Electronica en andere Youtube filmpjes.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 19 november 2021 20:05:34 schreef 6502:
Elektrische energie gaat niet door een geleider maar door de velden er om heen. En dat heeft dan weer als effect dat een tijdvertraging tussen inschakelen en resultaat niet afhankelijk is van de kabellengte maar van de afstand tussen bron en verbruiker. Mindboggling...

Daar vloeien dan toch wat practische vragen uit voort... Zoals waarom de soortelijke weerstand van de kabel er dan ueberhaupt nog toe doet. En waarom het skineffect bestaat (hoewel dat misschien wel weer te rijmen is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tot nu toe heb ik hier ook nog steeds véél meer vragen dan antwoorden bij. :?

edit:

Vooral hiermee: Als je de lamp in de opstelling verder van de bron plaatst, zal de lamp evenredig later inschakelen?

En: Als dit zowel voor DC als AC het geval is, welke invloed zou bvb een kooi van Faraday rond de lamp hebben bij een AC spanning?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Shiptronic

Overleden

Op 20 november 2021 16:42:37 schreef maartenbakker:
[...]
Daar vloeien dan toch wat practische vragen uit voort... Zoals waarom de soortelijke weerstand van de kabel er dan ueberhaupt nog toe doet. En waarom het skineffect bestaat (hoewel dat misschien wel weer te rijmen is).

sterkte van het veld?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 19 november 2021 20:05:34 schreef 6502:
Elektrische energie gaat niet door een geleider maar door de velden er om heen. En dat heeft dan weer als effect dat een tijdvertraging tussen inschakelen en resultaat niet afhankelijk is van de kabellengte maar van de afstand tussen bron en verbruiker. Mindboggling...

Op zich is dat zo, een trace op een PCB laat zien waar de energie heen moet, de energie bevind zich echter in het veld.
(Als U er even wat dieper over nadenkt verklaart die vrij simpel hoe crosstalk ontstaat, het mixen van de verscheidene velden en de bron & slachtoffers impedantie)
Je kan eens kijken naar de volgende presentatie, Rick Hartley, what your differential pairs wish you knew - https://www.youtube.com/watch?v=QG0Apol-oj0
Mischien dat dit het wat duidelijker maakt.

P.s. Tijdvertraging is nog iets complexer dan je had gedacht :P

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 19 november 2021 20:05:34 schreef 6502:
Over dit filmpje moet ik toch nog even nadenken:

The Big Misconception About Electricity

Elektrische energie gaat niet door een geleider maar door de velden er om heen. En dat heeft dan weer als effect dat een tijdvertraging tussen inschakelen en resultaat niet afhankelijk is van de kabellengte maar van de afstand tussen bron en verbruiker. Mindboggling...

Als je een kabel langer maakt, gewoon een grote bocht van een kabel waar je + en - in zitten, wordt de tijdvertraging echt wel langer als de kabel langer is. Anders zouden velen hier toch wel een probleem hebben. Normaal gesproken zet je de voeding aan een kan van de kabel en de lamp aan de andere.

Wat hij hier beschrijft, is het volgende:
De lamp zit dicht bij de schakelaar. Wat er gebeurt is dat zodra je de schakelaar sluit, er een golf gaat lopen door de kabel (beschouw hem als een transmissielijn). Maar die golf loopt ook door het deel waar de lamp zit, dus die gaat bijna meteen aan.

Nu heeft hij voor het gemak echt wel teveel weggelaten:
Denk maar eens in wat er gebeurt als de golf aan het einde reflecteert en weer bij de lamp terugkomt. Ik denk dat je dit zelfs in LTSpice kunt simuleren.

blackdog

Golden Member

Hi Walkura, :-)

Mooi om te zien dat wat in "jouw" filmpje besproken wordt waar de energie zich bevind, precies overeen komt met de laatste video van Veritasium

Dit is de link: https://www.youtube.com/watch?v=bHIhgxav9LY

Dank en groet.
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
vergeten

Golden Member

Dat er bijzonder weinig kennis ten toon wordt gespreid in veel youtube filmpjes, wordt hier ook weer eens bewezen .

Op 1 minuut 28 sluit hij een multimeter aan om spanning te gaan meten.
Hij gebruikt de 10 A aansluiting en de V, Ω, mA aansluiting. (hij gebruikt de common niet)
Doordat de meting toch de verwachte spanningen aangeeft heeft hij het niet eens in de gaten. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 november 2021 20:25:48 schreef Hoeben:
Wat er gebeurt is dat zodra je de schakelaar sluit, er een golf gaat lopen door de kabel (beschouw hem als een transmissielijn). Maar die golf loopt ook door het deel waar de lamp zit, dus die gaat bijna meteen aan.

In principe is dat wat Derek wil uitleggen. Om de video niet nog langer te maken, versimpelt hij natuurlijk wel wat.
Zelfs al de draden werkelijk weerstandsloos waren, zou de lamp vlak na het inschakelen maar heel zwak branden: de karakteristieke impedanties van de twee lijnen staan ermee in serie, bij elkaar bijna 2000 ohm. Pas na wat heen en weer stuiteren van de golf over de kabel krijgt de lamp de volle sterkte.

Een werkelijk experiment, met normale kabels en een pulsgenerator, is eenvoudig uit te voeren.
Of met een sinus als bron (een zender bijvoorbeeld) kun je ook met een directional power meter, of met een gewone SWR-meter, van alles laten zien dat op dit verschijnsel berust.

Een gewone simulator kan dit prima aan, omdat het in feite ook een heel gewone situatie is: als bijvoorbeeld een zender aanzet, gaat er energie de antennekabel op, richting antenne. Hoe lang de kabel ook is, de zender begint meteen met leveren. En dat geeft de powermeter dan ook aan.
Zou nu aan het eind de kabel open zijn, dan krijg je daar volledige reflectie, 'alles komt terug' zegt de amateur, en dan kan de zender verder netto geen vermogen meer leveren. Maar dat merk je dus na een tijd gelijk aan tweemaal de lijn-lengte gedeeld door de golfsnelheid erin. Normaal heel kort, maar in principe hetzelfde verhaal.

Eén aspect blijft in Dereks video helemaal onbenoemd, en dat is dat de twee lijnen 'krom' worden aangestuurd: niet symmetrisch, maar ook niet asymmetrisch. Er ontstaan dus twee 'golfmodes'. Maar dat doet aan het idee van wat hij wil zeggen niets af.

Hieronder een enkelvoudige versie van 'Derek's experiment' in de sim.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 20 november 2021 20:42:42 schreef vergeten:
Dat er bijzonder weinig kennis ten toon wordt gespreid in veel youtube filmpjes, wordt hier ook weer eens bewezen

Ik denk dat het meer een slordigheidje is dan onkunde. In 99% van de 100% van de metingen maakt het niet uit of je de common of 10A aansluiting gebruik. Eigenlijk ben ik de onkundige. Ik pak altijd de common omdat ik tot nu toe ongeveer stilzwijgend vanuit ging dat de meting "fout" gaat als ik voor spanningsmeting de 10A aansluiting gebruik ipv de common.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, een video van ruim zes jaar oud met nog steeds maar drie reacties: niet veel mensen zullen in de war gebracht zijn.

En de weerstand van de 10A-ingang is heel laag, zodat het voor spanningsmeting inderdaad niets uitmaakt.
Maar doordat de banaantjes één plaats omhoog zijn ingeprikt, zit nu de zwarte in de '+'. Daardoor leest hij alle spanningen negatief af; er staat een minteken voor. Dat hij dát niet ziet, valt dan wel weer tegen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

In hetzelfde straatje als de vuurtoren.

https://www.dumpert.nl/item/7665393_1111d632

Enige verschil is: de vuurtoren is in scène gezet. Deze is wel echt.
Die kustwacht moet toch onder tafel gelegen hebben van het lachen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hahaha, heel leuk! Die kerel van de kustwacht blijft nog heel proffesioneel vind ik.

Doet me denken aan de keer dat ik een zondagszeiler, in paniek, de haven van Oostende hoorde oproepen. Zijn GPS was tijdens een rondvaartje uitgevallen en hij was "de weg" kwijt... |:(

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op een zondag, lang, lang geleden was GPS pas nieuw. Wij het ijsselmeer op. En toen begon het te regenen. Wilde iedereen ineens naar huis. Tja... En met zwakke batterijen en regen/bewolking deed de GPS ontvanger het niet meer.... Ik was toen de enige die wist welke van de dorpjes in de verte we moesten hebben om direct naar de thuishaven te varen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze is wel echt.

:)

De vuurtoren blijft een leuk verhaal. Ik las het voor het eerst in een moppenboekje van Bennett Cerf uit 1965, maar toen was het al een oudje, blijkbaar uit de jaren 1930.

Ik merk dat er zelfs een Wiki-pagina aan gewijd is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lighthouse_and_naval_vessel_urban_legend

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog een video war ik weer wat van geleerd heb, deze gaat over "Monte Carlo Simulation" en uigelegt door: Prof. John Guttag
Hierdoor ben ik weer wat meer gaan begrijpen over kansen, gemiddelden en b.v. ook "stadaard deviatie"
Het is er een uit deze serie: MIT OpenCourseWare
https://www.youtube.com/watch?v=OgO1gpXSUzU

En deze die ik een aar weken geleden gekeken heb, hij is van Prof: Nancy Kanwisher
Deze video behandeld het menselijke bruin aan de hand van een voorbeeld, vreemd gedrag van een vriend van deze professor.
Ook deze is er een uit deze serie: MIT OpenCourseWare
https://www.youtube.com/watch?v=ba-HMvDn_vU

Veel kijk/leer plezier!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik vond deze wel grappig. Een reel to reel recorder met een cassette mechanisme:

https://youtu.be/1bmcJ-_BbxQ?t=1068

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Nav diverse filmpjes die hier gepost zijn (muv de vuurtorens) kwam ik terecht op dit filmpje met de titel "Kirchhoff's Voltage Law Fails, or does it - Who is Right?". De metingen in dit filmpje zijn op niveau van fred101 en blackdog. Ik ben van het niveau 'als de meetsnoeren maar ergens liggen'.
Maar misschien moet je eerst dit filmpje van Dr Walter Lewin en dit filmpje van electroBOOM bekijken. (Battle of the Giants)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 22 november 2021 00:53:34 (26%)

rob040

Golden Member

Op 21 november 2021 22:53:48 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik vond deze wel grappig. Een reel to reel recorder met een cassette mechanisme:

https://youtu.be/1bmcJ-_BbxQ?t=1068

Een grappig klungelding.

Bij deze versie zitten de koppen aan de verkeerde kant van de band (uitgaande van een echte R2R), maar dat was natuurlijk niet te fixen met zo'n cassette loopwerkje...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2021 00:35:56 schreef rob040:
[...]
Een grappig klungelding.

Bij deze versie zitten de koppen aan de verkeerde kant van de band (uitgaande van een echte R2R), maar dat was natuurlijk niet te fixen met zo'n cassette loopwerkje...

Er zijn ook reel to reel decks waar de emulsie aan de buitenkant van de opgerolde band moet zitten. Bijvoorbeeld bij een Telefunken M10, daar zitten de koppen aan de andere kant.

https://www.youtube.com/watch?v=obsbYMpRkxc

Shiptronic

Overleden

Op 22 november 2021 00:17:30 schreef ohm pi:
Nav diverse filmpjes die hier gepost zijn (muv de vuurtorens) kwam ik terecht op dit filmpje met de titel "Kirchhoff's Voltage Law Fails, or does it - Who is Right?". De metingen in dit filmpje zijn op niveau van fred101 en blackdog.

dat is toch gewoon een potmeter ? maar dan eenje van met een hele lage impedantie :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zie nergens een potentiometer. Op welk tijdstip van de film zie je er een?
Ik zie wel een transformator met slechts één (secundaire?) winding.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 24 november 2021 23:38:02 (31%)

eSe

Honourable Member

@deKees Knap ding. Ik heb jaren geleden aan zoiets zitten denken maar dan met een 'rol' glasvezel. Een gemoduleerde laser aan 1 zijde van de rol en een IR diode aan de andere kant van de rol.

Met de nodige timing signalen data injecteren en deze laten rondlopen door de rol. Zolang de spanning er is blijft de data rondjes draaien.

Je kan data 'aftappen' bij de IR diode en terug naar de laser sturen zodat je een serieel geheugen krijgt. Je kan dan in timeslots nieuwe data invoeren of de oude gebruiken en terug in het timeslot steken.

't is er nooit van gekomen, gewoon een zot idee. 8 rollen van een paar honderd meter glasvezel (serieel geheugen van 8 bits breed), maar dat was toen wat hooggegrepen voor mijn toenmalige kennis (begin jaren '80, misschien nu nog :+ )

De timing zal waarschijnlijk het moeilijkste zijn van zo'n opzet.
En de kost toenertijd.

Maar ja , een mens mag dromen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Shiptronic

Overleden

Op 24 november 2021 23:36:59 schreef ohm pi:
Ik zie nergens een potentiometer. Op welk tijdstip van de film zie je er een?
Ik zie wel een transformator met slechts één (secundaire?) winding.

https://youtu.be/LGdN7rDB3XE?t=1318

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten