Sinds enige tijd rij ik in een auto met een aanraak gevoelig / capacitive stuurwiel. Hoe langer ik er nu mee rij, hoe meer ik me afvraag hoe het werkt. Wellicht kan iemand me het uitleggen?
Observaties:
- het stuur detecteerd of ik mijn hand(en) aan het stuur heb.
- 1 vinger is niet genoeg. Meerdere vingers vaak wel.
- Ik hoef niet te knijpen, de lichtste aanraking is voldoende.
- Toen ik een boterham zat te eten achter het stuur, heb ik het aluminiumfolie een stukje over het stuurwiel gewikkeld om te testen of je zo misschien een soort kortsluiting maakt tussen meerdere zones ofzo. Hij detecteerd dat je geen handen aan het stuur hebt. Als je ergens met 1 vinger het aluminiumfolie aanraakt denkt hij wel dat je het stuur vast hebt.
- als ik de sleutel vast pak aan het plastic, en het ijzer van de sleutel tegen het aluminiumfolie houdt, denk hij wel dat je het stuur vast hebt.
Hoe kan zoiets nou werken. Ik dacht namelijk dat er een soort spanning op het stuurwiel staat. Als je het dan aanraakt loopt er een stroom door je lichaam naar de 0-pool van de auto. Het stuur meet dan de spanningsval ofzo. Maar als ik dus de geisoleerde sleutel tegen het stuur aan houdt, dan gaat mijn theorie dus niet op.
Ik verwonder mij dus iedere keer hoe dit nou kan werken.