vorige week ging onze waterboiler stuk (lekte water uit de printplaat en diff sprong altijd af). deze was een oud ding met natte weerstand van 75Liter (meen dat het jaar 2000 was, dus 21jaar oud).
omdat het snel moest gaan, maar de eerste gekocht die ik kon vinden in de zelbouwmarkt.
de oude was 75cm hoog en 55cm breed,
ik twijfelde tussen een 80L (77cm hoog en 47cm breed, was hoger dus wist niet of ik die erin kreeg, de oude zat RECHTSTREEKS op de waterleiding, heb dus geen cm speling) en een 50liter boiler (stuk minder hoog).
we zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kindjes en onze 75L trok het aardig.
normaal gaan de kindjes in bad en als dat niet te lang duurt, kan ik nog altijd douchen.
toch maar veilig gespeeld en een 80L gekocht en wat blijkt:
tegen dat ik ga douchen, is er absoluut GEEN warm water meer.
vandaag maar iedereen snel gedouched en geen bad genomen, en nog altijd had ik geen warm water meer. dat ding heeft 5liter meer inhoud dan de oude en komt absoluut niet toe. ik heb de thermostaat al op het heetste gedraaid, heeft quasi de hele dag zitten warmen nu, temperatuur meter op de buitenkant staat bijna op het maximum en nog volstaat het niet.
bij de oude kon je douchen tot het einde en ineens werd het water koud. bij deze lijkt het alsof het water heel snel mengt en je halverwege al koud water krijgt.
zijn er ontwerpverschillen tussen boilers dat dit kan verklaren of scheelt er iets aan die nieuwe? bij de vorige waren de toevoer leidingen heel roestig, nu is alles proper en kan er waarschijnlijk meer debiet door (de kranen half ducht draaien misschien?)
in mijn vorig huis had ik gelijkaardige boiler van afmetingen en kwamen we ook altijd toe
de nieuwe