boiler: productiefout, bagger of ander probleem?

Anoniem

Op de inlaatpoort van een elektrische boiler hoort een kap te zitten die er voor zorgt dat het instromende koude water over de bodem verdeeld wordt. Als zo'n kap er niet in zit stroomt het koude water met kracht in het warme water en vermengd zich. Het gevolg is dat er veel minder warm water uit de boiler komt. Je kunt dit controleren door de inlaatslang los te nemen en in de koud water aansluiting te kijken. Maar ik zag dat de boiler iets van 125 euro heeft gekost. Daar hoef je niet veel van te verwachten, zeker niet wat de levensduur betreft.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 6 december 2021 08:19:56 (14%)]

in promo nu 123, normaal 165. meeste besparing zit hem dan ook in de isolatie en de tank. en het ontbreken van een actief anti roest systeem (printplaat van de oude). en t zijn net aan die draden dat hij lek is, dus ik vermoed dat die berschemanode is vergaan op die 20jaar. ik ga de oude openen en proberen herstellen

t moest dan ook snel gaan, de oude was lek en de verliesstroomschakelaar viel uit. smorgens al een keer, en in de namiddag kregen we die niet meer aan.
de boiler was vol, dus nog 1x douchen zat erin. ik MOEST dus absoluut zaterdag de nieuwe boiler al hebben zodat ik die kon installeren om zondag te kunnen douchen

[Bericht gewijzigd door fcapri op 6 december 2021 09:03:00 (30%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

ik MOEST dus absoluut zaterdag de nieuwe boiler al hebben zodat ik die kon installeren om zondag te kunnen douchen

Moeten is een rekbaar begrip. Mijn grootouders hebben helemaal nooit gedouched. Ze hadden het thuis gewoon niet. Toch hebben ze een aardige leeftijd bereikt voordat ze omvielen. Blijkbaar is 'niet douchen' niet dodelijk...

Verder is het verschil tussen 65 en 85 graden natuurlijk aanzienlijk. Immers, als we uitgaan van dezelfde hoeveelheid water door de douchekop (daar kom ik zo nog even op terug) en aannemen dat het leidingwater momenteel 15° en je douchewater 40° is, dan mix je bij de 65° 1-op-1. Ofwel: 80l warm water is 160l douchewater.
Bij 85° ligt het wat gunstiger. Je mixt daar (bijna) 1-op-2. Ofwel: 80l warm water is 240l douchewater. Dat scheelt aanzienlijk.
Je zult begrijpen dat het in de praktijk wat minder gunstig is. Leidingwater haalt (in elk geval hier...) op het moment geen 15%deg; en douchewater zal wel wat warmer zijn. Maar je snapt het idee.

Verder is het in het gemiddelde systeem zo, dat 'warm' vol open staat en je 'koud' bij mengt tot je het prettig vindt. Als deze boiler om welke reden dan ook meer doorlaat heeft, dan zul je ook meer 'koud' bij mengen. En per saldo per minuut gewoon meer water gebruiken. Bij even lang douchen... zou de laatste wel eens het bokje kunnen zijn ja :)

Ofwel: er zijn verschillende oorzaken voor het verschijnsel te verzinnen. Ik zou eens beginnen met de temperatuur opschroeven en een 'weerstand' in de douche water doorvoer maken. Aardige kans dat het opeens een stuk beter gaat.

Let deze boiler van 1200 watt doet er bijna 4uur over om volledig op te warmen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Daarbij ga je er vanuit dat het water slechts een graad of 50 warmer hoeft te worden (zegt mijn natte vinger zo ongeveer). In de praktijk zal het meer zijn op het moment... (zowel het temperatuurverschil als de tijdsduur dus).

Op 6 december 2021 09:13:16 schreef EricP:

Verder is het in het gemiddelde systeem zo, dat 'warm' vol open staat en je 'koud' bij mengt tot je het prettig vindt. Als deze boiler om welke reden dan ook meer doorlaat heeft, dan zul je ook meer 'koud' bij mengen. En per saldo per minuut gewoon meer water gebruiken. Bij even lang douchen... zou de laatste wel eens het bokje kunnen zijn ja :)

heb thermostatische kranen, ik hoef dus niks bij te regelen. we draaien open tot de waterstraal is wat we willen, en de kraan regelt zelf wel naar 38° (zo staat die ingesteld).
onze gebruiken zijn niet anders tussen de oude en nieuwe boiler. doch al 2x zonder warm water gezeten na 3 personen terwijl we vroeger met 4 douchen en nog warm water hadden.

