Goedkope kastbeveiliging

Mijn eerste gedachte was, in rust 4 mA per schakelaar (in serie) de stroom verhogen met 0,2 mA kun je tot 80 schakelaars gaan, heb je alleen geen idee welke het is. 16 parallel kan ook 1 mA verlaging indien de schakelaar verbroken word.
DS2413 had ik ook in mijn geheugen, maar die zijn zomaar 2 euro per stuk.

High met Henk

Special Member

Tja, geen idee of een kast openstaat is nogal lastig idd. Soms moet je dan dus 20 kasten aflopen..
Dus de 24v alleen voor het liedje houden en dan wel 4 strings maken.

De ds2413 kan niet: moet naar soms 10 tallen meters overbruggen. Daarnaast heb ik geen 1 wire voor de plc

Reed contacten en magneten is wellicht ook een idee..
Kosten ook niets

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 3 september 2021 15:25:23 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Of je doet het hele analoge deel niet in een plc (en dan kun je bijna het hele deel niet in een plc doen)
En je gebruikt een venstercomparator voor de loop.

Ik zou het alarm niet zozeer laten reageren op een specifieke spanning over de loop, maar op een verandering; op die manier werkt het ook nog als iemand zijn kast open laat staan, of als er keer een schakelaartje stuk is. Je kunt dat doen met software, maar het kan ook met analoge elektronica.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zorg voor licht buiten, en dat het gebouw niet in de bossage gegroeid is. dan houd je meer buiten. zeker als het gebouw vrijaf staat kun je alarm maken wat je wilt, maar ze zijn in 5 minuten al weer weg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk niet dat ze in 5 minuten 25 kasten opengebroken krijgen, en 25 zadels weg gesleept. Daar zijn ze echt een langer mee bezig geweest.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Nee zijn houten kasten en eigenaar woont ernaast..
Bossages zijn er niet
Staat wel buitenaf uiteraard.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 september 2021 00:32:17 schreef SparkyGSX:
Ik denk niet dat ze in 5 minuten 25 kasten opengebroken krijgen, en 25 zadels weg gesleept. Daar zijn ze echt een langer mee bezig geweest.

Als het van die standaard houten kastjes met een slot of hangslot zijn dan wippen ze met een koevoet in 5 minuten met gemak 50 kasten open.

Ik zou minimaal 4 draden gebruiken + en - om kast-ledje te laten branden. De derde en vierde draad om iets met analoog te doen. Met 3 draden kan ook dan de de derde draad naar een ingang van de PLC. Zet dan ongeveer 7 kasten op een ingang, je weet dan bij alarm dat in dat stukje 1 van de kasten open is.
Is niet wirecut proof, maar als je alles in de kasten bedraad en zoveel mogelijk uit het zicht houd lijkt mij t niet zo'n probleem, de meeste dieven zijn gelukkig niet al te intelligent.

High met Henk

Special Member

Probleem is dat ik maar 1 schakelaar heb
Dus 2 gescheiden circuits gaat al niet.

Heb net wat geprobeerd, maar met een torretje heb ik het probleem dat als de 24V wegvalt niets meer werkt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een of meer ip camera's op strategische plaatsen? Dan weet je ook wie het was en zelfs tijdens openingstijden heb je misschien een rotte appel op heterdaad.

Tegenwoordig zullen die dingen toch wel heel slim zijn met onderscheid tussen mens en dier bij bewegingsdetectie.

Even fondsenwerving bij medeleden plegen?

High met Henk

Special Member

Leuk, dan heb je waarschijnlijk een gezicht van de inbreker...
Misschien een bekende, waarschijnlijk een onbekende.

maar je bent nog steeds je spullen kwijt.

wil niet zegen dat het niet erbij komt, maar niet de strekking van dit topic.

BTW alles veel te moeilijk:
denk hieraan in de kast:
https://tinyurl.com/yguja4el

De schakelaars zijn to SPDT dus ofwel de 4-20 mA ofwel de 24V is actief.
Simpeler kan bijna niet..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 4 september 2021 11:40:04 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Ik zou het met de standaard magneetcontacten doen en dan groepen maken van de kasten die dicht bij elkaar staan. Dan heb je ook gelijk een sabotage lus. Het kost misschien wat meer kabel, maar het is minder gevoelig voor storingen. Kun je ook gelijk de spanning van je plc gebruiken en vergeet niet om ook een accu te plaatsen, in geval van spanningsuitval.

En dan je alarm in combinatie met camera's.

En nu maar hopen dat de dief niet op het forum zit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

PRobleem is dat magneetcontacten geen overname hebben

en idd 2x 12V accu
en een 24V acculader en daar de PLC op zetten.

groepen maak ik dus ook, maar door per kast 0.5 mA te trekken in een 4-20 mA groep kan ik dus ook open loop detectie doen.
4 mA is 32 kasten open
4.5 mA is 31 kasten open
5 mA is 30 kasten open.

kan dus allemaal niet, maximaal heb ik 22 kasten in een groep

dus in mijn groepen kunnen
20 mA lopen = OK
alles onder
9 mA is foutief!

voor strings met minder kasten ligt die grens hoger..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Waarom zou je een overname contact op je magneetcontact moeten hebben, dat kun je toch in je plc doen.

Ik zou het nooit analoog doen, heb ook alarm systemen aangelegd, zowel analoog als digitaal. Analoog waren veel vaker problemen mee. Maar het is jou project. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Omdat ik geen 70 DI heb en wire break wil hebben

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 4 september 2021 17:48:12 schreef High met Henk:
Omdat ik geen 70 DI heb

Oké. Dat zou je anders op kunnen lossen met wat poort IC'S natuurlijk. Of met optocouplers, maar dan moet je wat printjes maken.

en een wire break wil hebben

Die heb je wel natuurlijk, je sabotage lus.

EDIT:

En waarom 70 I/O's, je maakt toch een x aantal groepen. Die contacten van zo'n groep staan allemaal in serie. Dan heb je toch niet zoveel ingangen nodig. Of mis ik nu iets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maximaal 22 kasten in een groep kan toch prima met 0.5mA per kast?

Je hebt 20-4=16mA te verdelen, dus met 22 kasten is dat maximaal 0.73mA per kast.

Of je nou met een spanningsbron begint een de stroom meet, of met een stroombron en de spanning meet, maakt m.i. weinig uit. In alle gevallen zou ik de PLC laten reageren op een verandering, en niet op een absolute waarde. Als iemand zijn of haar kast niet afsluit, is die kast niet beveiligd, maar de rest wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 4 september 2021 20:07:54 schreef SparkyGSX:
Als iemand zijn of haar kast niet afsluit, is die kast niet beveiligd, maar de rest wel.

Wat heeft een alarm dan voor zin? Dan kun je het net zo goed zo laten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

ik vind het wel slim, change on state, en dan hoef je idd niet alle lockers af als er 1 niet goed dicht zit.

waneer iemand hem dan toch dicht duwt, krijg je alsnog een alarm dat er iemand aan de kasten zit !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Je krijgt op de HMI dan een melding met hoeveel kasten er gesloten zijn.

Om 21.30 krijg je melding dat systeem op slot gaat over 30 min (countdown)
Wil je postpone kun je dat per 15 of 30 minuten doen.

Intussen kun je ook aantal kasten zien wat dicht zit (en wat dus nog open staat) dus heb je nog tijd voor inspectie rondje.

Kasten die dichtgaan is geen probleem. Als ze 15 min dicht zijn stel je de stroom bij. De stroom mag nooit zakken met meer dan 0.3.

Zo voorkom je ook rammelende schakelaars.
Die hebben geen interval van 15 min..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 5 september 2021 00:38:56 (25%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Een stukje terugkoppeling:

Ben een nogal druk bezet man geweest en er zit nog wel ruimte voor verbetering in.

Omdat het een alarm is, kan ik geen foto's van binnenkant maken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Kijk dat komt er nou van als de zadels niet slecht zijn beveiligd. Misschien willen die lui nu ook wel zo'n alarm van Henk hebben...
https://lc.nl/friesland/sudwest-fryslan/Zadeldieven-stelen-52-zadels-u…

High met Henk

Special Member

Ik zoek nog een goedkope SMS module met DI eraan.

Tot nu toe is hij 3x afgegaan:
1x doordat iemand te vroeg op stal was (nog in testfase)
1x omdat er 's nachts een kast open was gegaan waar geen slot op zat
1x omdat ondergetekende in een ruimte was die ook aangesloten is en het was na sluitingstijd...

Wel nog 2 problemen gehad:
1 draad was ergens losgekomen (niet goed gesoldeerd)
In 1 kast zit ergens iets mis, maar tijdens testen en meten deed alles het ineens.

Al met al werkt het wel goed.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je al iets met een PLC hebt een Siemens TC35i of MC35i oid?

Die kun je serieel met AT commando's aansturen en dan kun je SMSsen wat je maar wilt afhankelijk van wat je bouwt