Windows 10 -> 11

Arco

Special Member

Sinds gisteren is Windows 11 'uitgerold'. Ik ben een beetje (veel) huiverig dat er weer allerlei vreemde dingen gaan gebeuren als ik 'upgrade'
(Programmers, testapparatuur die niet goed meer werken en dat soort ongein)

Als er mensen zijn die al ge-upgrade hebben met problemen, dan kan het handig zijn om dat te weten (dan kunnen anderen er rekening mee houden.)

Ik kan sowieso maar 1 pc upgraden, de andere voldoen niet aan de 'eisen'.
(Windows 11 werkt officieel alleen op Intel CPU's van Gen8 of hoger, en TPM 2.0 moet aanwezig zijn.
Twee PC's zijn 4 jaar oud en hebben 'maar' een i5-4570, en die heeft TPM1.2...

Prestatieverbetering schijnt er bijna niet te zijn (max 2%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Windows is zo wie zo al eng... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Absoluut. Maar de meeste computergebruikers doen het er maar mee.
Zo maar even probeer ik met google hoe ik Linux zou kunnen installeren.
De aanwijzingen zeggen iets over een vergrootglas icon linksonder in m'n scherm. Is er niet.
Je moet dus een vasthoudend typje wezen om dan verder te gaan. En waarom zou je? Je koopt een computer wat werkt.
Vroeger kreeg je bij Goris op de Binnenwatersloot Windows bijgeleverd bij aankoop van een harddisk.

I'm very sorry dat ik me zo redelijk off topic laat gaan...

GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2021 14:50:00 schreef Arco:
Als er mensen zijn die al ge-upgrade hebben met problemen, dan kan het handig zijn om dat te weten (dan kunnen anderen er rekening mee houden.)

Lijkt me prima.

Echter: een discussie over wel/niet MS en linux/windows/apple enz gaat niet gebeuren. Posts in die richting zou ik graag willen verwijderen om het leesbaar te houden voor TS.

Hou het dus bij de originele vraag en ga geen millimeter off-topic aub. Er zijn al genoeg totaal ontspoorde topics over geweest.

bprosman

Golden Member

Gisteren geprobeerd op mijn HP Z-Book, daar zit een I7-6820 , die komt niet door de check.

Verder niet meer geprobeerd, de support van W10 is sowieso nog tot 2025.

Die registry setting lijkt me nog wel wat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Zondag mijn Surface pro X geüpdatet, ging zonder problemen. weinig nieuws onder de zon, alleen start menu is gewijzigd, maar dat schijn je weer terug te kunnen zetten maar nog niet geprobeerd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik loop bewust wat achter bij upgrades. Als een bepaald systeem volledig vastloopt bij een upgrade laat ik dat liever de avonturier ervaren O-)
Dan wacht ik wel op de fix

Gewoon wachten tot de bugs eruit zijn. De volgende grote release zal een stuk beter zijn. Microsoft heeft de neiging probleemoplossing uit te stellen tot grotere releases.

Mijn PC heeft alles, behalve een supported processor (Ik heb een Ryzen 1700X)
Helaas word door windows, pas vanaf de Ryzen 2700 ondersteund, nou ja, het voordeel is dat anderen de fouten er mogen uitzeven ;p

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Microsoft keurt gewoon alle oude processoren af. Niet omdat het niet werkt, maar omdat ze die niet in het programma hebben opgenomen... ;)
(alles onder bijv. de Intel Gen 8 cpu's wordt afgekeurd, tewijl de meeste het gewoon doen)

Ik vond dit programmaatje wat wel oudere CPU's onderstyeunt, en vertelt of je PC geschikt is voor Windows 11...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ ARCO; Microsoft zelf heeft de eisen inmiddels aangepast. Dit bericht hier kan interessant voor je zijn. Let wel als je toch Windows 11 installeert met allerlei hacks, dan krijg je geen beveiligingsupdates meer. Omdat je dan de nieuwe beveiligingen in Windows 11 kreupel maakt.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-shares-windo…

Also, TPM 2.0 remains an important security feature that powers some of Windows 11's security features, so if you’re installing Windows 11 on a non-TPM 2.0 chip, you will miss out on all of them.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 6 oktober 2021 18:55:13 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Je moet ook niet het programma van windows zelf gebruiken om te testen.

Je hebt veel meer overzicht met het programma ReadySunValley.

https://github.com/builtbybel/ReadySunValley

Voorbeeld oudere LapTop;

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Leuke tool.... :D

Ik ben er klaar voor :+

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
RAAF12

Golden Member

Op 6 oktober 2021 16:31:17 schreef bprosman:
Gisteren geprobeerd op mijn HP Z-Book, daar zit een I7-6820 , die komt niet door de check.

Verder niet meer geprobeerd, de support van W10 is sowieso nog tot 2025.

Die registry setting lijkt me nog wel wat.

Ja dat werkt prima. Ik had een oude laptop een MS Surface Pro 4 en die draait nu Windows 11 Pro.

Werkt ook prima Virtueel, upgrade gedaan van 10 naar 11.

Leuk om te experimenteren en te leren voordat je het echt op je systeem zet.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Whoa, nu heb ik even een senior moment. Waar kijken we hier naar?
Ik bedoel; wat draait er op wat? Een W11-sim die in W10 loopt? If so, gaaf..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dag Frederick, ja klopt wat je denkt... Vmware draait op Windows 10 momenteel hier. Met een virtuele machine die Windows 11 draait!

Ben dagelijks bezig met oudere systemen spelen en leren. Neem een snapshot en in een minuut kan je windows weer terug zetten zoals ie was.

Op de foto zie je dat ik Windows 7 en 8.1 ook heb staan om mee te stoeien.

De foto onder maakt het wat duidelijker.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, nu herinner ik me ineens ook weer VirtualBox, dat we gebruikten om (heel oude) unix-software nog een paar jaar te draaien.
Dit lijkt er een beetje op, alleen draai je nu dus juist een nieuwer OS. Wat leuk!
Daar ga ik eens wat over lezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Na de overgang van Win XP naar Win 7 heb ik er aanvankelijk alles aan gedaan om de "look and feel" van de vorige versie te behouden. En van W7 naar W10 ook weer...

Nu zie ik dat ik met een i5-3320m die echt nog prima mee kan weer in die val dreig te lopen. Goede hardware kan nog wel een tijdje mee.
En compatibele programma's hebben geen nieuwe hardware nodig; nog niet.

---------
Van alle fabrikanten vind ik HP de meest hardnekkige in het stoppen van ondersteuning na een te kort aantal jaren. Dell is beter en Lenovo is wat dat betreft, IMHO, veruit de beste!
---------

De keuze voor nieuwe hardware wordt voor mij voor een belangrijk deel hierdoor bepaald!

Wat zouden de argumenten zijn om over te stappen op W11? Ik neem aan dat W10 voorlopig nog wel beveiligingspatches e.d. blijft krijgen, dus wat zou het voordeel van zo'n overstap zijn?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Ik wacht in ieder geval nog even, tot er wat meer bekend is over de pro's en con's... ;)
(voor hetzelfde geld kan deze windowsversie bijgeschreven worden in de rij bloopers van Windows ME/Vista/8)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In 2025 zijn alle computers die 'nu nog wel mee kunnen komen' wel echt verouderd.

Ik maak me er in ieder geval niet druk om. In 2025 moet ik sowieso wel weer wat nieuws hebben, of er nu wel of geen support meer is voor windows 10. M'n nieuwste computer is uit 2016 ofzo...

Ik heb wel eens 9 jaar met een laptop gedaan, maar dat was omdat ik niets anders kon betalen - niet omdat ik het zo graag wilde...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 7 oktober 2021 08:13:04 (20%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het lijkt volgens tweakers erop dat op sommige nieuwe laptops met de nieuwste serie cpu en gpu beter hun power management kunnen gebruiken en daardoor langer met een acculading kunnen doen.
Oude laptops hebben geen voordeel.

Maar wat zegt dat nou. Misschien krijgt win10 weer een geweldige update en is hij vanaf dat moment even zuinig.

Ik zie op iets oudere hardware op dit moment nog geen voordeel anders dan dat na installatie hij minder schijfruimte gebruikt.

Ze beweren altijd dat de nieuwere beter sneller mooier handiger is.
Maar hoe draaid hij op oudere hardware dat heeft tweakers nog niet getest mogelijk is een i3 uit de 4serie volledig onbruikbaar in tegenstelling tot win10.

@crossfireX ik gebruik esxi en zie dan dat het idle cpu gebruik van win 7 lager is dan win10 kun jij hier ook wat over zeggen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik beheer de systemen van mijn klanten en het eerste dat ze mij vragen is altijd: ik kan toch wel mijn spullen terug vinden?
Dan geef ik aan dat bij Microsoft de bliksem in hun hoofd is ingeslagen en dat de hele interface veranderd is, toppie. goed gedaan MS! en ja, dat is sarcasme.

Pas als ik op een paar testsystemen W11 heb uitgeprobeerd en ik de interface van W11 goed genoeg kan terugbrengen zoals ik dat voor mijn klanten instel, dan wil ik het zelf gaan gebruiken en voorstellen aan mijn klanten.

Bij mijn klanten is alle bagger van MS is uit de W10 gehaald, er is geen reclame meer te zien, Edge is weg, tegeltjes bestaan niet meer en de privacy is optimaal gemaakt.
Dat mag ik voor W11 weer allemaal gaan uitzoeken, tot die tijd instaleer ik W11 niet op klant systemen.

En daar komt dan ook nog bij dat veel klanten al wat oudere systemen hebben, die doordat ik dat goed onderhoud vaak ouder dan 5 jaar zijn.
Daar ga ik geen register hacks op uitvoeren om toch W11 te kunnen draaien, het zijn productie systemen, je wilt daar stabliteit hebben.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.