Andre,
Een 20 jaar geleden denk ik hadden mijn ouders problemen met een NEFIT TURBO HR-ketel. Dit was een niet modulerende (bestond toen nog niet) HR-ketel.
Zeeer vaak problemen met storingscode 6A.
pakembeet 10 storingen op een dag.
Op een gegeven ogenblik heb ik de electronica eens nader bekeken, schema deels opgetekend, en gekeken naar de layout en de opzet.
Daar zaten veel dingen in die ik niet vertrouwde. Ik heb toen diverse aanpassingen gedaan mbt ontstoring en afscherming.
Daarna waren de problemen weg.....
Heel veel storingen die ik heb meegemaakt (ook tijdens mijn werk als ontwerper) waren terug te voeren op een design waar EMC-problemen in zaten.
Het merendeel was slecht ontworpen printplaten.
Hierdoor ging de electronica vaak "over de zeik" als bijvoorbeeld een relais werd geschakeld, of als er een externe electromagnetische puls plaatsvond.
Een heel mooi voorbeeld is de piez0-elektrische gasaansteker.
Zet je ketel voor de aardigheid weer eens in bedrijf, en knijp die piezo-gasaansteker eeens in op 30cm afstand van de electronica.
Levert dat rare dingen of storingscodes op?
Bij weer een andere NEFIT-ketel uit dezelfde serie ondervond ik andere problemen.
Deze ketel kreeg ELK JAAR (!!) kuren bij de overgang van herfst naar winter als er meer vocht in de lucht hing.
Dit vocht hoopte zich op bij een sensor, en dan ging de boel op storing.
De remedie was elk jaar rond 30 september de ketel vol in de overdrive gooien en 5 minuten de brander op volle kracht om het vocht uit de ketel te krijgen.
Dit proces moest buiten de electronica om......
(alleen doen als je echt weet wat je doet).
Dit doe ik nu al 10 jaar zo, eenmaal per jaar.
De schot hagel-techniek:
Ken je iemand met een identieke elekctronica, of kun je een gebruikte electroncia kopen?
Stel dat die dezelfde foutcode genereeert onder de omstandigheden die u noemt. -->
Dat zou 2 dingen kunnen betekenen.
1] Er zit een ontwerpfout in deze electronica (inklusief EMC-fout)
2] De fout bevind zich niet in de electronica, maar ergens in de rest van de ketel.
Een waarschuwing mbt gas-apparatuur:
Tijdens reparatiepogingen geen zaken losschroeven (zoals sensoren) waar pakkingen onder zitten.
Sommige pakkingen moeten daarna vervangen worden.
Niet vervangen kan ellende geven...
Zelf zou ik hetvolgende heel belangrijk vinden:
Kunt u de fout oproepen terwijl u bij de ketel zit?
Belangrijk is dan of de fout optreedt zomaar ergens tijdens het proces dat de brander aanstaat, OF, en dit is belangrijk, dat de fout optreed als u een relais of klep hoort tikken.
Die laatste is dan een fout die optreedt bij een veranderende "STATE".
Verder:
Op die print zie ik een ULN relaisdriver met ingebouwde vonkblusdiodes voor de relais.
Zou ik nooit voor kiezen...
Ik zou de electronica veranderen, en onderop de printplaat ELK relais voorzien van vonkblusdioden recht onder het relais, direct over de spoelaansluitingen van het relais.
Categorie baat het niet, dan schaadt het niet.