Van niets naar... Iets?

Beste allen,

Het lijkt mij leuk om júllie mee te nemen in mijn ontwikkeling: op electronica uitdagingen, leren - en experimenten. Zoals sommigen weten begin ik uit het niets - hoewel... - zonder enige voorkennis en leek mij dit gewoon leuk om bij te gaan houden op één plek zodat mijn vorderingen te volgen/zien zijn (uiteraard heb ik hier ook voordeel aan).

-

Dankzij Boek gezocht heb ik nu een drietal boeken aangeschaft als "basis" om uit te leren en dankzij het topic heb ik 20 jaar extra leesvoer erbij gekregen met super veel nuttige tips, overweldigend hoeveel mooie bijdrages van de leden. Naast de boeken staan er dan ook geweldige links in naar PDF bestanden en komt vrijwel alles aan bod.

  1. Elektronica-zakboek (EAN 9789053812815)
  2. Elektronica echt niet moeilijk 1, 2 en 3 (ISBN 978-90-5381-028-6)
  3. Learning the Art of Electronics (EAN 9780521177238)

Vanuit een andere hobby nog twee leuke boeken die ik nodig was en ooit heb aangeschaft:

  • Spanning in de buitenlucht (EAN 9789064036880)
  • -Lichttechniek- De Basis (EAN 9789082845600)

-

Ondertussen heb ik mijn tijdelijke plek gemaakt voor het oefenen en waar ik al mijn spullen kwijt kan (wat ik deels nog moet aanschaffen). Ik ben dan ook aan het uitzoeken wat ik aan gereedschap nodig ben, wat ik nog heb, wat vervangen moet worden of wat op een wenslijstje voor later komt te staan. Zie Welk gereedschap (morgen zal ik deze post editen met een lijst van gereedschap wat ik heb, is besteld en wat ik wil aanschaffen).

-

Qua onderdelen voor het experimenteren zelf heb ik nog niets aangeschaft doordat ik er al heel snel achter ben gekomen dankzij de leden dat je niet zomaar even van alles en nog wat kunt aanschaffen (beginners foutje). Mijn gedachte wàs dan ook dat je voor een x bedrag wel even een beetje basis spullen zou hebben zodat je kunt beginnen met experimenteren; Gelukkig ben ik behoeden voor die fout en zie nu zelf ook in waarom dat niet werkt.

Dit betekend voor mij dat ik dus eerst beter moet weten wat ik wil gaan doen en voor nu zie ik in dat met kleine projecten ik niet absurde hoeveelheden aan componenten nodig ben, ik wil er dan ook even de tijd voor nemen om een basis lijst op te stellen die in het redelijke blijft voor "beginners" projecten (Zie: Schakelingen) die ik hier via het forum kan vinden of eventueel uit mijn boeken. Voor mij betekend dit in eerste instantie met LEDje's gaan spelen op tig manieren.

-

De wet van Ohm is wel de meest basis principe die je onder de knie moet krijgen wil je ook maar iets doen, en dankzij @Arco heb ik dan ook het volgende overzicht gekregen (Prachtig, want ik was al aan het kladden op papier.):

Zelf ben ik gaan oefenen met in serie en parallel schakelingen en hoe deze te meten (theoretisch). Uiteraard kon ik het niet laten om thuis ook even wat te prutsen met Batt. , een paar electro motoren en leds van een speelgoed auto. Omdat het eerst niet werkte besefte ik mij dat ik ook al mijn Batt. kon meten en heb dan ook vrijwel geen Batt. meer over in huis (alles leeg). Het was in elk geval leuk om even iets te doen naast de theoretische kennis en voelde mij direct een kind met wonderbaarlijke ogen van wat er allemaal gebeurde.

Ik wil hier de aankomende tijd flink mee oefenen zodat ik alles blind kan uitvoeren zonder nadenken, dus ik ga lekker spelen en creatief zijn. Ik denk dat voor nieuwe mensen die ook nog niets van circuits en schakelingen weten het interessant kan zijn om een soort overzicht te krijgen van hoe ik als Noob begin.

-

Omdat ik niet dít topic wil gebruiken voor vragenstellen, zal ik dus ook geen vragen stellen hier. Slechts op het forum in de daarvoor geschikte categorieën zal ik vragen stellen en dan in dit topic de links plaatsen naar die onderwerpen zodat het overzichtelijk blijft en dit prettig te lezen is. Ik zou het dan ook waarderen als hier geen uitgebreide discussies ontstaan of een overvloed aan informatie zodat het niet meer prettig te lezen is.

