Van niets naar... Iets?

- 12V DC 10 Ah - Hysterese 0.5 - 5 tot 7 graden - digitaal via DS18B20 die op 86 als fun factor aangesloten kan worden op RPi #Check.

Basis opbouwen.

Jullie leren mij deze dingen! Ik verzamel slechts de informatie om het beste te doen wat ik kan!

Nil volentibus arduum

Ik heb een paar voorbeelden gegeven van de manier waarop ik dingen heb opgelost in mijn overlander. Maar een overlander is een ander ding als een camper.

Ik heb bijvoorbeeld drie brandstoftanks ingenbouwd. Ik neem dus geen losse jerrycans mee. Reden: In veel tunnels en veerboten is het meenemen van losse jerrycans uit veiligheid niet toegestaan. Actieradius op een gewone asfaltweg is nu 1800km

De tanks zijn allemaal uitgevoerd met een grote dop waar je gewoon met je arm inkunt. Dat is makklijk met schoonmaken. Maar belangrijk is een visuele inspectie. Het is mogelijk om eenvoudig de tanks te inspecteren op de aanwezigheid van bijvoorbeeld drugs. In sommige landen maken ze de hele auto stuk om overal in te kunnen kijken.

De zware omvormers heb ik alleen om bepaalde radio apparatuur te voeden. EN als ik dat doe moet ik ook de dieselmotor laten draaien en dus de dynamo's. Mijn accu's zijn voor deze toepassing te klein. Maar ik gebruik dit maar zeer weinig en heb dat ook eigenlijk nergens anders voor nodig.

Tondeuses kun je ook oplaadbaar kopen. Een goedkope 150 of 300 watt omvormer kan deze uitstekend opladen. Voor een oplaadbare tandenborstel werkt zo'n omvormer minder goed. Daar is een echte sinus omvormer beter voor. Maar als je iets hebt dat met usb geladen moet worden kun je beter iets kopen dat direct vanuit de 12 volt boordspanning kan laden.

succes.

Beste Fietser,

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat voor België een losse diesel tank ook niet mag, dus een standkachel op diesel valt dan ook af bij mij. Qua oplader voor een tondeuse heb ik dan genoeg aan een simpele omvormer en ben geen duur apparatuur nodig daarvoor. De rest is een kwestie van uitrekenen hoe groot mijn accu moet worden en daarna maar eens nadenken over oplaad mogelijkheden. Mijn lab-voeding laat ik even voor wat het is.

Voor nu gewoon leuk knutselen met de 12 volt accu, batterij houders en dingetje's maken (via schema's van dit forum) met een breadboard/solderen en dingen uitrekenen. Ook wil ik beter leren doormeten met de multi meter en daar wat meer handigheid in krijgen, en wellicht ooit een keer op de lange termijn afhankelijk van de kosten (oscilloscoop) wat extra meetapparatuur aanschaffen. Maar voor nu een beetje kleine spulletje's aanschaffen en opbergbakje's/dozen; begint onhandig te worden nu ik wat meer bezig ben.

Bedankt voor het leerzame, overzichtelijke en duidelijke advies.

Vriendelijke groet,
Steffen

Nil volentibus arduum

Slotje zelf maar opengeknipt?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Ja... ik ben dan fanatiek en denk aan leuke dingen en experimenten zoals de accu die ik op de auto heb getest. En nu heb ik alweer allemaal vragen in mijn hoofd en ben ik maar druk aan het tekenen en lijstje's aan het maken voor overzicht.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld mooie opbergboxen gekocht waar de weerstanden op rol perfect inpassen (dubbelzijdige opslag bij de action voor 2,10). Nu wil ik de weerstanden er in doen en meet voor oefening wat dingen na en ontdek dat ik de eerste keer (Begin bij aanmelding op dit forum) verkeerd heb gesorteerd en gemeten. Vandaar dat dus soms wat doorbrandt of niet werkt. Vervolgens komt de vraag:

Hoe kan het dat 120 Ohm normaal weergegeven word op mijn multimeter, maar 150 Ohm in 0.150K... vaag iets maar maakt niet uit. En dan kom ik er later achter dat de Ampère meter het niet doet (dus zal wel einde oefening zijn voor dat doel of er moet een zekering in zitten waar ik nog niet naar gekeken heb).

Vervolgens dacht ik aan een batterij indicator maken omdat dit wel handig is voor de 12V en ik nu met de multimeter meet, maar een constante spanning is ook wel prettig en denk dan weer aan de labvoeding. En met de labvoeding kan ik weer makkelijker een batterij indicator maken (LM3914).

Kom ik dan weer op de vraag hoe het kan dat de LM3914 los vrij prijzig is vergeleken met een setje "fun" spul waar dit ook inzit. Los ongeveer 6 euro wat ik zo snel kon vinden en in een setje met allemaal extra spul kost het setje nog geen drie euro. Nu heb ik wat duurdere weerstanden en goedkopere en daarin meet ik duidelijk dat de iets duurdere meer zuiver zijn. Komt bij mij de vraag of dit ook zo is met dit soort setje's en in hoeverre dit doorwerkt op de LM. En dan kan ik nog wel een poosje doorzeuren op een grafiek van de accu bij ontlading, maar dat is te overdreven nu.

Dan ga ik door van de accu naar een ventilator, maar de ventilator is 12V en de accu vol geladen 13,7V dus ben een Buck nodig om dat ding niet te vernielen (hoewel deze het wellicht wel aankan, maar voor andere dingen is het ook van belang). Maar wellicht moet er juist ook weer ergens een step-up komen dan.

Dus ik speel met veel gedachten omdat ik wel een lijstje ga krijgen om spullen aan te schaffen omdat ik het niet heb of domweg tekort kom bij oefeningen. Maar om dan voor alles een aparte vraag ergens te stellen... nee, immers moet ikzelf ook even mijn best doen.

Jammer genoeg heb ik in mijn omgeving ook niets waar ik heen kan met dit soort dingen omdat zien en spreken vaak makkelijker is en meer leerzaam voor mij. Zoals nu zou ik iemand willen zoeken die kan helpen bij de labvoeding omdat ik nog geen manual heb voor het installeren/gebruiken. Nu kan ik YT en etc gebruiken, maar toch de huivering om iets fout te doen en 180 euro naar de grootje's jagen en het feit dat dit om hogere voltage's en Ah gaat. Vroeger was er nog een zaakje in Veendam waar ik heen zou kunnen gaan en waar ik altijd mijn ogen uitkeek, maar dat is er helaas niet meer. Ik weet nog dat ik mij altijd afvroeg wat die golfende lijnen waren in de kastje's wat hij allemaal had staan.

Als ik nu wat zoek zie ik dat prijzen echt behoorlijk verschillen, 1 potentiometer kost een euro, een set van 20 met alles er op en er aan in verschillende waarden 10 euro... Dan ben ik daar beter mee af is mijn gevoel en kan niet voor elk projectje dan wat losse dingen bestellen. Dus ik geef nu liever 100 tot 150 euro uit zodat ik een gevarieerd iets heb en lekker aan de slag kan. Want nu heb ik bijvoorbeeld nog maar 10 led lampjes over dus ben er behoorlijk wat van nodig. Vraag is dan al snel waar te bestellen. Het is dus even flink zoeken wat ik nodig kan zijn en in volume voordeel denken.

Neem bijvoorbeeld de draadweerstand 10 Ohm - 5W die 20 tot 40 cent kost, maar dan even 6+ verzendkosten... Het is dan handiger om er wat meer van te kopen en proberen alles bij 1 leverancier te kopen omdat de verzendkosten van alles straks duurder is dan de producten zelf.

Als voorbeeld wat ik al nodig ben en ook op gaat (maar die kosten mogen ook met gemak omdat het ook hobby is en fun):

Voor morgen: https://www.youtube.com/watch?v=L_90NVUbb3M Instruktie hoe aan te sluiten Labvoeding.

Nil volentibus arduum

Nu heb ik wat duurdere weerstanden en goedkopere en daarin meet ik duidelijk dat de iets duurdere meer zuiver zijn.

Hoe meet je dit? Ik kan met mijn spullen niet meten hoe zuiver een weerstand is. Ik kan wel gewoon de weerstandswaarde meten. Maar niet exact. Daarvoor is een wat specialere ohm-meter voor nodig die ik niet heb. De waarde van al mijn gekochte weerstanden zit overigens gewoon binnen de toleranties. Tien, vijf of 1 procent. En is dus goed. Ik denk dat jij dingen wil meten waarvan je niet weet hoe je ze moet meten.

Hoe kan het dat 120 Ohm normaal weergegeven word op mijn multimeter, maar 150 Ohm in 0.150K

Multimeter staat in autorange of is gewoon autorange.

En dan kom ik er later achter dat de Ampère meter het niet doet

Een keer fout meten op het ampere bereik en je meter is stuk. Bij duurdere meters zit er wel een eens een zekering in die gesneuveld is. Vaak zijn de meters dan wel verder beschadigd. De fluke meters waarbij de zekering is gesneuveld worden bij mij op het werk weggegooit omdat ze met zo'n schade niet meer aan de calibratiestandaards kunnen voldoen. Ik vind het doodzonde zo maar zijn de regels bij ons.

Kom ik dan weer op de vraag hoe het kan dat de LM3914 los vrij prijzig is vergeleken met een setje "fun" spul waar dit ook inzit. Los ongeveer 6 euro wat ik zo snel kon vinden en in een setje met allemaal extra spul kost het setje nog geen drie euro.

Elke handelaar kan vragen wat hij wil. En elke gek kan geven wat hij wil.

Dan ga ik door van de accu naar een ventilator, maar de ventilator is 12V en de accu vol geladen 13,7V dus ben een Buck nodig om dat ding niet te vernielen

Jouw ventilator kan uitstekend functioneren op 13,7V. Niet knoeien met omvormers voor een spanningsverschil van 1,7 volt. Dit verschil is te weinig om de buck goed te laten werken. Als je het toch wilt zet dan een twee diodes in serie ofzo.

Overigens wil jij te veel te gelijk. Er zijn overal meer dan zat bijna klaar auto restauratie projecten en haast klaar zelfbouwcampers te vinden die al jaren ergens stof staan te verzamelen omdat de eigenaars de laatste loodjes te zwaar vind. Als je alles tegelijk gaat kopen en bouwen gaat jouw project dezelfde kant op.

Begin nu eerst eens met bedenken hoe je de inrichting wilt hebben. Waar komt wat en bedenk wat je minimaal met je campertje wilt doen. Het maakt ook nog uit of je een pool expeditie wilt doen of een sahara overlevingstocht.

Een lijstje kan zijn:

Wat wil ik minimaal met mijn camper kunnen doen:

Koken (binnen of buiten of beide) BBQ-en enzo mag niet overal.

Slapen binnen neem ik aan. Of anders losse tent mee.

Moet je bed altijd klaar staan of ben je bereid elke keer alles te gaan verbouwen. Dat laatste is overigens een enorme afrader.

Helemaal off grid voor een week.

Koelkast.

Toilet.

In het wild camperen.

Stiekem ergens overnachten zonder dat men ziet dat de wagen bewoond is.

Koffiezetten. Senseo kan bijvoorbeeld al omdat het waanzinnig veel stroom kost. Andere koffie automaten ook overigens. Beter een toestel dat je op je gasbrander zet gebruiken.

Een plek voor een extra accu.

Enz.

Neem vanuit een dergelijke lijst de beslissing hoe je e.e.a.gaat indelen en ga dat dan ook maken. Als je de lijst hebt en dus ook weet welke elektronica je in camper wilt hebben kun je hier vragen of iemand een schemaatje wilt opzetten met hoe je alle accu's, laders, verlichting enz kunt gaan maken.

kan ik weer makkelijker een batterij indicator maken (LM3914)

Je maakt het jezelf hier weer ontzettend moeilijk mee. Want hoeveel volt is straks een streepje? En wat moet je als het ineens een streepje meer of minder is?
Je kunt ook dit kopen, kost maar drie euro ofzo en ziet er erg mooi uit: https://nl.aliexpress.com/item/1005002505914818.html?spm=a2g0o.product…

mel

Golden Member

Het nadeel is, dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet,en dat je niet weet waar te beginnen, dus komt er niks af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 september 2021 23:19:14 schreef Geen-Geld:
Voor morgen: https://www.youtube.com/watch?v=L_90NVUbb3M Instruktie hoe aan te sluiten Labvoeding.

Als je dat ding in een opwelling hebt gekocht, denk ik dat je wat te overdondert gaat zijn door de mogelijkheden.

Een Philips PE1540 of zo (0-40 Volt 0-3 Ampère) was denk ik een beter idee geweest. Ook op m'n PE1540 heb ik praktisch nog nooit de 24 Volt overschreden. Als ik er overheen moet, is het vaak nog hoger dan die voeding kan leveren en pak ik wel m'n variac en een scheidingstrafo aan de uitgang waar ik dan weer een gelijkrichter achter zet.

Je verkijkt je naar mijn mening op specificaties die er niet toe doen, maar wel heel interessant en imposant ogen.

Een professional zal geen moeite hebben met het nogal ingewikkeld ogende display en de hoeveelheid knopjes van de voeding waar je naar linkte, maar voor jou zit, aan je opmerkingen te lezen, daar nu juist het probleem: het ding is te ingewikkeld en een 'ouderwetse' labvoeding met 2 draaiknoppen voor stroom en spanning en 2 wijzermeters lijken me veel geschikter: je ziet onmiddelijk wat je doet en wat de gevolgen van je instellingen zijn. Dat lukt je met zo'n digitaal geval niet.

Zo'n spanningsindicator is een beetje een lastig ding, want de open klemspanning van een accu is vaak hoger dan onder belasting. Zo'n metertje geeft dus alleen iets zinnigs weer als je de accu tijdens het meten belast met een stroom die redelijkerwijs te verwachten is.
Als de spanning dan behoorlijk inzakt, ben je waarschijnlijk al te laat met laden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb hem ooit aangeschaft met de gedachte dat deze ook via de laptop kan meten qua verbruik en etc. Daarnaast zijn er redelijk veel mogelijkheden en opties die voor de toekomst interessant kunnen zijn. Verder is het handig dat er een geheugen in zit zodat je soms snel kunt wisselen. Het is dan ook een afweging geweest voor wat ik verwacht van mijzelf en in hoeverre ik deze hobby uit de hand laat lopen.

Voor nu: hij doet het en heb nu diverse combinaties van klemmen, pennen en etc voor deze en de multimeters.

Standaard batterij indicator via internet is leuk en goedkoop, maar je kunt er weinig mee idd. Daarnaast wil ik wel zelf de dingen maken, anders kan ik net zo goed een kant en klare camper kopen (Nog los van het feit dat er nog veel meer te doen is dan wat elektra voor alleen een camper, er staan dus veel meer projecten op de plank).

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 24 september 2021 17:33:42 (24%)

Nil volentibus arduum
fred101

Golden Member

Beetje overkill en nogal onhandig

Ik heb meerdere labvoedingen maar de meest gebruikte hebben gewoon 2 potmeters. 1 voor spanning, 1 voor stroom. De meest gebruikte doet 0-40V en max 5A. Nummer 2 is twee keer 0-30V en max 3A maar deze heeft tracking omdat ik die meestal voor analoge schakelingen met opamps gebruik (symmetrisch gevoed +/-15V) Ik heb 1 Philips voeding met zo'n heel bedienpaneel en tig mogelijkheden. Die gebruik ik maar heel af en toe als iets echt heel precies moet. Veel te veel gedoe.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst meer dan 3A nodig had.

Hoger dan 40V komt hier wel regelmatig voor maar dan is het ivm zelfbouw met buizen of voor industrieel reparatiewerk. Voor het meeste hobby gebeuren heb je genoeg aan 0-24V en iets van 3A

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 24 september 2021 16:44:35 schreef mel:
Het nadeel is, dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet,en dat je niet weet waar te beginnen, dus komt er niks af.

99% begint bij mij chaotisch en 99% komt altijd wel af. - als ik morgen toch bezig ben in de tuin moet ik even naar de plastic kappen kijken voor de afzuiger - . Het is alleen even een kwestie van volgorde maken en plannen wat meer van belang is en wat niet (of waar ik gewoon meer zin in heb).

----

Voor nu is de labvoeding dus klaar (wel tig keer video's en etc bekeken/gelezen) en heb een aantal manuals en YT video's bekeken voor de werking en dat is wel te doen. Twee multimeters waarvan 1 geen stroomsterkte meer kan meten maar het ander toestel wel. Ik heb een zooi aan krokodillen, bananen, ringkabelschoentje's en kabels met stekkers om makkelijk te kunnen wisselen. Twee soldeer stations met vele diverse punten en diverse soldeerdraad in x verhoudingen.

Morgen ga ik verder met het boek elektronica 123 en blijf een beetje YT kijken voor de labvoeding. Ondertussen omdat ik in de tuin bezig ben kan ik even een standaard maken en een afzuiger maken met 1 van de ventilatoren die gewoon rechtstreeks op de accu komt met een aan/uit (vanwege de soorten soldeerdraad dus).

Gisteren ben ik al bezig geweest op papier om uit te denken hoe ik een batt. indicator maak en kwam daarom dus op de LM3914 uit zodat ik 10 lampjes heb waarbij ik in stappen van 10% werk (of ik was twee nodig van een ander soort om nog exacter te gaan werken). Mijn accu gaat van 13.4V naar 11.8V en is dan schoon op. Meest logische is een curve maken zodat ik daarop verder kan uitwerken waar mijn stappen van 10% zitten en bij 0 wil ik ook blieptoon of iets hebben. Wat ik exact nodig ben maakt mij nu niet uit, ik kijk gewoon overal rond en doe daardoor wel inspiratie op en snap dat ik het dan moet omzetten naar mijn situatie. Het spul koop ik of groot in, of ik koop speel "fun" setje's waar bij toeval al dingen in zitten en vaak nog goedkoper zijn dan 1 onderdeel los.

Volgende foto zal dan wel een zelf geprutste afzuiger zijn :) En dit is wat ik bedoelde met stekkers kunnen uitwisselen op diverse manieren zonder extreem veel kabels nodig te zijn (en kon ze nu in de buurt kopen), zo kan ik ze op alles wel gebruiken of wisselen qua maten en etc.

PS: For the time being pruts, leer en reken ik er gewoon op los. Onderste foto kan iets zijn waar ikzelf mee aan de slag kan en dan gebaseerd op mijn gegevens. Dus gewoon zoeken en kijken hoe iedereen het doet en welke optie's er zijn en veel YT kijken. Per % een ledje of alles en dan laten aflopen, een aan/uitknop er voor en eventueel later eens zien of ik het ook kan laten werken terwijl de rest ook gewoon aangesloten zit. Het is voor de fun en lekker leren.

Nil volentibus arduum

Deze schakeling kan anders. Waar wil je die 20 volt vandaan halen in een auto? Stroom verbruik is ook hoog. Elke led 10 mA. Plus nog wat voor de schakeling. Je zit zo aan de 100mA. Als je zuinig moet zijn met energie, en dat moet je in de auto is dit niet de handigste manier. Ik zie ook geen enkele vorm van ontkoppeling.

Je maakt de referenties met potmetertjes. Die zijn niet stabiel genoeg. Zeker niet in een automotive omgeving met een temperatuur bereik van wel -30 tot +70 graden. En echt zo heet wordt het na een dag in de volle zon. En die twintig volt moet zeer stabiel zijn en nul ruis bevatten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 25 september 2021 01:52:14 (24%)

Het lijkt me veel handiger om een vaste referentie te gebruiken (2.5V of zo), en de accuspanning te delen met de potmeters, als je het zo met een handvol opamps wilt doen. Deze schakeling is inderdaad niet zuinig, maar als je hem alleen voeding geeft via een drukknop (momentcontact) is dat niet zo erg, het nadeel is dan dat het aflezen altijd een extra handeling vereist; het indrukken van het knopje.

Er zijn zeker betere schakelingen te vinden; zelfs een draaispoelmeter lijkt me beter dan dit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste Fietser, het gaat om ideeën opdoen. En dit in 20 V kan ook naar 12V of het nu efficiënt is of niet (hoewel ik er al een drukknop in had). Het is onmogelijk voor mij om iets te maken wat direct super is mits ik al niet alles ga kopiëren van internet en nergens over na ga denken. Dan kan ik net zo goed alles kant en klaar kopen.

Beste Sparky, zover ben ik nog niet. Maar voor het moment contact kan het voor nu werken en is het een leuk doel.

----

Voor zojuist even gespeeld omdat ik er achter kwam dat mijn ventilator ook al vanaf een 2.7 volt kan werken. Dus lekker onnozel met prutsen even wat testen (absoluut niet efficiënt maar maakt niet uit): https://www.youtube.com/watch?v=Eyd4-BgMPdc

Nil volentibus arduum

@Geen-Geld

Beste Fietser, het gaat om ideeën opdoen. En dit in 20 V kan ook naar 12V of het nu efficiënt is of niet

Het gaat hier helemaal niet over efficiëntie of wat dan ook. Ik geef alleen maar wat tips over zaken die een elektronicus meestal in zijn opleiding(en) en of ervaringen leert.

Het is een weg die dus al veel vaker bewandeld is en waar veel mensen op hun bek gegaan zijn. En het heeft geen nut om die hele weg met alle fouten ook te gaan behandelen. Dat kan zelfs bijzonder demotiverend gaan werken.

Stel je bouwt die schakeling. Besteed een hoop tijd en geld en bij het testen blijken die voedingspanningen inderdaad een probleem. Dan ga je hem nog een keer bouwen waarna je weer een ander probleem hebt. En zo ga je dan door waarna je na de 20ste poging eindelijk een werkend iets hebt. Ik zou dan waarschijnlijk allang afgehaakt hebben.

Er is echt helemaal niets mis mee om ideeën van anderen over te nemen. Probeer wel het waarom te begrijpen. Dan koop je nog steeds geen kant en klaar product. En je weet straks van alles het hoe en waarom iets functioneert.

De ideeën van Einstein zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. Einstein bouwde voort op ideeën van andere grote geleerden. Denk dan aan bijvoorbeeld Newton, Bohr, Lorentz, Plank, Archimedes enz. Hij heeft eigenlijk zijn gedachten spinsels toegevoegd aan de grote kennis bibliotheek die wij als mensheid proberen op te bouwen.

Er is werkelijk niets mis mee om zelf ook te profiteren van de grote menselijke kennis bibliotheek. Je kunt de tips dus gewoon aannemen als kennisgeving en gebruiken. En als je precies wilt weten waarom iets op een bepaalde manier wordt gedaan is een vraag hier op het forum voldoende.

Lambiek

Special Member

Op 25 september 2021 10:28:17 schreef Ex-fietser:
Stel je bouwt die schakeling. Besteed een hoop tijd en geld en bij het testen blijken die voedingspanningen inderdaad een probleem. Dan ga je hem nog een keer bouwen waarna je weer een ander probleem hebt. En zo ga je dan door waarna je na de 20ste poging eindelijk een werkend iets hebt.

Daarom moet de TS zoiets ook op een bread board zetten, dan kan hij naar hartenlust experimenteren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij praten wij totaal langs elkaar heen Fietser... Ik heb juist zoveel mogelijk tips over genomen van het forum:

1. Geen Rpi voor aansturing vanwege error gevoelig en voeding wat zuiver moet zijn.

2. Geen bulk spullen kopen als ik niet weet of ik het ook echt nodig ben en alleen een paar reserve dingen als ik het nodig ben.

3. Mijn 123 boek gebruiken en telkens rekenen en overzien/tekenen van het schema en dan gaan testen op een bb. Zoals bij de fan ben ik dus eerst alles gaan berekenen en overdacht waarom het werkt (lag alleen geen bb bij de hand en wou even snel).

4. PWM voor led-verlichting en aansturing van de fan's, dus ook leren hoe het zit met de werking (dus ook nadenken/tekenen/schrijven wat een oscilloscoop zou weergeven). Begrijpen wat de onderdelen doen en meten waar ik kan zodat ik mijn multimeter beter leer te gebruiken omdat er wel wat meer functies opzitten die interessant zijn.

4. Batterij indicator uitzoeken met een aan/uit knop voor nu die ik kan gebruiken als er geen verder verbruik is. Welke soort en hoe exact is nog goed uitzoeken omdat er vele manieren en varianten zijn, dan kan ik altijd hier na wat onderzoek vragen of mijn keuze de juiste is nadat ik wat inspiratie en ideeën heb opgedaan)

5. Bi-metaal schakelaar ongeacht welke vorm van koeling/verwarming ik ga gebruiken en als het op 12V kan werken (nog niets gevonden). Dit zodat het een simpel iets is zonder teveel gepruts. Fancy displays of dingen kunnen later om te leren. Mocht ik echt een koelkast willen voor mijn camper kan ik altijd wel eens kijken naar een goedkopere (marktplaats) die ook functioneert en zoals gezegd dus niet 24/7 nodig ben; maar alsnog ga ik voor mijn plezier een Peltier gebruiken voor een leuk oefen projectje.

6. Labvoeding in overkill met veel functies (vind ik wel meevallen), maar wel rekening houden dat er wellicht wel een keer 24 volt met accu's spelen gedaan gaat worden. Of zonnepanelen waarbij de meest standaard 5,5Ah leveren op piek. En wellicht ooit wel een omvormer of weet ik het wat, dan ga ik die V en Ah mogelijk wel nodig zijn. En het staat mij bij dat er hier dus op het forum is gebroken over zekeringen bij een camping dat je mogelijk de camping voor ene deel platlegt omdat er iets te snel of te langzaam gaat, maar ook dat is voor nu even niet van belang.

7. Zoals gezegd, de multimeter beter gebruiken omdat deze diodes, transistors, stroomkringen en etc kan meten. Dit zijn erg handige en interessante dingen om te gebruiken en al helemaal nu ik klemmen genoeg heb en twee meters. Maar desondanks zou ik best wel graag een oscilloscoop willen hebben en kom tegen die tijd wel met de vraag hoe of wat (voordat ik weer iets "extreems" koop)

---

Naar mijn idee heb ik dus zoveel mogelijk advies overgenomen en doe ik wat men mij adviseert... Voor nu ga ik de PWM maken (omdat deze mooi aansluit op de fan) en dus uitzoeken hoe het werkt, uittekenen, uitrekenen en dan degelijk schema maken (is op internet genoeg software voor) zodat ik deze inclusief de berekeningen op het forum kan plaatsen voor controle of vragen. En als ik het dan aan het maken ben kan ik de meters gebruiken.

O ja, ik snap dat mijn batterij niet lineair leegloopt, dat temperatuur invloed heeft, dat alles stroom verbruikt (wat er nu even niet toe doet omdat ik aan het leren en experimenteren ben), ik weet dat werkomstandigheden van componenten van belang zijn (zoals ook dus mijn Rpi weerstation project die ik heb gedaan), en etc etc. Laten we het dus nu niet ingewikkeld moeilijk maken want dit verhaal is gewoon begonnen met wat led verlichting, ventilator, koeling en eventueel verwarming. EN ondertussen zoek ik dus schema's en vergelijk en verdiep mij wat in die dingen om te leren. Dus ik hou het nu F basic zonder al te veel gedoe over weet ik veel wat, eerst 1 ding dan het ander.

Nil volentibus arduum

Dit is hoe ik begin in chaos en kan dan dingen uitzoeken, of iets goed is of handig is niet van belang op dit moment; zolang ik er maar van leer. Dus vanuit deze klad komt straks een schema en alle berekeningen + uitleg waarom en het hoe of wat. Als ik het dan hier kan uitleggen en het blijkt te kloppen kan ik het maken. Heb ik het mis of mijn uitleg of redenatie klopt niet, dan leer ik weer van het advies of de verbeteringen. Dus dit is de snel opgezochte basis wat nu uit een zooi schema’s is gekomen en snel zoeken op internet.

Dus mijn vage klad met gekrabbel wat ik wil uitzoeken en waaruit een werkend iets moet komen op den duur.

Begin van mijn klad schema (moet immers ergens beginnen):

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zondag 26 september 2021 20:23:09 (26%)

Nil volentibus arduum

Ik heb een schemaatje getekend van een van de eenvoudigste laadsystemen voor het laden van twee accu's. Het is alleen geschikt voor conventionele lood accu's en conventionele laadregelaars. Gewoon wat in de meeste oudere type auto's zit. het werkt volslagen passief. Er is geen intelligentie nodig die spanningen gaat meten en dingen moet omschakelen of juist aan of uit schakelen. Er zijn dus geen mechanische schakelaars die kunnen inbranden enzo aanwezig. Door zijn eenvoud en enorme betrouwbaarheid vind ik dit persoonlijk de mooiste methode om en tweede accu te laden.

Het meest in het oog springende element is hier het diodeblok. Dat doet eigenlijk al het werk. De (vrijwel altijd in de dynamo ingebouwde) loodacculader geeft een spanning af die precies genoeg is om de loodaccu netjes op te laden. Met het diode blok wordt die spanning verdeelt over de twee accu's. Omdat diodes maar een kant op kunnen geleiden kunnen de accu's dus nooit elkaar gaan op of ontladen. Het systeem werkt gewoon altijd. Kans of falen is bijzonder klein. Je diodeblok kan stuk gaan ja maar die zijn werkelijk enorm betrouwbaar. Ik gebruik een diodeblok dat nu 45 jaar oud is.

Een diode blok heeft wel een nadeel. Een diode heeft een spanningsval van 0,6 volt. Dat betekent dat je accu met 0,6 volt minder wordt geladen en dus nooit helemaal vol wordt. Maar ook daar zijn oplossingen voor. In plaats van gewone dioden zou je bijvoorbeeld shotkey dioden kunnen gebruiken. Die hebben een veel lagere spanningsval. Dat kan minder dan 0,2 volt zijn. Ook bestaan er diodeblokken met een spanningsval van 0,01 volt ofzo. Daar zitten dan geen diodes meer in maar mosfets.

Maar Fet diodeblokken zij duur. Gewone diodeblokken kun je zelf maken en hoeven dus helemaal niet duur te zijn.

Er is nog een oplossing. En dat is werken met een sense-draad. (Het rode lijntje in de tekening.) De ingebouwde lader in de dynamo meet normaal gesproken de uitgangsspanning van de dynamo. En regelt die dan af in oudere systemen op 13,8 volt.

Die meting kun je in de dynamo loshalen en naar buiten brengen in de vorm van een extra aansluit schroef op de dynamo. Als je die aansluitschroef dan met een draadje doorverbind met de pluspool van de accu, dan gaat de in de dynamo ingebouwde lader de spanning afregelen op de accupool. Die door het diodeblok toegevoegde verliezen worden dan gecompenseerd. De accu's worden dan dus wel netjes helemaal vol geladen.

Veel campers zijn om deze reden uitgerust met een dynamo waar een sense aansluiting opzit. Het is ook mogelijk om de dynamo uitgangsspanning gewoon van te voren te compenseren. In plaats van 13,8 volt ga je dan laden met 14,2 volt. Er is dan geen sensedraad nodig. Maar dynamo heeft dan wel een speciale aanpassing.

Ik heb het het hier steeds over een laadspanning van 13,8 volt. Dat is de waarde die in oudere auto's (met een ouder type accu) gebruikelijk was. Tegenwoordig wordt in accu's calcium toegevoegd waardoor de gasspanning van de accu's hoger wordt en de accu's met een hogere spanning geladen kunnen worden. De laadspanningen kunnen nu van 13.8 naar 14,2 of soms zelfs naar 14,4 volt omhoog gebracht worden.

Ook met deze hogere laadspanningen werken de scheidingsdiodes, sensedraden en compensatie dioden gewoon.

Andere type accu's dan loodaccu's (lithium bijvoorbeeld) kun je niet op deze manier laden. Ook daar zijn oplossingen voor maar maken de schakeling ingewikkelder in duurder.

Er bestaan ook zogenaamde scheidingsrelais. Sommige zijn uitgerust met een zekere intelligentie. Die schakelen de tweede accu parallel aan de startaccu als de startaccu helemaal geladen is. Ze meten dus de accuspanning en nemen dan een beslissing. Eigenlijk niet nodig omdat de dydnamo normaal gesproken meer dan zat stroom kan leveren om beide accu's tegelijk te laden.

Er zijn ook domme scheidingsrelais. Die schakelen op het contactslot. Er wordt dan vanuit gegaan dat als het contactslot aan staat de motor loopt en de dynamo dus laad.

Relais hebben wel als voordeel dat er geen spanningsval optreed.

Bij hele moderne auto's (auto's met startstop systemen en rem energie in de accu opslaan systemen) gaat dit helaas niet werken omdat de lader in de dynamo wordt bestuurd door de boord elektronica. Bij deze auto's zal iets (softwarematigs) gedaan moeten worden in de boordcomputers om een tweede accu te kunnen laden.

Heerlijke duidelijke uitleg en weet nu al dat dit het gaat worden, prima voor deep cycle en mijn auto is "oud" genoeg om dan de dynamo te gebruiken. Prima met shotkey dioden en dat beetje verval is wel te doen dan omdat ik niet veel verbruik en regelmatig wel aan het rijden ben. Lekker betrouwbaar en geen super ingewikkeld gedoe of direct knoeien met zonnepanelen en etc. Daarnaast is het mooiste dat ik het zelf kan maken en hier dan terecht kan.

Bedankt voor de tip! Weer een probleem van de checklist af voor mij. _/-\o_

---

Nu weer verder met PWM gebeuren leren want het is ingewikkeld en de YT filmpjes helpen mij nog niet, dus straks via het boek eens kijken omdat de NE555 daar ook instaat met de voorbeelden van stabiliteit. Gaat even duren omdat ik geen schema als voorbeeld wil gebruiken en eerst zelf bedenk wat voor aansluitingen nodig zijn (en ja ik zie wel voorbeelden van schema's, maar dat is vluchtig zonder ook maar enige verdieping).Het gaat er om dat ik echt van 0 tot 100% kan, van 3V t/m 12V en dan via een zaagtand generator en compiler als ik het goed begrijp. Maar waar dan de NE555, pot, diodes en etc allemaal komen.... dat komt wel tijdens het leren. Dus lekker rustig aan. Zit nu twee uur tijd in, dus valt nog mee.

Nil volentibus arduum

Is je kolomboor al uitgepakt en mogen we hem zien?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 26 september 2021 20:54:47 schreef tfteetje:
Is je kolomboor al uitgepakt en mogen we hem zien?

Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik 1 heb, maar ja hij is al gebruikt voor diverse dingen (is maar een simpele Parkside van de Lidl). En de kapzaag en de tafelzaag ook ;)

---

Ondertussen begin ik de 555 beter te begrijpen maar nog niet waarom er een error op zit, wel gebruik ik nu het schema van dit forum inmiddels om uit te zoeken hoe dingen aangesloten zitten. Ik ben vastgelopen in mijn eigen schrijfsels en tekeningen en moest her en der symbolen opzoeken. Het is dus een flinke klad geworden op papier en ga nu lekker gebruik maken van bestaande uitleg en info. Ook ga ik de onderdelen bestellen van het schema zodat ik iets heb wat werkt en weer dingen kan meten, werkt prettiger als je iets in handen hebt en is leuker om ook echt even een werkend iets te hebben.

Verder was mijn schema goed mis vanaf het begin af aan (domweg op basis info geprobeerd te denken wat het moet doen), wel geprobeerd om 555 te begrijpen maar er ontgaan mij dingen. Vandaar nu ook wat meer video's kijken en de boeken gebruiken. Ik ga hem twee keer maken zodat ik de tweede kan gebruiken om daarin de extra's te verwerken die hier op het forum door een beheerder zijn geopperd.

Ik ben niet meer verder gekomen dan dit en moet dus nu de hulplijnen gebruiken:

#onderschat |:( Maar wel erg leuk.

PS: @tfteetje je bent niet verplicht om te lezen en kunt het gewoon overslaan als je wilt.... Ik ben maar een beginner en dit is allemaal nieuw voor mij. Het is spannend en leuk en wil dat graag delen omdat ik niet een studie volg ergens of ooit heb gedaan. Voor de rest ken ik niemand die dit ook leuk vind en even met ieder topic meepraten zit er niet in. Dus voor mij is dit super leuk om het forum door te spitten en info te krijgen van mensen.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op maandag 27 september 2021 02:56:21 (12%)

Nil volentibus arduum

Per ongeluk een kopie van bovenstaande.

Edit 28-09 23:43: https://www.youtube.com/watch?v=8uQqaauS5UA Het is te leuk dus zit nu al veel te diep in de 555.... Gebruik de PC nu ook fanatiek (heel lang niet kunnen gebruiken) en One-Note die ik lang heb gemist en alles een stuk makkelijker maakt. Maar het is wel smerig moeilijk omdat ik merk dat de symbolen ook veel door elkaar lopen en een standaard moet hebben voor mij. Verder zit ik te verstikken in de 555 op componenten en schema's, maar gewoon de tijd nemen.

Nil volentibus arduum

Lekker eindeloos zoeken op het forum en Google voor het verschil tussen Latch en Flip-Flop (nee er is discussie genoeg over geweest), maar het is wel leuk en je leert onbewust steeds meer. En wat is One-Note heerlijke, dat heb ik echt tig jaren gemist.

Ondertussen mijn eigen Ic aan het uitwerken. https://www.youtube.com/watch?v=FHCYHldJi_g Voordeel is wel dat met steeds een beetje meer kennis het makkelijker zoeken is naar info op het forum. Blijft wel heel ingewikkeld nog, maar snap nu wel wat beter hoe ik aan mijn x4 keer drie toestanden kom (ergens op een vage klad gemaakt).

Ondertussen een waslijst aan componenten aan het verzamelen en kon bepaalde dingen terugkoppelen naar Lambda waarden van weerstand/isolatie, erg leuk om ook intern in weerstanden te "kijken".

Blij dat ik niet voor de Kenwood oscilloscoop ben gegaan (wist er te weinig vanaf en de verkoper gaf ook wel deels wat toe), hint wat mijn besluit deed doen is dat er maar 1 probe bij zat en zuiverheid ivm buis/scherpte). Eigenaar gaf toe slechts zeer weinig tot niet gebruikt te hebben en alleen maar voor een beetje audio.

Verder wil ik graag 1 taal aanhouden als het gaat om symbolen of SI eenheden, merk dat het ingewikkeld begint te worden door op twee talen te werken. Ik zie di ook terug op het forum bij voorbeelden en etc, vind ik persoonlijk ingewikkeld.

Volgende week vrijdag moet een beetje een peildatum zijn, heb nu wat meer tijd en wil dan een stuk verder zijn (alles bestellen gaat niet lukken omdat domweg niet overal alles op voorraad is).

#Lezen is niet verplicht

PS: Ik gebruik nu alle hulplijnen die ik maar kan vinden online en in de boeken (Disclosure - Latch feat. Sam Smith ).
Wat voor flip flops? S/R, J/K, Astabiele, enz..
- binaire teller
- frequentie-deler
- static ram

---

@Fietser, leuk dat jij ook veel met muziek hebt. https://wiki.sha2017.org/w/Village:212 Mix vanaf het begin af aan is leuker maar dan gericht op hacken. 252 was een persoonlijke aanval op een clubje.

