Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Op 20 september 2021 21:14:51 schreef RAAF12:
JA is Duits voor anodestroom?

de J werd toen geschreven als I.

IA = stroomanode.

RAAF12

Golden Member

Op 23 september 2021 20:11:11 schreef wellenkino:
[...]

de J werd toen geschreven als I.

IA = stroomanode.

Ah op die fiets. Ja daar staat me iets van bij dat het toen gewoon was bij de Teutonen. Mijn Pa had wat https://archive.org/details/funkschau-1962-9
tijdschriften liggen en ik las als pre-puber alles wat los en vast zat. Zonder echt de kennis van de taal te hebben maar steek je daar toch veel van op.
Maar waar staat die J dan voor? Tis toch een afkorting ergens van.

I = intensité (uit het Frans)
J = stroomdichtheid over een bepaald (voorgedefinieerd?) oppervlak

Ik heb gezocht naar de achtergrond van J, maar ik heb het niet kunnen vinden. Maar in feite is het de integraal van I over een bepaald oppervlak. Misschien daardoor de letter J gekozen om de integraal van I aan te duiden? (symbolische analogie?)

maartenbakker

Golden Member

Op 27 september 2021 23:54:33 schreef RAAF12:
[...]

Maar waar staat die J dan voor? Tis toch een afkorting ergens van.

Er staat voor zover ik kan overzien geen J, maar een op zijn Duits geschreven I. Zoek bijvoorbeeld op het internet naar het bromfietsmotormerk "JLO" voor een voorbeeld van de verwarring die dan kan ontstaan.

Dat J zelf ook nog een betekenis heeft, compliceert de zaak een beetje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 september 2021 09:07:15 schreef Arco:
Nog een mini-metertje (met een schattig mini nixiebuisje als laatste cijfer). Van Asahi Keiki.

[bijlage]

Verdorie.....die heb ik ook. Rond 1975 aangeschaft, dus nu ruim 45 jaar. Doet het nog steeds. Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 september 2021 09:23:38 schreef Semtexx:
Ik heb gezocht naar de achtergrond van J, maar ik heb het niet kunnen vinden. Maar in feite is het de integraal van I over een bepaald oppervlak. Misschien daardoor de letter J gekozen om de integraal van I aan te duiden?

In modern gebruik is de stroom I, en dat is de integraal van de stroomdichtheid J.

Wat de Duitse I en J voor stroom betreft, het punt is dat er in hun Fraktur-schrift, vooral wat oudere teksten, geen onderscheid was tussen de hoofdletter I en J: beide zijn ℑ. En omdat de Fraktur-I/J erg veel op een J lijkt, werd bij de overgang naar Antiqua het symbool voor stroom vaak een J.
Pas later is dat algemeen geharmoniseerd tot I.

In al mijn Duitse studieboeken worden vectorgrootheden in Fraktur geschreven. Hieronder: I= E(emk)/Z. (Kammerloher: Hochfrequenztechnik, 1938)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zie nu net dat bij deze meetkoffer ook de 'J' staat voor stroom:

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha murphy,

Leuk service apparaat weet je waar het voor dient ? ik denk dat ik de manuals er wel van heb.

De J op het apparaat maar ook de U is typisch Latijns leuk om te zien ik weet eigenlijk niet of op de Duitse apparaten nu nog de U gebruikt wordt ik denk dat het meeste in de Engelse taal vermeld wordt.

Heel veel jaren is Latijn de wetenschappelijke taal geweest later is er gedeeltelijk overgegaan naar het Grieks, nu is het zo dat de letter J in het Latijn de zelfde letter is als de I in het Grieks de letter J bestaat niet in het Grieks de klank van beiden is bijna de zelfde !
Vandaar de zelfde betekenis in het voorbeeld van @Frederick E. Terman is dit mooi te zien.

Het zelfde geldt voor de U op je apparaat dit zien wij in gedachte als de V van Volt maar dat is niet helemaal correct, de Duitse betekenis van de letter U staat voor urgere Latijn voor 'voortdrijven'.
Je kunt er de volgende voorstelling bij maken U = de druk die de doorstroming van elektronen activeert !

Ik zal het verder niet ingewikkelder maken maar let ook op of er een hoofd letter geschreven wordt.
In mijn bibliotheek heb ik heel veel oude boeken van 1800 ook het boek wat Frederick laat zien maar ook @fred101 de eerste druk van Frederick Emmons Terman.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Wij gebruiken U in formules maar in het Engels zie ik meestal E.
Is die i versus J de zelfde reden waarom bij complexe impedantie zowel de j als i wordt gebruikt ?

Ik moet ook weer eens tijd vinden wat fotos te maken. Ik heb weinig ruimte meer dus wat er bij komt is klein en oud (sloop Hansen multimeter waarmee ik mijn eigen heb kunnen restaureren, tweede Pantec analoge meter, zelfde als ik had maar nu van Pantec met origineel "manual" doosje en probes, was eigenlijk sloop maar nog zo mooi dat ik hem heb gerepareerd) Wel groot maar byzonder, Een hele oude GR LCR brug in heel mooie staat en een mooie HP RF brug. Nog geen tijd gehad om op mijn site te zetten. En een Tek diff probe, versterker was defect maar ik had zelf een defecte probe met goede versterker. Nu heb ik dus een werkende set.

Verder nieuw als vervanger voor iets wat ik nodig heb of kapot was voor werk Dat was het laatste 2 jaar een BK precision bench LCR meter, Keithley 7510, R&S scoop, CEM meter-scoop en 2 peak testertjes (halfgeleiders, zener)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Leuk is dat al die afkortingen zowel in de oude als de nieuwe tijd :)
De E van spanning als energie, hoewel ik weet dat de E staat voor 'Elektromotorische kracht'.
1 volt = 1 Joule energie per Coulomb elektronen (Coulomb = ongeveer 6,25 miljard x miljard elektronen), d.w.z. 230 V is gelijk aan elke Coulomb die 230 Joule energie krijgt om uit te gaan en uit te geven.
Evenzo 1 Amp = een stroom van 1 Coulomb die elke seconde door een circuit gaat, d.w.z. 10 Ampère = 10 Coulombs per seconde.

Ook de letter V wordt in Duitsland gebruikt maar de betekenis is net even anders waar de U voor de E staat beschrijft de V eerder spanningspotentiaal.
dus U = V1 - V2 (spanning is een verschil tussen spanningspotentialen).

Dat van de i en de j ligt even anders en zit iets complexer in elkaar om zo een twee drie begrijpbaar uit te leggen !
Sommige geven als ( en niet verwonderlijk ) antwoord omdat in de elektriciteitsleer de letter i al voor de elektrische stroom gebruikt wordt.......
Wat er echt gebeurt met het omzetten van een vector naar reële is dat de i mee verhuis ( heeft een dubbel betekenis ) en de j niet zou ik moeten tekenen voor je !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 29 september 2021 12:18:32 schreef electron920:
Ha murphy,

Leuk service apparaat weet je waar het voor dient ? ik denk dat ik de manuals er wel van heb.

Groet,
Henk.

Hallo Henk,
Ik heb deze meetkoffer een aantal jaren geleden bij een vriend op zolder gevonden en hij is toen naar mijn zolder verhuisd. Toevallig kwam ik hem verleden week tegen (de koffer). Uiteraard gebruik ik dat oude ding niet maar vind het te mooi om weg te doen. Er is een klein boekje bij, slechts 4 bladeren, dus als jij een uitgebreidere manual hebt dan zou ik daar wel graag een scan van hebben.
Waar het ooit voor gediend heeft weet ik niet maar je kan er capaciteiten, inducties, weerstand, gelijk en wissel-stroom en -spanning mee meten.

Groeten ... Hugo

fred101

Golden Member

Wel een mooi apparaat en in goede staat. Die koptelefoon zal als nuldetector dienen. Het zal wel een soort van impedantie brug zijn maar dan specifiek voor een bepaalde toepassing
(vanwege dat hij ook spanning en stroom kan meten) Ik heb een weerstandbrug die speciaal voor ontstekers van springladingen was bedoeld en een megger met wat extra functies speciaal voor de PTT om fouten in kabels te vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Denk ook dat het https://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Wheatstone is met nog wat extra meetspul erin. Hoor je een piep in die koptelefoon die verdwijnt als de brug in balans is?
F.E.T bedankt voor de heldere uitleg, ik snap nu hoe onze oosterburen aan die J kwamen voor de stroom.

Ha murphy,

Heb wel geduld vraag er gerust om want ik kan zo maar niet bij de gegevens is te veel :D
Ik heb vandaag wat spullen voor een andere CO-er kunnen pakken ook nog niet compleet !
wat ik al wel als pdf heb is het manual van de L,C brug

hartmann-braun_inkavi_m47-1_sm.pdf

maar misschien hetzelfde als je al in je bezit heb......

PS: met dank aan de moderators voor het opruimen van de rommel :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk ... bedankt voor de gebruiksaanwijzing, het is inderdaad dezelfde als ik hier heb maar bij mij zit er nog een extra blaadje bij over het gebruik van de koptelefoon:

Wat me opvalt is dat de geschreven tekst op jouw exemplaar precies door dezelfde persoon geschreven is als de tekst bij mijn exemplaar, kijk maar :

Op 29 september 2021 16:41:05 schreef RAAF12:
Denk ook dat het https://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Wheatstone is met nog wat extra meetspul erin. Hoor je een piep in die koptelefoon die verdwijnt als de brug in balans is?

Ik zou het niet weten, ik heb het ding nog niet gebruikt. Ga ik wel eens doen binnenkort.

RAAF12

Golden Member

Dat realiseerde ik me later ook dat het apparaat misschien niet werd gebruikt. Toch mooi dat het in complete staat is.

Ha RAAF12,

Ik zie dat je nog een opmerking heb geplaatst over de L,C brug de brug die gebruikt wordt in de InKavi is geen Wheatstone maar een brug van Wien!

Even voor @murphy heb je al naar de batterij gekeken i.v.m. ouderdom.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ electron920 : er zaten geen batterijen meer in.

Ik heb er nu batterijen ingestoken en het spul werkt nog.
Heb spanning en weerstanden gemeten en die waardes kloppen.
Moet zeggen dat condensatoren meten ook nog zeer goed gaat, had er eentje van 4700 pF aangesloten en met de knop de toon in de koptelefoon op minimum gedraaid maar volgens de schaal was het eerder 4500 pF dus dacht ik dat zal wel komen door de ouderdom van het apparaat maar toen ik de condensator aansloot op een moderne meter bleek hij 4482 pF te meten, dus klopte de schaal van de oude apparaten blijkbaar toch. Hetzelfde met een C van 27 nF, deze gaf op het oude apparaat eerder 28 nF aan en inderdaad na het controleren op de moderne meter gaf die 27,81 nF aan al bij al doet het apparaat uit de jaren '50 het zo slecht nog niet.

Na lange tijd elektronica hobby weer opgepakt, vandaag een oscilloscoop geritseld via Marktplaats.

mel

Golden Member

netjes, nu alleen de probes nog.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit topic is gesloten