AC spanningsbron met wisselende frequentie

Dit topic is gesloten

Als er met 1MW iets misgaat, maakt niet uit wat, dan kan je een hand voet of oog komen te missen....

Maar je hebt gelijk, weerstandsbanken op een generator aansluiten kan niet veel mee misgaan. Zou goed moeten kunnen gaan.

Maar dan komen de complicaties....

Er zijn zowiezo forse stromen mee gemoeid. Als het 3x600V zou zijn is het rond de 400A. Dat kan forse vonkjes trekken.

Dan: De belasting zal wel geschaald moeten kunnen worden. Eerst een testje op 100kW, dan 200, dan 500 dan 1000kW. En als de DUT van 2000 RPM naar 4000 RPM gaat, dan kan een generator zomaar 2x meer spanning leveren, Die ohmse belastingen gaan dan 4x meer vermogen trekken. Is dat de bedoeling of niet? En heeft daan er aan gedacht dat zijn 1MW generator bij 1000 RPM misschien maar 330kW kan leveren?

Dat schakelen... zal dat onder belasting moeten kunnen? Dan ga je nog leuke schakelaars hebben.... etc etc.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 september 2021 15:51:05 schreef Daan888:
Ik ben ook niet voor niks nog een stagiair die zich bezig houd met het project.

Waarom staat dit niet onder "schoolvragen" dan? Als je als een student behandeld wilt worden (waarbij enige mate van onwetendheid normaal is; je bent immers nog aan het studeren), zul je dat ook duidelijk maken moeten.

Had je bij de installatie waar je aan had gewerkt ook last van de variërende frequentie? En zorgen de back-to-back gekoppelde inverters ervoor dat die frequentie constant wordt?

Ja, natuurlijk, want een verbrandingsmotor draait niet altijd op exact hetzelfde toerental; hij moet ook wel eens starten, en getest worden op verschillende toerentallen.

Eigen inzet is hier vereist, Google eerst zelf even op "back-to-back inverters", of begin met opzoeken wat een frequentieregelaar (inverter) eigenlijk doet, en ga dan zelf bedenken of dit je probleem oplost.

Je hebt trouwens niet verteld wat voor type generator je precies hebt.

@REW: het is bij een ongelukje met een dergelijke installatie prima mogelijk om een begrafenis met een gesloten kist te moeten doen, niet bepaald iets wat een onwetende student veilig kan doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een tweedehands genset van 2 megawatt kost rond de 400.000 dollar bij een random internet aanbieder.

Mensen die denken 'ik moet een bepaalde frequentie hebben voor een loadbank' hebben NIETS te zoeken met dergelijk duur spul.

Daan, het is niet om op je neer te kijken, maar alsjeblieft - weiger deze opdracht.

Je loopt het gevaar om tienduizenden tot honderdduizenden euro's te verspillen.
Daarnaast:

- Vlambogen (het vermogen van 500 straalkacheltjes, geconcentreerd op een bol plasma/vuur/verdampt koper van 10cm diameter) waardoor je zware brandwonden op kan lopen
- Elektrocutie (je gaat waarschijnlijk met 600v systemen werken, mogelijk hoger)
- Mechanische gevaren zoals een uit elkaar spattende, zeer grote generator door overspeed. Hoe voorkom je een te hoge generatorsnelheid, als je motor om de een of andere manier te snel draait (bijvoorbeeld op hol slaande diesel)?
- Brand, door het verkeerd belasten van de generator. Die 1 megawatt kan je niet zomaar afnemen op het verkeerde toerental. Of misschien kan het wel, maar gaan er dingen roken die niet horen te roken.
- Het aanbieden van een '50hz belasting' aka het lichtnet, waardoor je generator van het voetstuk getrokken kan worden en je een gigantische piekspanning op het lichtnet steekt.

TS zal eerst de schoolbanken in moeten, voordat die dit tot een goed einde kan brengen. Dit is een project van honderdduizenden euro's, daar zet je niet iemand op die nog nooit van de karakteristieken van load banks heeft gehoord, en waarschijnlijk geen flauw benul heeft van hoe je de belasting constant houdt met varierend toerental, of hoe je het toerental juist vastzet en de belasting laat variëren.
Veel lastiger dan de loadbank, is de vermogensregeling via het veld van de generator, en de veiligheidssystemen die zorgen dat het onmogelijk is dat de generator te hard draait.

Dit is een uitstekend project voor aan het eind van een opleiding of deel van de opleiding. Niet iets om al doende te leren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als je zo iets vaker bij de hand hebt, terugleveren aan het net, moet je wel een dikke aansluiting hebben.
De frequentie wordt dan stabiel gehouden door het net, maar dan kun je de regulateur niet testen op stabiliteit dus dan schiet je het doel voorbij wellicht.
In een grijs verleden had ik met lichtinstallaties te maken, toen nog allemaal gloeilampen, dikke kabels en een aggregaat die van niets tot vol gaat een paar keer per seconde.
Die lampen zijn/worden nu allemaal afgedankt, dusseuh een mooie ballast.

mvdk

Golden Member

Jommes. TS zal waarschijnlijk slechts een deelopdracht hebben gekregen.
"Zoek jij eens uit wat er zoals is". Een beetje betaalbare, warmte-elementen met een ventilator. Dan ga je op zoek, kom je dingen tegen, en dan staat er in de specs "50Hz". En dan denkt de stagiair: oh, die motorgeneratorset loopt weleens buiten de 50Hz, zou dat kwaad kunnen?

Als je klein gaat beginnen, en je sluit via verlengsnoeren 20 stuks 1.5kW buiskachels aan, dan begint het op een gegeven moment ook te roken. Dan kom je erachter dat je serieuze kabel moet gaan gebruiken, een verdeelinstallatie moet neerzetten, en alles verder.
Ik schat zo in dat er nog meer mensen bij betrokken zijn, die daar voor moeten zorgen.

Ooit meegemaakt: er zou een nieuw computersysteem op de vierde worden geïnstalleerd. Het totaal opgenomen vermogen was iets van 300kWatt. Probleem: de levering van het systeem was vertraagd. Er werd wel begonnen met de verbouwing van de airco installatie, die gespect was om die warmtehoeveelheid te kunnen wegpompen.
In het weekend voor de oplevering werden er door onze mensen 200 buiskachels, (een magazijnartikel, op voorraad), neergezet in de computerzaal. Op maandag alles aangezet, en kijken of de airco het aankon.
Nee dus. De leverancier van de airco keek niet blij.
Dat alles werd gewoon aangesloten op de rails van de hoofdverdeler in de kelder, die gevoed werd door een 400kVA buiten.

Edit1:

Als je zo iets vaker bij de hand hebt, terugleveren aan het net,

Waar komt dat nou weer vandaan? De TS wil het vermogen wegstoken, verbranden. Niks terugleveren.

Edit2: Zoals ik het topic lees, is de TS op zoek naar verwarmingselementen in de meest uitgebreide zin en vormen, en raakt ie een beetje van het spoor door een fabrieksplaatje met "50Hz"

Aan KlaasZ: dat word een grote kookpot.

Als ik het goed begrijp gaat het om het wegstoken van elektrisch vermogen. Dan zou je ook aan een waterweerstand kunnen denken.

Zo spannend is een loadbank van 1000kw ook weer niet https://www.genpower.nl/product/loadbank-1000-kw-400v/

Duur waarschijnlijk wel...

mvdk

Golden Member

Elke oplossing kost geld. Zo'n loadbank kan je huren.
Denk niet dat er elke dag een motor onder test staat.

Op 15 september 2021 16:30:32 schreef Kees frees:
Als je zo iets vaker bij de hand hebt, terugleveren aan het net, moet je wel een dikke aansluiting hebben . . . .

Op 15 september 2021 16:39:25 schreef mvdk:

Edit1:
[...]
Waar komt dat nou weer vandaan? De TS wil het vermogen wegstoken, verbranden. Niks terugleveren.

Een beetje krasse reactie nmi, vanwaar dat ?
Ik opper gewoon een mogelijkheid, in de vraag lees ik niets over wegstoken.

mvdk

Golden Member

@Kees Frees: sorry. Ik schiet weleens uit de slof.
Maar tis welzo.

En dat maak ik hieruit op:

Op 15 september 2021 12:16:35 schreef Daan888:
Het is inderdaad geen klein vermogen.
De load die we willen gebruiken om de bron te belasten zijn verwarmingselementen.
Is er 50 Hz nodig voor deze elementen of niet per se?

jerome

Golden Member

Een te testen motor zal waarschijnlijk ook geen radiator aan boord hebben. Dergelijk zware motoren zullen zeker scheepsmotoren zijn. Hoe gaan we dat dan koel houden? Had beter onder rubriek "schoolvragen" gestaan.

Mooi !
Opgelost.

Voor de beeldvorming, het net kun je zien als een aandrijfas zoals je die vroeger had in een fabriek, de (stoom)machine buiten, met as en drijfriemen naar de machine toe. Hoe noem je zoiets, ik kan het niet vinden op het www.

