Hoi allemaal,
Waarom gebruiken we voor de schakeldraad (lampendraad) een vinyldraad van 1,5 mm en geen 2,5 mm zoals we wel voor de nul aarde en fase draad gebruiken?

Ik gok omdat de meeste lichtinstallaties van 2.5kW en meer niet met een huis-tuin-en-keuken lichtschakelaar worden geschakeld...
M.a.w. er loopt niet genoeg stroom om die draaddiameter te rechtvaardigen.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (23%)]

1,5 mm ,daar mag 10A door. en verlichting in huisinstallaties trekken zelden 10A.
En het mag trouwens best dikker,als dat nodig is. :) Lichtschakelaars zijn zelden gemaakt om meer dan 10A te schakelen.

Wat trek je liever door het toegestane aantal bochten? Drie 2.5 kwadraatjes en een zwarte dunne, of vier van die dikkertjes?

Op 23 december 2021 13:33:48 schreef mvdk:
Wat trek je liever door het toegestane aantal bochten? Drie 2.5 kwadraatjes en een zwarte dunne, of vier van die dikkertjes?

Als de bochten goed gemaakt zijn, maakt het niet uit :) En van die ene dunne zal het wel niet afhangen,denk ik. :P

Wat een schakeldraad is dat is me niet duidelijk zonder dat de context geschetst wordt. "Vinyldraad" is me al evenzeer onbekend, trouwens.

Daarentegen heb ik al zat verlichting aangelegd met 3x1,5mm2 dus dat van die 2,5 snap ik ook al niet.

Op 23 december 2021 13:36:51 schreef big_fat_mama:
Wat een schakeldraad is dat is me niet duidelijk zonder dat de context geschetst wordt. "Vinyldraad" is me al evenzeer onbekend, trouwens.

Daarentegen heb ik al zat verlichting aangelegd met 3x1,5mm2 dus dat van die 2,5 snap ik ook al niet.

In Nederland moeten alle draden ,behalve de zwarte schakeldraad, minimaal 2,5 zijn...In Belgie mag dat met 1,5.

Op 23 december 2021 13:29:54 schreef fatbeard:
Ik gok omdat de meeste lichtinstallaties van 2.5kW en meer niet met een huis-tuin-en-keuken lichtschakelaar worden geschakeld...
M.a.w. er loopt niet genoeg stroom om die draaddiameter te rechtvaardigen.

Waarom gebruiken wij voor de fase en de nul wel VD2,5mm en voor de zwarte draad niet, daar gaat toch dezelfde stroom door? Ik hoop echt dat er een betere reden is dan wat ik tot nu toe gelezen heb.

En dan zeggen de Belgen dat de Hollanders zuinig zijn..... :-)

"de" Belgen? "de" Nederlanders? Vermijd veralgemeningen aub, dat is enkel goed voor politici en andere goedkope vulgaire media.

Maar wel grif toegegeven, pragmatisme is hier in het Zuiden een veelbeoefende deugd ;)

Ik had overigens niet zo gelijk door dat de vraag enkel NL betrof, dank @mel voor de verduidelijking.

Op 23 december 2021 13:45:01 schreef HenkR:
En dan zeggen de Belgen dat de Hollanders zuinig zijn..... :-)

daar zijn ze toch voor gekend? ;-)

maar hier valt op het eerste zicht geen logisch touw aan vast te knopen.. dezelfde stroom gaat toch ook door de andere draden voor dat lichtpunt? vraag die je kan stellen is waarom moet dan een stuk in 2,5 en de schakeldraad in 1,5. tja, Joost mag het weten .

Het hangt allemaal af van de norm die je hanteert.
Ik ga vaak nog uit van de DIN57100 en dan mag er door 1,5 in buis 15A, in meeraderige kabel 18A en los in het gootje 24A. (met zekeringen van resp. 10, 16 en 20A)
En er is dus in huisinstallaties ook een verschil in België en Nederland.

hier valt op het eerste zicht geen logisch touw aan vast te knopen.. dezelfde stroom gaat toch ook door de andere draden voor dat lichtpunt? vraag die je kan stellen is waarom moet dan een stuk in 2,5 en de schakeldraad in 1,5. tja, Joost mag het weten .

Ik heb me al zitten bedenken dat het misschien wel zou kunnen gaan om het aansturen van een relais (ook wel "contactor" genoemd in deze context, dacht ik) zoals men bv. wel ziet in trappenhuisverlichting.

(off-topic: wat betreft die zgn. Ollandse zuinigheid: die is terug te voeren op religie. Het Calvinisme legt op om hard te werken (zodat men flink gaat verdienen) en sober te leven (zodat men weinig uitgeeft). Kijk eens rond waar er nog zoal aan Calvinisme wordt gedaan, het moge u niet verbazen om in Schotland uit te komen - waarover vaak dezelfde flauwe mopjes verkocht worden)

Hoe zit dat dan in België, als je niet werkt met die voorgevulde flex, maar buis aanlegt, daar draden intrekt, in een z.g. gemengde kring? Als je een kring aanlegt met alleen verlichting, mag je volgens het AREI 1,5qmm gebruiken, met de daarbij horende beveiliging. Voor stopcontacten 2,5qmm, maar hoe zit het met die gemengde kring, dat is, met verlichting en wcd's?

M.a.w.: in een gemengde kring, schrijft het AREI voor dat je ook voor de lampendraad 2,5qmm gebruikt?

Edit:
Ik weet niet wat de nen1010 voorschrijft in een groep met alleen verlichting? Iemand?

(off topic: AREI) De basisregel is dat één kring, bediend door één automaat, 8 afnemers mag omvatten, waarbij een afnemer dient begrepen als ofwel 1 lichtpunt ofwel een groep van max. 3 stopcontacten. En deze kring dient uitgevoerd in 3x2,5mm2. Echter wordt er uitzondering gemaakt voor kringen die enkel lichtpunten omvatten: die mogen 11 afnemers hebben en ook mogen ze worden uitgevoerd in 3x1,5mm2. Daarvan wordt graag gebruik gemaakt, ook al omdat de lichtkringen vlotjes buiten de 30 mA verliesschakelaar kunnen blijven. Maar bv. naar een tuinhuisje, waar er sowieso maar een handvol afnemers zijn, zal men een "normale" kring trekken van 3x2,5mm2, om zowel stopcontacten als lichtpunten te bedienen. Begrippen als "gemengde kring" of "lampendraad" heb ik hier eigenlijk nog niet gehoord. En het zou me niks verbazen als er courant flexbuis werd verkocht met 3x1,5mm2 erin.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (11%)]

Op 23 december 2021 13:50:13 schreef kris van damme:
[...]

daar zijn ze toch voor gekend? ;-)

maar hier valt op het eerste zicht geen logisch touw aan vast te knopen.. dezelfde stroom gaat toch ook door de andere draden voor dat lichtpunt? vraag die je kan stellen is waarom moet dan een stuk in 2,5 en de schakeldraad in 1,5. tja, Joost mag het weten .

Alle wandkontaktdozen in mijn kamer zijn dubbel uitgevoerd. De ene helft heeft altijd spanning en is aangesloten met 2 draden 2,5mm2. De andere helft is schakelbaar en die hebben dus een blauwe 2,5mm2 en een zwarte 1,5mm2. Daar kun je ook gewoon een electrisch kacheltje van 3KW op aansluiten.......

Bij verlichting weet men bij benadering hoeveel vermogen er op wordt aangesloten. Bij wandcontactdozen kun je alle kanten op, een schemerlamp maar mogelijk ook een straalkachel.

De fasedraad wordt gedeeld als er een combinatie schakelaar+WCD geplaatst is, dus daar is meer stroom in te verwachten.

Het scheelt ook in de logistiek: je hoeft niet twee maten bruin en twee maten blauw mee te nemen en/of op voorraad te houden...

Hm, dat is waar, maar zeker bij de tegenwoordige koperprijzen lijkt me de extra investering toch wel kans te hebben op sukses. En zelfs dertig jaar geleden vond ik het niet meer dan normaal om bij de electroboer zoveel dozen 2,5 en zoveel dozen 1,5 in te doen, in de diverse kleuren. Het baliepersoneel (goeie gasten, bij Piscaer!) vond dat net zo normaal, trouwens.

Overigens had de topicstarter het niet over de "fasedraad", wel over de "schakeldraad", al is het me nog steeds niet duidelijk wat daar nu eigenlijk mee bedoeld werd.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (34%)]

Overigens had de topicstarter het niet over de "fasedraad", wel over de "schakeldraad", al is het me nog steeds niet duidelijk wat daar nu eigenlijk mee bedoeld werd.

Dat is (in NL) de zwarte draad die vanaf een schakelaar naar een (bij ons over het algemeen) lichtpunt gaat. WCD's schakelen doen we in NL volgens mij niet maar daar kan ik naast zitten.
In het plafond sluit je een lamp aan op de Zwarte (geschakelde fase) en de Blauwe (nul) draad.

Schakeldraad is in BE terminologie precies het zelfde, de draad van schakelaar naar de lamp. (in NL in de regel zwart, in be mag die een hele regenboog aan kleuren zijn)

Vinyl draad (VD) ook overigens, in BE is dat VOB draad:

V=Vinyle
O=isolant Ordinaire
B=Belge

In NL moet achter een 16A zekering (automaat of smeltpatroon) met 2,5mm2 gewerkt worden. Uitzondering daarop is de schakeldraad, die mag 1,5mm2 zijn in diezelfde situatie.

In NL heeft men dan in de regel ook een centraaldozensysteem met gemengde kringen.

Op 23 december 2021 15:08:43 schreef bprosman:
[...]
WCD's schakelen doen we in NL volgens mij niet maar daar kan ik naast zitten.

Natuurlijk wel, het gros van de verlichting in valse plafonds zit gestekkerd in WCD's boven het plafond.

In een woonhuis kan het ook prima, een beetje behulpzame vonkentrekker kan de betreffende WCD 90o draaien zodat duidelijk is dat het om een geschakelde WCD gaat.
Of denk aan de spotjes in/onder keukenkastjes en dergelijke.

Dank voor de verduidelijking! Waar die kreet "VOB" vandaan komt had ik me al dikwijls afgevraagd.

Maar met dit kader lijkt me de openingsvraag wel erg terecht: waarom zou de geschakelde draad minder dik mogen zijn dan de niet-geschakelde? Omdat de geschakelde minder afnemers bedient, misschien? Toch maar een vreemde uitleg.

Tja, "waarom" vragen moet je stellen aan de bedenkers van het regelboekje.

En dat is al decennia zo.

Op 23 december 2021 15:23:23 schreef Sine:
Tja, "waarom" vragen moet je stellen aan de bedenkers van het regelboekje.

En dat is al decennia zo.

Door alle reacties heb ik wel een idee gekregen, namelijk dat door de schakeldraad in principe één item wordt geschakeld (soms meerdere lichtpunten maar zeker geen 2000 watt) terwijl er door de fasedraad (en nuldraad) veel meer stroom kan lopen omdat er veel meer achter kan zitten!

Is dit een redelijke verklaring?
of is het hatsieflatie