boiler staat al op het maximum nu, ga nu nog spelen met de koud water toevoer. als daar een beperking op zit dan:
1) kan het heet water ook zo snel niet weg
2) komt het koude water met minder geweld in de boiler en zal minder mengen
3) thermostaatregeling van de oude boiler eens op de nieuwe zetten. die kan misschien idd heter naar 70° of meer terwijl deze nieuwe 'ecologische' de boel beperkt op max 65° (staat ook zo in de handleiding dat die is ingesteld op max efficientie en voor de boel te verdraaien, dat je iets druk moet zetten om de verzegeling te breken. en dat heb ik ook gedaan

op pmunt 2 dat ik aanhaalde, misschien nog een bemerking, de oude boiler had dikke aansluitingen (1" of 3/4") en de nieuwe heeft een 1/2" aansluting. daarmee is die kleine flexibele leiding ook dunner, en zal dan ook een 'krachtigere' straal in de boiler jagen? (=meer menging). wil die eventueel nog eens vervangen door een dikke slang met 1/2" koppelingen. (was er maar één beschikbaar in de DHZ)

Op 6 december 2021 10:14:21 schreef Hunebedbouwer:
Let deze boiler van 1200 watt doet er bijna 4uur over om volledig op te warmen.

en mijn vorige was 1100W, dus die ging er ook vlot 4uur over doen om zijn 75L op te warmen. dat verschil is ook verwaarloosbaar. zou daar 3000W hebben in gezeten, had het logisch geweest want dan kan die boiler op dat uur tijd de boel weer aardig bijwarmen.
als de 2 dochters om 19h douchen, moet ik dus al wachten tot 23h om weer warm water te hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Pas je op dat je met de oude thermostaat, de nieuwe boiler niet tegen z'n maximaalthermostaat (of nog erger - een thermische zekering) laat hikken?

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2021 08:11:18 schreef HenkR:
Op de inlaatpoort van een elektrische boiler hoort een kap te zitten die er voor zorgt dat het instromende koude water over de bodem verdeeld wordt. Als zo'n kap er niet in zit stroomt het koude water met kracht in het warme water en vermengd zich.[....]

Of die kap er in zit, kan je controleren bij een lege boiler door de koud water aansluiting te sonderen. Stoot je snel ergens tegenaan zal hij er zitten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Geen idee of het relevant voor je probleem is, maar ik vraag me af of de inlaatcombinatie wel op de goede plek zit.

Als ik goed zie komt het koude water uit de buis rechtsonder op je foto toe. Het gaat dan door de inlaatcombinatie, zeg maar naar boven, daarna volgt een T-stuk waar je de boilertoevoer aftapt en daarna gaat de waterleiding rechtsboven op je foto weer verder. Zie ik dat goed? Waar gaat die leiding rechtsboven op je foto heen?

De inlaatcombinatie staat je toe de boilertoevoer af te sluiten (blauwe hendel/hefboom). Zoals het nu zit, zal ook de verder lopende buis leeglopen, als je de boiler afkoppelt. Niet erg, maar ook niet handig.

De inlaatcombinatie is tevens een overdrukventiel, dat water dat tijdens het opwarmen van de boiler uitzet, naar buiten afvoert. Zoals het nu zit zal het als veiligheid wel werken, maar overtollig water kan ook verder je koudwaterleiding in, in de verderlopende buis. In de inlaatcombinatie zit een keerklep die voorkomt dat water vanuit de boiler terug de koudwaterleiding inloopt. Die zal in dit geval alleen de buis in de aanvoerrichting afsluiten, maar niet het verderlopende stuk.

Heeft dit altijd zo gezeten, of heb je iets veranderd aan de volgorde der dingen?

het zat altijd zo, de oude boiler staat hier ook al ergens.
die buis die naar boven gaat, komt op een expansie vat.
de druk die oploopt bij het warmen wordt dus opgevangen door het vat en het water loopt dus niet weg door overdruk

de vorige eigenaar was zot van leidingen en kraantjes. denk dat die de screensaver van win95 wou namaken. denk dat er een 17tal kranen aan die muur hangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 december 2021 16:49:11 schreef fcapri:
het zat altijd zo, de oude boiler staat hier ook al ergens.
die buis die naar boven gaat, komt op een expansie vat.
de druk die oploopt bij het warmen wordt dus opgevangen door het vat en het water loopt dus niet weg door overdruk

de vorige eigenaar was zot van leidingen en kraantjes. denk dat die de screensaver van win95 wou namaken. denk dat er een 17tal kranen aan die muur hangen
[bijlage]

rare constructie, het werkt wel maar zo'n vat is van staal en roest. mag hier niet op het waterleidingnet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een expansievat is LEVENSgevaarlijk.

Iedere beetje CV moteur weet dat zo’n exoansievat langzaamaan “leeg” loopt.
Oftewel de lucht eruit.
Bij een CV. merk je dat vrij snel.......
Bij een boiler met 1 klap......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een expansievat is LEVENSgevaarlijk.

Iedere beetje CV moteur weet dat zo’n exoansievat langzaamaan “leeg” loopt.
Oftewel de lucht eruit.
Bij een CV. merk je dat vrij snel.......
Bij een boiler met 1 klap......

hoe kom je daar nu weer bij? het rubber membraam raakt lek en dus staat het hele vat vol water. de druk regelt niet meer naar gelang watertemperatuur en dus doet het ding niks meer. buitenkant is van staal en er staat waterleidingdruk op. daar klapt zo'n ding niet van.

de boiler heeft een inlaatcombi, dit vat zal dus niet veel doen. ook neemt het waterleidingnet de extra druk op van het uitzetten door opwarmen. de gebruikte flex slangen zijn ook van rubber intern, dus daar zit ook rek in..

[Bericht gewijzigd door testman op 6 december 2021 17:34:34 (20%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Klopt zeker met de inlaatcombinatie en kranen er tussen. Hij zit nu aangesloten achter een overdrukklep en kan nooit water terug leveren naar de boiler. Als zo'n boiler teveel overdruk krijgt scheurt hij of als je gelukbhebt perst hij de pakkingring er uit. Toeternietoe heeft gelijk.

High met Henk

Special Member

Zwaar OT:
maar wat is er mis met BAGGER?
ik verdien er een leuke boterham mee...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 6 december 2021 17:36:21 schreef High met Henk:
Zwaar OT:
maar wat is er mis met BAGGER?
ik verdien er een leuke boterham mee...

Ieder nadeel heeft een voordeel he :-)

Op 6 december 2021 17:35:36 schreef HenkR:
Klopt zeker met de inlaatcombinatie en kranen er tussen. Hij zit nu aangesloten achter een overdrukklep en kan nooit water terug leveren naar de boiler. Als zo'n boiler teveel overdruk krijgt scheurt hij of als je gelukbhebt perst hij de pakkingring er uit. Toeternietoe heeft gelijk.

fout gezien dan.

expansievat en boiler zitten gewoon parallel VOOR de inlaatcombi (blauwe lijnen). de toevoer zit rechts van die kraan (blauwe pijl).

als ik de toevoer dichtdraait, kan ik heet water krijgen tot dat expansievat zijn druk weg is (6bar), die levert dus heel zeker terug aan de boiler.
gewone waterdruk is 5,5bar hier

als druk van boiler en expansievat te hoog oplopen, dan gaat die inlaatcombi open en gaat de overdruk weg naar de afvoer

.

en zit exact zoals overal voorgeschreven
https://www.alu-pex.be/Files/2/67000/67339/FileBrowser/aansluiting-boiler/drukverminderaar_boiler_wartel-aansluiting.jpg

https://www.allesfrans.com/spip/IMG/png/chauffe-eau_compleet.png

https://www.golantec.be/images/elektrische%20boiler/elektr201.jpg

https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_nld_h4_2014.pdf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Het blijft een vreemde manier van aansluiten. De boiler en expansievat zitten trouwens na de inlaatcombinatie. Denk eens aan de legionella bacterie die het prima naar zijn zin heeft in dat expansievat en dan lekker vernevelen door de douchekop.....

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 6 december 2021 18:09:53 (15%)]

zag ik niet dat er ook een hydrofoor op de grond staat? dan heb je ook een drukvaatje nodig..

expansievat kies je op deplek waar deze hangt, op zolder een voordruk van 0,5bar en in de kelder met ketel ook in kelder 1 bar voordruk. in geval van CV expansievat. het vat zelf kan tegen 10 bar max aan, buitenkant dus, de membraam staat dan helemaal ingedrukt.

[Bericht gewijzigd door testman op 6 december 2021 18:07:23 (59%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 6 december 2021 18:02:35 schreef testman:
zag ik niet dat er ook een hydrofoor op de grond staat? dan heb je ook een drukvaatje nodig..

Klopt maar die zit dan niet achter een inlaatcombinatie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak ook eens een tekening met alle kranen, en dan wel op de plek waar ze echt zitten.

Natuurlijk hoeft een boiler (of expansieventiel) niet te klappen.
Als je minder pech het drukt er een pakking uit, of ontstaat er een scheurtje.

Ik heb 1 keer een voorraad vat zien klappen, was wel iets groter dan een boiler. Mangatdeksel van een kilo of 50 lag 100 meter verder.
Daar zat 1 kraantje op die er niet hoorde te zitten......
Gelukkig alleen materiele schade.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 december 2021 18:07:43 schreef Toeternietoe:
Maak ook eens een tekening met alle kranen, en dan wel op de plek waar ze echt zitten.

daar is geen beginnen aan.
het is een wirwar van leidingen, echt zot werk

we beginnen rechts

de volgende foto staat hier links van (de boiler is gemeenschappelijk)

overzicht van de linkse hoek, want de diepvriezer staat in de weg

uiterst links loopt het nog verder

en achter de diepvries zit nog een expansievat

en heb ze getelt, alle 17 kranen staan op de fotos :-).

ikzelf ben de leidingen al beginnen kleuren. blauw is stadwater, groen is putwater van de pomp, rood is warm water, en alle grijze kan eigenlijk geswitched worden.

HEEL die boel gaat eruit en wordt vervangen door 2 verdeelblokken (putwater en stadswater) en je moet fysiek de leidingen herleggen om te veranderen. maar dit is voor de toekomst. heb het veel te druk gehad om alles uit te vogelen, want een hoop loopt onder de vloer nog naar buiten.
ik heb een keuken met 2 leidingen, oude keuken met 3 leidingen, buiten 2 kranen, achteraan aan de tuin een toilet en tuinslang, nog een aparte toiler en de badkamer met toilet-lavabo-douche en bad.
momenteel te druk bezig om de electriciteit in orde te krijgen, want daar heb ik maar 18maand voor

die leidingen demonteren, is volgens mij al een hele puzzel om te weten waar te beginnen

[Bericht gewijzigd door fcapri op 6 december 2021 18:47:21 (11%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 december 2021 17:57:41 schreef HenkR:
Het blijft een vreemde manier van aansluiten. De boiler en expansievat zitten trouwens na de inlaatcombinatie. Denk eens aan de legionella bacterie die het prima naar zijn zin heeft in dat expansievat en dan lekker vernevelen door de douchekop.....

Zit helemaal prima. Kan afwijken wat in Nederland gebruikelijk is. Voor legionella is het expansievat te koud. En als ze er al zijn, dan is het in de boiler voor die beestjes te warm.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

als ik dat zo zie, had de vorige eigenaar zn leidingwerk goedkoop, wat met een bocht kon zit met een t stuk standaard. wat er aan kranen en pijp zit is best n geld. die stevige steunen kom ik tegen bij hevig trillend leidingwerk als 50bar wasstraat pompen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja, heel het huis staat zo vol. was een metaal bedrijf vroeger en heb BAKKENVOL met die leidingen spul nog liggen

vandaag maar een update.
gisteren stond de thermometer op de rode pijl en kon ik niet douchen,

vandaag heb ik net warm gedouched en de pijl staat zo. kouder dan gisteren, nogthans wel warm water eruit

het verschil zit hem in deze kraan. de vorige leidingen naar de boiler waren haast dicht geroest. nu is alles vrij gemaakt en vermoed ik dus dat de instroom in de boiler veel te groot was. de kraan naar boven is open, ze staat nu dus minder dan 50% open. er is iets minder sterke straal in de douche maar het water is wel warm gebleven.

ik wacht nu 30min af en ga de douche nog eens openen, als het dan wel koud is, is het probleem dus menging van het water. iets waar de vorige dan minder probleem mee had.

testman was al over het debiet begonnen en ericP had ook al vermeld dat de doorstroom wel een stuk hoger kon zijn en dat de thermostatische kraan compenseert met meer koud water erbij.
bij deze is de koud toevoer verminderd, doet de kraan er minder koud bij, en kan je dus 'langer' in tijd douchen

UPDATE 30min later, koud douche water... ergens mengt het water zich het half uur erna en koelt die volledig af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken