Hallo,
Ben op zoek naar een goede capaciteitsmeter voor alle condensatoren.
Kan iemand mij helpen.
groet jack
Dat is zeer lastig, capaciteit loopt van pF tot F, minstens een factor 1012.
Er zijn bij mijn weten geen instrumenten die over dit gehele bereik zinnige metingen kunnen doen.
Gebruikelijk is een instrument te kiezen met gepast bereik en nauwkeurigheid. Daarbij zijn condensatoren niet erg perfect, dus is het gebruikelijk ook verliezen en andere imperfecties te kunnen meten.
Kunt u mogelijk iets zeggen over het doel van de metingen?
Gezien de achtergrond van de andere topics van deze TS lijkt me een universele LCR de beste optie zoals deze: https://www.eleshop.nl/de-ree-de-5000-lcr-meter.html
Bereik: .01 pF - 20 mF dus aardig in de richting Aart.
jerome
Golden Member
Als je toch investeerd zou ik wat meer besteden voor een toestel die eveneens ESR weerstandswaarde kan bepalen. Heb al vele jaren 2 cap meters maar die deden geen esr. Begin dit jaar er nog eentje gekocht die tot 22.000uF gaat, de Peak Atlas ESR70. Was niet zo duur en voldoet ruim waarvoor ik dat soms eens nodig heb. In veel gevallen is de cap wel te meten zonder los te nemen, maar de esr wordt meestal, door de randcomponenten, niet weergegeven.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 24 oktober 2021 19:07:46 schreef jerome:
Als je toch investeert zou ik wat meer besteden voor een toestel die eveneens ESR weerstandswaarde kan bepalen.
Dat kan de meter van de link van @flash2b ook! Meerdere CO leden hebben die, waaronder ikzelf.
Zelfs bij meerdere meetfrequenties 100/120Hz en 1, 10 en 100kHz.
Op 1 van mn multimeters zit ook een condensatormeetstand..Alleen kleine waardes, maar dat geeft niet. Als je een uitgedroogde elco meet, is de waarde meestal zo klein dat je m gewoon met die meter kan meten.. dan is het dus tijd voor een nieuwe c.
Ik ga toch geen versterker recappen...
Anoniem
Op 24 oktober 2021 19:04:05 schreef flash2b:
Gezien de achtergrond van de andere topics van deze TS lijkt me een universele LCR de beste optie zoals deze: https://www.eleshop.nl/de-ree-de-5000-lcr-meter.htmlBereik: .01 pF - 20 mF dus aardig in de richting Aart.
Lijkt me op het 1e zich een prima meter, de prijs pleit voor de kwaliteit als Geld er het geld voor over heeft natuurlijk
.
Maar een meetbereik gespecificeerd vanaf 0.01pF lijkt me dan weer onzin.
Voor wie een idee heeft hoe klein 1pF is. Een resolutie van 0.01pF lijkt me realistischer.
Spijtig, maar wie zn product moet ophemelen met opgesmukte specs heeft mijn vertrouwen niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 24 oktober 2021 19:07:46 schreef jerome:
Als je toch investeerd zou ik wat meer besteden voor een toestel die eveneens ESR weerstandswaarde kan bepalen. Heb al vele jaren 2 cap meters maar die deden geen esr. Begin dit jaar er nog eentje gekocht die tot 22.000uF gaat, de Peak Atlas ESR70. Was niet zo duur en voldoet ruim waarvoor ik dat soms eens nodig heb. In veel gevallen is de cap wel te meten zonder los te nemen, maar de esr wordt meestal, door de randcomponenten, niet weergegeven.
Die DE5000 kan ESR meten maar dat is niet nodig, hij meet namelijk ook D. ESR is een tamelijk zinloze meting (omdat de elco fabrikant niet opgeeft wat de ESR zou moeten zijn) Voornamelijk populair in TV-reparatie-hobbykringen waar men niet echt weet wat men doet. Leuk als een snelle grove test in situ met een wazig tabelletje als referentie. Ik heb het diverse malen geprobeerd en daarna steeds de elco losgesoldeerd en echt gemeten (diverse hele goede LCR meters en lektester). Daarna nooit meer de moeite genomen, was tamelijk zinloos. Veel elcos die slecht zouden zijn waren dat niet en diverse "goede" in situ gemeten, waren wel slecht. Nu krijg ik vast weer alle ESR fanboys over me heen 
Een goede LCR meter meet in ieder geval op 100 of 120 Hz, daarnaast voor nF, pF is 1kHz en 10 kHz beter. 100 kHz is goed voor hele kleine waarden maar gebruik ik voornamelijk (naast 10 kHz) voor spoelen). Die DE5000 heb ik ook gehad (de IET versie) maar die is laatst overleden (spontaan bij aanzetten) maar al de jaren dat ik hem had, heeft hij prima en betrouwbaar gewerkt. (ik heb nu een BK precision bench LCR meter, naast een hele zwik meetbruggen)
Koop een echte LCR meter en leer hoe D werkt ( dissipatie factor, ofwel tan δ beide om te rekenen naar de echte ESR als je moeilijk wilt doen) D wordt in alle elco datasheets genoemd, nieuw en hoe hoog hij mag worden tot vervanging. En is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld, ook niet in gebruik.
GD: Spijtig, maar wie zn product moet ophemelen met opgesmukte specs heeft mijn vertrouwen niet.
Die DER5000 is echt een heel goede meter. Maar jre hebt gelijk 0,01 pF meten is zinloos, ik heb 1 brug die het echt kan (aF resolutie) maar dat is een heel byzonder apparaat wat nog steeds in productie is, ik dacht iets van 15k dollar)
Voor ESR metingen heb ik een Peak meter (ESR70).
Ooit zo een (link hieronder) ding gekocht, zal echt geen 8 digits achter de pF doen maar voor mijn doel (is het een 10nF, 47nF of een 100nF SMD ding wat ik in mijn handen heb) prima.
Elco's doet hij ook vrij aardig vergeleken met de Peak.
Op 25 oktober 2021 11:06:04 schreef fred101:
Die DER5000 is echt een heel goede meter. Maar jre hebt gelijk 0,01 pF meten is zinloos,
Ik denk dat ze daar de reclame-afdeling een standje moeten geven.
In het datablad (ook op de site in te zien) staat het wel goed: inderdaad, de kleinste resolutie is (o.a.) 0,01 pF. Da's dus het verschil dat je nog kunt zien, en dat kan - bijvoorbeeld tijdens afregelingen - best nuttig zijn.
Idem voor de andere bereiken; steeds is de resolutie vermeld als 'kleinste bereik', wat natuurlijk onzin is.
Op 25 oktober 2021 11:06:04 schreef fred101:
[...]Die DE5000 kan ESR meten maar dat is niet nodig, hij meet namelijk ook D. ESR is een tamelijk zinloze meting (omdat de elco fabrikant niet opgeeft wat de ESR zou moeten zijn) Voornamelijk populair in TV-reparatie-hobbykringen waar men niet echt weet wat men doet. Leuk als een snelle grove test in situ met een wazig tabelletje als referentie. Ik heb het diverse malen geprobeerd en daarna steeds de elco losgesoldeerd en echt gemeten (diverse hele goede LCR meters en lektester). Daarna nooit meer de moeite genomen, was tamelijk zinloos. Veel elcos die slecht zouden zijn waren dat niet en diverse "goede" in situ gemeten, waren wel slecht. Nu krijg ik vast weer alle ESR fanboys over me heen
![]()
Niets mis met D of de verlieshoek, maar ESR kan meestal in circuit gemeten worden en met al dat gepuls van voedingen is in veel gevallen de belangrijkste factor om te besluiten of de elco al dan niet nog dienst kan doen op de plaats. Vandaar de populariteit van de ESR metertjes.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zoals ik schreef, ik heb het diverse malen getest en vind het zinloos. Het zat veel te ver naast de werkelijkheid om betrouwbaar te zijn. Het is net 1 stap beter dan zomaar blind alles vervangen. De 2e reden is dat je iets meet wat niet door de fabrikant wordt gespecificeerd. Dat is bruikbaar als je vaak het zelfde apparaat moet repareren. Ik repareer veel Secutests van G&M. Ik heb bij een goed board gemeten wat de ESR in situ is, dat gebruik ik als snelle test naast/na het meten van de voedingspanningen.
Een hoge ESR in situ is meestal ook echt foute boel (afhankelijk van welke tabel je gebruikt) maar een goede ESR hoeft in werkelijkheid dat niet te zijn wat het dus een waardeloze methode maakt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]
Ik begrijp dat mensen een Peak Atlas ESR70 kopen vanwege de prijs, maar de Der EE DE5000 is natuurlijk veel meer "value for money".
Vooral de door mij gelinkte kit heeft ook de probes, voeding en koffer.
Efin... ieder zijn eigen keuze, ik heb geen eens een DE5000.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 25 oktober 2021 15:19:58 schreef Frederick E. Terman:
Idem voor de andere bereiken; steeds is de resolutie vermeld als 'kleinste bereik', wat natuurlijk onzin is.
Voor iemand die geen materie-kennis heeft is 0.01pF of 0.02pF te onderscheiden en kan je dus die condensatoren meten, toch?
miedema
Golden Member
Op 25 oktober 2021 17:21:59 schreef flash2b:
Ik begrijp dat mensen een Peak Atlas ESR70 kopen vanwege de prijs, maar de Der EE DE5000 is natuurlijk veel meer "value for money".
Ik heb zowel een Peak Atlas ESR70, als een DER EE DE-5000.
Die DER EE DE-5000 is inderdaad een prachtige LCR meter, en al helemaal voor dat geld. Er zit dezelfde chipset in als in "grote" LCR meters.
