Li-ion batterij grasmaaier

Beste,ik weet niet of ik in de juiste groep mijn vraag stel!? Heb een grasmaaier power plus (Gamma of Hubo) waarin 2 batterijen zitten ,Li-ion POWEB 9013
18 v - 3.0 Ah
De cellen zijn allemaal goed,dus vermoed ik dat de fout op de print zit?
Iemand al aan gewerkt of soortgelijk probleem gehad?

Wat is "de cellen zijn allemaal goed"?

Er kan een BMS in zitten die bij een: "dit hoort niet, ik vertrouw het niet meer" de boel definitief uitzet. Dan "klopt" het dat het niet meer werkt (als er iets gebeurd is wat de "ik vertrouw het niet meer" rechtvaardigt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb de cellen ieder appart laten testen en die zouden goed zijn!

Ja, maar de cellen worden gecontroleerd door een battery management system (BMS).

Als je ze test (hoe? spanning met een multimeter is géén goede test!) wil dat niet zeggen dat het BMS het in orde vind. Te hoge temperatuur, te hoge ontlaadstroom (kan dus ook kortsluiting zijn), te hoge totaalspanning, het kan allemaal reden zijn uit te schakelen.

Afhankelijk van het BMS is dat echt voorgoed (omdat de fabrikant er z'n eigen software in heeft gestopt), semi-voorgoed omdat het BMS 'zo' uit te lezen is met de juiste hard en software maar een fysieke logische zekering opgeblazen is (een zekering met een 'ingang' om op commando van externe electronica door te smelten), of gemakkelijk op te lossen.

Als je de cellen los hebt gehaald, is het hoogstwaarschijnlijk echt einde oefening: niet alleen kun je daar het BMS-IC mee beschadigen als je dat in de verkeerde volgorde doet, de cellen verwijderen is vaak zonder meer reden een veiligheids-status uit te spreken: 'battery removed' en dat is vaak niet zomaar weer te herstellen.

Maar zoals gezegd, dat hangt van het BMS af.

Wat is de reden dat je aan de accu's twijfelt? Wat was het laatste wat er mee gedaan/gebeurd is?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

De grasmaaier is van de buurvrouw , en net toen de garantie over was ,hield het ding ermee op! Alle 2 de batterijen laden nog op maar geven op de contact punten die naar het grasmachine gaan, geen spanning meer ,wel ,als ik rechtstreeks op de + en - van het batterij pack meet

Aha. Dan is er een veel grotere kans dat het in het apparaat zit en niet in de accu's zelf.

Als de accu's uit voorzorg uitgeschakeld zouden zijn, meet je niets, of hele rare lage waardes.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@weardguy, je doet wel een paar hele stellige uitspraken die ik nogal twijfelachtig vind. Wie zegt dat er software in de accu zit oid, waardoor de accu's afgekeurd worden? Dat gebeurt in sommige apparaten, maar lang niet in alle. En definitief einde als de cellen losgemaakt zijn geweest? Heh?

@TS, je zou voor de zekerheid nog eens kunnen kijken of je een lampje oid kunt laten branden op die accus's, dus buiten de grasmaaier. Als je een beetje vermogen kunt trekken dan is dat een teken dat de accu's nog wel ok zijn.
Let op, een grasmaaier trekt enorm veel stroom, dus dat moeten die accu's nog wel kunnen leveren. Mogelijk gaat het daar mis. Zijn ze wel volledig opgeladen? Gaat het laden wel goed?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 september 2021 21:40:20 schreef weardguy:
Aha. Dan is er een veel grotere kans dat het in het apparaat zit en niet in de accu's zelf.

Ik trek een andere (tegenovergestelde!) conclusie:

Aha! Dat is een duidelijke hint dat er iets met het BMS van de accu aan de hand is. Er is spanning op de cellen, maar niet op de buitenkant(contacten) van het accupack.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad,rew,
Als ik op de +en - van de batterij rechtstreeks verbinding maak met mijn heggenschaar (ook 18 v) werkt die gewoon perfect! Weet ook wel dat dit niet zo gezond is voor de afzonderlijke cellen ,maar nu weet ik tenminste dat die goed zijn!?

zal wel het bekende verhaal zijn, accu's leeg weggezet en te lang leeg in schuur gelegen. diepontladen en bms haakt dan af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dan is het?
Einde verhaal?
Nieuwe batterij in gamma kost 59,90 euro
X2 = 120 euro
Kan je al beter een nieuw machine kopen met 2 jaar garantie op

EgbertG

Golden Member

Is iedere li-ion cel te meten? 6S pack denk ik. Dan zou dat ergens boven de 3 volt per stuk uit moeten komen om nog gezond te kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op zaterdag 4 september 2021 14:43:32 (12%)

@Joe-joe, er zijn twee soorten BMSen.

De eerste variant zegt: Als het NU goed lijkt, dan mag je van mij alles wat normaal mag.

De tweede variant is kieskeuriger: Als het OOIT niet in orde is geweest, dan vertrouwt ie het niet meer en hanteert: Nooit meer aan! als regel.

Maar je zegt dat ze normaal laden? Hmm. Ik zou dan denken dat je niet last hebt van een '"variant twee' BMS die besloten heeft dat het pack gevaarljk is geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zegt dat je spanning kan meten op de buitencontacten? En als je die verbind met heggenschaar werkt die? Dan zijn je accu ok en is er iets mis met de grasmaaier.
Want ik vind het vreemd dat je ze wel kan opladen, als een BMS ze afkeurt dan is opladen meestal ook uitgesloten. Het zou een vreemde BMS zijn die kapotte cellen ziet en afsluit, maar opladen doodleuk toelaat...

Daar moet je geen hooggeleerde voor zijn.

Ik denk dat je die grasmaaier eens aan de tand moet voelen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 4 september 2021 16:54:13 schreef CrossFireX:
Je zegt dat je spanning kan meten op de buitencontacten?

Kennelijk ben jij niet de enige die dat anders/fout leest. TS zegt:

..alletwee de batterijen.... geven op de contact punten die naar het grasmachine gaan, geen spanning meer

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja je hebt gelijk Rew! Dan is het jammer zoals hij zelf al zegt, Dit is het dan...

Even apeldoorn bellen...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

een scherpe foto van de print op de accu helpt wel, er lijkt een gaatje in het ic langs D2 te zitten, maar het kan ook een plekje in de lak zijn..

dat je cellen direct aan een heggeschaar geknoopt nog het ding laten werken zegt niks, hoeft er maar 1 af te wijken en de bms had een reden om af te schakelen. dat kan zowel met ontladen als met opladen gebeurd zijn. heb al zat van die gereedschap packs open gehad om te weten dat de bms diverse dingen in de gaten houd, soms moet de gemeten fout 3x voorkomen voor het over en uit is. zo heb ik packs vaker weer hersteld gekregen, eerst de gare cellen vervangen alvorens weer in de lader te steken, want 3x proberen en de bms zegt ho.. echter is nogal merk, type en serie afhankelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als er 1 cel slecht/te leeg is (< 2.5V) dan is hegge schaar direct op de cellen ook direct "einde verhaal" voor die cel. Die wordt dan negatief geladen en dan is ie in een paar minuten kapot.

Maar goed. Dat is ondertussen gebeurd, dus daar kunnen we niets meer aan doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

E betere foto,testman !?
Maar zal het toch maar opgeven en de buurvrouw het slechte nieuws gaan vertellen ? nog een opmerkelijk detail, haar neef heeft net hetzelfde toestel gekocht,rond dezelfde periode, en heeft net als haar toestel ermee opgehouden!
Hopelijk hebben ze hem nog niet weg gegooid en mag ik hem gaan ophalen van de week

fred101

Golden Member

Kan toch niet zo lastig zijn om het probleem te vinden ?
- De cellen zelf kun je testen met een zwaar genoeg belasting, bij voorkeur een instelbare electronische load.
- Het BMS kun je testen door naar het laden te kijken en te kijken of het onder belasting werkt. En evt de datasheet van comnponenten zoeken en meten wat er fout gaat. Hierbij kun je de accus simuleren met een 4 kwadrant voeding of de eerder gebruikte load samen met een diode en een labvoeding.
- Die heb je ook nodig om het laden te meten zonder dat je steeds de cellen moet leeg trekken.
- De maaier zelf kun je testen met een dikke voeding of een ander accupack of als hierboven blijkt dat je accu goed is, dan is er iets in de maaier zelf kapot. En daar zal ook de nodige electronica inzitten die mogelijk ook gerepareerd kan worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb het plaatje aangepast zodat het wat makkelijker foutzoeken is.

Wat mij sowieso opvalt aan deze print is dat het afschakelen van het laden (wel afhankelijk van de functie van IC bij R7) in de plus gaat en het afschakelen van de last in de -, dit heb ik nog nooit eerder gezien, gebeurd of vaak beide in de + of beide in de min.

Zou je de gates eens kunnen meten t.o.v. B-, dan kunnen we kijken of de fets uberhaupt geschakeld worden. En zo ja, de drain t.o.v. source.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Gemeten met Fluke:
B- tov gates : 10.7 v
B- tov drain en source: 0 v

Dan lijkt hij aan te staan, anders zou je tussen drain en source spanning moeten meten en de gate 0 volt.

Zou je voor de zekerheid ook de cell spanningen kunnen meten allemaal t.o.v. de B-, dus B1 t/m B4 en ook de B+, dan kunnen we zien of daar 'rare' spanningen tussen zitten.

Maar in principe zou hij het nu moeten doen, zolang er die 10 volt op de gates staan, wellicht kun je dat nog een keer testen. En als hij het niet doet of er nog steeds die 10 volt op de gates staan. Wellicht dat er onder belasting iets gebeurd waardoor hij afschakelt.

En misschien hebben anderen ook nog wel ideeën ?

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

B- tov
B+ : 20.4 v
B1: 4.08 v
B2: 8.15v
B3: 12.23v
B4: 16.32v
Het lijkt of de duivel ermee speelt, ik monteer de batterij weer volledig en nu heb ik op de contacten die naar het toestel of batterij lader gaan : + en - : 20.4 v???
Op mijn tweede batterij (die ik nog niet heb open gedaan is dat 0v ?
Ga deze straks na mijn werk ook eens open draaien

Ik lees "B- ten opzichte van de gates" als andersom als dat jij het bedoelt.

De bedoeling van de meting is dat je met de zwarte meet-pen op B- de spanning op de gate meet (met de rode meetpen). Dat heb je kennelijk gedaan, want je hebt 10.7 V gemeten. ( - 10.7V is echt wat anders! )

Verder sta ik geheel achter gatze z'n meet-plan, het heeft geen nut om dat nog een keer te typen.

P.S. Dit is een "eenvoudige BMS" je kan gewoon op Aliexpress als je zoekt op een "60A 5S BMS" een vervanger kopen als ie kapot zou zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 6 september 2021 11:43:05 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/