Nil volentibus arduum

Lekker aan het bestellen geweest binnen mijn budget en kocht "ondertussen" een scoop. Tik hem af en krijg mail en zie dat ik totaal iets anders in de mand heb liggen... |:( Gelukkig via chat direct opgelost en hopelijk het geld morgen binnen voor de juiste order (maar twijfel nog een beetje gezien je met import gebeuren zit tegenwoordig besef ik mij nu tijdens het typen....). Ik ga voor Bang for Bucks omdat kwaliteit niet betaalbaar is nu en voor het begin van een hobby dit echt wel een gewelddadig ding is met optie's om van te leren FNIRSI-1014D tenminste compleet voor een zacht bedrag en kan er heel lang veel plezier van hebben. Even nadenken en kijken of ik een duidelijke concrete vraag kan maken voor op het forum zodat er ook een gericht advies kan komen, wellicht wil ik veel te veel wat ik helemaal nog niet nodig ben met een scoop. Ik heb voor mijzelf ook niet helemaal duidelijk wat ik er nu van verwacht behalve dat ik visueel een beeld voor mij heb.

Lekker goedkoop dus en maximale functies.

Afijn, alles besteld nu op de scoop na en dan kan ik echt tig maanden genieten en prutsen. :) Vrijwel alles besteld zodat ik via de boeken kan werken op een paar dingen na die ik uit oude spullen sloop omdat deze los gewoon te duur waren (luidsprekertje, batt.houders, motortje en etc.) - ik neem aan dat men snapt dat ik in verhouding spreek - .

Er was 1 ding waar ik lang over heb getwijfeld voor mijn doen, dat was: https://www.amazon.nl/gp/product/B08HZ46PC7 wel een aantal mooie toepassingen gevonden en in mijn hoofd wat vreemde kronkels gemaakt maar dit was een beetje overvloedig overdreven vrees ik; Maar prijstechnisch zeer interessant gezien ik de 555 toch meermaals nodig ben (nadat ikzelf een paar heb gemaakt) en nu ook wat meer kansen zie in de andere elementen.

Afijn, weer een stapje verder en ben echt blij als ik straks een beetje meer in handen heb om echt iets mee te doen (dat wat ik nu heb verveelt snel). Ondertussen het forum doorjagen naar informatie en zie steeds meer patronen in het geheel (ben daar niet heel snel in). Maar nu de scoop uitzoeken want ben die echt nodig straks.

Besteld speelgoed om zoveel mogelijk kanten op te kunnen in het begin en rustig genoeg kan doorbranden - neem aan dat men wel begrijpt dat er weerstanden in overvloed zijn. - , (en er mist vast nog van alles maar dat komt later en eerst maar ergens beginnen nu):

Diep ingaan op de keuzes heeft even geen zin, dan zou ik bijvoorbeeld een ellenlang verhaal over Led's kunnen maken wat voor soorten er zijn... voor nu even simpel werken in concept en later maar goed. Dan werk ik maar even omslachtig allemaal met wat extra uitgaven omdat het ook hobby is en om te leren.

Meest leerzame video was deze (plus de rest van hem): https://www.youtube.com/watch?v=kRlSFm519Bo Vervolgens combineer ik hem met: https://www.instructables.com/Build-Your-Own-555-Timer/

PS: Ik haal nog veel door elkaar, maar Richard Feynman zal mij wel vergeven als ik het in mijn eigen woorden leer ;) Wisten jullie dat hij epilepsie heeft en experimentele medicatie gebruikte. Is een video van hem met een aanval (heb zelf ook epilepsie), heb echt bewondering voor deze man.

Moraal van het verhaal is nu om de 555 om te vormen zodat ik zo min mogelijk externe componenten nodig ben, tri-switch heb en vanaf x rpm werk (ivm luchtstroom en weerstand vanaf buiten). Geen idee hoe, maar vrijdag was de peildatum dus zie dan wel hoever ik ben. Soft switch begrijp ik nog niet, maar wie weet.... Een soort time interval of iets...

Ruis en bounce is ook niet interessant maar een paar stappen vooruit mag.... Iedere keer een stukje uitbouwen en beter maken. Scoop is dan leuk.

Edit: Scoop besteld. Iets minder dan 10 euro over mijn budget heen, dus even iets lekker overslaan deze week.

Edit 05-10-2021 19.54 : Sukkel dat ik ben, geen diodes besteld.... Zucht.
Edit 06-10-2021 23.07 : Gewoon niet begrijpen waarom ik alles aan het doorbranden ben en ontdek zojuist een mega dikke blunder.... Tig keer berekend en etc, blijkt dat ik mijn BB helemaal verkeerd gebruik. Verder vergiste ik mij op Anode en Cathode, dat werkt ook niet echt mee. Ook een BB ergens vandaan blijkt troep te zijn, niets bleef zitten in vergelijking met de nieuwe die ik nu heb.

Edit 08-10-2021 19.00 : Vandaag had ik iets werkbaars moeten hebben en heb net niets.... al snel merkte ik dat ik slechts aan het kopiëren was van internet en letterlijk niets leerde. Je plakt dingen aan elkaar en er komt een vaag resultaat uit waarvan ik soms niet eens wist waarom.

Gisteren ben ik weer opnieuw begonnen met zelf iets te bedenken wat ik wil (batt. indicator) en waarom ik iets nodig ben, ik merk dat het dan ineens een stuk ingewikkelder is omdat je de componenten zelf moet begrijpen wat je gebruikt en dat ik ineens duidelijk besef dat ik niets begrijp van de data die ik nodig ben. Dat maakt dus het knippen en plakken zo stom dat het geen zin heeft. Nu ikzelf iets moet bedenken en letterlijk elk voorbeeld uit de weg ga leer ik meer en is het leuker. Het is dus slechts een component begrijpen, data opzoeken, berekeningen maken en goed nadenken waarom iets ergens geplaatst gaat worden zoals ik denk dat het goed is.

Verder merk ik dat ik regelmatig even een "burn-out" heb van alle info wat ik probeer te begrijpen, gelukkig kom ik wel af een toe weer dingen tegen die helpen om een stukje grip op ingewikkelde materie te krijgen. Al met al gewoon stug doorgaan en blijven lezen op het forum. Er is geen haast bij zolang ik maar verder kom dan "kopiëren".

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 8 oktober 2021 19:09:44 (13%)

Nil volentibus arduum