Lekker aan het bestellen geweest binnen mijn budget en kocht "ondertussen" een scoop. Tik hem af en krijg mail en zie dat ik totaal iets anders in de mand heb liggen... Gelukkig via chat direct opgelost en hopelijk het geld morgen binnen voor de juiste order (maar twijfel nog een beetje gezien je met import gebeuren zit tegenwoordig besef ik mij nu tijdens het typen....). Ik ga voor Bang for Bucks omdat kwaliteit niet betaalbaar is nu en voor het begin van een hobby dit echt wel een gewelddadig ding is met optie's om van te leren FNIRSI-1014D tenminste compleet voor een zacht bedrag en kan er heel lang veel plezier van hebben. Even nadenken en kijken of ik een duidelijke concrete vraag kan maken voor op het forum zodat er ook een gericht advies kan komen, wellicht wil ik veel te veel wat ik helemaal nog niet nodig ben met een scoop. Ik heb voor mijzelf ook niet helemaal duidelijk wat ik er nu van verwacht behalve dat ik visueel een beeld voor mij heb.
Lekker goedkoop dus en maximale functies.
Afijn, alles besteld nu op de scoop na en dan kan ik echt tig maanden genieten en prutsen. Vrijwel alles besteld zodat ik via de boeken kan werken op een paar dingen na die ik uit oude spullen sloop omdat deze los gewoon te duur waren (luidsprekertje, batt.houders, motortje en etc.) - ik neem aan dat men snapt dat ik in verhouding spreek - .
Er was 1 ding waar ik lang over heb getwijfeld voor mijn doen, dat was: https://www.amazon.nl/gp/product/B08HZ46PC7 wel een aantal mooie toepassingen gevonden en in mijn hoofd wat vreemde kronkels gemaakt maar dit was een beetje overvloedig overdreven vrees ik; Maar prijstechnisch zeer interessant gezien ik de 555 toch meermaals nodig ben (nadat ikzelf een paar heb gemaakt) en nu ook wat meer kansen zie in de andere elementen.
Afijn, weer een stapje verder en ben echt blij als ik straks een beetje meer in handen heb om echt iets mee te doen (dat wat ik nu heb verveelt snel). Ondertussen het forum doorjagen naar informatie en zie steeds meer patronen in het geheel (ben daar niet heel snel in). Maar nu de scoop uitzoeken want ben die echt nodig straks.
Besteld speelgoed om zoveel mogelijk kanten op te kunnen in het begin en rustig genoeg kan doorbranden - neem aan dat men wel begrijpt dat er weerstanden in overvloed zijn. - , (en er mist vast nog van alles maar dat komt later en eerst maar ergens beginnen nu):
Diep ingaan op de keuzes heeft even geen zin, dan zou ik bijvoorbeeld een ellenlang verhaal over Led's kunnen maken wat voor soorten er zijn... voor nu even simpel werken in concept en later maar goed. Dan werk ik maar even omslachtig allemaal met wat extra uitgaven omdat het ook hobby is en om te leren.
Meest leerzame video was deze (plus de rest van hem): https://www.youtube.com/watch?v=kRlSFm519Bo Vervolgens combineer ik hem met: https://www.instructables.com/Build-Your-Own-555-Timer/
PS: Ik haal nog veel door elkaar, maar Richard Feynman zal mij wel vergeven als ik het in mijn eigen woorden leer Wisten jullie dat hij epilepsie heeft en experimentele medicatie gebruikte. Is een video van hem met een aanval (heb zelf ook epilepsie), heb echt bewondering voor deze man.
Moraal van het verhaal is nu om de 555 om te vormen zodat ik zo min mogelijk externe componenten nodig ben, tri-switch heb en vanaf x rpm werk (ivm luchtstroom en weerstand vanaf buiten). Geen idee hoe, maar vrijdag was de peildatum dus zie dan wel hoever ik ben. Soft switch begrijp ik nog niet, maar wie weet.... Een soort time interval of iets...
Ruis en bounce is ook niet interessant maar een paar stappen vooruit mag.... Iedere keer een stukje uitbouwen en beter maken. Scoop is dan leuk.
Edit: Scoop besteld. Iets minder dan 10 euro over mijn budget heen, dus even iets lekker overslaan deze week.
Edit 05-10-2021 19.54 : Sukkel dat ik ben, geen diodes besteld.... Zucht.
Edit 06-10-2021 23.07 : Gewoon niet begrijpen waarom ik alles aan het doorbranden ben en ontdek zojuist een mega dikke blunder.... Tig keer berekend en etc, blijkt dat ik mijn BB helemaal verkeerd gebruik. Verder vergiste ik mij op Anode en Cathode, dat werkt ook niet echt mee. Ook een BB ergens vandaan blijkt troep te zijn, niets bleef zitten in vergelijking met de nieuwe die ik nu heb.
Edit 08-10-2021 19.00 : Vandaag had ik iets werkbaars moeten hebben en heb net niets.... al snel merkte ik dat ik slechts aan het kopiëren was van internet en letterlijk niets leerde. Je plakt dingen aan elkaar en er komt een vaag resultaat uit waarvan ik soms niet eens wist waarom.
Gisteren ben ik weer opnieuw begonnen met zelf iets te bedenken wat ik wil (batt. indicator) en waarom ik iets nodig ben, ik merk dat het dan ineens een stuk ingewikkelder is omdat je de componenten zelf moet begrijpen wat je gebruikt en dat ik ineens duidelijk besef dat ik niets begrijp van de data die ik nodig ben. Dat maakt dus het knippen en plakken zo stom dat het geen zin heeft. Nu ikzelf iets moet bedenken en letterlijk elk voorbeeld uit de weg ga leer ik meer en is het leuker. Het is dus slechts een component begrijpen, data opzoeken, berekeningen maken en goed nadenken waarom iets ergens geplaatst gaat worden zoals ik denk dat het goed is.
Verder merk ik dat ik regelmatig even een "burn-out" heb van alle info wat ik probeer te begrijpen, gelukkig kom ik wel af een toe weer dingen tegen die helpen om een stukje grip op ingewikkelde materie te krijgen. Al met al gewoon stug doorgaan en blijven lezen op het forum. Er is geen haast bij zolang ik maar verder kom dan "kopiëren".
[Bericht gewijzigd door
Geen-Geld
op vrijdag 8 oktober 2021 19:09:44
(13%)