschien niet op regelgeving, maar op uitvoering).
Want als ik iets buiten de EU koop, hoe weet ik (en zeker de belastingdienst) nou of het van een bedrijf op particulier komt?
En als ik koop van een Chinese particulier, hoef ik dan volgens de wet geen BTW af te dragen?

Op 8 augustus 2021 13:21:31 schreef fcapri:
ebay is partikuliere verkoop, als ik mijn velgen op ebay verkoop, moet daar geen btw op betaald worden
het zijn de handelaars op ebay die dan ook de BTW moeten doorrekenen

Nee, nee, zo werkt het niet.

Ook aliexpress kent veel particuliere (chinese) verkopers.

De nieuwe europese regels kloppen gewoon bij Aliexpress en Ebay aan voor de belasting.

Dus ik heb iets voor 100 euro op ebay staan (particulier of niet, maakt niet uit). Iemand uit california koopt dat en dan zegt ebay: Kunt U even dokken: EUR 107: 100 euro + 7% californische belasting.

Vervolgens krijg ik 100 euro minus de afgesproken ebay-provisie en dragen ze die 7 euro aan california af.

Hetzelfde met een chinese verkoper die naar europa exporteert: er wordt met de klant (jij) incl btw afgerekend en de belasting gaat naar de belastingdienst en de verkoper doet het gewoon op de post.

(Hoe het dan bij "import" werkt dat de douane kan weten dat de belasting al betaald is, dat weet ik niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Wat mij bij eBay steeds opvalt is dat als ik iets koop uit de VS, er al jaren een mogelijkheid is om BTW en invoerrechten via de site te betalen (misschien zelfs wel verplicht).

Maar als ik nu uit China iets bestel, staat er alleen een uitleg dat er mogelijk BTW geheven gaat worden en dat de vervoerder daarvoor kosten kan rekenen.
Ik had verwacht dat (net als bij ALiE en de Amerikaanse methode) er via eBay ook vooraf BTW afgedragen kan worden als je uit China besteld.
Iemand daar ervaring mee?

Dat er vanuit CH nooit btw werd geheven komt omdat ze de produkten onderwaardeerden zodat je zoveel mogelijk onder die 22,- bleef (beschrijving als "present" en waarde 1,- of zo). Maar dat is nu juist wat er veranderd is.
Maar niemand die ondertussen iets via Ebay besteld heeft dan? Zal toch wel?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zit op een paar dingen te wachten, maar ik kijk op Ebay bewust naar verkopers waar bij staat 'customs services provided'.

Ik zat te kijken naar tunneldiodes uit het oostblok. In sommige gevallen staat daarbij dat je mogelijk BTW en extra kosten moet betalen, en als je 't in je winkelwagentje doet, dan zie je er niets bij komen.

Bij de verkopers met customs services, zie je als aparte regel 21% btw staan bij je product.

In het eerste geval riskeer je dus dat je op een artikel van 8 euro, nog 21% er overheen krijgt én nog 4 euro inklaringskosten.

In het tweede geval betaal je misschien wat meer, maar onder de streep ben je vaak goedkoper uit doordat de postnl kosten (pff, onzinnig duur) er niet overheen komen.

Ter zijde: ik vond een Litouwse verkoper van die tunneldiodes die ze dus van binnen de EU verzond, en dus geen BTW hoeft te rekenen. Die komen binnenkort mijn kant op :)

De producten die ik mét customs services heb gekocht heb ik tot nu toe zonder problemen ontvangen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob040

Golden Member

Op 8 augustus 2021 15:28:56 schreef Ledlover:
Ik zit op een paar dingen te wachten, maar ik kijk op Ebay bewust naar verkopers waar bij staat 'customs services provided'.

Ah, dat is het. Niet alle verkopers bieden dat aan.
Ik dacht dat het platform (eBay) dat wel zou doen.

Ik merk voor mezelf dat de lol van even iets bestellen er toch wel van af is.

Edit: Ik vond in de gauwigheid een Britse verkoper van wat IC's. Die kosten GBP 16,62. Verzendkosten GBP 8,57 en verwachte invoerkosten GBP 7,75.
In die 7,75 zit dan volgens mij ook de inklaringskosten, want het is belachelijk veel.

[Bericht gewijzigd door rob040 op zondag 8 augustus 2021 15:51:26 (22%)

Op 8 augustus 2021 15:45:25 schreef rob040:
..Ik merk voor mezelf dat de lol van even iets bestellen er toch wel van af is.
...

Het was misschien toch ook wel een heel klein beetje pervers ook he. Voor 1,- een enkel artikel bestellen, inclusief verzenden. Iemand moet die kosten maken als jij dat zelf niet bent en milieuvriendelijk is het al zeker niet. Daarbij: het zijn nog steeds redelijke bedragen met die btw/4,- erbij (en nee, niet met die 1,- uiteraard).

@ledlover: dank voor de info/

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Met die BTW heb ik geen problemen, dat is gewoon eerlijk voor de binnenlandse handelaars.

Maar de 4 euro "inklaringskosten" vind ik niet in verhouding staan tot de geleverde arbeid.

Alle pakjes gaan in principe door een automatische scanner, als het systeem nog is zoals een jaar geleden. Daar wordt automatisch een briefkaartje voor gegenereerd met een betaallinkje als de machinerie besluit dat er import/btw voor moet worden betaald.

M.a.w. dat kost 1 postzegel, en de transactiekosten zoals bij een tikkie.
Als het via e-mail gaat, dan kost het nog niet eens de moeite van het bezorgen van het briefkaartje - het is dan letterlijk een automatische scan en een automatisch mailtje waar je 4 euro voor betaalt.

De kosten van bezorgen is een ander verhaal, maar het gaat over inklaringskosten. Als ze geld voor het bezorgen willen hebben, dan moeten ze daar openlijk over praten en eerlijk toegeven dat we worden genaaid door China. Daar komen immers de meeste kleine pakjes vandaan. Maar dan moeten de extra kosten voor het ontvangen van een pakje ook uitsluitend gelden voor Chinese pakjes, de aanleiding van de hele verandering.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 augustus 2021 14:19:17 schreef rob040:
Maar als ik nu uit China iets bestel, staat er alleen een uitleg dat er mogelijk BTW geheven gaat worden en dat de vervoerder daarvoor kosten kan rekenen.

Ik weet niet wat jij doet, maar ik heb even een proefbestelling geplaatst:

Ik heb de BTW al betaald. Die ga ik zeker niet nog een keer betalen. En als ze me geen fatsoenlijke BTW factuur geven, dan doe ik dat "ebay" trouwens nooit meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

@rew: Wist je van te voren dat je BTW ging afdragen aan het eind, of zie je dit pas bij het afrekenen?
Want ik heb nog geen bestelling geplaatst (Bij eBay zit je er dan aan vast en ik wil inderdaad die 4 euro niet doorbelast hebben).

Klik op buy it now bij het artikel dat je wil, dan zie je voordat je de aankoop bevestigt, gewoon je eindprijs. Dat zie je op het screenshot. Klik je niet op 'confirm and pay' dan blijft het artikel gewoon in je winkelwagentje.

Komt het van buiten de EU en is de eindprijs zonder BTW, dan kan je verwachten dat je dus BTW en inklaringskosten moet betalen.
Staat er wel BTW bij, dan weet je dat je dus niet nog extra kosten hoeft te betalen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 8 augustus 2021 18:29:46 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob040

Golden Member

Oké, in mijn geval staat de BTW er niet bij. :(
Blijf het vreemd (en jammer) vinden dat eBay als platform het niet regelt.

Op 8 augustus 2021 17:04:17 schreef rew:

Ik heb de BTW al betaald. Die ga ik zeker niet nog een keer betalen. En als ze me geen fatsoenlijke BTW factuur geven, dan doe ik dat "ebay" trouwens nooit meer.

moet je dan ook telkens de BTW terugvragen voor al je buitenlandse aankopen via de zaak?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Robin F.

Golden Member

Ook hier ervaring met eBay die zelf geen BTW rekent. Ik heb laatst iets besteld uit Engeland, verzonden op 14 juli. Ik kreeg op de 21e een mailtje van Postnl: betaal nu BTW en inklaringkosten (totaal iets meer dan 5 euro, waarvan dus 4 voor Postnl), als je dit voor de 24e doet, bezorgen we je pakje thuis. Zo niet, dan kun je het ophalen op een pakketpunt en ter plekke betalen.

Meteen betaald met iDeal natuurlijk. Vervolgens laat PostNL het pakje liefst 17 dagen op hun inklaringscentrum liggen, om het pas gisteren (7 augustus) eindelijk af te leveren :(

Spullen die ik later via AliExpress had besteld kwamen eerder aan vanuit China. Zij regelen namelijk de BTW vooraf (keurig zichtbaar tijdens het afrekenen), zodat PostNL dat niet hoeft te doen. Goedkoper en een stuk sneller.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 8 augustus 2021 19:00:38 schreef rob040:
Oké, in mijn geval staat de BTW er niet bij. :(
Blijf het vreemd (en jammer) vinden dat eBay als platform het niet regelt.

Ebay doet dat dus wél maar alleen als de verkoper daar aan meedoet. Veel verkopers op ebay zijn particulieren die daar allemaal geen zin in hebben.

Verder heeft ebay verkopers uit ontzettend veel verschillende landen.

Ali heeft vooral bedrijfsmatige aanbieders, vooral uit China, dus het is voor hen veel vanzelfsprekender om centraal wat te regelen.
Maar ook voor Ali geldt dat er verschillen tussen aanbieders zijn. Bijvoorbeeld niet alle aanbieders accepteren paypal.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bij mijn weten moeten de verkopers vrij structureel meedoen met de betalingsregeking van de site. Bij ebay was dat paypal, maar nu wordt er daar overgestapt op een nieuw ebaysysteem. Bij ali is dat niet-paypal: je kunt daar zelden of nooit met paypal betalen.

Op 8 augustus 2021 22:23:08 schreef fcapri:
moet je dan ook telkens de BTW terugvragen voor al je buitenlandse aankopen via de zaak?

Tot nu toe was het vaak dat ik geen btw betaalde op < 22 bestellingen van ebay en ali.

Nu dus wel, dus moet dat als voorbelasting in de boeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ze zijn aan het knoeien bij aliexpress.
ik heb een koplamp nodig voor mijn frankenstein brommer.

lamp kost 4,78€.
vanuit china bestellen kost 8,61€ verzending en levering 31aug.
komt er 2,81€ BTW bovenop, totaal dus 16,21€ (van 4,78€ naar 16€, wel al een ferme sprong)

ik zie echter ook dat die verkoper vanuit belgie verkoopt (en polen, frankrijk, italie....).
lamp kost 4,78€.
vanuit belgie leveren kost 11,00€ verzending (ja, Bpost zijn niet goedkoop, dat weet ik) en kan van 2 tot 20dagen duren om te leveren. prima
ECHTER komt er 3,31€ BTW bovenop, totaal dus 19,09€.

volgens aliexpress moet er dus BTW afgedragen worden voor alles geleverd in de EU en niet enkel wat van buiten de EU naar binnen wordt geleverd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
flash2b

Special Member

Dat is al eerder vermeld.

Er moet BTW worden betaald als de Verkoper niet in de EU zit. Waar de voorraad ligt is niet belangrijk, beide gevallen is dit dezelfde verkoper die dus kennelijk in China zit met zijn vestiging adres.

In het voorbeeld hierboven betaal je dus extra omdat je het (waarschijnlijk) sneller binnen krijgt bij verzending vanuit EU.

Op 9 augustus 2021 11:21:58 schreef flash2b:
Er moet BTW worden betaald als de Verkoper niet in de EU zit.

Er moet gewoon BTW betaald worden. Vroeger kwam je d'r onderuit als het artikel minder dan 22 was en het van buiten de EU kwam. Die regel was ingesteld toen je waarschijnlijk tientallen euros moest betalen voor de verzending dus dat het niet de moeite waard was om op die manier onder de BTW uit te komen.

@fcapri: De verkopers hebben de mogelijkheid om "verpak en verzendkosten" te rekenen. Sommige misbruiken dat om de productprijs laag te houden zodat jij denkt goedkoop uit te zijn totdat je de verzending meerekent...

Die 8 euro verzending vanuit china doet daar niet eens heel erg aan mee. Dat is maar iets van 3 euro (geschat door mij) aan "verpakkingskosten".

En bij dat verzenden uit belgie dan hebben ze voorraad in BE moeten leggen. Dat kost ook geld. En ze moeten belgische salarissen betalen aan de mensen die de boel op de post gooien. Kortom, het is logisch dat dit iets duurder is.

Vroeger werd er mogelijk gesjoemeld met die leveringen uit BE/PO/ES. Als het doorstuur bedrijf gewoon btw-bij-invoer betaalt en dan dat opgeeft aan de belastingdienst als voorbelasting... en dan NIET de verkopende partij is, dus geen geld van jou vangt voor het artikel.... Dan betaal je geen BTW. Die route is nu kennelijk ook gedicht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

vroeger kocht je iets voor 45€ in china
kon je datzelfde artikel hier in een warehouse kopen voor 48€. hoefde je alvast geen inklaring enzo te betalen.

nu rekenen ze dus hetzelfde bedrag aan voor de lamp, HOGERE post kosten om het vanuit belgie/frankrijk/duitsland te betalen, dat is dan ook die 3€.
maar op het totaal wordt nu nog eens de BTW bij gedaan. dus ook op die hogere verzendkosten wat maakt dat het dus extra duur wordt.

heb nog verder gekeken naar free shipping, dan is het artikel duurder en automatisch ook de BTW een pak hoger, waarbij je nu dus nog duurder uitkomt.
vroeger moest je nog gaan rekenen welke goedkoopste was.
"duur artikel + free shipping" of "goedkoop artikel met betalend shipping"

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Jij hoort gewoon altijd BTW te betalen. D'r was een "laat maar" regeling die opgeheven is. In princiepe betaal jij nu riching de 21% meer. In hoeverre jou chinees wel of niet een goede deal heeft weten te vinden bij een verzendpartij hier in BE of NL dat is aan hun.

Het kan ook zijn dat ze begonnen zijn met: "gast die in een warenhuis pakjes op de post doet, die kan dat makkelijk voor $1 per pakje". En na een paar maanden zijn ze er achter gekomen dat dit in de EU veel duurder is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ali is sinds.... deze week? over om prijzen Incl btw te laten zien.

Ebay weigert een fatsoenlijke factuur te verschaffen. Ik heb klantenservice gebeld en ik moest van hun met mijn belastingadviseur gaan praten. Die sterkt mij in "dat ziet er uit als een verzendbon of zo, geen BTW factuur". Ik moet ze nog terugbellen met dat bericht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/