Nil volentibus arduum

Zomaar wat kopen heeft inderdaad niet zoveel zin maar als je wat praktische dingetjes wilt maken kan ik je toch wel aanraden een multimeter te kopen. Dit hoeft niet fancy te zijn, maar het gaat je zeker helpen. Ook een voeding is erg handig, dan hoef je niet telkens 9V batterijen te kopen. Ik heb lang met een universele adapter gedaan die je qua spanning kon instellen.

Verder zijn bouwkitjes ook wel leuk om een beetje soldeer ervaring op te doen. Het is een beetje de vraag wat je wilt, op een breadboard kan je ook veel schakelingen bouwen. Toen ik begon heb ik van mijn oom een hertog ijsdoos gekregen met transistoren ledjes weerstandjes condensatoren ect. De meeste onderdelen in dat doosje zijn inmiddels uitgefikt. Ach daar leer je weer van we leven in een tijd dat die niet meer zo duur zijn.

Dit heb ik toen samen met hem gemaakt, ik was toen nog erg jong. De leeftijd dat je de tafels leert op de basisschool. Wel gesoldeerd op een gaatjes print trouwens, breadboardje had ik toen nog niet.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele…

Wat ik vaak deed, als ik een schakeling had gevonden online dan kocht ik de onderdelen en vaak een paar extra. Als er dan eens iets fout ging dan heb je nog een reserve onderdeeltje. Je hebt ook wel dozen waar 1001 experimenten inzitten daar heb ik er ook wel eens een paar van versleten.

Oh en oude apparatuur uit elkaar slopen, daar haalde ik ook veel onderdelen uit. De oude stereotorens zitten nog veel conventionele componenten in. Die dingen geven ze praktisch gratis weg, uit elkaar schroeven, weer in elkaar zetten, onderdelen eruit halen. Oude cassette spelers voor motortjes etc.

Een leuke theorie vraag: Als ik een batterij heb van 9V en ik heb een standaard rode led, welke voorschakelweerstand heb ik dan nodig?

PE2BAS
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Best netjes die werktafel. Om van te leren denk ik. Als je die werkbank laag voor laag afpelt ga je terug in de tijd. Onderop liggen waarschijnlijk de radiobuizen. Het is een manier van archiveren.

Nog een plaatje.

Shiptronic

Overleden

of Bob Pease :

https://www.youtube.com/watch?v=t513IZ5V9Nk&feature=emb_logo&a…

Een toertje door zijn kantoor :)

Schijnbaar wist hij feilloos wat te vinden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 10 december 2020 22:11:50 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

..

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zaterdag 12 december 2020 18:48:26 (99%)

Nil volentibus arduum

bob pease zn kantoor was meer een combi van schuur, zolder en hobbyhok ineen. een theepot , parlamp en baksteen in 50cm3 bijelkaar :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik snap de Joke niet en mis dus insider kennis: https://www.youtube.com/watch?v=LBS9JRBDHuU Zal wel talent missen voor dit. Of ik moet de grap breken en maar echt vragen? Ik mis blijkbaar wat op de foto...

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op donderdag 10 december 2020 23:37:42 (25%)

Nil volentibus arduum
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik snap de Joke niet en mis dus insider kennis:

Dat blijkt! Die rommelhopen die je ziet waren van mensen die nogal wat betekend hebben in de elektronica wereld. En zijn min of meer beroemdheden.

Zie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Williams_(analog_designer)

en:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Pease

Het zijn geen popsterren of voetballers die populair geworden zijn met wat je simpel vermaak zou kunnen noemen in vergelijking met wat deze mensen gepresteerd hebben. Pak een willekeurig apparaat thuis van plank en er zit wel een schakeling in waarvan de allereerste oerversie waarschijnlijk ergens op een van de werktafels van deze mensen ligt.

Deze mensen en veel van de mensen hier op CO hebben zo'n knutselruimte waar partnerlief veel commentaar op heeft en waar alleen de techneut zelf zijn weg in vinden kan. Er mag ook nevernooit door niemand ook maar iets worden opgeruimd. En wel om twee redenen. Het is er levens gevaarlijk door alle rare apparaten die altijd aanstaan. En het is levensgevaarlijk door de moordneigingen die bij de betreffende techneut ontstaan na een opruimpoging van partnerlief.

En bij mensen die professioneel in dit soort werk zitten kan zelfs de baas met honderden iso, din en weet ik wat voor regels komen. Het helpt niet. De definitie van een opgeruimde werkplek is dan echt heel erg breed. En zonder dat komt er niets uit deze mensen hun handen. En als toko's als lineair technologie en National Semiconductor of Philips (de natlabs) jouw baas zijn moet je echt een knappe kop zijn.

En al deze mensen inclusief een bolleboos als Jim Wiliams zijn begonnen met een heel klein knutseldingetje dat vrijwel niets kost.

Een creatieve elektronicus zoals die Jim Wiliams kun je beter bij de artiesten plaatsen dan bij Techneuten.

Dus weet waar je aan begint. Een klein hobbyknutseltje is het begin van een aanbouw, extra huis anex werkplaats enz.

Dus het is een stukje nostalgie die er niet meer toe doet? Wel tof, maar tijdverspilling voor mij om heel oneerbiedig te zijn. Het interesseert mij niets wie ze zijn en wat ze hebben gedaan. Ik ben er niet naar geinterhseert.

En knutsel ruimtes met oude zooi kan ik weinig mee, we zijn wat verder gegaan zonder sneer.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 11 december 2020 00:52:54 (17%)

Nil volentibus arduum

Je begint een heel erg ongedefinieerd topic. Daar kan je een breed scala aan antwoorden bij verwachten.

Bij iets vaags over hoe je een werkplaats inricht, hebben de professionals uit heden en verleden ook hun plek.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
StijnN

Golden Member

Alleen het besef van het verleden kan ons het heden doen verstaan.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Ik begrijp niet zo goed wat je met dit topic wilt, eigenlijk. Verwacht je hier een soort blog van te maken? Met een grapje wordt hier de werkplek van de groten der aarde in ons vakgebied geplaatst ter vergelijking, waar je meteen super negatief op reageert, maar jouw kale tafel moet ons wel interesseren? Je hebt een paar boeken, een soldeerbout en slechte multimeter, 0 kennis, geen enkel projectje, geen duidelijkheid over welke richting je op wilt... Wat verwacht je nou precies van ons?

Ik stel voor dat je eerst wat gaat lezen, en projectje bedenkt, en als dat lukt je projectje laat zien, en/of er gerichte vragen over stelt.

@Piet: :P

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 11 december 2020 10:00:27 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Jinny

Golden Member

Beetje jammer allemaal.
Begin eerst maar eens een schakeling te bouwen, en te herbouwen en weer te herbouwen, net zo lang tot het werkt.

Leuk topic om eens te gaan beginnen.
Frithjof is ons helaas ontvallen, maar er staan een hoop leuke zaken en bouwsels in het topic.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@TS, lees eerst eens wat topics hier een tijdje mee, dan leer je wat CO is en wat niet. Met gelijk hoog van de toren blazen ga je jezelf niet populair maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat plastic tafellaken lijkt me niet bijster praktisch als je met een soldeerbout aan de slag gaat ?

Henk H.

Golden Member

Laten we TS niet teveel de oren wassen omdat hij de groten in de elektronica niet kende. Is nu wel rechtgezet denk ik.

Mbt het tafelkleed: Volgens mij stond een hittebestendige werkmat op de boodschappenlijst in de andere discussie.

We zijn allemaal ergens begonnen en niet allemaal van kinds af aan.

fred101

Golden Member

Op 11 december 2020 21:55:21 schreef Henk H.:
Laten we TS niet teveel de oren wassen omdat hij de groten in de elektronica niet kende. Is nu wel rechtgezet denk ik.

Ach, ik "blunderde" ook op dat gebied. Had een mail conversatie met een Amerikaan die wat vroeg over iets op mijn site. Hij gaf les op de uni in electronica. Ik zei hem dat reparatie leerzaam was en verwees hem naar een publicatie waar Jim Williams dat vertelde over toen hij in het MIT lab werkte. En toen schreef ik, voor het geval hij williams niet kende kort wie hij was.
Krijg ik een mailtje terug, Jim kende hij wel, evenals Bob Pease.....persoonlijk, want hij had als applicqations engineer bij LT gewerkt, samen met Jim. Maar hij vond het wel leuk dat hij van mij moest horen dat Jim reparatieles heeft gegeven. Hij vond het een goed idee, hij is nu defecte apparatuur op de uni bij elkaar gaan verzamelen en gaat ook reparatie lessen geven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Mbt het tafelkleed: Volgens mij stond een hittebestendige werkmat op de boodschappenlijst in de andere discussie.

Bij Action , A3 snijmatten , niet super hittebestendig maar als werkmat prima werkbaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Zolang je maar niet met statisch gevoelige onderdelen werkt en je bout in de gaten houdt kan zo'n plastic tafelkleed geen kwaad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs