boiler: productiefout, bagger of ander probleem?


High met Henk

Special Member

Zwaar OT:
maar wat is er mis met BAGGER?
ik verdien er een leuke boterham mee...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 6 december 2021 17:36:21 schreef High met Henk:
Zwaar OT:
maar wat is er mis met BAGGER?
ik verdien er een leuke boterham mee...

Ieder nadeel heeft een voordeel he :-)

Op 6 december 2021 17:35:36 schreef HenkR:
Klopt zeker met de inlaatcombinatie en kranen er tussen. Hij zit nu aangesloten achter een overdrukklep en kan nooit water terug leveren naar de boiler. Als zo'n boiler teveel overdruk krijgt scheurt hij of als je gelukbhebt perst hij de pakkingring er uit. Toeternietoe heeft gelijk.

fout gezien dan.

expansievat en boiler zitten gewoon parallel VOOR de inlaatcombi (blauwe lijnen). de toevoer zit rechts van die kraan (blauwe pijl).

als ik de toevoer dichtdraait, kan ik heet water krijgen tot dat expansievat zijn druk weg is (6bar), die levert dus heel zeker terug aan de boiler.
gewone waterdruk is 5,5bar hier

als druk van boiler en expansievat te hoog oplopen, dan gaat die inlaatcombi open en gaat de overdruk weg naar de afvoer

.

en zit exact zoals overal voorgeschreven
https://www.alu-pex.be/Files/2/67000/67339/FileBrowser/aansluiting-boiler/drukverminderaar_boiler_wartel-aansluiting.jpg

https://www.allesfrans.com/spip/IMG/png/chauffe-eau_compleet.png

https://www.golantec.be/images/elektrische%20boiler/elektr201.jpg

https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_nld_h4_2014.pdf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Het blijft een vreemde manier van aansluiten. De boiler en expansievat zitten trouwens na de inlaatcombinatie. Denk eens aan de legionella bacterie die het prima naar zijn zin heeft in dat expansievat en dan lekker vernevelen door de douchekop.....

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 6 december 2021 18:09:53 (15%)]

zag ik niet dat er ook een hydrofoor op de grond staat? dan heb je ook een drukvaatje nodig..

expansievat kies je op deplek waar deze hangt, op zolder een voordruk van 0,5bar en in de kelder met ketel ook in kelder 1 bar voordruk. in geval van CV expansievat. het vat zelf kan tegen 10 bar max aan, buitenkant dus, de membraam staat dan helemaal ingedrukt.

[Bericht gewijzigd door testman op 6 december 2021 18:07:23 (59%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 6 december 2021 18:02:35 schreef testman:
zag ik niet dat er ook een hydrofoor op de grond staat? dan heb je ook een drukvaatje nodig..

Klopt maar die zit dan niet achter een inlaatcombinatie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak ook eens een tekening met alle kranen, en dan wel op de plek waar ze echt zitten.

Natuurlijk hoeft een boiler (of expansieventiel) niet te klappen.
Als je minder pech het drukt er een pakking uit, of ontstaat er een scheurtje.

Ik heb 1 keer een voorraad vat zien klappen, was wel iets groter dan een boiler. Mangatdeksel van een kilo of 50 lag 100 meter verder.
Daar zat 1 kraantje op die er niet hoorde te zitten......
Gelukkig alleen materiele schade.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 december 2021 18:07:43 schreef Toeternietoe:
Maak ook eens een tekening met alle kranen, en dan wel op de plek waar ze echt zitten.

daar is geen beginnen aan.
het is een wirwar van leidingen, echt zot werk

we beginnen rechts

de volgende foto staat hier links van (de boiler is gemeenschappelijk)

overzicht van de linkse hoek, want de diepvriezer staat in de weg

uiterst links loopt het nog verder

en achter de diepvries zit nog een expansievat

en heb ze getelt, alle 17 kranen staan op de fotos :-).

ikzelf ben de leidingen al beginnen kleuren. blauw is stadwater, groen is putwater van de pomp, rood is warm water, en alle grijze kan eigenlijk geswitched worden.

HEEL die boel gaat eruit en wordt vervangen door 2 verdeelblokken (putwater en stadswater) en je moet fysiek de leidingen herleggen om te veranderen. maar dit is voor de toekomst. heb het veel te druk gehad om alles uit te vogelen, want een hoop loopt onder de vloer nog naar buiten.
ik heb een keuken met 2 leidingen, oude keuken met 3 leidingen, buiten 2 kranen, achteraan aan de tuin een toilet en tuinslang, nog een aparte toiler en de badkamer met toilet-lavabo-douche en bad.
momenteel te druk bezig om de electriciteit in orde te krijgen, want daar heb ik maar 18maand voor

die leidingen demonteren, is volgens mij al een hele puzzel om te weten waar te beginnen

[Bericht gewijzigd door fcapri op 6 december 2021 18:47:21 (11%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 december 2021 17:57:41 schreef HenkR:
Het blijft een vreemde manier van aansluiten. De boiler en expansievat zitten trouwens na de inlaatcombinatie. Denk eens aan de legionella bacterie die het prima naar zijn zin heeft in dat expansievat en dan lekker vernevelen door de douchekop.....

Zit helemaal prima. Kan afwijken wat in Nederland gebruikelijk is. Voor legionella is het expansievat te koud. En als ze er al zijn, dan is het in de boiler voor die beestjes te warm.

als ik dat zo zie, had de vorige eigenaar zn leidingwerk goedkoop, wat met een bocht kon zit met een t stuk standaard. wat er aan kranen en pijp zit is best n geld. die stevige steunen kom ik tegen bij hevig trillend leidingwerk als 50bar wasstraat pompen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja, heel het huis staat zo vol. was een metaal bedrijf vroeger en heb BAKKENVOL met die leidingen spul nog liggen

vandaag maar een update.
gisteren stond de thermometer op de rode pijl en kon ik niet douchen,

vandaag heb ik net warm gedouched en de pijl staat zo. kouder dan gisteren, nogthans wel warm water eruit

het verschil zit hem in deze kraan. de vorige leidingen naar de boiler waren haast dicht geroest. nu is alles vrij gemaakt en vermoed ik dus dat de instroom in de boiler veel te groot was. de kraan naar boven is open, ze staat nu dus minder dan 50% open. er is iets minder sterke straal in de douche maar het water is wel warm gebleven.

ik wacht nu 30min af en ga de douche nog eens openen, als het dan wel koud is, is het probleem dus menging van het water. iets waar de vorige dan minder probleem mee had.

testman was al over het debiet begonnen en ericP had ook al vermeld dat de doorstroom wel een stuk hoger kon zijn en dat de thermostatische kraan compenseert met meer koud water erbij.
bij deze is de koud toevoer verminderd, doet de kraan er minder koud bij, en kan je dus 'langer' in tijd douchen

UPDATE 30min later, koud douche water... ergens mengt het water zich het half uur erna en koelt die volledig af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

heb je niet te veel water uit de boiler nodig? ofwel dochekop bespaart geen moer en door je hydrofoor merk je dat niet, boiler tettert zo leeg. als de boiler heet is ( of is de afwas ook nog gedaan ) dan heb je 75 liter water, wat niet heel veel is voor een huishouden van 4. vroeger zat er thuis een elektra boiler van 150 liter die avond ervoor al aangezet moest worden zodat deze het verbruik aankon. die had ook minder vermogen, warmde tussendoor amper bij. later kwam een HR combi ketel met 40 liter boiler, maar die kreeg je niet leeg, brander van 25kW stookte dat direct bij. met een douchekop uit de 80's dus waterbesparing was nog niet bekend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 6 december 2021 18:51:12 schreef ohm pi:
[...]Zit helemaal prima. Kan afwijken wat in Nederland gebruikelijk is. Voor legionella is het expansievat te koud. En als ze er al zijn, dan is het in de boiler voor die beestjes te warm.

Niet als de boiler leeg getapt wordt.

ijzer pijpen, is roestvorming. putwater, en leidingwater warm water op ijzer buizen die zo te zien voor perslucht zijn is vragen om problemen. zou dat idd vervangen voor kunstof of koper buis zodat het niet meer verstopt raakt. je filters in kranen slibben ook dicht ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een expansievat in het warm tapwatercircuit is in NL niet gebruikelijk, maar vlgs het door fcapri gelinkte document van Flamco inmiddels ook hier toegestaan. Het gaat dan om specifiek voor drinkwater geschikte expansievaten met voor drinkwater toegelaten poedercoating en rubber membraam. Niet de rode voor CV toepassingen.

Als ik kijk naar de genoemde certificaten voor drinkwater, dan heeft Flamco het over KiWA (NL), WRAS (UK) en ACS (Fr). De Belgen hebben Belgaqua, maar die zie ik dan weer niet, net zo min als de Duitse DVGW norm. Zo heeft elk Europees land zijn eigen drinkwaternorm. Harmonisatie van drinkwaternormen is één van de gebieden waar de EU nog wat werk te verzetten heeft. Ik weet wat een Nederlands KIWA certificaat voor een product kost en als je zoiets als fabrikant voor al je producten in heel Europa hebben wilt, kost dat een Godsvermogen. Enfin, dat terzijde.

Opmerkingen over explosiegevaar zou ik negeren, omdat er in de inlaatcombinatie een overdrukventiel zit.

Over gietijzeren leidingen en fittingen zou ik me op korte termijn geen zorgen maken. Een groot deel van het distributienetwerk bestaat al heel lang en nog steeds uit gietijzer.

Wat ik wel zorgelijk vind is de constructie met de relatief lange toevoerlijn naar het expansievat, met het oog op legionella. Ik zie niet hoe dat voldoende gespoeld kan worden en denk dat je daar onder zomerse omstandigheden mogelijk een risico loopt. Je zou een sommetje kunnen maken of de kosten van een voor drinkwater geschikt expansievat, afgeschreven over circa 7 jaar, opwegen tegen de kosten van het waterverlies via het overdrukventiel en meewegende het legionella risico.

Maar goed, dat alles lost je koude douche niet op.

Je schreef overigens dat je normale waterdruk 5,5 Bar is. Dat is best wel veel. Misschien dat een drukreduceerventiel in de toevoer naar je boiler iets kan bereiken? Staat er in de specs van de boiler iets over de maximaal toegelaten toevoerdruk?

Anoniem

Op 7 december 2021 01:15:14 schreef Kilian:

Opmerkingen over explosiegevaar zou ik negeren, omdat er in de inlaatcombinatie een overdrukventiel .

Een boiler vliegt als het goed mis gaat inclusief muur en inlaatcombinatie de straat op hoor. De doorlaat van de overstort is onvoldoende om een explosie door stoomvorming te voorkomen. Een nieuwe inlaatcombinatie wordt vaak vergeten bij het vervangen van een boiler. Ook daar wordt het niet veiliger van.

er zijn genoeg 'zwakke' punten in heel mijn waterleiding systeem die voorkomen dat de druk extreem kan oplopen.
oa die flexibele leidingen allemaal (niet die zilvere onder de boiler, maar die zwarte tussen op de vaste leidingen). ook die druk metertjes klappen wel uit elkaar als de druk voldoende hoog wordt

Op 7 december 2021 01:35:10 schreef Kilian:
Je schreef overigens dat je normale waterdruk 5,5 Bar is. Dat is best wel veel. Misschien dat een drukreduceerventiel in de toevoer naar je boiler iets kan bereiken? Staat er in de specs van de boiler iets over de maximaal toegelaten toevoerdruk?

max 8 bar

[Bericht gewijzigd door fcapri op 7 december 2021 08:24:20 (37%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zie af en toe boilers en cv ketels waar geen inlaat combi zit, en al vele jaren goedgaat. bij een tapspiraal in de cv ketel ook geen punt, weinig water wordt verwarmd dus ook minder uitzetten. een boiler van 300 liter zonder inlaatcombi is gevaarlijker, die kan zijn druk in het leidingnet ook niet kwijt en zal ergens iets gaan slopen. ook wel gezien bij een 500 liter boiler dat de inlaatcombi al snel stuk bleek door een te ruim gekozen circulatiepomp, er uit zowel koud als warme kranen warm water kwam. de druk ging in het koud water leidingnet en de eerste kranen in dat net gaven dus warm water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Een goede servicemonteur zal de klant er op wijzen en de installatie veilig en comform de voorschriften achter laten.

Op 7 december 2021 08:51:30 schreef HenkR:
Een goede servicemonteur zal de klant er op wijzen en de installatie veilig en comform de voorschriften achter laten.

zou je verwachten ja, maar er zijn wat professionele beunhazen bezig. pas nog een nieuwe ketel gezien die in t plafond hing, he een riool aansluiting die niks doet.. ah de inlaatcombi was niet nodig zeker volgens deze frotters.. de vorige ketel had al een meterkast verzopen dus ja..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 december 2021 08:23:49 schreef fcapri:
[... 5,5 bar...]

max 8 bar

Ik heb ongeveer 2.5 Bar. Ik weet van een locatie dat we daar "te veel" hebben en een reduceer ventiel. Ik dacht dat we daar iets van 4 bar hebben en er is ons daar dus geadviseerd om zo'n reduceerventiel te regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 december 2021 08:08:01 schreef HenkR:
[...]

Een boiler vliegt als het goed mis gaat inclusief muur en inlaatcombinatie de straat op hoor. De doorlaat van de overstort is onvoldoende om een explosie door stoomvorming te voorkomen. Een nieuwe inlaatcombinatie wordt vaak vergeten bij het vervangen van een boiler. Ook daar wordt het niet veiliger van.

Daar heb je gelijk in. Je hebt dan wel de volgende fouten nodig:
Ketelthermostaat die afgesteld staat op 850C is stuk. Overdrukklep of -kraan is stuk. Ja, dan kan de druk oplopen tot zo'n 16 bar (ketel is gebouwd voor 8 bar en een beetje reserve is nooit weg) bij 2000C.
Dat geeft dan wel een klapper.
Alles beneden de 1000C is ongeveer 'pff pff pfff'
Wel wordt de boel nat en dat is vervelend.

weet nog dat bij pa op t werk in de jaren 80 eens de ketel was geklapt, alles stond vol stoom toen. ouwe atmosferische ketel waar de thermostaat en maximaal thermostaat was blijven hangen, weinig waterdruk en toen is de boel open geklapt.

heb het zelf ook eens bij een jaren 80 aeg wasmachine gehad, ook thermostaat en maximaal blijven hangen, front was goed vervormd door stoomvorming.

waar rook was, werkt nu iets niet meer