Capstan-as met corrosie

Ik heb een capstan as met corrosie, kun je daar nog wat mee vraag ik mee af?

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/Ilb79W.jpg

Ik krijg het niet meer goed.

Arco

Special Member

Wat WD-40 erop, tijdje in laten werken en afvegen.
Daarna met wattenstaafjes en Commandant 3 glad maken (als het erg ruw is Commanddant 4 gebruiken). Is wel een geduldklusje...

Rubber aandrukrol gaat ook niet lekker meer werken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja, het lijkt oppervlakkig maar dat is het helaas niet.

Heb met 3M machine polish op een vilt in de dremel erop gezeten, de bruine kleur is weg maar de schade blijft wel zichtbaar maar het glimt mooi ;-)

Hoever moet je gaan? de snelheid van de tape gaat ook achteruit.

Denk niet dat de tape het fijn vindt om op zoiets aan gedrukt te worden.

Arco

Special Member

Als het echt 'aangevreten' is, heel fijn schuurpapier (400 of 800)
Moet alleen glad aanvoelen, hoeft er niet mooi uit te zien...

Als je er erg veel afhaalt zul je misschien de motorsnelheid iets moeten verhogen. (als 't geen netspanningsmotor is, dan wordt dat lastig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/7a4Kc6.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/gzhmXE.jpg

Goede en slechte kant van de as na polijsten.

Heb het weer inelkaar gezet, het is niet best helaas.
Ik ga maar opzoek naar een donor.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/ajzltr.jpg

Arco

Special Member

Wat is er 'niet best'?
Die lichte krasjes hoor je echt niet. Als je wel rare dingen hoort ligt dat ergens anders aan...

Heb je de capstanroller al vervangen? (die op de foto is niet meer bruikbaar)
Wat is merk en type recorder? (misschien heeft iemand nog wel wat liggen...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 24 november 2021 18:55:07 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kijk ff goed naar de foto, dit is na flink polijsten maar de putjes blijven.
Daar ga ik mijn tapes niet tegen aan duwen met een nieuwe pinch roller.

Het is een TC-WR820 van Sony.

Arco

Special Member

Als 'ie maar glad aanvoelt, of er nog wat miniputjes inzitten is niet interessant voor de werking en beschadigt ook de tape niet.
(wat ik op de foto zie is minimale schade; even met fijn schuurpapier en je kunt nog een deel wegkrijgen)

Beste test is even met je nagel erover. Als dat redelijk glad voelt zonder haken dan is er geen probleem...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit ruïneert je tape met drop outs tot gevolg, ik ga deze capstan niet gebruiken.

Als je iemand met een draaibank kunt vinden is het niet zo moeilijk. Afdraaien, busje erop (krimpen en/of plakken) en dan op de eindmaat maken.....
Dat heeft natuurlijk alleen zin als een donor moeilijk te vinden is.

Just my 2 cts.

Het is een as van 2mm. Het is onmogelijk om dit in de draaibank te zetten dan wel af te draaien.

Ik ga opzoek naar donor materiaal.

merk en type zijn dan handig. lijkt een capstanas met een gegoten snaarwiel eraan nog. as uit dat wiel slaan, en andersom erin zetten..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 24 november 2021 23:20:01 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb het geheel op het fornuis verhit in de hoop dat de as eruit kwam om hem om te draaien, maar het zit goed vast geklonken.

Sony TC-WR820

Arco

Special Member

Ik weet zeker dat ik dat asje met fijn schuurpapier weer vlak krijg.
Heet stoken moet je zeker nooit doen, kans op krommingen is levensgroot... (en dan kan 'ie zeker in de kliko...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier nog wel wat loopwerken liggen van Sony decks uit die tijd, straks de service manual opzoeken om te kijken welk type loopwerk(en, links en rechts zijn niet altijd hetzelfde loopwerk) inzitten.

Als je alle corrosie die er op ligt hebt weggeschuurd dan beschadigd die as de tape niet meer. Erg overdreven om die as te gaan vervangen. Putten kunnen geen kwaad, alleen de buitenste omtrek van de as raakt de tape.
Als de tape nu nog slipt dan zou ik de rubber aandrijfrol eens schoonmaken. Op beide bovenstaande foto's zit daar nog een hele vuilnisbelt aan rommel op!

EDIT:

Op 25 november 2021 11:22:08 schreef joopv:
[...]Bij een cassette deck zit capstan as aan de kant van de drager

Dan is het dus extra belangrijk om de rubberrol schoon te houden.

reading can seriously damage your ignorance
joopv

Golden Member

Op 24 november 2021 19:13:14 schreef nijhuisr:
Dit ruïneert je tape met drop outs tot gevolg, ik ga deze capstan niet gebruiken.

Bij een cassette deck zit capstan as aan de kant van de drager, niet aan de kant van het magnetisch materiaal.

Arco

Special Member

Het is voor de levensduur belangrijker om alle oppervlakken in de bandloop (koppen, geleiders) glad en schoon te houden.
Zelfs dan kun je nog problemen krijgen met NOS tapes: sommigen verpoederen of delamineren (drager raakt los)

Sony tapes waren niet echt de beste wat betreft houdbaarheid...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn zoon heeft een paar jaar geleden een oude Akai tapedeck van mij gerestaureerd en in gebruik genomen. Alle tapes (bv. van Basf) die een roestbruine kleur hadden werkten nog goed, de donkergekleurde coating (van o.a. Ampex) liet los.
Men heeft op enig moment de coating veranderd omdat in het oude spul kankerverwekkende stoffen zaten. Dat was dus geen vooruitgang.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Da's met veel producten die 'milieuvriendelijk' of 'verbeterd' worden: ze werken niet of niet goed meer helaas...

Ik had al jaren last van een langzaamlopende wasbakafvoer in de badkamer.
Wel 10 verschillende 'milieuvriendelijke' ontstoppers geprobeerd, resultaat bedroevend (van enig resultaat voor een paar weken tot 'doet niets')

Kwam ik bij Gamma de oude vertrouwde caustic soda tegen.
Wat in de afvoer gedaan met heet water, even een hoop gegorgel en nooit meer problemen gehad. (loopt weer door als een zonnetje)

Nieuwe producten zijn leuk, maar ze moeten wel werken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb even gekeken: de loopwerken die ik nog heb liggen zijn niet van het type in jouw deck, je zou natuurlijk de gok kunnen wagen als je alleen de capstan as (met vliegwiel) wilt gebruiken, wel op eigen risico.

Off-topic:
Zo net zo met de "ecologische" wasbenzine: wat een troep. De "oude vertrouwde" wasbenzine werkt prima.

Op 25 november 2021 00:15:25 schreef Arco:
Ik weet zeker dat ik dat asje met fijn schuurpapier weer vlak krijg.
Heet stoken moet je zeker nooit doen, kans op krommingen is levensgroot... (en dan kan 'ie zeker in de kliko...)

Ik ook maar dan heb ik een D-shaft ;)

RAAF12

Golden Member

Je moet ook draaien met je schuurlinnen. Dat is in tegenstelling tot papier heel flexibel. Zijn de andere drie capstanassen wel in goede staat? Ook ouwe >40 jaar reel to reel recorders kunnen last van roest hebben als ze jarenlang niet gebruikt zijn. Bij bijvoorbeeld Revox en Studer kan er een nieuwe as in! Maar dat is van een andere orde dan zo'n cassettedeck...

harry64

Golden Member

En anders een stukje katoen/spijkerbroek/theedoek/laken met een druppeltje of wat Jiff/koper/zilver poets er op.