Windows 10 -> 11

bprosman

Golden Member

Gisteren mijn zakelijke reserve laptop naar W11 gebracht, moet er nog aan wennen, allereerst dat de icons onderin "stacked" zijn, altijd al een hekel aan gehad. Verder vind ik het qua menu's er wat "goedkoop/geknutseld" uit zien , weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.

//Offtopic, mijn standaard windows folders zijn gesynched in de cloud (documents, desktop, downloads etc). Gisteren mijn zakelijke laptop van een nieuw image voorzien (er zat een connectie probleem in wat te veel tijd kostte om op te lossen). Aanloggen op Onedrive, folders hernoemen en op een paar tools herinstalleren na , weer up-and-running en alle data meteen weer terug.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Op 9 november 2021 07:48:11 schreef High met Henk:
Hmm dit is wel de leukste die ik paar jaar terug had:

[bijlage]

Of deze
[bijlage]
Beiden waren in 2020 en W10.

Op verschillende pc's

Nee Windows update is mijn grootste haat tegen Microsoft

Dat komt mij bekend voor ;-)
Ik heb komende update maar weer 1 week opgeschoven want ik weet dat het weer misgaat.
Ik start de update en ga naar bed,volgende morgen start ik de PC en die gaat "herstellen" en is zo weer een uurtje bezig.

Ik heb eerder al vermeld dat je al deze problemen kan oplossen met WSUS Offline Update. Die doet het sneller en zonder problemen, verder kan je met WSUS updates op een usb stick zetten. Daarna ga je op elke pc langs met de stick om hem te updaten. Een kind kan de was doen.

https://www.wsusoffline.net/

Using "WSUS Offline Update", you can update any computer running Microsoft Windows and Office safely, quickly and without an Internet connection.

@Hubie, je PC zit zo te zien met enkele corrupte bestanden en kan geen updates doorvoeren. Open een commando prompt met administrator rechten en voer dit uit: "Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase"

Als je een andere Antivirus gebruikt op je PC of een VPN Service, die tijdelijk even uitschakelen tijdens deze processen en updaten. Het is niet altijd Windows die fout zit, vele programma's verhinderen juist dat windows zijn werk kan doen... Ook onnodige programma die actief zijn of in het geheugen zitten bij opstart, tijdelijk even buiten werking stellen.

Je hebt een internetverbinding nodig om dit goed te laten werken.

Daarna opnieuw starten en opnieuw updates doorvoeren, anders met WSUS als je dit alles niet vertrouwd. Ook daarbij alle onnodige programma's eerst afsluiten.

Ik zou in diezelfde prompt ook nog eens SFC /Scannow uitvoeren.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Ok,bedankt voor de tip Maaike,ik ga morgen een poging wagen op dat windows10 orgel. ;-)

Als die eerste opdracht langer duurt dan een tiental seconden, dan zijn er zeker problemen gevonden. Juist geprobeerd op mijn PC, duurde nog geen 10 seconden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 13 november 2021 17:02:38 (28%)

bprosman

Golden Member

Mijn prive laptop (standaard niet geschikt voor updates vanwege Processor en TMP). Maar zelfs met de registry hack update hij niet. Niet dat ik het heel erg vind, kan nog niet echt wennen aan 11. En moet nog testen of Xilinx tools wel werken onder 11.
Maar misschien weet CrossFireX/Maaike hier wel een oplossing voor, is dit op te lossen met een offline wsus update ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

kan nog niet echt wennen aan 11

* NOOIT *, Jamais, Never, Niemals naar een eerste release van een windows OS overstappen altijd wachten op (minimaal) de eerste grote update.

En al helemaal niet als het vorige OS nog gewoon doet wat het moet doen, nog vol ondersteund wordt en het nieuwe eigenlijk niets significants toevoegt.

Laat anderen de fouten van de eerste release maar opsoppen :z

Op 8 november 2021 15:48:16 schreef Ledlover:
Idem dito voor de antieke Laserjet 4 of 5 uit midden jaren 90 (maar mijn PC heeft geen parallelle poort meer...)

Dat inkjet printertjes na 15 jaar niet meer ondersteund worden snap ik, maar laser en matrixprinters kunnen decennia lang meegaan.

Ik heb destijds voor Laserjet 5L zo'n parallel-USB adaptorkabel gekocht.

Ik draaide toen nog Vista, en er moest een (nogal zeldzame) 8MB-geheugenmodule bij, anders printte hij maar halve pagina's. Of dat extra geheugen nog nodig is bij Windows10/11? Nooit uitgeprobeerd.
EDIT: zojuist even geprobeerd, zonder de 8MB module print hij niet, geeft geel knipperende foutmelding op de Laserjet.

Maar mijn Laserjet 5L gebruik ik dus nog dagelijks (op HP laptop + Windows10). Tonercartridges zijn er nog volop voor te krijgen.
Drivers hoef ik niet speciaal te installeren, Windows doet het zelf.

Op 10 november 2021 20:06:56 schreef ijzerhersteller:
Enigszins tot mijn verbazing liep de update van gisteren door naar build 22000.318! Maar dat is vast geen garantie voor de toekomst.

Die build kwam hier ook zonder problemen binnen. Verder geen nieuwe dingen ofzo gezien. Ik doe twee laptops, de een met W10 de andere met W11.

@CrossFireX

Je hebt versie 2.0 zo te zien, je bent helemaal bij.