Niet alleen kun je alle grootheden meten, maar ook nog eens bij een hele reeks frequenties van 100Hz t/m 100kHz.
Kijk eens wat andere LCR meters kosten die ook bij 100kHz kunnen meten, en je zult schrikken... En die 100kHz wordt steeds belangrijker. Tegenwoordig naast HF ringkerntjes etc vooral ook door de overal aanwezige schakelende voedingen...
Maar voor reparaties is de Peak Atlas ESR70 mijn favoriet. Je meet heel snel capaciteit en ESR. Precies wat je nodig hebt.
En heel belangrijk: als de te meten elco geladen is, dan ontlaad de ESR70 die elco gewoon. Bij de DER DE-5000 moet je daar zelf om denken. Vergeet je dat, dan heb je al snel een LCR meter minder 
groet, Gertjan.
Toch, voor op de werkbank (of eettafel) ziet die DE-5000 er wel aantrekkelijk uit.
Maar wat zit erbij? Ik zie op het plaatje twee 'inprik'-kastjes, de een met krokjes eraan, de andere met, wat? meetstiften? En die vierdraadsmeting?
Zit dat er allemaal meteen bij, of zijn dat accesoires?
Ze hebben een adapter met krokodillenklemmen (TL-21) en een SMD pincet (TL-22).
Bij eleshop krijg je die erbij, op ebay heb je pakketten met en zonder.
De vierdraads meting is mogelijk doordat de contacten in de sleuven boven en onder ook gescheiden zijn.
Als je er een component insteekt heb je dus een vierdraads meting tot aan de pootjes van het component.
De adapters hebben een dubbelzijdige print die die scheiding voortzet.
Bij de krokodillenklem tot aan de klem, bij de pincet tot 25mm van de punt.
Geen echte kelvin klemmen maar die kun je er wel bij gebruiken.
Je moet hem wel laten calibreren telkens als je van adapter wisselt.
Ooooh, is dat die SMD-pincet. Rest ook helder.
Dank je voor de toelichting!
Verklaart ook de verschillende prijzen een beetje.
Op 25 oktober 2021 20:34:41 schreef Henry S.:
En tijd = geld
Ik denk niet dat die wiskundige stelling klopt. Tijd is alleen geld als je weinig tijd hebt. Als je tijd zat hebt, heb je nog geen geld zat. En mensen met geld zat hebben vaak geen tijd zat. Het verband zal eerder omgekeerd evenredig zijn, denk ik zo, in een filosofische bui.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
OT
Aangezien ik wel meer van dit soort kevertjes aantref (o.a. in oude dia's), was ik er bijna ingevlogen.... Leuke, Henry 
/OT
Een paar jaar geleden had ik ook intresse in een redelijke kwaliteit LCR meter, en de DER-EE DE-5000 was toen vrij duidelijk de meest aantrekkelijke meter voor mij. Reviews zijn lovend over dat ding. Meetbereiken en nauwkeurigheid is ook heel fatsoenlijk.
Toen was die meter vanaf ong. USD80 te koop op Ebay. Ik heb net nog even gekeken en op Ebay is een kale meter nu net onder USD100, en met accecoires ong. USD150, tot een paar zelfs idd over USD200 heen. Prijs is erg afhankelijk van de meegeleverde accecoires.
Ik vind de prijs bij Eleshop een beetje aan de hoge kant.
Voor dat geld zit er wel ook een plastic "draagkofffer" bij die USD44 kost op Ebay. Als je die koffer niet wilt, dan raad ik je aan de meter elders te kopen. Maar wel van te voren nadenken welke accecoires je er bij wilt, want later bij kopen is lastig of relatief duur.
Overigens:
Er zit heel "weinig" electronica in die meter. Er zit 1 vrij groot IC ong. op het midden van de print en verder is de print grotendeels leeg. Er staan aardig wat reviews van deze meter op Ebay.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Wij hebben in het verleden een vijftal nieuwe Atlas Peak ESR70 aan onze Kalibrator gehangen (Fluke 5522A) ter controle. Een paar zaten out of spec. De verschillen waren niet enorm, maar ze voldeden niet aan de specificaties die de fabrikant mee geeft.
vb uit het rapport.
2294µF gemeten voor een waarde van 2200µF
Specs volgens fabrikant:
+/-4% +/-0.2µF
jerome
Golden Member
Die paar procenten gaan voor de hobbyist niets uitmaken. Uit ervaring weet ik dat defecten pas optereden wanneer een condensator vaak al meer dan 30% gaat afwijken van zijn nominale. Bij X2 toepassingen is dat vaak 50% tot uitval. Het is best mogelijk dat de verschillen bij metingen door diverse toestellen verschillen doordat er met een andere grondfrequentie wordt gemeten. Datzelde krijgt men ook bij meggeren. Een lek meten met een 300V toesel of instelling zal vaak een andere waarde geven dan op 500 of 1000V. Zeker bij lekken die door vocht ontstaan.