Uitgangsspanning generator

Mooi project. Dank u wel.

Nog vlug even off topic. Ik heb kort stage gelopen in een frietfabriek in NL, (rond de eeuwwisseling), daar stonden drie generatorgroepen die op de afgewerkte frituurolie draaiden. Weet niet meer precies hoeveel maar dit waren MW sets meende ik. Dit was toen jammer genoeg een afgesloten zone.

Mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 2 december 2021 21:39:04 schreef mvdk:
[...]
Is toch fantastisch dat hier ook eens van dit soort topics voorbijkomen ipv gedoe met stopcontacten en schemerlampen? :+

Op zich wel, maar in mijn beleving is dit ofwel levensgevaarlijk omdat de TS niet weet waar hij mee bezig is, of hij is de boel aan het belazeren en dit is een stageopdracht (zo klinkt het wel eigenlijk), of allebei.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 december 2021 02:47:21 schreef SparkyGSX:
[...]Op zich wel, maar in mijn beleving is dit ofwel levensgevaarlijk omdat de TS niet weet waar hij mee bezig is, of hij is de boel aan het belazeren en dit is een stageopdracht (zo klinkt het wel eigenlijk), of allebei.

Het is inderdaad een stageopdracht. Dat had ik er beter wel even bij kunnen vermelden maar ik had niet verwacht dat mijn vraag geen concreet antwoord zou hebben. Voor de veiligheid hoeven jullie je geen zorgen te maken want dat zit hier wel goed. Toch bedankt voor de suggesties! Die zijn altijd welkom.

Op 2 december 2021 21:48:34 schreef 60204:
Mooi project. Dank u wel.

Nog vlug even off topic. Ik heb kort stage gelopen in een frietfabriek in NL, (rond de eeuwwisseling), daar stonden drie generatorgroepen die op de afgewerkte frituurolie draaiden. Weet niet meer precies hoeveel maar dit waren MW sets meende ik. Dit was toen jammer genoeg een afgesloten zone.

Mvg

Bart

Zonde dat het een afgesloten zone was. Hier bij mijn stagebedrijf heb ik ook een generatorset gezien met een 66 liter motor met een generator van 2 MW eraan dacht ik. Blijft mooi om te zien.

High met Henk

Special Member

@ts: vraag even aan mods of dit in je oude topic kan.

Hoort er imo zeker bij.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

We gaan hier verder.

En een m ove naar /schoolvragen

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Jinny

Golden Member

Ik kom nu pas dit topic tegen..
Voor je idee, ik heb op regelmatige basis te maken met dergelijke gensets, 4 x diesel en ook 4 maal generator, totale te leveren stroom iets van max 3600A.
En als je die stroom van nul ineens op de generator zet gaat ie dood.
Als er bij mij drie generatoren half belast staan en er sterft er een, dan sterft in de regel de rest ook omdat die niet snel genoeg kunnen opregelen met de brandstof...

Weet waarmee je bezig bent, het is geen kattepis.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Op 2 december 2021 19:35:53 schreef mvdk:
[...]
Moet toch kunnen? Weerstanden, geen inductieve last.
Dan is 200kW héél iets anders...

Ik moet dan altijd aan dit filmpje denken :P

https://www.youtube.com/watch?v=T1wApAV-8z8

Hoe zou dat toch komen ...
https://www.youtube.com/watch?v=9UdrTHRGpG0

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 3 december 2021 23:51:27 (12%)

Jinny

Golden Member

Net dat ja..
Alleen de kombuis is niet inductief aan boord...
En de koks doen niet zo gek met hun spullen...

Er staat overigens duidelijk een te lichte generator in die filmpjes...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Dat tweede filmpje is erg...
En maar zeuren over het milieu..

Jinny

Golden Member

Te lichte genset.
We hebben 200A nodig, die huurset levert 200A, die moeten we hebben.
Beter hadden ze een set gehuurd die 800A leveren kon...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Wat TS wil feitelijk misbruiken van een generator.
Normaal blijf je binnen het nominale vermogen KVA van het apparaat en z,n parameters . Dan blijven de frequentie en de voltage ook constant.
Verder is van belang hoeveel poolparen heb je om het benodigde toerental te bepalen voor de juiste frequentie. Ga je een grote generator voor 750 rpm aandrijven met bv 1500 rpm kan dit leiden tot een enorme schade.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Op 4 december 2021 18:42:47 schreef Hunebedbouwer:
Wat TS wil feitelijk misbruiken van een generator.

Zoals ik het begrijp, hebben ze een generator om aan een te testen motor te koppelen. Zoals ik het lees word de beslissing om een passende motor/generator situatie te maken door anderen genomen. De TS heeft als opdracht om de kabels uit te rekenen. Ik zie het misbruiken niet zo gebeuren.

Jinny

Golden Member

Ze denken niet na, van een generator staat het aantal poolparen vast en dus ook het toerental.
Je kan iets variëren tussen 50 en 60Hz, maar daar blijft het bij.
Een motor die 500 RPM draait heeft geen nut aan een generator die 1500 RPM nodig heeft en een generator voor 1000 RPM gaat overtuigend en zeer definitief destructief stuk op 3000 RPM.
Ofwel kansloos zonder bijkomende info.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

wat jaren terug na een brand moesten er ook een stel 630kVA generatoren draaien. men wilde toen ineens die dingen koppelen, en dat was verstandig niet te gaan doen na een zware dag. men wilde toen gewoon parallel schakelen onder last, terwijl er een sync koppeling bleek te zijn op die generatoren. maar goed dat ze hadden gewacht op personeel van het verhuurbedrijf, anders was het vast weer rook opgeleverd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 december 2021 19:22:41 schreef Jinny:
Ze denken niet na, van een generator staat het aantal poolparen vast en dus ook het toerental.
Je kan iets variëren tussen 50 en 60Hz, maar daar blijft het bij.
Een motor die 500 RPM draait heeft geen nut aan een generator die 1500 RPM nodig heeft en een generator voor 1000 RPM gaat overtuigend en zeer definitief destructief stuk op 3000 RPM.
Ofwel kansloos zonder bijkomende info.

De generator die gebruikt wordt heeft een bepaald toerental bereik waarbinnen hij nog functioneert. De frequentie is dan niet 50 of 60 Hz maar daar zijn we van bewust.