Schakeling met tijdrelais

goedemiddag,

voor school hebben wij een opdracht waarbij wij een motor links+ rechts om moeten kunnen laten draaien, waarbij er een claxon + zwaailicht af gaat gedurende 5 sec "VOOR" dat de motor links/rechts om gaat draaien. en wij mogen maar "1" tijdrelais gebruiken. ik ben mij hier al drie dagen op suf aan het staren.

hierbij is K1 links om en K3 rechtsom

K2 is een tijd relais en K4 is een beveiligingssensor

Arco

Special Member

K2 is een tijd relais?

Hoe moeten wij dat weten? ('t is jouw tekening... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Wat moet de motor laten omkeren? Tijd? Eindschakelaar? Handbediening? Automatisch?

Bij een paar van die dingen moet je weten wat de huidige richting is ... en heb je daar een geheugen voor nodig (hint hint)

Op 18 december 2021 15:09:43 schreef Gino Flantua:
goedemiddag,

voor school hebben wij een opdracht waarbij wij een motor links+ rechts om moeten kunnen laten draaien, waarbij er een claxon + zwaailicht af gaat gedurende 5 sec "VOOR" dat de motor links/rechts om gaat draaien. en wij mogen maar "1" tijdrelais gebruiken. ik ben mij hier al drie dagen op suf aan het staren.

hierbij is K1 links om en K3 rechtsom

K2 is een tijd relais en K4 is een beveiligingssensor

Is dit alle info uit de opgave? Ik vind dit nogal mager qua functiebeschrijving.
Wat is de fuctie van de verschillende bedieningen? Zijn alle beschikbare/benodigde contacten getekend?

Zoals @Sine aangeeft, wat veroorzaakt de draaizinomkering?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Daar het een schoolopdracht is, plaats de volledige opdracht eens hier. Laat eens zien wat je al geprobeerd hebt, en geef aan waar je op strand. Maak voor alle duidelijkheid een lijst van alle componenten er waarvoor ze dienen! Denk je dat alle no en nc contacten al op de tekening staan?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als het goed is hebben de relais voor links en rechts om een hulpcontact. Daar zou je iets mee kunnen schakelen denk ik.

mel

Golden Member

en een timer zal ook wel meerdere kontakten hebben? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hier een links rechts schakeling waar nog enkele verbeteringen aan moeten, zie rode pijlen.

Hier draait de motor meteen als je op de drukknoppen druk en het signaal schakelt na een tijdje uit.
Nu aan u om de motor te laten inschakelen na het signaal.

LDmicro user.

Ik denk dat er iets fout is gelopen? Ik zie enkel het schema uit de originele vraagstelling. :S

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een schoolvraag......
Iets VOOR doen dat bestaat niet, je kunt nu eenmaal niet terug un de tijd.
Vertaal je opgave dan.
Eerst moet 5 sec een lamp gaan branden en DAARNA mag pas....

Probeer je vraag in stukken te knippen.
Maak een deel met de omkeerschakeling, en als dat werkt
maak dan een deel met de lamp,
en probeer dan deze twee te combineren.

Als je denkt dat het goed is, dan wil ik wel je oplossing kontroleren, maar maken, dat moet je toch echt zelf doen.
En ik denk dat je vastloop in de complexiteit, te veel tegelijk.
Dus je opgave in delen knippen zoals ik hierboven aangeef.

Succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 december 2021 09:22:42 schreef 60204:
Ik denk dat er iets fout is gelopen? Ik zie enkel het schema uit de originele vraagstelling. :S

Inderdaad, sorry

Op 19 december 2021 09:45:42 schreef Toeternietoe:
Het is een schoolvraag......
Iets VOOR doen dat bestaat niet, je kunt nu eenmaal niet terug un de tijd.

Ja ik weet het, maar een voorzetje kan wonderen doen.
Toen ik school liep had ik dat ook nodig, niet iedereen is primus, maar met mij is het met wat hulp toch goedgekomen en zonder inet ;)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Geen zorgen,

Het schema van MGP doet *iets*, maar volgens mij niet wat de TS verwacht ... en het heeft nog wat neven probleempjes.

tja, lijkt me inderdaad niet meteen toepasbaar. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik heb een klein foutje gemaakt, het zwaailicht moet parallel aan de claxon, ik had het als signalisatielampje aanzien.

Voor de rest is het zoals gevraagd, behalve dat de motor direct start ...maar dat moet hij zelf oplossen zoals in mijn eerste post gemeld.

idd bij nader inzien is er nog wat werk aan ;)

3 extra relais maar dan kun je meteen de oplossing geven

LDmicro user.