Ashdown evo2 eindversterker is vreemd

Heb je een schema van die AliExpress print? Of een verwijzing naar het aanbod van Ali?

Heb de brugcel verwijderd en inplaats van de brugcel een losse diode 1N4007 geplaats, en de andere ac ingang een draadbrug naar de - op de print zo gaat de ene naar de diode en deze gaat naar de plus 7812 en 100 uf en de andere rechtstreeks naar massa of middelste pootje van de 7812 maar werk zo wel als ik hem aan zet, nu zet ik de uitgang van de preamp op de ingang eindversterker die ik vwnnte voren evennhad kortgesloten, en hoor ik een brom, dat weg is als ik hem niet aansluit op de ingang eindversterker, zo komt dit signaal dus van de preamp af, dus draad van de AC 15 volt los gehaald brom weg, als ik de module dc speaker beveiliging aan een externe voeding hangt .

Dus er komt toch ergens een stoor signaal via module naar de preamp ,ook had ik het draad brugje vervangen door een tweede diode, maar dat maakt niet uit ,de nul komt ook via de aansluiting via de speakerdraad van de eindversterker naar de dc speaker beveiliging , dus waar die brom vandaan komt geen idee, waarschijnlijk toch van de AC 15 volt die naar de preamp op dat board zit ,en waar ik dan nu de beveiliging aan gehangen hebt. Brom is weg met externe voeding op de beveiliging.
Ben zo langzaam einde raad zal wel een losse trafo erin moeten zetten alleen maar als voeding voor de beveiliging wil ik van dit probleem af komen, dit zal dan ook de bedoeling moeten zijn van de china . Ook de massa nul wordt gedeeld met de beveiliging anders kan hij geen dc zien bij een defect.

Ergens op de preamp zou dan ook 15 volt gelijkspanning moeten zitten maar daar blijf ik vanaf .

Ik weet niet of ik de spanning van de voeding mag gebruiken op de eindversterker zelf, maar die is al AC 50 volg teveel van het goede zou ik zeggen
Dus probleem niet opgelost daar dat ik geen extra trafo erbij wilde zetten van 12 volt AC
Wie heeft een goede oplossing zonder een trafo extra te gebruiken

De brom komt mogelijk toch via een verschilspanning in een aardlus (voorversterker t.o.v. eindversterker).

Een oplossing is er en waarschijnlijk veel eenvoudiger dan waar je nu mee bezig bent. Waar woon je?

Welke oplossing kun je mij geven ??
Het moet wel zeker een inschakel vertraging en een dc beveiliging zijn, ik ben als de dood dat als er iets gebeurt met mijn speakers
Omdat deze versterker niet beveilig is of was

De versterker zou zonder relais gewoon direct zijn werkpunt (DC instelling) moeten vinden; zonder plop. En de luidsprekerbeveiliging kan met een zekering, maar inderdaad veiliger met een relais.

Dat Aliexpress circuit is mogelijk een inschakelvertraging en een DC-beveiliging. Heb je daar een schema van? Dat moet dan gewoon goed te krijgen zijn.

De problemen die je tegenkomt zijn onwaarschijnlijk en ik heb het vermoeden dat er een eenvoudiger probleem onder verborgen zit.

Maastricht is 100 km voor mij. Niet in de buurt.

vergeten

Golden Member

Op 30 oktober 2021 21:53:58 schreef Demon:
Dus probleem niet opgelost daar dat ik geen extra trafo erbij wilde zetten van 12 volt AC
Wie heeft een goede oplossing zonder een trafo extra te gebruiken

Gebruik dan een isolated DC/DC converter die je aansluit op de versterker voeding. Daarin is "primair" galvanisch gescheiden van "secundair".

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dankje wel.
Voor het mee denken, maar dit alles is niet wat ik zoekt, de beveiliging die ik gebruikt is een inschakel vertraging en een dc beveiliging in een , en voor het geld hoef ik het niet te laten.
Normaal moet deze werken met een losse transformator van 12-16 volt AC , maar dat wil ik nu juist met zijn eigen transformator gebruiken, vroeger zou ik zeggen doe een aantal wikkelingen om de trafo en kijk of de spanning, en stroom voldoende is, om deze print beveiliging aan te ,sturen, of er een losse trafo bij zetten, maar waarom zou het niet kunnen werken, er zijn twee verschillende spanningen aanwezig een twee maal 50-0-50 volt AC, en twee 15-0-15 AC op de ringkerntrafo, maar deze wikkelingen zijn niet gescheiden van elkaar ,maar eerder gewoon een aftakking van de wikkelingen van de andere, dus , had ik eerst de full bridge brugcel geplaats dat gaf problemen, dus deze vervangen door 1 diode en dat werkte, maar krijg een brom via de preamp, maar niet op de eindversterker zelf, en dat zal komen ,omdat de nul draad via de eindversterker vanaf de uitgang luidspreker via deze beveiliging ook naar de nul leid via de voeding.

Ook al zou ik nu maar 1 draad naar de AC 15 volt gebruiken en de nul draad ervan niet, gaat deze via de uitgang van de eindversterker gewoon verder, deze schakel de nul op de beveiliging gewoon overal door ,en zit nu met die brom, men zou het dus ook via de voeding van de eindversterker kunnen doen 2xAC 50-0-50 volt aan te kunnen sluiten, maar dan is deze spanning veel te hoog voor de 7812 en zou ik er een weerstand tussen moeten zetten ik denk dat de schakeling rond de 60ma gebruikt zeker weet ik het niet, maar dan zou het ook kunnen werken maar wil het via de 15-0-15 doen die zou rond de 1 amp traag leveren aan een zekering, dus moet dat voldoende zijn, alleen die brom moet ik weg krijgen.

Ik wil dus nu even niet denken aan een extra losse trafo, en ook niet iets met draadjes aan de eindversterker met daar weer een andere relair aan vast gemaakt om de inschakel vertraging te verkrijgen maar een echte dc beveiliging, om de dure speakers te beschermen, dan ben ik tevens ook af van dat rare gedrag, dat als de speaker aan vast hangt bij het opstarten de versterker niet gek gaat doen, en ook niet als deze in protectie gaat ,als er wat met de eindtrappen gebeurt

Dus hopelijk graag de oplossingen, zoals ik deze nu wil met de beveiliging maar dan zonder de brom.
dank jullie

harry64

Golden Member

Waarom zo ingewikkeld met extra ali-elektronica als je via het ongebruikte contact op relais 1A een extra relais schakelt tussen de luidsprekeruitgang.

Ik neem aan dat relais 1A in het schema in plop-onderdrukstand is getekend. Dus pas na de timing periode, bepaald door tr9, komt deze op. Het ongebruikte contact (3) schakelt dan naar nul/ground/massa. Daar is vrij simpel een ander relais spoel aan te koppelen die met de andere kant aan + of - 15 hangt, of indien geschikt qua spanning aan de + of - V. Je luidspreker wordt dan pas aan de uitgang gekoppeld als de plop-onderdrukking voorbij is.

En waarschijnlijk is dan ook dat vreemde gedrag voorkomen omdat de luidspreker pas enige tijd later aan de uitgang gekoppeld wordt.

Voor het luidspreker relais wel een gebruiken die minimaal 10 ampère aan kan (voor/ ingeval van 4 ohm)

Het probleem is de null draad

Als ik een scoop aansluit op de ingang van de eindversterker waar aan de preamp komt en haal de nul draad weg van de uitgang speaker uit de eindversterker en sluit dan de dc protection print aan de AC 15 volt , is daar geen brom te zien, sluit ik dus de speaker aan op de nul rechtstreeks en dan de uitgang uit het relair dan werk het gewoon, maar dan zou de nul op de printplaat weg gehaald moeten worden van de beveiliging,deze is vast aan de nul uitgang en tevens wat in komt via de brugcel die ik nu vervangen had voor een losse diode, maar dan kan deze beveiliging wel niet meten of er plus of min spanning op de eindtrappen wordt gemeten dus hij zal dan nu werken als een inschakelvertraging maar niet meer als een dc beveiliging
Ik zou dus het probleem met de nul draad hebben op de scoop zie je dan ook een flinke blokgolf.

Van de versterker print zit de voeding ac 50-0-50' volt maar deze is veel te hoog voor mijn 7812 weerstand ervoor en zo heeft geen zin het moet toch echt via deze weg kunnen wie heeft de oplossing
Zodat het gewoon werkt zonder extra trafo.

vergeten

Golden Member

Op 31 oktober 2021 02:08:04 schreef Demon:
Dankje wel.
Voor het mee denken, maar dit alles is niet wat ik zoekt, de beveiliging die ik gebruikt is een inschakel vertraging en een dc beveiliging in een , en voor het geld hoef ik het niet te laten.

Wat ik heb begrepen is dat je een voedingsspanning nodig hebt die onafhankelijk is (100% zwevend) tov de versterkervoedingen (+50 - 0 -50 volt en +15 - 0 -15 volt) om een DC beveiliging/inschakelvertragings printje te voeden.
Dat printje voeden kan prima met een isolated DC/DC converter.
Dat is geen groot apparaat maar een blokje van bijvoorbeeld 4x4x1 cm.
De afmetingen zijn afhankelijk van het te leveren vermogen, maar voor jouw printje is dat niet groot.
De min van zijn uitgangsspanning kan/mag je koppelen aan de nul van de (+50 - 0 -50 volt) versterkervoeding, dan gaat je printje gewoon goed werken zonder versterker problemen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Ik snap niet waarom die nuldraad wat mee moet. Ik heb het over het realais van de versterker en diens ongebruikte aansluiting nr 3.

Zo: