zucht! heb al reeds eerder gezegd LEZEN
stukje van mijn site:

Opbouw Opdracht:
De EEPROM van de PIC is 128 bytes.
Elke opdracht bestaat uit 5 bytes.
Ze hebben op 1 na de volgende opmaak.
1 = functie
2 = kleur rood
3 = kleur groen
4 = kleur blauw
5 = tijdsduur

Functies:
* 01 Willekeurige Kleur aansturen lang (0,1 tot 25,5 seconden)
* 02 Willekeurige Kleur aansturen kort (0,005 tot 1,275 seconden)
* 03 Overgang van Kleuren (fade) langzaam (0,6 tot 153 seconden) 32 stappen 
* 04 Overgang van Kleuren (fade) snel (0,08 tot 20,4 seconden) 16 stappen 
* 05 Willekeurige Kleur knipperen (0,1 tot 25,5 seconden)
* 06 Knipperverhouding instellen (0.01 to 2,55 seconden Aan / Uit)
* 00 Terug naar begin afspeellijst

de pic kan maximaal 25 opdrachten achter elkaar uitvoeren.
maar het mag er ook 1 zijn.

uitleg vb prog
regel 01 : 1 255 0 0 30 :
functie = 1 -> kleur lang aansturen
rood = 255 -> rood volle sterkte
groen = 0 -> groen uit
blauw = 0 -> blauw uit
tijd = 30 -> 30 x 0,1 = 3 seconden
resultaat = rood aan voor 3 seconden

regel ? : 3 255 0 0 5
functie = 3 -> fade langzaam
rood = 255 -> rood volle sterkte
groen = 0 -> groen uit
blauw = 0 -> blauw uit
tijd = 5 -> 5 x 0,6 = 3 seconden
resultaat = fade naar rood in 3 seconden

regel ? : 3 0 255 0 5
functie = 3 -> fade langzaam
rood = 0 -> rood uit
groen = 255 -> groen volle sterkte
blauw = 0 -> blauw uit
tijd = 5 -> 5 x 0,6 = 3 seconden
resultaat = fade naar groen in 3 seconden

het vb prog verandert het kleurschema in de eeprom van de pic en dus de kleuren die er worden aangestuurd.

en zucht! probeer eerst wat simpelers
Als je nu de datasheet doorneemt van de 16F628 dan kom je wel achter de fuses.

ik heb je hele site wel 5 keer doorgelezen waar ie over die programmeerbare LED ging. nu snap ik het verband tussen dat vb programma en de uitleg op de site. hartelijke bedankt voor de extra uitleg. de datasheet ben ik ook me bezig om te lezen maar ik ben niet echt een kei in engels (zacht gezegd) en dat ding is vrij lang. ben er wel iets in tegengekomen over het instellen van de soort clock e.d.

maar als ik gewoon de standaard hex in de pic kan laden met ic-prog, (in ic prog kon je ook nog los fuses instellen, als ik die geen van alle aanvink, doet ie t dan volgens die fuses uit de hexfile, of staan die fuses alleen in de asm file?)

beginen met wat simpelers: prima, maar hoe leer ik dan met een uC om te gaan? dit lijkt me nu juist leuk, ook omdat het lastig is, met wat hulp van jullie die er al langer mee bezig zijn gaat het wel goed denk ik, en leer ik wat.

ik wou vandaag de programmer maken maar dacht er te laat aan om eens onderdelen te gaan kopen en nu is de winkel dicht. dat word volgend weekeinde.

Moet toegeven dat de extra uitleg misschien niet onverstandig is om ook op mijn site te zetten. Voor mij is het erg duidelijk maar ja ik heb het bedacht. Voor anderen is het waardevolle aanvullende informatie. Bedankt voor de feedback.

Het mooie van de fuses instellen in de asm is dat ze dus worden meegecompileerd naar de hex file. IC prog leest deze fuses weer uit de hex file. Je hoeft ze in IC prog dus niet in te stellen want ze staan automatisch goed. Kan je ze ook niet vergeten. ;-)

Good luck

Op 16 april 2005 21:36:51 schreef Willie Worteltje:
Moet toegeven dat de extra uitleg misschien niet onverstandig is om ook op mijn site te zetten. Voor mij is het erg duidelijk maar ja ik heb het bedacht. Voor anderen is het waardevolle aanvullende informatie. Bedankt voor de feedback.

die site is wel duidelijk, maar ik begin er pas mee, dus.

wel mooi filmpje trouwens, dat heeft me zo'n beetje overgehaald dit eens te gaan proberen: net vuurwerk, maar dan klein, electronisch en veilig.

Het mooie van de fuses instellen in de asm is dat ze dus worden meegecompileerd naar de hex file. IC prog leest deze fuses weer uit de hex file. Je hoeft ze in IC prog dus niet in te stellen want ze staan automatisch goed. Kan je ze ook niet vergeten. ;-)

das handig, dank je wel!
fool proof? klinkt wel zo.

Good luck

dank je, maar ik snap alleen geen zier van die datasheet. nu ja, als ik me gewoon keurig aan het schema van je site houd en met de standaard hexfil van die site (of zelf de asm file omzetten ofzo) aan de slag ga, en dat dan met die simpele pic programmer van hier (circuitsonline) ga proggen, en vervolgens het kleurschema aanpas met dat vb programma kan er toch bijna niets misgaan?

toch zou ik het wel leuk vinden om later ook zelf programma's te kunnen schrijven, wat moet ik dan minimaal snappen van de datasheet (ik weet alleen niet meer precies waar ik die datasheet vandaan heb... ik dacht met datashetcatalog.com ofzo en dan de bovenste) ik had bij de eerste poging om aan een datasheet te komen de eratasheet te pakken. daar heb ik weinig aan, maar aan die datadheet ook niet zoveel want ik snap m niet (m'n engels is bar slecht) de tweede poging was de dode link uit de microcontroller toturital maar dat was een 16f84a. ik heb nu een datasheet van de 16f628. nu nog zien te samplen. de 16f628 is niet te samplen bij microchip heb ik gezien, is de 16f628a ook goed? dan ga ik mn school-e-mailaderes(3x woordwaarde) toch maar geven, als dat ook kan. anders de 16f84a maar de datasheet daarvan is nog langer...

pff, moeilijke kost, maar met die standaart hex-file ga ik dan maar aan de slag, dan kan ik daarna gaan foutzoeken (als ik wat fout doe zoals meestal met wat nieuws), en dan leer ik ondertussen bij. ik heb al heel wat geleerd hier door iedereen, maar nooit genoeg :) .

voor datasheet, wat dacht je van de site van microchip?

Op 17 april 2005 18:38:43 schreef Berry:
voor datasheet, wat dacht je van de site van microchip?

dat is het probleem helaas niet, ik heb een datasheet nu, ik weet alleen niet meer welke. wel dat het er een is van microchip en een van de pic16f628, maar verder snap ik er geen hout van. ik weet nu wat een trisa en een porta met mekaar te maken hebben(min of meer) dus ook trisb en portb. maar wat moet je met "banks" hoe kom je in welke bank, en hoe werk je met een trisa of trisb register, hoe werk je met fuses. al die vragen zijn er nog. nu zal ik het antwoord niet direct nodig hebben als ik me aan kant en klaar op internet beschreven projecten houdt waar alles incl. hexfile in staat. maar ik wil zelf ook wel eens wat bedenken.

weer over die banks, daar is ook een register voor vond ik in de datasheet. maar wat ik dan me afvraag:

in het politieproject gaan ze van bank 0 naar bank 1 (dacht ik) daarvoor doen ze wat aan dat register (dat in bank 0 zit?) en vervolgens doen ze het omgekeerde met hetzelfde register om weer terug te gaan. maar volgens de datasheet zit in elke bank zo'n register?? hebben al die registers dezelfde waarde ofzo, zodat dat als je in een register wat wijzigd je de andere ook wijzigd?

en dan nog een vraagje: alles wat je in je programma laat uitvoeren, word dat ongedaan als je dat programma eruit haalt? dus stel dat je in een programma enkele ingangen in uitgangen veranderd en je laad er dan een ander programma in, worden het dan weer ingangen (zoals ze in het begin, dus toen de pic nog "leeg" was)?

Een pic kan worden gewist en dus bij elk nieuw programma kan je de ingangen en uitgangen opnieuw definieren.
Het kan zelfs in het programma zelf(ingangen in uitgangen veranderen en omgekeerd). Dit gebeurt bij een software I2C sturing ook.

Over de banken, je hebt er 4.
Jaja(daar is tie weer) in de datasheet staat precies welke registers in welke bank staat. Zo staan PORTA en PORTB in bank 0 en TRISA en TRISB in bank 1. Er zijn ook registers die in alle 4 de banken bestaan zoals STATUS, PCL, FSR, PCLATH, INTCON. Voor deze registers maakt het niet uit in welke bank je staat.

dank je, nu snap ik dat ook weer.

wat moet ik nog meer weten? (over een pic)

o en nog even dit: ik kan eerder in deze discusie wel ns pic16f627 ipv pic16f628 hebben gezet... excuses.

welke kan ik nog meer gebruiken alsof het een pic16f628 is?

een pic16f84a?

maakt de toevoeging -a nog wat uit op t eind?

en in de microcontroller toturital werken ze met mplab v 5.70, maar ik heb 6.60 en ik kom er nu niet uit.

ik hoop dat ik wel de goede versie van icprog heb want dat heb ik harder nodig...

Ik kan de 16F628a en 16F648a proggen als ik het device type in ic prog op 16F628 heb gezet. Beide werken dan ook gewoon als een 16F628.

mooi, dan ga ik ns kijken of ik die kan samplen.

kan iemand me aan de oude versie van mplab helpen?

die die in de microcontroller toturital staat dus? (5.70)
of me er op wijzen hoe ik in t nederlands kan lezen wat ik met v 6.60 anders moet doen?

(wil zelf ook ff expirimenteren als ik toch bezig ben)

edit: welke package moet ik hebben, de pdip van 18 pinnen?

Op 23 april 2005 19:03:21 schreef Rd12tf:
Oude versie van MLAB:

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&no…

MvgEat

thanks!

edit: 5,70 staat er niet tussen, wel 5,70.40 is die tzelfde te gebruiken?
(dus conform de microcontroller toturital?)

bastiaan kan ook die toturital updaten :) dan kan ie er weer een tijdje tegenaan. (bastiaan, kan dat?)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

No thanks at all! Er is gewoon een archief bij MC.

MvgEat

blijft nog de vraag welke package ik moet hebben. 19 pinnen weet ik, maar wat verder, soic? pdip? ?? ik weet niet hoe dat eruitziet.

* Lucky Luke denkt:

mischien dat in een of andere datasheet iets te vinden valt

* Lucky Luke gaat eens zoeken

edit:

* Lucky Luke zocht en heeft gevonden, én gaat proberen een pdip 18 pins te samplen van de 16f628a.

edit2: samplen is gelukt met mn schooladeres :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

@willie worteltje: ik zie dat je wat hebt aangepast op je site: leuk! ik denk dat ik het nu wel zou begrijpen zonder wat ik hier geleerd heb. (dus dat nu zo'nbeetje iedereen je project kan namaken)

leuk die kleurmenger!

m'n complimenten!
super!

@wie hier verder dit lezen:
neem ook eens een kijkje op de site waar ik hierboven op doel klik op rgb led (onder projecten) en weet wat ik deze vakantie ga doen!

(niet te lang kijken, anders stijgen de prijzen van pic16f628's zo :) )

thanx
ben ik wel weer effe druk mee geweest (die kleurmenger) maar het loont de moeite.

18 pins pdip is ok!

@willie worteltje: ik heb je rgb-led project nog eens grondig bekeken. en 1 dingetje is denk ik nog niet goed (maar cmiiw)(zie dit niet als afkraken, het is gewoon feedback)

regel 13 : 5 0 0 255 50
functie = 5 -> knipperen
rood = 0 -> rood uit
groen = 0 -> groen uit
blauw = 0 -> blauw volle sterkte < klopt dit?
tijd = 50 -> 50 x 0,1 = 5 seconden
resultaat = knipperen blauw 5 seconden

ik snap niet hoe 0 volle sterkte kan zijn, even terug is t immers uit.

zie het alstjeblieft niet als afkraken, ik wil nu alleen jou helpen met feedback voor je site in ruil voor jouw hulp bij het uitvoeren van jouw (en nu ik het onderhanden heb voor mezelf ook mijn) project.

Op 23 april 2005 21:31:27 schreef Willie Worteltje:
thanx
ben ik wel weer effe druk mee geweest (die kleurmenger) maar het loont de moeite.

18 pins pdip is ok!

ik heb er een gesampled, nu wachten tot ie er is.

heb nog wel een foutje (denk ik) gevonden op je site, zie hierboven.

Ja, je hebt gelijk!
In het screenshot van het programma staat het wel goed.
In de uitleg staat idd een 0 waar 255 moet staan. Ga het gelijk aanspassen.

Ik zie het niet als afkraken maar als feedback net zoals het toevoegen van de extra uitleg over de regels.

ok fijn dat je het niet als afkraken ziet.
afkraken is mijn bedoeling ook niet.
leuk dat je ook allerlij kleuren de tabellen ingiet.
maar een ding is daar ook nog niet
goedgegaan want waar kleur moet staan staat er tot mijn (en jouw) verdriet.
wat getallen met ffen erachter zoals je ziet

groeten sint en piet

o, tijdens het tikken even gekeken en je hebt t al gezien.
dan ben ik te laat maar wat ik me afvraag is of er mischien.
iemand mij kan vertellen wat ik nu hierme weer moet.
omdat ik in de datasheet zie dat bijna elke poot van die pic meerdere dingen doet?

(antwoorden hoeven niet op rijm, maar de eerste regel van dit bericht rijmde dus maakte ik t maar af:) )

Lekker creatief. LOL

Pinnen staan echt uitgelegd in de datasheet.
Dus lekker spitten.

maar staat er dan ergens wat ik moet met een pin die meerdere dingen kan? dat ben ik nog niet tegengekomen namelijk.

Op 26 april 2005 15:00:36 schreef Lucky luke:
maar staat er dan ergens wat ik moet met een pin die meerdere dingen kan? dat ben ik nog niet tegengekomen namelijk.

He lucky. jij bepaalt wat je wil met een pin. wat jij wil stel je in met bv trisa, trisb, enz. zie dit niet als afkraken maar ik denk dat je de lat nu gelijk een beetje te hoog legt met pics als beginner. ga eerst wat miniprojectjes doen met een ingang (drukknop) die een ledje aanzet (uitgang). zo leer je veel beter. ik zou ook wel een mooie rgb PWM aansturing willen maken icm een propclock. dat is nl wat ik echt wil, maar pluis eerst die pic ff uit. ok, die rgb led aansturing is niet zo lastig als je die pic flashed en en naar gaat kijken....ooohh, maar ik weet me g.d niet hoe het programma werkt. ik ben bezig met de beginnerscursus van www.picbasic.nl en das wel geinig. eerst deed ik asm (dan ben je idd wat actiever met de pic zelf bezig) maar soms net wat lastig met bankselect en andere gein. commando's gemaakt in Basic is net wat lekkerder te leren.