Mooi! Zo te zien zit er bij jouw een andere TPM in. Misschien zelfs ingebouwd in de processor of zou ook een losse chip zijn zoals bij mij een Infineon?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 14 november 2021 17:12:34 (24%)

Henry S.

Moderator

Win10, 21H2 komt er aan, dat is voor mij het moment om 21H1 toe te passen. Er zit weinig nieuws in 21H2, wil je het echt hebben wacht dan tot eind november, in het verleden behaalde resultaten...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 november 2021 10:29:32 schreef bprosman:
Mijn prive laptop (standaard niet geschikt voor updates vanwege Processor en TMP). Maar zelfs met de registry hack update hij niet. Niet dat ik het heel erg vind, kan nog niet echt wennen aan 11. En moet nog testen of Xilinx tools wel werken onder 11.
Maar misschien weet CrossFireX/Maaike hier wel een oplossing voor, is dit op te lossen met een offline wsus update ?

De SoftwareDistribution store is corrupt bij jou. Waar windows zijn bestanden zet en een database heeft. Sluit ook alle overbodige programma's af!!

Start commandoprompt met administrator rechten en typ in; net stop wuauserv

Wacht tot je dit bericht ziet; The windows update service was stopped successfully
Hou de commandoprompt open!

Ga naar C:\Windows\SoftwareDistribution
- Delete alle bestanden in "DataStore" folder
- Delete alle bestanden in "Download" folder.

Ga terug naar de prompt en typ in; net start wuauserv
Dit start de update service opnieuw.

Herstart je PC

Daarna volg je de handelingen zoals bij hubie, dit zou het probleem moeten oplossen.
Krijg je toch nog fouten dan kan je het proberen met WSUS.

Als je SFC /Scannow uitvoert en je ziet fouten gevonden wanneer beeindigd, opnieuw PC starten en dit commando opnieuw uitvoeren. Blijf dit volgen tot er geen fouten meer zijn.

Je hebt ook een active internet verbinding nodig bij dit alles, anders kan windows niet vergelijken en corrupte bestanden opnieuw downloaden.

Hubie

Special Member

Op 13 november 2021 14:43:49 schreef CrossFireX:
Ik heb eerder al vermeld dat je al deze problemen kan oplossen met WSUS Offline Update. Die doet het sneller en zonder problemen, verder kan je met WSUS updates op een usb stick zetten. Daarna ga je op elke pc langs met de stick om hem te updaten. Een kind kan de was doen.

https://www.wsusoffline.net/

Using "WSUS Offline Update", you can update any computer running Microsoft Windows and Office safely, quickly and without an Internet connection.

@Hubie, je PC zit zo te zien met enkele corrupte bestanden en kan geen updates doorvoeren. Open een commando prompt met administrator rechten en voer dit uit: "Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase"

Als je een andere Antivirus gebruikt op je PC of een VPN Service, die tijdelijk even uitschakelen tijdens deze processen en updaten. Het is niet altijd Windows die fout zit, vele programma's verhinderen juist dat windows zijn werk kan doen... Ook onnodige programma die actief zijn of in het geheugen zitten bij opstart, tijdelijk even buiten werking stellen.

Je hebt een internetverbinding nodig om dit goed te laten werken.

Daarna opnieuw starten en opnieuw updates doorvoeren, anders met WSUS als je dit alles niet vertrouwd. Ook daarbij alle onnodige programma's eerst afsluiten.

Ik zou in diezelfde prompt ook nog eens SFC /Scannow uitvoeren.

Ik zal wel weer iets fout doen want ik krijg een error: 87
8)7

Sine

Moderator

Bij de bovenste heb je een spatie achter de laatste '/'

De onderste gaat niet werken.

Natuurlijk geen haakjes in de prompt...
En de regel moet EXACT zoals onder ingegeven worden, anders krijg je fouten. Je kan de regel hieronder kopiëren en dan plakken in de prompt, dat werkt ook.

Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Hou er ook rekening mee dat eventuele updates van vroeger na deze regel niet meer verwijdert kunnen worden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 14 november 2021 22:05:09 (17%)

Hubie

Special Member

Inderdaad een spatie teveel.
Maar nu draait het.

Doe als het klaar is ook maar eens SFC /Scannow.

Elke keer opnieuw opstarten als er fouten gevonden zijn.

En de regel opnieuw uitvoeren, net zo lang tot hij geen fouten meer vind.

Hubie

Special Member

Na 2 keer scannow en weer opstarten istie "schoon" Het updaten zou nu moeten lukken.

Op 14 november 2021 15:53:26 schreef Henry S.:
Win10, 21H2 komt er aan, dat is voor mij het moment om 21H1 toe te passen. Er zit weinig nieuws in 21H2, wil je het echt hebben wacht dan tot eind november, in het verleden behaalde resultaten...

Op dit moment is het 21H2 maar dan Windows 11.

Mooi! Zo te zien zit er bij jouw een andere TPM in. Misschien zelfs ingebouwd in de processor of zou ook een losse chip zijn zoals bij mij een Infineon?

Nee, bij de laatste generatie CPU van Intel en AMD zit die TPM ingebouwd in de processor zelf. Geen apart chip of kaartje nodig.

Maar veel mensen weten dat niet, want je moet dat in het BIOS wel activeren, en default staat dat op Disabled.