Aansturen van een PWM/PBM Ruck ventilator via Hue Zigbee dimmer

Goedemiddag!

Voor de ventilatie in mijn kelder wil ik graag deze https://www.ventilatieland.nl/artikel/29029/ruck-buisventilator-etamas… Ruck ventilator installeren. Een ventilator met EC motor en Pulse Width Manipulation sturing met dit aansluitschema:

https://www.ventilatieland.nl/resize/145912_ob_00_x_3188761351572.jpg/0/1100/True/schakelschema-buisventilator.jpg

Nu kan ik simpelweg een duurdere versie kiezen waar al een 3-standen schakelaar op zit en dan met een Robbshop Zigbee aan/uit schakelaar bedienen, maar mijn hoop is dat het ook mogelijk is om een Zigbee controller te vinden die in mijn Hue systeem opgaat en de ventilator dan traploos bedient. Ik heb deze 2 of 3-draads versie van deze dimmer in gedachten https://www.robbshop.nl/inbouwdimmer-hue-zigbee-400w-robb-smarrt-demo.

Ik lees dat zo'n Hue Zigbee controller op basis van PWM/PBM zou werken en het Wattage is geen probleem (30W ventilator op een 400W controller), maar krijg het nergens bevestigd. Wie heeft er inzichten of deze combinatie (betrouwbaar en zonder schade/risico) gaat werken? Of wie heeft tips voor een andere Hue controller, danwel bewezen combinatie van ventilator+controller?

Misschien als alternatief: stel ik bestel gewoon en het werkt, hoe weet ik of het zonder schade/risico werkt?

Bij voorbaat dank!

Lambiek

Special Member

Op 18 augustus 2021 12:48:36 schreef EmVee:
Ik lees dat zo'n Hue Zigbee controller op basis van PWM/PBM zou werken en het Wattage is geen probleem (30W ventilator op een 400W controller), maar krijg het nergens bevestigd. Wie heeft er inzichten of deze combinatie (betrouwbaar en zonder schade/risico) gaat werken? Of wie heeft tips voor een andere Hue controller, danwel bewezen combinatie van ventilator+controller?

Dat gaat helaas niet werken. Je PWM signaal moet 10VDC zijn, je moet dus een PWM controller zoeken die max 10VDC uitstuurt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dankjewel Lambiek, dat geeft me een helder startpunt voor mijn zoektocht. Dan denk ik er al een gevonden te hebben, namelijk een Hue Zigbee RGBW controller, die als input 12-24V vereist.

https://www.robbshop.nl/media/c8/b5/ae/1607613819/200-015_1605614767.p…

Zie ik het correct? Zo ja, hoe zou ik die aansluiten als ik het aansluitschema van de Ruck ventilator zie? Reguliere aarde en 220V op de Ruck G en L+N en dan de controller output op de PWN_IN?

Lambiek

Special Member

Dat is minimaal 12VDC output, dat is te veel. Plus dat je met de rest van je kanalen over zit, zou ik niet doen. Maar misschien kun je hem ook met 10VDC voeden in plaats van 12VDC, maar dat weet ik niet zeker.

Of anders op 12VDC voeden en in de uitgang een spanningsdeler maken met een paar weerstanden.

Kun je niet overweg met een controller iets van een arduino of ander merk, dan kun je zelf iets maken.

Zoek anders eens op PWM CONTROLLER 10VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik lees bij vergelijkbare controllers van andere merken (Fibaro) dat je mogelijk niet reguliere 220V uit je wandcontactdoos op de L+N mag zetten en dan 12-24V op de PWM controller. Oftewel, het voltage naar de controller zou gelijk moeten zijn aan het voltage van het apparaat dat je wil bedienen. Herken je dat?

Misschien werkt een normale buisventilator zonder PWM regeling makkelijker via een Zigbee dimmer module. Dit een een koolborstel-loze motor welke direct op 230V aangesloten wordt, ofwel aan/uit.
Als je deze op de fase-afsnijdende dimmer module zet zou je theoretisch de snelheid moeten kunnen regelen.
Al vraag ik mij af of simpel aan/uit zetten met een zelfde Zigbee schakelaar module niet voldoende is. Dit soort S&P ventilatoren is al erg stil en gebruiken op vol vermogen ca. 8 Watt.

Dankje T-sec. Ik zal eens een aantal fabrikanten aanschrijven of zij stille 150mm ventilatoren hebben die hun snelheid laten regelen met fase afsnijding.

Lambiek

Special Member

Fase aan of afsnijding is ook niet geheel geruisloos, hou daar rekening mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Inderdaad, een PWM-signaaltje bakken met standaard automatiseringsspul moet niet zo moeilijk zijn, inderdaad die leddriver met een weerstandje en een zener bijvoorbeeld.