DC 6V motors

geacht forum,

ik ben bezig met een robot car dat werkt op Arduino,
maar ik heb een probleem met de aansluitingen van de 6 draden van de DC 6V met encoders. die andere 4 draden zitten aangesloten op de motor drive L290N . maar nu weet ik niet waar de gele en groene meer heen moeten.het zijn draden van de signaal terug koppeling.
moeten ze misschien op Arduino uno zelf of op de Arduino motor shield? ik stuur met dit bericht de fotos wel even erbij mee.
ik hoop dat iemand mijn hierbij kan helpen.

alvast vriendelijk dank

groet Herman

Lambiek

Special Member

Op 15 november 2021 15:57:36 schreef hermant56:
ik ben bezig met een robot car dat werkt op Arduino,......

Je encoder kan 4 of 5 draden hebben. 5VDC, 0VDC, signaal_A, signaal_B en signaal_i.

Signaal_i is je index "als dat er op zit, is niet altijd zo" en A en B is voor het positioneren. Die moeten naar je Arduino. Maar let op, je hebt het over 6VDC dat kun je niet direct op je controlleringang zetten, je arduino werkt op 3.3 of 5V. Dat geld dus ook voor je in en uitgangen.

Heb je geen datasheet van je motor?

En lees dit eens door, misschien kun je er iets mee.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hallo Lambiek

aan deze motor encoders zitten 6 draden, ik stuur een foto waar de andere draden zitten aan de motor drive.
nee ik heb helaas niet meer de data sheet van deze motors.
ze zijn alweer wat jaartjes oud zodoende.
heb je dan een omvormer nodig of zo voor de voltage?
ik heb ook nog Li ion batterij van 4,2 V en 3,6

Lambiek

Special Member

Op 15 november 2021 16:39:10 schreef hermant56:
aan deze motor encoders zitten 6 draden, ik stuur een foto waar de andere draden zitten aan de motor drive.

Er zitten zes draden aan ja, maar die zijn niet allemaal voor de encoder. Je hebt dus twee draden voor je motor en vier draden voor je encoder.

heb je dan een omvormer nodig of zo voor de voltage?

Je hebt goede kans dat de encoder gewoon werkt met 3.3 of 5VDC.

nee ik heb helaas niet meer de data sheet van deze motors

Dan kan ik je niet vertellen wat, wat is. Je moet weten wat de plus en de min is van je encoder en wat de aansluiting is voor je A en B signaal.

En blauw en zwart heb je nu zomaar op je regelaar gezet, terwijl je niet weet waar die draden voor zijn. Is niet slim. :)

Heb je al een programma voor de aansturing van het geheel?

Waar heb je die motoren vandaan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien is het hiermee beter te verstaan, het ziet er dezelfde motor uit maar dan zonder reductie.
https://forum.arduino.cc/t/building-a-cheap-ros-arduino-turtlebot-need…

LDmicro user.

Lambiek,
een Arduino heeft een "Vin" ingang voor de voeding. Daar mag iets van 7-12V op gezet worden en dan zit er een spanningsregelaar op de arduino. Zelfs de nano's hebben dat. (maar soms zit er een "max 8V" regelaar op (het nut van "min 7.9V, max 8V snap ik dan weer niet, maar daar ga ik niet over)....

Mijn voorstel is: Krijg het eerst werkend zonder de encoder uitgang.

@MGP: ze staan "zonder gear" getekend, maar er staat "gear motor" bij...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 15 november 2021 16:57:28 schreef rew:
een Arduino heeft een "Vin" ingang voor de voeding. Daar mag iets van 7-12V op gezet worden en dan zit er een spanningsregelaar op de arduino.

Weet ik, maar je kunt geen hogere spanning op je ingang zetten dan 5VDC. Tenzij je een spanningsdeler gebruikt, maar dan wordt het helemaal ingewikkeld voor de TS. :)

Wat betreft om eerst de motor aan de gang te krijgen lijkt mij een goed idee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hall sensor, encoder, wat het ook is.... dat deel: Ik geef je 99% zekerheid(*) dat het op 5V werkt. Daar wil je geen 12V (of wat dan ook) op zetten: dan is het in 1x stuk.

(*) Dit is goedkoop hobby-spul voor gebruik met arduino en raspberry pi. Geen industrieel spul.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 15 november 2021 20:25:33 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij zie ik daar een gemagnetiseerde schijf met een paar Hall sensors. Waarschijnlijk kun je meten welke draden de uitgangen zijn, door de ESD diodes tussen de uitgang en de ground en voeding te meten. De richting van die diodes geeft je dan ook informatie over de polariteit van de voeding; die diodes moeten natuurlijk in sperrichting staan, anders zouden ze de voeding kortsluiten.

Bij Hall sensors is het vrij gebruikelijk dat ze open-collector uitgangen hebben, en dan moet je dus een paar pull-up weerstand gebruiken. Wellicht zitten die er al op, maar de TS is erin geslaagd die printjes uitzonderlijk slecht in beeld te brengen, waardoor ik dat niet kan zien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Ik heb zelf ook een vergelijkbare robotcar liggen, ik dacht dat sluit je wel even aan maar ik kwam er ook niet uit en het ding ligt nog te wachten ergens in een bak om er ooit mee verder te gaan.

Probleem is dat er zo goed als geen gebruikers handleiding bij zit en een schema ontbreekt volledig.

Wat je het beste kan doe is de website waar je dat ding gekocht hebt vragen om een schema en dat geven ze dan. Heb ik toen later ook gevonden.
Het stond ook op ebay site waar ik dat ding kocht dat als je dat ding eenmaal binnen hebt je even een berichtje moet sturen en dan krijg je de schema's. Maar dat had ik in eerste instantie natuurlijk niet gelzen :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.