Electronica en andere Youtube filmpjes.

Dit topic is gesloten

Tja, ze brengen het allemaal wel heel overtuigend hé. Leuke edits, een hoop formules erbij en eea uit context trekken... Ik kan me voorstellen dat heel wat mensen die niet technisch onderlegd zijn er zo mee weg zijn. :S

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat Blackbird-filmpje van Veritasium is juist helemaal correct. Het wagentje lijkt een paradox, maar is het niet, en een paar andere voorbeelden verduidelijken dat.
Natuurlijk is het wél een voorbeeld van een interessant YT-filmpje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heel contra-intuitief. Zelfs de geleerden hebben het er moeilijk mee blijkbaar. De loopband maakt het het duidelijkst vind ik. Men spreekt over ongewinde manipulatie maar ze duwen het net terug.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijn excuses, maar het blackbird verhaal en het wagentje op de loopband zijn twee verschillende zaken. Het ene kan je toch niet als argument gebruiken voor het andere.

De wielen van het wagentje worden aangedreven door de loopband. De propeller is in een zodanige hoek gemonteerd dat deze de frictie op de aangedreven wielen vergroot. Mogelijks zoveel dat er voldoende frictie is om voldoende energie over te brengen van de loopband via de wielen naar de prop om alle mechanische verliezen te compenseren en voldoende voortstuwing te genereren. De energie komt dus uit de loopband en die heeft er meer dan voldoende om een wagentje van enkele 100gr aan te drijven. Tot daar dit verhaal. (onder voorbehoud)

In het geval van "blackbird" zou er dus genoeg energie uit de wind worden gehaald om alle mechanische weerstanden te overwinnen en alsnog sneller te gaan dan de wind die het voertuig aandrijft. Hier ben ik dus echt niet mee. Dit ruikt als "meer energie uithalen dan erin steken" en Isaac heeft gezegd dat dat niet kan!

Edit: Er wordt in het filmpje gewag gemaakt van formules met verschillende snelheden, maar ik mis wel de nodige berekeningen betreffende de aanwezige krachten. Als V1=V2 dan is volgens mij de resulterende kracht F=0, en de mechanische verliezen (overbrenging, rolweerstand,...) zijn negatief, met als gevolg....

[Bericht gewijzigd door 60204 op donderdag 11 november 2021 13:54:10 (13%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Stel je hebt een wagentje met zeil. Dan gaat het wagentje met nagenoeg windsnelheid rijden. (Vlakke weg en met richting vd wind). De propeller draait zodanig dat het dezelfde werking vh zeil heeft. De wind duwt dus op het "zeil" het wagentje voort met de snelheid vd wind. Net als een gewoon zeil. Maar de energie vd ronddraaiende wielen wordt gebruikt om de "zeil" extra rendement te geven. Niet zoals in de hoax filmpjes met energie uit het niets maar een interessant fenomeen dat met de lopende band duidelijk gemaakt wordt. Als Neils deGrasse en Bill Ney er niet bij betrokken waren had ik het waarschijnlijk niet bekeken en het ook snel als hoax afgedaan maar ik denk dat die 2 toch niet zo snel laten vangen daaraan en daarmee heb ik verder gekeken. Ik vermoed dat als je de loopband doorspit, de rest duidelijker hapbaar wordt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb jaren gezeild, dus ken echt wel iets van voortstuwing door wind, dus ben nog niet overtuigd.
In verband met het wagentje op de loopband, lees mijn vorige post nog eens. Voldoende frictie en aandrijving door de loopband. Hoeveel vermogen zou zo'n motor kunnen leveren?

edit: je kan toch niet onbeperkt alle positieve krachten gaan optellen zonder de negatieve krachten in mindering te brengen. Een propeller heeft ook weerstand, net als tandwieloverbrenging, rolweerstand,...
Bovendien, als je wagentje sneller gaat dan de wind, dan wordt je zeil plots een rem!

[Bericht gewijzigd door 60204 op donderdag 11 november 2021 14:05:57 (35%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Goed dat we oneens zijn. Dat maakt het spannend en interessant. Ik ben echt benieuwd wat de rest er van vindt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Whoeha, daar zit een kern van waarheid in! _/-\o_

edit: ben zelf geen IR. ;)

Ik ga eens een ander voorbeeld geven. Stel je een heteluchtballon voor. Hang daar een motor met propeller aan. Via een kabel trekt de ballon een karretje met generator voort. De generator wordt aangedreven door de wielen van het karretje. Zie je het voor je? Denk nu eens alle mechanische en elektrische verliezen weg. ( ohmse weerstand van de kabel, rolweerstand,...) Dan heb je enkel nog de energie van de wielen naar de generator, naar de motor, naar de propeller. Hoeveel sneller zal de ballon gaan denk je?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik heb dat filmpje van Veritasium een tijd geleden al bekeken en heb niet het geduld om dat nog eens te doen. Ik weet dus niet meer of de richting van de wind gelijk is aan de rijrichting.
Dus bedenk ik mij, als je 45 graden op de windrichting rijdt, zou je dan een theoretisch maximum van wortel(2) keer de windsnelheid kunnen halen?

Wanneer ze precies de wind in de rug hebben dan kan ik me voorstellen dat er een lagedrukgebied vormt direct achter de rotor. Het windvaantje zal daar naartoe getrokken worden zodat het lijkt alsof de wagen sneller dan de wind rijdt. De afstand van het vaantje tot de rotor is dan heel kritisch. Het zal dus zodanig goed geplaatst zijn dat men heel veel hits op Youtube krijgt. :)

reading can seriously damage your ignorance

@60206
Ik ben ook geen IR maar wat discussiëren ga ik niet uit de weg. Wel een mooi voorbeeld. Één dat duidelijk niet gaat werken. Wat de geventileerde kar betreft zie ik toch enig verschil gezien de complexheid en het lopende band argument. Ik mijmer Nog wat verder.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 11 november 2021 17:23:09 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Voor mij blijven het toch twee volledig verschillende concepten.

Het wagentje op de loopband wordt actief aangedreven door de loopband. Dus potentieel veel vermogen. De prop zit duidelijk onder een hoek op de voorwielen. Er wordt dus zowel een voorwaartse als neerwaartse kracht gegenereerd. Als de neerwaartse druk voldoende groot is om het contact met de band te houden en de prop voldoende voorwaartse kracht ontwikkeld zou het wagentje voorwaarts kunnen bewegen. Het is dan een balans tussen vectoriële krachten, grip, de gebruikte tandwielverhouding en het efficiëntie van de prop. Misschien...

Die Blackbird, daar zie ik het gewoon zeker niet. 8)7

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ok, het kwartje begint mss te vallen. Ga er nog eens verder over peinzen en kom er later op terug.
Even een mogelijke piste, het virtuele oppervlak van de prop kan meer energie opvangen dan nodig is om de wagen voort te bewegen. De door de wielen aangedreven propeller genereert een luchtstroom tegengesteld aan de wind waardoor de relatieve windsnelheid groter wordt. Met als gevolg, de wagen gaat sneller.

Een analogie met een convertor: je hebt 10W ter beschikking en een weerstand van 10Ω. Bij een spanning van 5V vloeit er 0,5A en gebruik je 2,5W. Voer je de spanning op naar 10V vloeit er 1A door de weerstand en benut je de volle 10W.
Mss een beetje vreemde vergelijking maar ik probeer het me een beetje voor te stellen. (Dat gaat jammer genoeg niet altijd even vlug)

Nu zijn we wel al even over dit ene onderwerp bezig... :S

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Denk dat het niet uit maakt of je over de grond beweegt of dat de grond onder je door beweegt voorbij het punt dat je harder gaat dan de lucht, daarvoor zul je op de band moeten helpen om tot aan dat punt te komen.

Als de wind van achter komt zal de wagen aangeduwd worden door de rechte druk component op de wieken, en omdat de bladen niet vlak staan zullen die door de haakse component gaan draaien en de wielen aandrijven.

Op het punt dat je even hard gaat als de wind ga je over en ga je met de wielen de wieken aandrijven en zal die de lucht inderdaad naar achteren verplaatsen en daar een drukopbouw geven die zich niet volledig kan ontladen door de wind die hij tegenkomt en stuwing geven, daarnaast zal er door die luchtverplaatsing voor de bladen druk vermindering ontstaan en daarmee de voorwaartsekracht nog vergroten.

Als de wieken de vorm van een propeller hebben zal er door de draaibeweging een nog lagere luchtdruk voor het wiekblad ontstaan en achter groter, in het engels lift genoemd.
Afgeleid van het effect dat dit principe op een identiek gevormde vleugel van een vliegtuig heeft.
Door de vorm geeft de langsstromende lucht een venturi-effect aan de bovenkant (voorkant) en extra druk aan de onderkant (achterkant).
Tussen aanhalingstekens voor een propeller.
Dit zorgt ook weer voor meer voorwaartse stuwing.

Door de verhouding wieldiameter overbrenging en wiekhoek goed te kiezen komen ze tot nu toe tot zon 3x de windsnelheid.

Dag rwk, bedankt voor de bijkomende uitleg.
Ik was ondertussen ongeveer tot op hetzelfde punt gekomen. Het lift effect van de propeller (aangedreven door de wielen) zorgt voor een druk tegengesteld aan de wind. Hierdoor vergroot in feite de kracht die uitgeoefend wordt op de propeller waardoor de wagen sneller kan.

In feite benut je het beschikbaar vermogen beter/anders. (Ik kan niet op de juiste term komen, mss concentreren, focussen,...)
Ik was nog wat aan het nadenken over het lift effect bij vleugels, zeilen en props. Waar met geringe weerstand toch relatief grote krachten kunnen worden ontwikkeld.

Ik ben al een beetje te kritisch geworden tov info op het net. Het is blijkbaar niet allemaal nonsens. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Veritasium is zeker geen nonsens. Leuke filmpjes, en niet altijd het gemakkelijkste, wel altijd interessant.
Al is Derek een good-looking vent, daarom kan hij toch wel gelijk hebben... :)

Als je een klos draad (of touw, naaigaren, koperdraad..) op de grond legt, met de draad aan de onderkant eruit komend, dan kun je aan de draad de klos naar je toe trekken. De klos beweegt daarbij sneller dan je hand.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dag FET, ja dat fenomeen ken ik, is altijd leuk om dit aan de nieuwe collega's te tonen met een kabelspoel.
Ik zal nog wel eens wat van de brave man bekijken.

Ik denk het principe nu wel te snappen, het eenvoudig uitleggen is nog een andere zaak.

In ieder geval dank aan iedereen voor het geduld... ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Waar met geringe weerstand toch relatief grote krachten kunnen worden ontwikkeld.

Werkt hetzelfde als een hydrokrik, ja maakt veel lichte beweging om een kleine zware beweging mogelijk te maken.
De propeller maakt door zijn roteren een veel grotere en snellere beweging door de lucht dan de voorwaartse beweging van de wagen en schroeft zich zo een weg naar voren met een veel grotere kracht.

RAAF12

Golden Member

Omdat het in de Koffiehoek nogal over vuurtorens gaat wilde ik deze nog eens laten zien. Ook over vuurtorens maar dan anders.....

https://www.youtube.com/watch?v=76OlqSd_5k8

Shiptronic

Overleden

Op 18 november 2021 19:56:44 schreef RAAF12:
Omdat het in de Koffiehoek nogal over vuurtorens gaat wilde ik deze nog eens laten zien. Ook over vuurtorens maar dan anders.....

https://www.youtube.com/watch?v=76OlqSd_5k8

Geweldig! Die verzin je niet, Mr Bigg kiest toch eieren voor zijn geld :) tijden niet zo gelachen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hahaha, schitterend! Je ziet het zo voor je. :7

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Over dit filmpje moet ik toch nog even nadenken:

The Big Misconception About Electricity

Elektrische energie gaat niet door een geleider maar door de velden er om heen. En dat heeft dan weer als effect dat een tijdvertraging tussen inschakelen en resultaat niet afhankelijk is van de kabellengte maar van de afstand tussen bron en verbruiker. Mindboggling...

Dit is niet goed voor m'n nachtrust! Hier moet ik toch even goed over nadenken. :S

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 18 november 2021 19:56:44 schreef RAAF12:
Omdat het in de Koffiehoek nogal over vuurtorens gaat wilde ik deze nog eens laten zien. Ook over vuurtorens maar dan anders.....

https://www.youtube.com/watch?v=76OlqSd_5k8

Ah nu begrijp ik dat onze regering met hun freemasons en cabal bij de marine in opleiding zijn geweest

Dit topic is gesloten