Waar zit de temperatuurvoeler Honeywell Chronotherm

Ik heb een Honeywell Chronotherm wireless thermostaat.

Hiervan werd het display slecht dus kocht ik een reserve voor als hij echt 't hoekje omgaat.

Nu zag ik dat de temperatuur van beide niet gelijk loopt. Zit behoorlijk verschil in!
Van 's morgens -0.5°C tot 1°C wanneer hij op temperatuur is

Al even gekeken maar kan zo 123 niet zien waar de voeler zit.

Iemand idee?

Andere vraag maar wel gerelateerd .... Kan ik de voeler naar een Xiaomi Mijia Bluetooth Thermometer laten "wijzen"?
Heb er daar een aantal van en die lopen binnen 0.2°C gelijk

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe heb je vergeleken?
Als je de twee temperaturen vergelijkt moeten ze het beste allebei hetzelfde programma uitvoeren (zelfde ingestelde temperaturen en tijdstippen).

Vaak is de weergegeven temperatuur op het scherm de som van de gemeten temperatuur en een correctie. Bijvoorbeeld als de verwarming aanspringt kan er een paar tiende graad bij opgeteld worden, omdat het door stralingseffecten al warmer aanvoelt. Dan klopt het meer met 'wat je voelt' dan met de luchttemperatuur in de thermostaat.

Met andere woorden het kan zijn dat beide thermostaten heel precies hetzelfde meten, alleen iets anders weergeven vanwege het programma.

[Bericht gewijzigd door kojazz op woensdag 5 januari 2022 17:18:49 (12%)

Arco

Special Member

Op 5 januari 2022 17:17:47 schreef kojazz:
Hoe heb je vergeleken?
Als je de twee temperaturen vergelijkt moeten ze het beste allebei hetzelfde programma uitvoeren (zelfde ingestelde temperaturen en tijdstippen).

En ze moeten op exact dezelfde plaats hangen. Een halve meter verder kan al gauw 1 of 2 graden schelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco & @kojazz

Beide stonden naast elkaar (vrijwel tegen elkaar).

's Morgens, voordat de ketel aan was geweest, stond de temp op -0.5°C. In de loop van de dag liep het verschil op tot 1°C. Het was geen constant verschil dus hij kan niet worden gecorrigeerd in de thermostaat zelf.

Enigste wat anders is is een rubber deeltje achterop de NTC.
Lijkt me overigens niet de oorzaak (?).

De 2 gaatjes onder de NTC zijn waarschijnlijk voor een externe voeler?

Sine

Moderator

Nee, die gaatjes zijn voor een niet-SMD sensor.

Je kunt die sensor overigens in software compenseren, daar is ergens een menu puntje voor als ik me niet vergis.

Let ook op stiekeme omgevingsinvloeden zoals trek door de pijp waar de aansluitkabel doorheen loopt. Dat kan al heel snel voor een halve graad of meer afwijking zorgen.

Kan ik de voeler naar een Xiaomi Mijia Bluetooth Thermometer laten "wijzen"?
Heb er daar een aantal van en die lopen binnen 0.2°C gelijk

Nee, dat gaat niet zomaar, er bestaan modellen waar je een losse ruimtevoeler aan kunt knopen, maar dat is in de regel een 10k NTC.

-edit-

Ik zou trouwens een relais ... als je toch aan het stunten bent, is een modulerende thermostaat een optie voor jouw ketel?

Je kunt die sensor overigens in software compenseren,

Ja dat weet ik ...
Dat bedoelde ik met

Het was geen constant verschil dus hij kan niet worden gecorrigeerd in de thermostaat zelf.

Let ook op stiekeme omgevingsinvloeden zoals trek door de pijp waar de aansluitkabel doorheen loopt.

Wireless :)

Ik zal de Xiaomi eens open maken en kijken hoe 't daar zit.

als je toch aan het stunten bent, is een modulerende thermostaat een optie voor jouw ketel?

Het is een modulerende thermostaat/ketel

Ik zou trouwens een relais

Hiermee snap ik niet zo goed waar je naartoe wilde :)

Wat voor tolerantie (qua temp) zit er aan dat soort NTC's?
Lijkt me niet veel eigenlijk.
Of-te-wel ... ben eigenlijk best wel verbaasd dat er zo'n groot verschil inzit.

Heb er nog 2 ( defect ... om display te vervangen ).
Zal ze eens repareren en kijken of die hetzelfde doen.

Arco

Special Member

Zo'n 0.5...1 graad verschil is niet veel en niet vreemd, 't ding is nu eenmaal niet als ijkreferentie bedoeld... ;)
(een graadje meer of minder is normaliter niet echt een probleem)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1.5°C

van -0.5°C naar +1°C

Dat ook niet ?
Voor een Thermostaat?

Daarom wil ik de Xiaomi gebruiken.
Heb er 16 van. Lopen binnen 0.2°C gelijk.

Arco

Special Member

Dacht je echt dat je het verschil gaat voelen?... :)
Soms is precisie nodig, maar in dit soort situaties schiet je er weinig mee op...
(alle thermometers die ik in huis heb verschillen max iets van 3 graden van elkaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je natuurlijk gelijk in.
Maar als ik m'oude niet meer kan gebruiken en over ga naar die ene war ik 't over heb zit er een groot verschil tussen.

Dan kan ik niet meer van mijn verbruik/meetwaardes systeem opaan in de zin dat t vergelijk niet meer overeen komt.

Ben 't systeem flink aan 't monitoren om eea in te regelen zodat ik tzt over kan op warmtepomp.

Sine

Moderator

Op 5 januari 2022 19:26:03 schreef wolfram5521:
[...]

Ik zal de Xiaomi eens open maken en kijken hoe 't daar zit.

[...]
Het is een modulerende thermostaat/ketel

[...]
Hiermee snap ik niet zo goed waar je naartoe wilde :)

Een relais is meestal voor een aan/uit regeling, vandaar dat ik dacht dat het geen modulerende (opentherm) thermostaat was.
Waar is dat relais dan voor? Ik ken deze chronotherm niet, maar de versies die ik had waren allemaal relaisloos.

Welke chronotherm heb je precies? Een CMT927RF?

Weet niet waarom je dacht dat het een aan/uit was. Heb het er niet over gehad :+
Dacht al idd dat je door het relais aan een aan/uit zat te denken.

Heb de CMT957M1011 met R8810A RF-module.

Edit:
Ah .... denk dat ik je nu volg/snap.
Het zwarte deel is zeker een relais (?).
Had het over 2 andere die ik gekocht had (voor reserve display's) ... Die 2 zijn waarschijnlijk dan idd aan/uit. Zijn andere. Daarvan is ook de foto.
Als ik het goed heb zijn de printplaten vrijwel gelijk op dat deel na en het wireless-deel dan.

Anoniem

Op 5 januari 2022 22:55:04 schreef wolfram5521:

Als ik het goed heb zijn de printplaten vrijwel gelijk op dat deel na en het wireless-deel dan.

De printplaat van een modulerende thermostaat is totaal anders. Opentherm is wat anders dan een relais laten schakelen.

de temperatuur meting in een thermostaat lijkt eenvoudig, maar heeft veel invloeden. Zelfopwarming van de thermostaat (zeker bij OpenTherm), muur koppeling, trek, bediening door de gebruiker kan ook zo de temperatuur even verhogen. Daarnaast wordt de gemeten temperatuur ook nog wel eens afgerond naar het setpoint toe.

De printplaat van een modulerende thermostaat is totaal anders

Ik moet het niet uit m'n hoofd doen idd.( maar "totaal" is ook weer het andere uiterste ... ;) )

Had de tekst op beide 'n aantal weken vergeleken en die waren gelijk op 94V0 "0936" & "1034" na.

Wat layout betreft ook minimale verschillen en die relateerde ik idd aan het verschil opentherm cq aan/uit en bedraad cq wireless.

Heb dispaly's van de aan/uit in de wireless gehad en die zijn uitwisselbaar iig.

muur koppeling,

Dit heb ik ook geconstateerd.

Een zeer groot verschil in stookgedrag "aan de muur" en "10cm van de muur".

Echt een zeer groot verschil !

Nu was de muur ook wel een relatief "koude" muur maar dan nog. De muur was een binnenmuur met de buren. Dus niet echt een binnenmuur zoals wordt aanbevolen.

Dit werd me duidelijk doordat de Xiaomi thermometer anders reageerde dan de thermostaat zelf (die er direct naast stond)
Van de muur liepen ze meer synchroon (maar niet de 2 thermostaten naast elkaar).

Dit zijn de zichtbare verschillen.
Klopt het wat ik erin schrijf?

Anoniem

Wat je ziet zijn een aantal verschillen in hardware. Wat je niet ziet zijn de verschillen in firmware.

nee :)
de pcb's zijn wel identiek en de RF, relais of opentherm variant is puur een bestukkings variant.
De minimale verschillen die je ziet zijn puur revisie wijzigingen.

Het vierkant omcircelde gebied wat je als Opentherm circuit bestempeld is het Rf circuit. Dit is nodig voor de Ramses Rf communicatie (een honeywell proprietary protocol), ik durf niet te zeggen of de chronotherm ramses I, II of 3 doet (nou 3 zeker niet trouwens)

Het circuit rechtsonder is DENK ik wat geneuzel om het relais te schakelen, al vind ik het daar wat veel voor.

Opentherm is niet bestukt in beide plaatjes, dat zit mogelijk links van het grote gat. Het eerste component wat daarvoor mist boven de T3 en T5 pinnen is waarschijnlijk de brugcel

PE9SMS

Special Member

Het horizontale printspoor helemaal bovenin is de antenne.

This signature is intentionally left blank.

en rechtsonder die 0 ohm weerstand wordt gebruikt om aan te geven welke variant bestukt is. Dit wordt later weer in ene productie tester gebruikt waarschijnlijk om er de juiste firmware in te zetten of bepaalde testen uit te voeren

[Bericht gewijzigd door Stijnos op donderdag 6 januari 2022 13:19:11 (78%)

Arco

Special Member

Temperatuurcalibratie zit in het installateursmenu, zie video daarvoor: https://youtu.be/llp2TRXtaBI

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 januari 2022 12:39:51 schreef Stijnos:

nee :)

Moest even goed lezen of jouw "nee" voor mij was of @HenkR. Maar begrijp voor mij :)

De minimale verschillen die je ziet zijn puur revisie wijzigingen.

Dat vermoeden had ik idd ook.

Dit is nodig voor de Ramses Rf communicatie (een honeywell proprietary protocol)

Bijzonder dat je het als propietary noemt (wat ik aan neem).
Toch lijkt het erop dat iemand dit opensource gemaakt heeft (?) : https://github.com/zxdavb/ramses_protocol

Is er ook niet op die manier een stookstrategie open-source gemaakt.
Een wens van me is om dit op een ESP32 (ofzo) te laten draaien en op die manier ook meer controle te hebben over het stookgedrag.
Opentherm draait er al op https://diyless.com/blog/esp32-wifi-thermostat

Opentherm is niet bestukt in beide plaatjes, dat zit mogelijk links van het grote gat. Het eerste component wat daarvoor mist boven de T3 en T5 pinnen is waarschijnlijk de brugcel

Zit het opentherm-gedeelte niet alleen in de RF-module overigens?

Op 6 januari 2022 13:08:33 schreef PE9SMS:
Het horizontale printspoor helemaal bovenin is de antenne.

:)
ANT = antenne ....