Wat ik bedoel aan te geven, net zoals bij het 50Hz net wordt is het ritme, toerental, de pas een vast gegeven.

Met een beetje mee of tegen geef of neem je energie.
Of zoals met een door trap fiets van de berg af, dan kun je mee of tegen trappen.

Maar dat wil je in dit geval niet als belasting, want in praktijk wil je zien wat de aggregaat in vrijloop doet.

Met een enorme VFD (frequentie omvormer) is dat wel mogelijk, die bestaan zeker, zonde om energie "weg te gooien".

In het verleden wel eens gezien dat de koeling en verwarming tegelijk aanstonden, ieder een eigen thermostaat, nu ja, tot zo ver.

De mensen waarmee ik samenwerk hebben meer dan genoeg ervaring met het loadbanken van generatoren met zulke vermogens.

Op 15 september 2021 18:19:42 schreef jerome:
Een te testen motor zal waarschijnlijk ook geen radiator aan boord hebben. Dergelijk zware motoren zullen zeker scheepsmotoren zijn. Hoe gaan we dat dan koel houden? Had beter onder rubriek "schoolvragen" gestaan.

Waar je deze aanname vandaan haalt weet ik ook niet. De motoren hebben gewoon hun eigen koeling.

Op 15 september 2021 16:18:29 schreef Ledlover:
Mensen die denken 'ik moet een bepaalde frequentie hebben voor een loadbank' hebben NIETS te zoeken met dergelijk duur spul.

De reden dat ik opzoek ben naar een oplossing van de variabele frequentie is omdat het bedrijf tegen mij zegt dat er een dynamometer ontwikkeld moet worden en de frequentie kan nog wel is een probleem worden.
Daarom ben ik opzoek gegaan ernaar.

High met Henk

Special Member

Totale onzin.

Een industrie generator heeft een AVR, ofwel spanningsregelaar.
Bij 1000 KVA hebben we het over een Leroy Zomer, Stamford of Marathon waarschijnlijk.

Dan kun je vanaf ca 35 Hz tot ca 70 Hz wel rekenen op een stabiele spanning volgens generator spec ,maar hiervoor zul je echt in de manual van de generator (en AVR) moeten kijken.
Bij de meeste van die generatoren zit er achterop een klein opwekkings spoeltje om de AVR op te starten en de eerste stroom voor de rotor te leveren..

Als LOAD kun je een loadbank gebruiken, maar als je een vaste opstelling hebt (wat ik vermoed) is een waterweerstand die het vermogen constant houd een betere oplossing. Relatief simpel te maken en minder kwetsbaar dan een solid state loadbank. Ook met warmte zit je iets beter.

Let wel op dat er waterstof vrij komt en je dus naar buiten moet ventileren..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

De generator kan natuurlijk ook op een active front end. Dan gooi je tenminste geen energie weg.

Ik maak graag een offerte voor je >:-)

High met Henk

Special Member

Hahahaha, doen ze bij Delta elektronica ook:

Testen hun voedingen en pompen middels een PV omvormer weer het net in...
Schijnt een behoorlijk dikke aansluiting te liggen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een generator kan voor het testen belast worden met een waterweerstand. In een ver verleden heb ik daar vaker gebruik van gemaakt. Ook voor vermogens boven de 1000kW.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterweerstand

Piet

mvdk

Golden Member

Ja, das allemaal wel leuk met zo'n waterweerstand, voor eventjes. Met zo'n vermogen moet je na 5 minuten toch wel gebruik gaan maken van oppervlaktewater, en zie daar maar eens vergunning voor te krijgen van het waterschap. Niet iedereen zit aan een zeehaven.

Die waterweerstanden werden óók gebruikt om draaistroomsleepringmotoren te regelen. In Italië hebben ze ooit een redelijk uitgebreid spoorwegnetwerk gehad, geëlektrificeerd met dubbele bovenleiding, met lokomotieven op draaistroom. In 1976 hebben ze daar met een zucht van verlichting afscheid van genomen.
Was wel apart, een E-lok onder de waterkraan, en rijdend met een stoompluim.
https://de.wikipedia.org/wiki/FS_E.432
In de hoogtijdagen was er een uitgebreide verscheidenheid aan loktypen, de laatste reed tussen Cuneo en Limone (Piemonte)

Edit: dat zag er zo uit..

Henry S.

Moderator

Move naar /Schoolvragen
En verder in dit topic

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten