Voliereverlichting (automatisch) op 12 volt boordnet.

Ik woon op een schip met een 12 volt boordnet voor verlichting en pompen.
Ik heb een papegaai die 's-nachts in een voliere verblijft die ongeveer 12 uur donker moet blijven.
Ik heb een dimbare led (12V 2,1W). Mijn vraag is, wat ik nodig zou hebben en waar dat verkrijgbaar is, zodat die led op vaste tijden 's-morgens wordt ingeschakeld en 's-avonds weer uit, waarbij zonsopkomst en -ondergang gesimuleerd worden (het liefst met zelf instelbare tijdsduur). Dit alles niet met draadloze- wifi-, app- of soortgelijke toestanden.
Voor zover ik tot nu toe begrepen heb zou ik een PWM-dimmer nodig hebben en heb ik alleen nog iets nodig om die automatische tijdfunctie te realiseren.

Op 1 september 2021 19:44:51 schreef Zonnepaneeltje:
Zoiets?
https://www.dimmersystem.com/en/p/automatic-dimmer-timer-12-24v-led

Ja, dit lijkt precies wat ik zoek :). Helaas wordt er geen merk en type genoemd, zodat het moeilijk was om een Nederlandse leverancier te vinden. Maar gezocht middels "Afbeeldingen" van Startpage.nl vond ik dat deze onder verschillende merk-/typenamen wordt aangeboden, waaronder "Time12V" voor 33,20 bij solarfence.nl.
Nu nog een oplossing vinden dat bij daglicht binnen de geprogrammeerde tijd, het licht niet blijft branden. Maar eerst maar eens kijken of ik wat ik met deze dimmer kan realiseren.

Het licht na de dimmer nog eens laten schakelen door een tijdklok. Die bestaan als dinrail versie en die kunnen vaak iets schakelen buiten hun eigen voeding om.

Op 1 september 2021 22:13:41 schreef maus0611:
Het licht na de dimmer nog eens laten schakelen door een tijdklok. Die bestaan als dinrail versie en die kunnen vaak iets schakelen buiten hun eigen voeding om.

Ik denk toch niet dat dat de oplossing is. Immers, wanneer ik de dimmer laat opschakelen van 0 naar 100% in een half uur vanaf 07.30 uur en laat afschakelen van 100 naar 0% vanaf 19.30 uur is de tijd daartussen wanneer er volop daglicht is, nogal verschillend 's-zomers of 's-winters. Dus denk ik dat ik het meer in de richting van een lichtgevoelige schakelaar moet zoeken want ik denk niet dat al deze functies, zeker niet op basis van een ingangsspanning van 12 volt, in 1 apparaat te vinden zijn.
Ook moet ik er nog voor zorgen dat de nachtkooi buiten die tijd donker is ook in de zomer. Dat denk ik te kunnen realiseren door een goed afsluitbaar rolgordijn waarvan een motortje door een tijdschakelaar bedient wordt. Maar ... stap voor stap. :)

Arduinokloontje, datum en tijd erin, astrotabelletje.

(Ik zou zelf een ESP nemen, tijd synchroniseren via WiFi, dimmer aanpassen ia wifi, maar ik respecteer je wens ;)

Op 1 september 2021 23:40:06 schreef K7Jz:
Arduinokloontje, datum en tijd erin, astrotabelletje.

Voor insiders waarschijnlijk begrijpelijk, maar ik snap hier niets van. Graag dus wat uitleg. Ik heb wel nog een Raspberry Pi over. Dacht dat Arduino ook zoiets was.

(Ik zou zelf een ESP nemen, tijd synchroniseren via WiFi, dimmer aanpassen via wifi, maar ik respecteer je wens ;)).

WAT is een ESP? HOE synchroniseer je tijd via Wifi? HOE pas je een dimmer aan via Wifi? Je ziet dat dit allemaal hocus pocus voor mij is en dit dus blijft, zonder een stap voor stap HOE-verhaal. :(
Dit is net zoiets als "Bak een taart" zonder (goed) recept. ;)

Ja, wat een onzin dat alles tegenwoordig maar via wifi of zelfs via internet moet.
Zowel de tijd als je verlichting als je gordijn kun je met een arduino doen.
Lees je maar eens in in Arduino.

Lucky Luke

Golden Member

Op 1 september 2021 17:01:06 schreef GerardX:.
Voor zover ik tot nu toe begrepen heb zou ik een PWM-dimmer nodig hebben en heb ik alleen nog iets nodig om die automatische tijdfunctie te realiseren.

PWM knippert (zo snel dat ‘normale stervelingen’ het normaal gesproken niet zien*), ik weet niet hoe snel een vogel kijkt en of die dat geknipper kunnen zien. Maar met een regelbare stroombron ben je daar van af, die knippert niet. In dit stadium van je project misschien teveel een detail maar dan is het maar vast genoemd. Het blijft nog steeds een dimmer, daar ging het om.

Overigens helemaal met je eens dat WiFi toestanden niet nodig zijn.

Wil je zelf iets bouwen of hoop je dat er iets kant-en-klaars te koop is?
Indien zelf bouwen: met modules als schakelklokken en schemerschakelaars, etc, of met lose condensatortjes, weerstandjes, transistortjes en dingen als Arduino of Raspberry Pi?

(Raspberry Pi is “gooi er een computer tegenaan” met alle problemen die daar weer bij kunnen komen: corrupt geraakte geheugenkaarten en een stroomverbruik waarbij de lamp overdag uitdoen met een computer zuiniger had gekund door de lamp aan te laten en de computer weg te laten… goed, goed, goed, met een read-only operating system, een goed merk geheugenkaart, en een zuinige slaapstand is daar misschien een mouw aan te passen… maar net als ‘wifi toestanden’ wordt het een complex en onbetrouwbaar geheel)

*) behalve als er iets beweegt, dan krijg je stroboscopische effecten. En dan zijn er nog de niet-normale stervelingen… die bijvoorbeeld dat geknipper sneller opvalt. Maarja, de gemiddelde normale sterveling heeft ook geen papegaai en woont gewoon saaiweg in een flatje of rijtjeshuis…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 2 september 2021 07:35:36 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, wat een onzin dat alles tegenwoordig maar via wifi of zelfs via internet moet.

Nou van "moeten" is meestal geen sprake, maar een toenemend aantal mensen denkt, dat dat de heilige graal is. Ik ben meestal meer van het mechanische omdat dat nog te volgen is (voor mij) ;).

Zowel de tijd als je verlichting als je gordijn kun je met een arduino doen.
Lees je maar eens in in Arduino.

Geef eens een voorzet dan, voordat ik het bekende bos in duik :).

Op 2 september 2021 08:11:56 schreef Lucky Luke:
[...]
Wil je zelf iets bouwen of hoop je dat er iets kant-en-klaars te koop is?

Het laatste.

Raspberry Pi is “gooi er een computer tegenaan” met alle problemen die daar weer bij kunnen komen:

Dat voorzie ik ;). Als er een programmaatje zou zijn waarvan ik simpelweg een kopie op een Pi zou kunnen zetten en de parameters makkelijk aan zou kunnen passen, zou ik dat niettemin kunnen overwegen, maar dat verwacht ik niet.

Maar ja, de gemiddelde normale sterveling heeft ook geen papegaai en woont gewoon saaiweg in een flatje of rijtjeshuis…

Yep, maar dat is nou weer niets voor mij :).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je hebt tijdklokken waar er rekening wordt gehouden met de zonnecyclus. Eenvoudiger is een tijdklok te nemen met een lichtsensor. Die stel je dan bijvoorbeeld in dat er tussen 7h en 19h het licht mag aangaan indien er te weinig omgevingslicht is.

Voor het verduisteren in de zomermaanden zal je een andere oplossing moeten zoeken. Dan ga je toch weer snel bij een ESP8266, ESP32 of arduino achtig iets uitkomen. De tijden van zonsopgang en zonsondergang kunnen eenvoudig van het internet gehaald. Zelfs plaatsafhankelijk. http://api.sunrise-sunset.org/json?lat=52&lng=4&date=today

Een collega van me heeft meerdere ara's en andere papegaai achtigen zitten. Nog nooit gehoord dat die ze ging verduisteren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 september 2021 09:56:03 schreef buckfast_beekeeper:
Je hebt tijdklokken waar er rekening wordt gehouden met de zonnecyclus.

Da's niet zo belangrijk. M'n papegaai hoeft niet naar haar werk of naar de kerk ;).

Eenvoudiger is een tijdklok te nemen met een lichtsensor. Die stel je dan bijvoorbeeld in dat er tussen 7h en 19h het licht mag aangaan indien er te weinig omgevingslicht is.

Zoiets lijkt me prima. Nu nog waar ik die kan vinden of welke trefwoorden ik moet gebruiken.

Voor het verduisteren in de zomermaanden zal je een andere oplossing moeten zoeken. Dan ga je toch weer snel bij een ESP8266, ESP32 of arduino achtig iets uitkomen.

Liep zelf te denken aan lichtdicht rolgordijn met een motortje en een tijdklok.

Een collega van me heeft meerdere ara's en andere papegaaiachtigen zitten. Nog nooit gehoord dat die ze ging verduisteren.

Kan zijn, maar ik ben door verschillende kromsnaveldeskundigen gewaarschuwd voor stressgedrag gerelateerd aan te weinig nachtrust (in de tropen - het oorspronkelijke natuurlijke gebied - is de nacht jaarrond ongeveer 12 uur).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als voorbeeld https://www.elektrobode.nl/products/theben-schemerschakelaar-met-schak…. Schemerschakelaar schakelklok moet je meerdere hits geven.

Hoe verder je naar het noorden zit, des te meer gaat het aantal uren licht variëren tussen zomer en winter. Ik heb nog niet gehoord dat mijn collega problemen heeft gehad. Achter in onze straat woont ook iemand met meerdere ara's. Ik geloof nooit dat die zijn grote volières gaat verduisteren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 september 2021 11:27:44 schreef buckfast_beekeeper:
Als voorbeeld https://www.elektrobode.nl/products/theben-schemerschakelaar-met-schak…. Schemerschakelaar schakelklok moet je meerdere hits geven.

Klopt, maar t.n.t. 230 volt ondanks dat ik ook "12 volt" aan m'n zoekwoorden had toegevoegd.

Hoe verder je naar het noorden zit, des te meer gaat het aantal uren licht variëren tussen zomer en winter.

Klopt maar het hoeft niet op de minuut nauwkeurig. Wanneer ik dag/nacht tussen de 10 tot 12 uur kan instellen is dat prima.

Ik heb nog niet gehoord dat mijn collega problemen heeft gehad. Achter in onze straat woont ook iemand met meerdere ara's.

Grappig; het afgelopen jaar probeerde ik tevergeefs eigenaren van ara's te vinden en nu in 2 dagen waar je het niet zou verwachten.

Ik geloof nooit dat die zijn grote volières gaat verduisteren.

Kan zijn, maar mogelijk heeft hij een nachthok (dat heb ik niet) wat zijn vogels de keuze geeft.
Het heeft natuurlijk niets met electronica te maken, dus maar gauw daarnaar terug :).

Ik had het heel leuk gevonden om een mooi voorstel te doen met discrete componenten, draaiknoppen, klok, display of ledjes etc. Echter voor €15 koop je een ESP32, je prikt em zo op een breadbord of kabeltje naar je ledlamp. Klok, dimstanden etc kan je draadloos via laptop doen.

Een gewone Arduino moet je dan elke zoveel maanden aansluiten op je laptop om de tijd goed te zetten of een display en klokmodule toevoegen.

Als simpel alternatief kan je misschien een Arduino nemen, je programmeert 12 maanden (elke maand een andere zonsopgang en -ondergang).

En als je dan de tijd goed wil zetten, op bijvoorbeeld een dag in November om 14:49 dan tik je 11 keer knop A en 15 keer knop B.
Beetje James Bond achtig interface;)

[Bericht gewijzigd door K7Jz op donderdag 2 september 2021 14:12:54 (27%)

Op 2 september 2021 13:59:30 schreef K7Jz:
Ik had het heel leuk gevonden om een mooi voorstel te doen met discrete componenten, draaiknoppen, klok, display of ledjes etc. Echter voor €15 koop je een ESP32,

Ik heb nog steeds geen idee wat een ESP is en je schijnt zelfs genummerde te hebben. Zelf even op het internet gezocht, blijkt het met auto's te maken te hebben. De relevantie ontgaat mij totaal.

je prikt em zo op een breadbord

Wat is dat nou weer?

of kabeltje naar je ledlamp.

Dat klinkt weer "normaal" :).

Klok, dimstanden etc kan je draadloos via laptop doen.

Draadloos? Laptop? Allemaal weer extra kosten en moeite, toch?

Een gewone Arduino moet je dan elke zoveel maanden aansluiten op je laptop om de tijd goed te zetten

Lekker handig. Als er nou toch een programmaatje aan te pas moet komen, lijkt een slimme 'loop' dit te moeten kunnen voorkomen.

Als simpel alternatief kan je misschien een Arduino nemen,

Een aanschaf die ik niet ken en me dus weer allerlei onvermoedde problemen oplevert, terwijl met een overcomplete Raspberry Pi mogelijk hetzelfde kan?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Uit het oog verloren dat het 12V moet zijn. Dan wordt het een lastigere zoektocht.

In een oude elektuur heeft ooit een volière verlichting gestaan met discrete componenten. Uiteindelijk zal je dit meer kosten dan een ESP en minder flexibiliteit geven.

Hoe snel is het oog van een ara? Bij welke frequentie krijgt die last van flikkeren, dat wil je niet. Vandaag is op de evenaar de civiele schemering ongeveer 20 minuten. Bekijk ik dit op 21/9 en op 21/12 dan is dat nog steeds binnen 1 minuut correct. Daar zou ik gewoon standaard 20 minuten nemen.

Heb je WiFi aan boord, dan is het gelijk houden van de klok eenvoudig. Anders zal er een RTC module bij moeten. Dat wil niet zeggen dat er een ganse website dient gekoppeld. Instellen van het geheel kan met een LCD display en wat knoppen of rotary encoders ook.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Jammer , er was pas een topic waar iemand DCF ontvangers te koop had. Dit lijkt me echt een project hiervoor.In combinatie met een pc bordje die de tijd van de schemer uitrekent, en daarop actie onderneemt.Geen omkijken meer naar..En anders leer je je papegaai: Help Moord. roepen :) (anders komt er niemand)

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 2 september 2021 14:56:18 (48%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 september 2021 14:46:44 schreef buckfast_beekeeper:
Uit het oog verloren dat het 12V moet zijn. Dan wordt het een lastigere zoektocht.

Klopt. Dat bemerkte ik al.

In een oude elektuur heeft ooit een volière verlichting gestaan met discrete componenten. Uiteindelijk zal je dit meer kosten dan een ESP en minder flexibiliteit geven.

De kosten vind ik van minder belang dan ergernissen en vastlopen vanwege ingewikkeld gedoe.

Vandaag is op de evenaar de civiele schemering ongeveer 20 minuten. Bekijk ik dit op 21/9 en op 21/12 dan is dat nog steeds binnen 1 minuut correct. Daar zou ik gewoon standaard 20 minuten nemen.

Ik meende mezelf ongeveer een half uur te herinneren uit mijn tijd in de tropen en het steekt niet op een kwartiertje.

Heb je WiFi aan boord,

Nee. Ik heb een eigen 'router' voor m'n internetverkeer.

dan is het gelijk houden van de klok eenvoudig.

Bij een klok (met een accuutje) ook. Ik heb al jarenlang een wekker die, met behulp van een accuutje, de tijd onthoud als de stroom eens uitvalt.

Op 2 september 2021 14:52:31 schreef mel:
Jammer , er was pas een topic waar iemand DCF ontvangers te koop had. Dit lijkt me echt een project hiervoor.In combinatie met een pc bordje die de tijd van de schemer uitrekent, en daarop actie onderneemt.

Ik ben niet op zoek naar een projectje maar naar een oplossing voor mijn "probleem". ;)

Geen omkijken meer naar..En anders leer je je papegaai: Help Moord. roepen :) (anders komt er niemand)

Ik ben juist zo blij dat ze zo lekker rustig is en nooit "roept" :).

Op 2 september 2021 13:59:30 schreef K7Jz:
En als je dan de tijd goed wil zetten

Dat hoef je toch niet zelf te doen.

Als je een lichtsensor/ldr/fotodiode aansluit dan weet die Arduino (of iedere andere microcontroller zonder netwerk) wanneer het licht of donker is. Het midden van de lichtperiode is dan het middaguur. Dat synchroniseert iedere dag opnieuw.
Die papagaai heeft geen behoefte aan zomertijd.

@TS, weet je al of een kromsnavel tegen het knipperen van een PWM regeling kan? Sommige mensen krijgen daarvan hoofdpijn en kanaries schijnen er aan dood te gaan.

reading can seriously damage your ignorance

Op 2 september 2021 17:18:23 schreef hennep:
[...]
Dat hoef je toch niet zelf te doen.

Dat dacht ik ook.

Als je een lichtsensor/ldr/fotodiode aansluit dan weet die Arduino (of iedere andere microcontroller zonder netwerk) wanneer het licht of donker is. Het midden van de lichtperiode is dan het middaguur.
Die papagaai heeft geen behoefte aan zomertijd.

Klopt. Het gaat met name om het kunnen instellen van een gesimuleerde dag-/nachtperiode van ongeveer 12 uur. Meer niet.

@TS, weet je al of een kromsnavel tegen het knipperen van een PWM regeling kan? Sommige mensen krijgen daarvan hoofdpijn en kanaries schijnen er aan dood te gaan.

Helaas weet ik dat niet maar ik heb wel gevonden dat er een zogenaamde CCR-factor speelt die bij duiven tussen de 116 en 146Hz is. In een onderzoek van de universiteit Gent wordt gesteld, dat naarmate vogels sneller kunnen vliegen die factor hoger zou zijn.

N.b.
Een kromsnavel is niet echt een snelle vlieger en zeker niet sneller dan een duif (een ara is feitelijk geen papegaai (al wordt die in de volksmond zo genoemd) maar een parkiet, gezien diens lange staart. Die lange staart geeft een betere vliegcapaciteit (wendbaarheid tijdens het vliegen), dan de korte staarten van (echte) papagaaien.
-o-o-o-

Daarom schat ik in, dat alles wat langzamer flikkert dan met een frequentie van zo'n 115Hz geen probleem zou moeten zijn. Het aantal gewenste Lumen voor vogels is ongeveer 5500Kelvin. Wat betreft onstabiele lage frequenties (50Hz) begreep ik, dat die met name veroorzaakt worden door apparaten met een (oud model niet-electronische) starter.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 september 2021 15:14:28 schreef GerardX:
[...]Klopt. Dat bemerkte ik al.
[...]De kosten vind ik van minder belang dan ergernissen en vastlopen vanwege ingewikkeld gedoe.
[...]Ik meende mezelf ongeveer een half uur te herinneren uit mijn tijd in de tropen en het steekt niet op een kwartiertje.
[...]Nee. Ik heb een eigen 'router' voor m'n internetverkeer.
[...]Bij een klok (met een accuutje) ook. Ik heb al jarenlang een wekker die, met behulp van een accuutje, de tijd onthoud als de stroom eens uitvalt.

Ik heb op vakantie ook een 4G-router die heeft wel WiFi aan boord maar geen RJ45 aansluitingen.

In die klok met acuutje zit dan een RTC of klok IC die de het uur bijhoudt. Meestal zijn die vrij correct. Een DS3231 is zo een RTC.

Uiteindelijk is dit geen moeilijk programma waar veel kan fout lopen. Een ESP32 staat hier 24/24 nog niet hoeven resetten.

Belangrijkste dat je te weten komt of ara's het geflikker van PWM verdragen of hoe hoog de frequentie minimaal moet zijn. Anders zal het een stroombron worden en dat zit iets anders in elkaar.

Op 2 september 2021 18:31:40 schreef GerardX:

[...]
Helaas weet ik dat niet maar ik heb wel gevonden dat er een zogenaamde CCR-factor speelt die bij duiven tussen de 116 en 146Hz is. In een onderzoek van de universiteit Gent wordt gesteld, dat naarmate vogels sneller kunnen vliegen die factor hoger zou zijn.

N.b.
Een kromsnavel is niet echt een snelle vlieger en zeker niet sneller dan een duif (een ara is feitelijk geen papegaai (al wordt die in de volksmond zo genoemd) maar een parkiet, gezien diens lange staart. Die lange staart geeft een betere vliegcapaciteit (wendbaarheid tijdens het vliegen), dan de korte staarten van (echte) papagaaien.
-o-o-o-

Daarom schat ik in, dat alles wat langzamer flikkert dan met een frequentie van zo'n 115Hz geen probleem zou moeten zijn. Het aantal gewenste Lumen voor vogels is ongeveer 5500Kelvin. Wat betreft onstabiele lage frequenties (50Hz) begreep ik, dat die met name veroorzaakt worden door apparaten met een starter.

5500K is de kleurtemperatuur. Niet het aantal lumen. Lumen is de hoeveelheid licht die wordt uitgestraald.

200Hz is geen probleem om een led aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 2 september 2021 18:41:22 (33%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lucky Luke

Golden Member

Op 2 september 2021 18:31:40 schreef GerardX:
[...]
Dat dacht ik ook.
[...]
Klopt. Het gaat met name om het kunnen instellen van een gesimuleerde dag-/nachtperiode van ongeveer 12 uur. Meer niet.
[...]
Helaas weet ik dat niet maar ik heb wel gevonden dat er een zogenaamde CCR-factor speelt die bij duiven tussen de 116 en 146Hz is. In een onderzoek van de universiteit Gent wordt gesteld, dat naarmate vogels sneller kunnen vliegen die factor hoger zou zijn.

N.b.
Een kromsnavel is niet echt een snelle vlieger en zeker niet sneller dan een duif (een ara is feitelijk geen papegaai (al wordt die in de volksmond zo genoemd) maar een parkiet, gezien diens lange staart. Die lange staart geeft een betere vliegcapaciteit (wendbaarheid tijdens het vliegen), dan de korte staarten van (echte) papagaaien.
-o-o-o-

Daarom schat ik in, dat alles wat langzamer flikkert dan met een frequentie van zo'n 115Hz geen probleem zou moeten zijn. Het aantal gewenste Lumen voor vogels is ongeveer 5500Kelvin. Wat betreft onstabiele lage frequenties (50Hz) begreep ik, dat die met name veroorzaakt worden door apparaten met een starter.

Bedoel je dan niet juist “sneller dan 150 Hz”?
Met een lineaire regeling ben je van al dat gedoe af trouwens, het is hooguit wat minder zuinig tijdens het dimmen (en zelfs dat hoeft niet).

Maargoed. Als je niet zelf wilt bouwen en gewoon wat koopbaars zoekt wordt het sowiso makkelijker / moeilijker. Makkelijker voor jou en moeilijker voor alle zelfbouwers hier.

Volgens mij is eerder een dergelijke vraag voor een dag/nacht/zonsopgang/ondergang lamp langsgekomen in verband met een aquarium, dus als er in de vogel-hoek niks te vinden is dan misschien in de vissen-hoek.

Automatiseerbare rolgordijnen liggen tegenwoordig “gewoon” bij de IKEA, dus zullen elders ook wel verkrijgbaar zijn…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)