capaciteitsmeter

nee ik zie andere mensen in mijn topic spreken over heel iets anders

flash2b

Special Member

Op 29 oktober 2021 13:41:17 schreef geld:
ok begrepen wat betreft de elco,s ,alleen op de nieuwe elco,s staan veel hogere spanningen maakt dat wat uit

Bij mijn Harrison 865C heb ik ook nieuwe 200V elco's ipv de originele 75V. Ik koos de vervangers meer op grote dan op spanning waarde. Een hogere spanning mag altijd.

Je 'wat is de beste capaciteitsmeter' en 'condensator vervangen' loopt een beetje door elkaar in dit topic. ;) Wel leuk voor de discussie.

Arco

Special Member

Zeker in switchers zijn er wel voordelen: elco's met hogere spanning hebben meestal betere eigenschappen.

Bij een 1000uF in de FM serie van panasonic:
10v versie: ripple current 1790mA/imp 0.026 Ohm/mtbf 4000 uur
35v versie: ripple current 3190mA/imp 0.015 Ohm/mtbf 7000 uur

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 oktober 2021 14:25:13 schreef Arco:
Zeker in switchers zijn er wel voordelen: elco's met hogere spanning hebben meestal betere eigenschappen.

tot een bepaalde werkspanning... daarboven gaat alles weer naar beneden...

begin steeds meer te leren nieuwe hobby voor mij

mel

Golden Member

Vandaag lag de nieuwe Electron in de bus.Even vlug doorgelezen, stond een artikel in over een zelfinductiemeter voor zelfbouw. Misschien ook wel een leuk project. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

is dat een magazine waar je een abonnement op kunt nemen zijn er nog meer in dit land wat betreft electronic magazine

bprosman

Golden Member

Op 29 oktober 2021 15:04:41 schreef geld:
is dat een magazine waar je een abonnement op kunt nemen zijn er nog meer in dit land wat betreft electronic magazine

Dat is het verenigingsblad van de VERON.
https://www.veron.nl/

Elektuur, nu Elektor is naar mijn weten het tweede nog levende blad.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 29 oktober 2021 15:06:36 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ok ik begrijp dat de elektron voor radioamateur is

Twee goede meters voor weinig geld: ESR 70 Peak Atlas 0,5uF-25.000uF en ESR 0-40 Ohm bij 100kHz. LCR meter UNI-T UT603 20pF-600uF.
Verder uit het verre verleden (1983) een eigen gebouwde cap meter 20pF-10uF met analoog wijzer instrument klasse 2,0
De ESR 70 kostte destijds Eur. 60 (Reichelt) en de UNI-T Eur. 25 (Pollin) beide in Duitsland besteld ex. 19% D-BTW. De Uni-T heeft diverse meetfrequentie's.

even voor mijn kennis bij te spijkeren als er bij en capaciteits meter start bedrukking staat 2Nfarad start de meting dan naar boven toe of meet hij ook beneden de 2Nfarad

Ha geld,

Ik heb geen idee welke meter je heb maar over het algemeen geef je gekozen bereik de maximale te meten waarden aan.
Dus jou voorbeeld 2 nF op de knop is maximaal 2 nF naar beneden in principe tot de laagste digit ( cijfer ).

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

het betreft de opmerking van fotohuis twee regels naar boven toe dus met deze meter uni-t ut 603 kan ik dus metingen doen tot 20pf terug voor een betaalbare prijs

Ha geld,

Even mee gelezen wat ik begrijp heeft @Fotohuis het apparaat welke vanaf 20 pF meet zelf gebouwd !
Wil je dan zulke kleine capaciteiten meten :? dat kan alleen maar met een speciaal meet principe,
Alle meters waar dit bereik opzit geven een indicatie kijk maar naar de meet tolerantie die is al snel + / - 20 %.

Het meten van kleine condensatoren gebeurt coaxiaal en dus afgeschermd dit heeft geen zin om op de tafel te doen,
te veel interferentie je krijgt geen stabiele uitlezing ( waarden ).
Ik heb zelf een impedantie analyzer van HP dit is een oud apparaat maar meet tot 1200 MHz !
Je heb soms kans er een te bemachtigen tegen redelijke prijzen € 600,- maar dat is vaak zonder test fixtures,
dit zijn de houders waar de componenten ingeklemd worden.
Het bemachtigen van de test fixtures kost veel tijd en geld |:(

Die Uni-T is een leuke meter voor de beginnende hobbyist maar jou specifieke vraag over,
kleine condensatoren dat kan deze meter niet 10 pF is het laagste en dan met 1 % + 5 aan tolerantie.....
Als je echt kleine waarden spoeltjes en condensatoren wil meten kan je alleen maar ( betaalbaar ) zelf bouwen !

Een E.S.R. meting kan deze niet uitvoeren nou is dat het minst belangrijke,
als je tenminste echt waarde hecht aan het meet resultaat.
Ook dit is een vrij complexe meting, en over het algemeen gezien moet worden als een toegift of indicatie.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

't Is wel jammer dat eigenlijk niet één meter een mogelijkheid heeft om supercaps direct te testen.
(dat zou je wel verwachten nu supercaps steeds meer gemeengoed worden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Tja dan wordt het wel een uni-universeel meter :P
Ik weet niet of het handig is om met je handheld meter de meting uit te voeren.
Het kost best een behoorlijk tijd, ( ik denk aan een half uur ) om de condensator te laden,
waarna het ontladen plaats vindt meer iets voor een condensator tester !
Zo'n supercapaciteit te meten is vergelijkbaar met de batterij capaciteit meten.
Het meet principe wat ik hanteer is de zelfde...... laden / ontladen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een "gewone" cap meter kan inderdaad niet nauwkeurig capaciteiten onder ca. 200pF meten maar als indicatie is het best goed genoeg. Bij mijn eigen meter heb ik inderdaad speciale probes om zo laag te kunnen meten. De klasse 2,0 meter is 2% F.S. dus ook op 1/20 van de schaal heb je al een behoorlijke meetfout en aflees-fout. Maar voor die tijd een prima meter en ook nu heb ik er nog plezier van. Ik zal het schema maar eens opzoeken!

ESR is overigens juist wel belangrijk bij revisie van audio apparaten. Het betreft dan uitsluitend elco's.

fred101

Golden Member

Op 2 november 2021 22:07:24 schreef Fotohuis:
Een "gewone" cap meter kan inderdaad niet nauwkeurig capaciteiten onder ca. 200pF meten

Al mijn gewone LCR meters hebben daar totaal geen moeite mee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Al mijn gewone LCR meters hebben daar totaal geen moeite mee.

Heb je dan ook ongewone meters ;)
Ik dacht dat @Fotohuis < 20 pF bedoelde, en dat is best moeilijk !

@Fotohuis, ik geloof niet dat ik geschreven heb dat de E.S.R. niet belangrijk kan zijn.
Maar omdat te meten gaat mij iets te ver als je een ontwerp maakt,
koop je condensatoren met de juiste eigenschappen lijkt mij :D .
Soms is een lage E.S.R. gewenst en soms ook helemaal niet.
Er zijn keramische condensatoren die hebben een verhoogde E.S.R. om resonantie te voorkomen ( T.D.K., Murata )
In audio apparatuur dat weet ik niet zo bedoel je dan de voeding of de condensatoren aan de uitgang ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Heb je dan ook ongewone meters ;)

Ja, deze, komt uit het cal lab van GR zelf. Heeft aF resolutie. :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Leuk spul, maar je vloerbelasting wordt zo wel hoog.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als toevoeging:

Hier even de fluke 287 aan onze kalibrator (fluke 5522A) gehangen. In onderstaand voorbeeld een capaciteit van 1nF gemeten met reguliere
banaanstekkers.

In het filmpje meet ik de laagste waarde die onze kalibrator kan weergeven: 220pF. Het valt op dat de minste beweging rond het toestel een grote afwijking geeft in verhouding tot de gemeten waarde. Bij het meten van 1nF had beweging rond het toestel bijna geen invloed.

220pF Kalibrator.mp4

Ha Robbe de Smet,

Kijk dat is duidelijk mooi dat je het wil tonen :D
Het geeft aan dat je voorzichtig moet zijn met de omgeving dat is dan ook mijn argument.
Onder de 100 pF kan je eigenlijk alleen maar coaxiaal meten ( resonantie ) en dan nog het liefste op de werk frequentie.....

Maar het meten van de E.S.R. is een soort mode gril dit bedoel ik niet als onzin,
in de moderne elektronica zijn de signalen en technieken veel sneller dan vroeger en de kwaliteit is soms minder.
Daarom kan het van wezenlijk belang zijn de juiste condensator te kopen.
Maar het zuiver meten is toch wel iets ingewikkelder dan je in eerste zou denken !
Door de snoeren ligt de weerstand al snel op 0,2 Ω om dan 0,01 Ω E.S.R. te meten is een uitdaging !
Daarbij komt dat de weerstand helemaal geen weerstand is zoals heel veel die in gedachten hebben,
alsof er een weerstandje in zit :S

@fred101,

Dat is een mooi museum stuk en een nog zeer bruikbare techniek een brug en tevens ratio meting,
staat voor laboratorium niveau dit hier kan de digitale techniek niet tegenop ook al duurt de meting langer :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.