Ashdown evo2 eindversterker is vreemd

Even een update van de laatste vraag
Ik heb de ingang van de versterker kortgesloten, via een soldering dus er komt nu geen ingangsignaal binnen, ik heb tevens de transistor Tr15 2n3904 kortgesloten EC om de eindtrappen geen ruststroom te geven ,en zoals ik al vermoede werkte dit niet, daar dat ik deze test al eerder had uitgevoerd bij binnenkomst van de versterker, blijf de lamp zonder belasting uit , en met opstarten van de versterker, en een belast van 8 ohm aan de uitgang gaat wel meteen de lamp branden ,dus aan de ruststroom lig het niet .

Ook als de versterker zonder belast aan de uitgang is ingeschakeld en de lamp blijf uit, en ik doe dan de belast van 8 ohm eraan blijf de lamp ook uit ,dus het probleem is gewoon niet veranderd

Als de versterker nu eenmaal is opgestart met de weerstand van 8 ohm eraan , en de lamp van de stroom begrenzing brand , en ik trek de belasting van 8 ohm er van af dan gaat hij gewoon weer aan,de weerstand is ok is een 7,99 ohm draadgewonden over deze weerstand staat dan ook een spanning van +7,8 volt ik meet dan ook een sinus van 100hz op de uitgang ,als dat aanwezig is ,dan zit op de afvlakelko's een spanning op de C16 +9.4 volt en op C12 -39 Volt
Met een lamp van 75watt
Mvg

Je versterker oscilleert nu op 100Hz omdat de inwendige weerstand van je voeding te hoog is. Het lijkt op motorboaten. Om dit oscilleren te onderdrukken kan je tijdelijk parallel over de zenerdiode Z1 van 16V een elco van 100uF tot 1000uF hangen. Kies 2x kleinste waarde waarop hij niet oscilleert. Bij een voedingsspanning van +9.4V geleidt de zener niet.

Ik heb de eindtorren even los gehaald en nog eens gemeten met een digitale componenten tester los van de prinplaat dus.
deze geeft aan Tr3 Hfe 114 551mv Tr11 Hfe 151 449mv Tr16 Hfe 54 546mv
Tr17 Hfe 54 551mv

Eentje zit iets hoog maar zou moeten werken
Gek dat als ik hem belast dat hij scheef gaat ,en als ik de belast 8 ohm eraf haal gaat hij verder aan zonder de versterker uit te zetten

Hallo Ohm pi ik heb de elko 1000uf\25volt aan de 16 volt zener even eraan gehangen nadat ik alle eindtrappen er weer netjes er in heb gesoldeerd ,maar als ik de weerstand 8 Ohm er aan hang en opstart komt op de zener diode 4.10 volt te staan en op de uitgang heb ik toch weer die sinus 100 herz staan
Dus het heeft nog niet geholpen

Mvg

De versterker zit nu in een stabiele toestand. Daar kan hij niet zelfstandig uitkomen.
Het volgende is er aan de hand.
Over zenerdiode Z1 staat een spanning van 4.1 Volt. Over weerstand R2 staat een spanning van 4.1V - 1.4V = 2.7 Volt. De stroom door R2 is dus 1mA. Deze stroom loopt ook door weerstand R8 van 330Ω. De spanning over deze weerstand is dus 330mV. Dat is te weinig om transistor Tr7 open te sturen. TR12 levert een stroom van ca 6mA. Deze stroom wordt gebruikt om de eindtransistoren TR13, TR16 en TR17 open te sturen. Omdat de plus-voedingsspanning erg laag is is de differentaaltrap aan de ingang niet sterk genoeg om via TR7 stroom af te pakken van TR12. Waar de 100Hz vandaan komt weet ik niet. Voor mijn gevoel is de 100Hz de dubbel gelijkgerichte frequentie van 50Hz en niet toevallig een 100Hz oscillatie die per ongeluk in de buurt van de dubbele netfrequentie komt.
Door de 75W-lamp en 8 Ohm belastingweerstand zit je in een verboden toestand van de versterker waar hij niet zelfstandig uit kan komen.
Mijn ideeën zijn op.
De 1000uF over de zener kan je gewoon verwijderen.
Wat ik overigens wel vreemd vind, is condenstor C9 parallel aan R14. Alle rotzooi op de voeding vind je terug als amplitudemodulatie van de stroom door TR12. (Zou daar die 100Hz vandaan komen?). Je kan als proef C9 over de collector en emittor van TR14 plaatsen. Ook kan je als test C7 parallel aan C4 plaatsen. Dan zou hij met testlamp en 8 Ohm weerstand goed moeten inschakelen. Volgens de GBB is C7 een mute-condensator bij inschakelen en bij te hete eindtransistoren.
Misschien loopt het wel fout omdat bij inschakelen de ene voedingscondensator eerder is opgeladen dan de ander, afhankelijk van het moment van inschakelen.
(GBB = Grote Boze Buitenwereld)

Hallo Ohm pi
Bedankt voor de berekeningen
Ik had al eens een elko van 47 uf op de c4 via een kabeltje gezet
Zodat ik kunstmatig zelf kon kijken wat er gebeurt als ik dit deed
Maar had geen enkel effect met opstarten

Zou ik een 100 watt lamp eens proberen
Mischien dat de schakeling hem recht trek ik weet alleen even niet of de lamp dan niet zorg dat de eindtrappen sneuvelen

Of dat dit net genoeg is om de versterker uit de dip te halen
100 hz zie ik op mijn digitale scoop als ik hem aan de uitgang hang via de 8 ohm weerstand, zodra ik even de weerstand los haal gaat de versterker meteen normaal werken, en kan ik ook de weerstand terug aan de uitgang hangen en de versterker werk gewoon, kan dus zijn dat dit de door de lamp komt, normaal vind ik dit niet, normaal gezien moet de eindtrap gewoon werken zonder problemen, maar omdat de elkos leeg zijn, en de lamp gebruikt wordt als begrenzer, zakt natuulijk de voedingsspanning naar een punt dat hij zich zelf niet kan herstellen

Dus als er niks aan de uitgang hangt werkt hij gewoon omdat de weerstand hem nu niet scheef trek, omdat er geen weerstand aannhangt
Zodra dat even niet is dan start hij normaal op en kan de weerstand er aan gehangen worden.

Start hij wel op met weerstand dan trekt hij scheef en daar komt hij niet zelf uit, door dan de belasting weg te halen schakeld hij alle spanningen normaal in en werkt de verterker goed daarom vraag ik aan u wat zou het helpen om een zwaardere lamp van 100 watt te nemen, dat is 25 watt meer, het zelfde als ik een weerstand van 20 Ohm eraan hang gaat de versterker ook normaal aan

Ik hoor het wel van u
Mvg Leo

Nog even een vraag aan ohm pi
Ik heb net een lamp van 105 watt aangesloten en hij start wel op
Met weerstand , maar als de elkos C12 C16 geheel ontlaad heeft hij weer de moeite om op te starten
Ik heb ook maar de bijde ctjes van 180 pf van de tr8 en tr16 op de BC verwijderd.
Omdat dit niet tot oscilleren nodig was de versterker doet dat alleen schijnbaar als deze door de lamp inzakt ik heb voor de tr9 JFet de J113 genomen deze was aan het begin stuk bij de electronica zaak hadden ze de j112 niet op voorraad dus had ik deze maar gekocht koste 0.95 euro
Maar het relair gaat binnen 1 seconde aan dat lijkt mij net omgekeerd bij uitschakelen 3 seconden
Kan zijn dat de J113 niet de goede is en toch de J112 moet zijn
En dat de elkos c5 c8 toch 10 uf moet zijn die waren nu naar 22 uf veranderd

Maar zou ik een nog grotere lamp moeten testen zodat de bvb 150 watt
Zodat zich de voeding beter voelt maar ik toch een beveiliging er tussen hebt
Ik ga er zo wie zo een DC beveiliging tussen zetten ben bang dat dure luidsprekers omzeep worden geholpen ,met als er ooit een van de eindtrappen iets fout zou gaan, tevens zit daar dan ook een inschakel vertraging in verwerkt
Ik hoor het wel van u
Mvg

De versterker kan wel tegen die 100W lamp, maar ik denk dat hij er dan nog niet zelfstandig uit de fouttoestand komt.
Als je de scoop extern op 50Hz lichtnet synchroniseert, dan zie je onmiddelijk of je 100Hz een oscillatie is (=verschuivende 100Hz sinus) of dat het een signaal afgeleid vanaf het lichtnet is (=stilstaand beeld).

Ik had al eens een elko van 47 uf op de c4 via een kabeltje gezet
Zodat ik kunstmatig zelf kon kijken wat er gebeurt als ik dit deed
Maar had geen enkel effect met opstarten

Dan zal RL1 met componenten eromheen wel goed zijn.
Vroeger (af fabriek) werkte de versterker wel goed. Ik zou niet weten welk component stuk is, of buiten zijn specs is geraakt. Voor mij wordt het vanaf nu gokken.
Heb je de soldeerverbindingen op de printplaat gecontroleerd op breuken?
Vooral de soldeerverbindingen van zware componenten en emittorweerstanden.
Heb je als proef C9 over de collector en emittor van TR14 gezet?
De voedingsspanning moet op tijd opgebouwd zijn voordat stroombron TR12/TR14 (veel) stroom gaat leveren.

Even helemaal naar het allereerste begin.
Waarom zet je de versterker via een lamp aan?
Is of was hij stuk? En wat was de klacht?
.

Op 5 oktober 2021 20:41:12 schreef Demon:
Maar zou ik een nog grotere lamp moeten testen zodat de bvb 150 watt

Twee van 75W parallel.

@ohm pi: dat lijkt me een solide verklaring.

Maar mogelijk is het verlagen in waarde van R18 dan ook een mogelijke oplossing!
Van 4k7 naar 1k, of eerst maar eens 2k2.

En C7 zou met zijn plus eigenlijk aan de pluskant van C10 moeten zitten.

Op 5 oktober 2021 21:26:31 schreef Brightnoise:
@ohm pi: dat lijkt me een solide verklaring.

Maar mogelijk is het verlagen in waarde van R18 dan ook een mogelijke oplossing!
Van 4k7 naar 1k, of eerst maar eens 2k2.

Eens, maar waarom doet de fabrikant het niet?
Er kleeft wel een nadeeltje aan. Er zit nu een 1W weerstand op die plek, en dat moet dan 2W of 4W worden. Bij 1k wordt de zenerstroom 60mA, dus daar moet minstens een 1W zener komen.

En C7 zou met zijn plus eigenlijk aan de pluskant van C10 moeten zitten.

Dat lijkt mij een mooie verbetering, of een extra condensator C7a van 10uF tussen RL1-A2 en de pluskant van C10.

@ohm pi: dan wordt het een driehoek van condensatoren. Maar tijdens het opstarten de DC naar -1,4 volt op de uitgang brengen ipv +1,4 volt helpt ook.

De dubbelfunctie van dat relais is mute tijdens opstart en voorkomen dat de DC-instelling in latch-up komt tijdens opstarten.

---> Daar is vast lang over nagedacht, maar net niet lang genoeg! Persoonlijk vind ik het een pruts oplossing.

En dit nog: de stroom in de zenerdiode zou je kunnen monitoren. En wanneer de zenerdiode niet in zijn werkgebied komt moet je met geweld de uitgang naar een negatieve spanning brengen. Zoiets en dan zonder relais.

Op 5 oktober 2021 22:31:25 schreef Brightnoise:
@ohm pi: dan wordt het een driehoek van condensatoren.

Niks mis mee, maar het wordt dan wel een rommeltje.

Maar tijdens het opstarten de DC naar -1,4 volt op de uitgang brengen ipv +1,4 volt helpt ook.

Mee eens. Misschien is dat afdoende.

De dubbelfunctie van dat relais is mute tijdens opstart en voorkomen dat de DC-instelling in latch-up komt tijdens opstarten.

---> Daar is vast lang over nagedacht, maar net niet lang genoeg! Persoonlijk vind ik het een pruts oplossing.

Ook mee eens. Ik heb zo'n 'oplossing?' nog nooit gezien.

Op 5 oktober 2021 22:33:37 schreef Brightnoise:
En dit nog: de stroom in de zenerdiode zou je kunnen monitoren. En wanneer de zenerdiode niet in zijn werkgebied komt moet je met geweld de uitgang naar een negatieve spanning brengen. Zoiets en dan zonder relais.

Dat wordt dan een forse wijziging in de schakeling. De uitgang zou ik liever op nul Volt willen hebben, want dan stook ik de luidspreker er niet uit en mijn oren en de oren van de andere luisteraars blijven heel op het moment dat de zener begint te geleiden.

@TS,
Volgens mij ben je er als je tussen de collector en emittor van TR14 een weerstand van 1.2kΩ opneem. Dan begint de stroombron TR12/TR14 pas te werken als de positieve voedingsspanning meer dan 16V is. Lager dan 1.2kΩ zou ik niet gaan. Hoger kan altijd, want nu is die weerstand oneindig.

Of R14 opbreken in twee weerstanden R14 en R14a van 22kΩ (dus totaal 44kΩ) in serie en tussen het knooppunt van deze twee weerstanden en de plusvoeding een condensator van 47uF plaatsen. Dan schakelt de stroombron TR12/TR14 tijdvertraagd in.

Dat wordt dan weer uittesten met de lamp.

vergeten

Golden Member

Op 4 oktober 2021 23:25:37 schreef Demon:
dan gaat de lamp branden en trekt de gehele voeding scheef.

Meet eens de zekeringen na (FS1 en FS2) misschien is er wel 1 een paar ohm geworden, dan zakt de uitgangsspanning van de voeding (bij jou de pluskant) zodra er een flinke stroom gaat lopen.

Kijk eens met een belastingweerstand of enkele autolampen in serie of de pluskant en de minkant van de voeding bij gelijke belasting zich hetzelfde gedragen (lees; evenveel zakken bij belasting)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vraag aan Ohm Pi
Ik heb dat geprobeerd met die weerstand en moet zeggen dat werk
Als ik hem gebruikt met een weerstand over Collector emitter tr14 een weerstand van 1K2 werkt goed, maar met een lamp van 100 watt
Met een lamp van 75 watt moet ik de weerstand naar 1k zetten
Ik heb er even een draadje aan gesoldeerd zodat ik het met een breadboard een test kon maken via een vaste en een instelbare weerstand die ik hoger kan regelen, zo kon ik zien dat het werkt

Natuurlijk zie ik dat als je er bij komt dat de versterker op de uitgang
Met een weerstand van 8 Ohm als belast rond de 4mv dc aan geeft ,maar soms loopt deze ook op naar 30mv ingang kortgesloten, maar als ik dan met de hand aan de uigang komt tussen plus en min zie je de spanning dalen naar 3-5 mv dc

Ik denk als ik alles regelrecht soldeer de soort oscillatie weg zal zijn, ik doe de test met een ontladen C16 en C12 ,dan werkt het goed

Ik weet alleen niet of dit langdurig zo kan blijven zitten ik bedoel de weerstand van 1k-1k2 wat vind u ervan
Als ik deze op 1k zou zetten gaat er dan teveel stroom door de transistor of raakt er iets deze defect.

De zener diode zpd16 had ik vervangen dat deze stuk was met wat andere torren ik kom rond op 15.5 volt over deze zener diode.

De rest blijf stabiel, en als ik aan de uitgang een dc beveiliging en een inschakelvertraging mag de de weerstand van 1k-1k2 weg blijven, maar er zijn ook nog andere dingen zoals een kortsluitbeveiliging daar zit een zekering tussen luidspreker 200watt snel 7.5A 300watt snel 10A 500watt snel 12 amp, dit is volgens mij meer voor overbelasting niet voor kortsluiting.

Ik hoor het wel van u
Als de weerstand erop mag blijven zonder de versterker te negative beinvloeden doe ik het wel

Ik gebruikte een lamp ertussen omdat ik deze versterker had gekocht als defect met dat hij niet werkt, en zo ben ik gaan starten met een lamp van 50watt maar dat bleek niet te werken lamp branden bij het opstarten, zo had ik deze verhoogd naar 75watt en toch bleef hij branden dus moest er toch iets fout zijn, dus daarom heb ik de lamp er tussen zitten als begrenzing dat mijn eindtrappen geen schade onnodig stuk gaan.

Mvg

[Bericht gewijzigd door Demon op 6 oktober 2021 11:14:34 (11%)

De weerstand van 1kΩ of 1,2kΩ kan je eeuwig laten zitten. De stroom van de stroombron wijzigt nauwelijks of deze weerstand er wel of niet in zit.
De zenerspanning en plusvoedingsspanning liggen verhoudingsgewijs toch ver uit elkaar.
Er zijn toch wel nadelen aan dat systeem op te noemen.
- Door deze weerstand is de stroombron van 6 á 7 mA niet meer zo schoon. Er zit meer rotzooi (brom) op deze stroombron. Deze bromstoring moet weggeregeld worden door de versterker. Je moet maar eens luisteren of het bromniveau met kortgesloten ingang acceptabel is.
- Dit systeem loopt op de basis-emittorspanning van TR12.
Als de versterker warm is is de basis-emittorspanning lager. Er is dan meer kans dat hij in latch-up raakt (verboden toestand) bij kort achter elkaar inschakelen.

Nu heb je eigenlijk het storingsvrij inschakelen met testlamp opgelost. Lost dit ook het defect van deze defecte versterker op?
Of is die al opgelost om dat je al de nodige componenten hebt vervangen?

Test de versterker in ieder geval op oscillatie op de uitgang en op de 'Plop' bij inschakelen bij kortgesloten ingang.

Beste mensen
Eindelijke heb ik vandaag van Ali mijn speaker beveiliging binnen gekregen ,en hem als stereo gekocht ,maar als mono met een relair gebruikt voor de beveiliging.

Op mijn versterker zit een AC spanning van 50-0-50 volt voor de eindtrappen

En AC 15-0-15 volt voor de preamp
Eerst had ik dus van de preamp de AC 15-0 gebruikt en bleek even te werken
Maar soms brand de lamp weer als ik de draden van de dc beveiliging aansluit ,van de voeding aan de 15-0 volt van de 15-0-15 preamp ,dus werkte dit niet ,en omdat de dc beveiliging een brugcel en een 7812 gebruikt probeerde ik even de 2 15-15 draden en dan gaat de lamp meteen branden bij het aansluiten

Ik heb eens gekeken of deze onafhankelijk zijn van elkaar nu blijkt dat ze gewoon een aftakking van de wikkeling gebruikt hebben van de 50-0-50 volt ,dus beide hebben geen aparte wikkeling dat veroorzaak nu een probleem ,ik weet de 7812 kan niet een te hoge spanning gaan regelen ,maar er zou een stroom van 50ma van het relair gebruikt worden ,een schema van de dc protection heb ik helaas niet, en krijg ik ook niet.

Ik wil geen aparte trafo gaan gebruiken, nog meer trafo's in mijn versterker.

Het moet dus op dezelfde voeding geplaats worden
Ik snap ook niet dat de fabriek het zelf er niet in gezet heeft goedkoop zijn ze niet, en het zou moeten kunnen, ik kan de brugcel full bridge vervangen door een diode dan wordt de spanning niet zo hoog op de 7812

Maar mischien dat jullie het weten
De beveiliging moet een inschakelvertraging, en een dc beveiliging bevatten, op dezelfde voeding als bvb de preamp maar deze wikkeling is gewoon een aftakking van de wikkeling voor de eindversterker

De beveiliging is een simpel printje die 2 relais heeft een aantal elkos en transistors ,aan de voeding zit een brugcel en een 7812 ac zou deze tussen 12 en de 16 volt mogen hebben ongekoeld

Ik hoor het wel van jullie wat er fout gaat alles was al netjes ingebouwd de gaten zaten er al in ik heb de gaten gebruikt en daar een plaatje voor gemaakt waar daarop de printplaat is bevestig alles netjes op de kabels met kabelbinders netjes verbonden

Maar het werk niet zoals ik zou verwachten

Alvast bedankt
Demon

Er zat al een relais in de versterker. Aan de basis van de driver meen ik me te herinneren. Via een condensator zorgde die bij het inschakelen voor een onderdrukken van een spanningsvariatie.

De aansturing van dat relais is goed (die schakelt met vertraging ook uit): waar kwam dat signaal vandaan?

Toevoeging: het schema opgezocht. Daar zit nog een 4k7 weerstand in serie met het relais. Een beetje rekenen en waarschijnlijk kan daar het extra relais met een aanpassing van de weerstandswaarde geplaatst worden. Vervelend, maar niet onoverkomelijk is dat het relais de luidsprekerstroom moet geleiden wanneer de spoel juist niet bekrachtigd is. (De inschakelplop is niet volledig weg....).

Het probleem is het volgende met deze versterker.
Als deze inschakel veroorzaak dat een plof en ik vertrouwde de versterker niet ,als ik de lamp als beveiliging aansluit zonder speaker gebeurt er niks geks alleen even dat de lamp op flits omdat de voeding elkos zich opladen, en als de versterker een maal aan is ,en dan de speakers er aan koppel ,dan is er niks aan de hand ,start ik de versterker met speakers eraan loopt een hoge stroom tot zich de voeding heeft gestabiliseerd ,maar niet goed voor de speakers, nu dan het probleem ik wil niet mee maken dat de versterker de dure speakers opblaas of dat er eindtrappen eruit vliegen, om dat te voorkomen heb ik deze ,speaker beveiliging ingebouwd ,ik vertrouw dit gewoon niet meer, ik snap ook echt niet dat de meeste versterkers zo gebouwd worden zonder beveiliging, ik wil geen plop horen bij inschakelen, maar ook zeker zijn als de versterker gek doet deze niet inschakel ,of tijdens gebruik kapot gaat,dit moet beveilig worden

Maar het schijnt alleen te werken met een losse aparte transformator Op de dc beveiliging, en niet met de bestaande voeding van de versterker zelf.

Maar als ik kijk bij professionele ontwerpen zit deze ook op dezelfde voeding, de speaker hangt ook op de nul van de uitgang versterker zoals de print van de beveiliging dat ook doet.

Als het werkt bij de 15 volt en de nul gebruikt hij rond de 50 ma
wat gaat er dan mis??, ik had daar een zekering van traag 1 amp ,en die gaat soms stuk, raar speakers komen ook niet aan de voeding te hangen ,maar toch problemen zonder aansluiting de voeding aan de dc beveiliging gaat de versterker netjes aan zoals het hoort.

Ik heb de versterker zo gelaten als deze de fabriek heeft verlaten de weerstand van ohm pi 1k2 heb ik ook verwijderd, omdat ik de beveiliging heb ingebouwd dus hij is origineel op de eindversterker zelf.

Het onderstaande bouwpakketje heb ik gebouwd en deze is wat ik heb ingebouwd ,waar ik een probleem heb.

Er zijn duizenden bijna identieke ontwerpen van versterkers die gewoon zonder beveiliging werken. Een analyse van het opstarten en een correctie van het ontwerp moet mogelijk zijn.

Dat Ashdown tijdens de ontwerpfase of mogelijk na de start van de productie een relais heeft toegevoegd is waarschijnlijk een noodmaatregel geweest.

En die AliExpress inschakelbeveiliging mag, wanneer die gewoon doet wat er verwacht wordt van zo een circuit, niet tot nieuwe problemen leiden.

Waar woon je? Volgens mij is het gewoon te verhelpen met een elco-weerstand-diode die een vertraging geeft van het DC-opstarten en dan kan dat relais er gewoon uit. Ik zie er wel een uitdaging in.

Toch nog een extra vraag: je test de inschakelplop toch wel met de aangesloten ingangsconnector?

De massa aansluiting van de ingang is heel belangrijk bij het inschakelen van deze versterker.....

Ja zeker de ingang hangt met een dicht gedraaide pots aan de eindversterker printplaat, geen probleem, ook merk ik niet veel van de relair op de versterker print als ik deze elko er tussen uit haal, dat het niet veel effect heeft. Maar zal voor dc zijn, ik wil dus tijdens het opstarten geen luidspreker aansluiten, dan gaat er flink wat stroom door de speaker neem ik aan, omdat de lamp al van 110 watt al de voeding scheef laat trekken met een aangesloten speaker, zonder is er geen probleem , en na de opstart wel de speaker er aan hangen geen tik plof of iets dergelijk, gewoon rustig ook wat ohm pi zeg werkte inderdaad goed, maar ben er gewoon niet op gerust, dat als de versterker gek gaat doen een dure speaker defect raakt, of dat de versterker met een aangesloten speaker opeens vol dc geeft al is het maar de negative voedingspanning.
Ook wil ik deze beveiligen met als deze opeens tijdens het spelen defect raakt in beveiliging gaat vallen, om zo erger te vermijden.

Daarvoor moet er een ingebouwd worden of erin zitten
Ik wil absoluut niet zonder

Heb je een scoop? Wanneer de uitgang naar de plus schiet is er een simpele wijziging/toevoeging in het schema mogelijk.

Wel vreemd dat de wikkelingen voor de eindversterker voeding en de voorversterker voeding gecombineerd zijn. De nul van de voeding is dus gelijk in voorversterker en eindversterker. Dat kan, maar een aardlus op deze manier is eigenlijk wat je niet wilt.

Bij QUAD versterkers zie je een weerstand, ik dacht 100 Ohm, als koppeling tussen de aardes en daarnaast voor het signaal nog EEN ENKEL draadje voor een bromvrije signaal aankoppeling.

------------------------
Om 17:00 hr
Herstel: 2,2 Ohm.
http://ukhhsoc.torrens.org/makers/QUAD/Manuals_and_Diagrams/Amplifiers…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 30 oktober 2021 17:00:51 (13%)

Wat ik straks even ga proberen is het volgende.

Ik sluit geen plus uitgang van uit de eindversterker en dan kijken of deze ook de lamp activeert dan haal ik ook de nul weg en kijk ik of de versterker normaal start met de lamp tussen de 230 volt ingang.

Start hij wel op met of de nul los van de uitgang eindtrap naar de dc beveiliging weten we dat het met de nul te maken heeft, is het de plusuitgang van de eindversterker kan het zijn dat het ergens contact moet maken met het board van de dc speaker beveiliging jammer dat de plus min 15'volt niet een aparte wikkeling van zichzelf heeft op.

Er zit nergens iets met de de voeding aan de luidspreker beveiliging aangesloten behalve de 18k die de dc spanning op de uitgang van de eindversterker in de gaten houd.

Ik denk ook dat de nul aansluiting vast zit aan de nul draad van beide uitgangen op de trafo dus dat zou niets te maken moeten hebben we zien het wel ik test dit met en zonder speaker op de uitgang van d speaker beveiliging

Ik heb net een test gedaan met de lamp er tussen
Als ik de plus van de uitgang eindversterker los koppel naar de dc beveiliging en ik sluit de twee draden aan op de AC 15-0 volt aan dan blijf de lamp branden, en start de versterker niet op.haal ik de draad van de ac weg gaat hij wel aan ,of start hij door als deze niet opstart. Ook als ik de de plus van de eindversterker naar de speaker
Ook aansluit het zelfde probleem dus moet het tussen de nul zitten, als ik dan de nul draad gebruik van de eindversterker ook het zelfde probleem

Haal ik de nul draad weg en sluit deze alleen een draad aan op de ac 15 volt zonder de nul draad maak niet uit welke draad ik dan van de twee op de beveiligingsprint gebruik met de ac ingang dan brand de lamp wel weer dus ergens van de speaker beveiliging print via de brugcel maakt een verbinding via de nul draad op de beveiliging print

Daarom dat zij een aparte trafo gebruiken maar dat wil ik juist niet
Mischien dat op de print de brugcel moet vervangen worden door 1 losse diode ik weet het anders ook niet de nul draad zijn dezelfde wat de andere wikkeling ook gebruikt toch?? Of niet??

[Bericht gewijzigd door Demon op 30 oktober 2021 15:25:32 (10%)