Op 6 januari 2022 16:21:47 schreef wolfram5521:
[...][...]
Moest even goed lezen of jouw "nee" voor mij was of @HenkR. Maar begrijp voor mij
[...]
Dat vermoeden had ik idd ook.[...]
Bijzonder dat je het als propietary noemt (wat ik aan neem).
Toch lijkt het erop dat iemand dit opensource gemaakt heeft (?) : https://github.com/zxdavb/ramses_protocolIs er ook niet op die manier een stookstrategie open-source gemaakt.
Een wens van me is om dit op een ESP32 (ofzo) te laten draaien en op die manier ook meer controle te hebben over het stookgedrag.
Opentherm draait er al op https://diyless.com/blog/esp32-wifi-thermostat[...]
Zit het opentherm-gedeelte niet alleen in de RF-module overigens?
Ik heb deze specifieke thermostaat nooit onder mijn ontwikkeling gehad gezien deze niet in NL ontwikkeld is, maar de combinatie rf en openTherm is niet logisch. Want ik neem aan dat de Rf juist is om een draadloze verbinding met een ketel module alla R8810 te maken. In de wat complexere zoning thermostaten heb je mogelijk wel RF en openTherm, maar daar wordt de RF voornamelijk gebruikt om met draadloze radiator knoppen te werken, waarbij de thermostaat de totaal vraag verzameld en via openTherm naar de ketel stuurt, echter gebeurt dit dan vaak ook draadloos.
Dat er een aantal mensen op github een project gestart zijn en het protocol deels ge reverse engineered hebben met de HGI 80 wil niet zeggen dat het protocol open source is, maar wel leuk om te zien hoe mensen daarmee bezig zijn, als je de ins en outs weet 
Waarom zou je zelf de stook strategie willen heruitvinden? Dat doet honeywell echt wel aardig hoor. Het is hun expertise juist.
Ik heb dezelfde chronotherm wireless met op het oog een zelfde kastje als wat jij R8810 noemt. Die combinatie doet OpenTherm naar de ketel. Of het OpenTherm protocol dan in de thermostaat of in die R8810 zit weet ik niet. Fysiek/hardwarematig natuurlijk in het R8810 kastje, maar de commando's zouden ook uit de thermostaat kunnen komen, als payload in het Ramses protocol.
De combi thermostaat met RF-module beperkt idd een aantal systeemparameters.
Of-te-wel niet optimaal (?)
In de handleiding staat er overigens "Opentherm RF-module".
Dus t lijkt dat deze module toch dit protocol vertaalt/
IDK ...
HGI 80 wil niet zeggen dat het protocol open source is
Dat bedoelde ik niet ... maar ze hebben het wel open gemaakt 
En zeker "leuk".
Waarom zou je zelf de stook strategie willen heruitvinden? Dat doet honeywell echt wel aardig hoor. Het is hun expertise juist.
Dat het hun expertise is betwijfel ik niet!
Wat ik mis bv is het trager opstarten in de morgen.
Realiseer dat nu door schakelingen daarvoor te gebruiken. Elke 20min 0.5°C hoger. Maar dat vind ik nog te snel gaan.
Waarom zou je zelf de stook strategie willen heruitvinden?
Maar ook omdat ik inzicht wil hebben.
En omdat het "leuk" is 
Edit:
niet heruitvinden maar idd reverse-engineren
Op 6 januari 2022 17:30:44 schreef PE9SMS:
Ik heb dezelfde chronotherm wireless met op het oog een zelfde kastje als wat jij R8810 noemt. Die combinatie doet OpenTherm naar de ketel. Of het OpenTherm protocol dan in de thermostaat of in die R8810 zit weet ik niet. Fysiek/hardwarematig natuurlijk in het R8810 kastje, maar de commando's zouden ook uit de thermostaat kunnen komen, als payload in het Ramses protocol.
Lijkt me idd logisch dat er ook iets in de thermostaat zelf zit ja
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heel traag opstarten lijkt me niet erg energiezuinig. (bij lagere radiatortemperaturen komt er bijna geen convectie op gang ook)
Als je dat toch wilt kun je het aantal schakelmomenten toch verhogen?
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]
Anoniem
Ik zie het nut ook niet van heel traag opstoken van een woonhuis. Ik heb het wel altijd gedaan met kerkgebouwen omdat die vaak alleen in het weekend verwarmd worden. Dan is het wel een goede zaak om geleidelijk de ruimtetemperatuur te verhogen om ook de wanden en vloer warm te laten worden.
@Arco
Als het 's nachts flink onder 0 is knalt hij er 's morgens behoorlijk in.
Kan best flink minder.
Het aantal schakelmomenten heb ik al verbruikt voor de morgen (4 stuks)
@HenkR
Het verwarmen van muren is daarom idd ook een puntje ja. Dat kan/gaat 't best langzaam. Zorgt voor het comfort in huis.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je bovenstaande video/link hebt gezien dan staat daar ook dat je die 4 schakeltijden daar uit kunt breiden...
In mijn plaatje bij "niet low-load laten triggeren" dus de T-flow minder hard laten oplopen.
Hierdoor treedt code-1 niet op en stookt hij rustig verder zonder de onderbreking van code-1.
Maar hierdoor wordt low-load niet getriggerd. Dus een wens om low-load als parameter in te kunnen stellen is er ook.
Als je ziet dat de retourtemp achter loopt ten opzichte van T-flow kan dat best wat minder.
Maar goed ... het is geen halszaak maar ik vindt t gewoon lekker
en lijkt me heel gaaf om te kunnen doen !!
Als je bovenstaande video/link hebt gezien dan staat daar ook dat je die 4 schakeltijden daar uit kunt breiden...
Ik heb die thermostaat niet he
Arco
Special Member
Die je wel hebt moet ook een installateursmenu hebben. (is ook moeilijk als ik niet weet hoe 'ie eruit ziet)
Arco
Special Member
Ik heb hier een oude Chronotherm 4 en daar kun je al heel erg veel aan instellen...
Je kunt zelfs de aanwarmsnelheid instellen (dat wil jij dus) voor alle schakelperioden. (van 1 tot 8 °K/uur)
Waarom ze Kelvin erbij moeten slepen in een cv is me wel duister; Celsius weet iedereen wat het is...
Arco
Special Member
Meeste handleidingen en datasheets gebruiken daar tegenwoordig toch Celsius voor: duidelijker en 't maakt toch niks uit...
Heb een draadloze .....
In de ruimte zit geen draadje voor de thermostaat omdat ik hem verplaatst heb. De originele ref-ruimte was een doorzonruimte en daardoor kreeg ik mijn huidige ref-ruimte niet warm (uberhaupt maar dat is weer n ander verhaal).
ff mierrenneuken:
Als het dan helemaal goed doet, K is een absolute schaal, dus geen o's
[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]
Op 6 januari 2022 20:45:37 schreef Arco:
Waarom ze Kelvin erbij moeten slepen in een cv is me wel duister;
Ze moeten in ieder geval consequent zijn en niet op de ene plaats Celsius en op de andere Kelvin gebruiken.
Ik wil er best aan wennen dat het in mijn woonkamer 292K is. 
nee een temperatuur meet je in graden Celcius (of Fahrenheid, Kelvin kan ook nog, maar zal op een thermostaat binnenshuis nooit gebruikt worden)
Een temperatuur verschil is wel gebruikelijk omdat juist in Kelvin uit te drukken. Waarom? Geen idee, maar het is zo 
https://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9aumur
Kookpunt van water ligt bij Reaumur op 80° i.p.v. 100. Overigens gelijk aan schaal van Celsius
Waarom? Gewoon omdat het kan, moet ie gedacht hebben. 
Is er ergens het elektrische schema van deze thermostaat te halen?
In de Xiaomi Mijia zit een SHT3 wat in de arduino wereld best wel een bekende sensor is.
Is deze "beter" dan de gebruikte NTC-weerstand?
Het zal wel niet zo simpel zijn om op de open pinnen onder de NTC deze SHT3 aan te sluiten .....
Arco
Special Member
Op 7 januari 2022 19:14:26 schreef wolfram5521:
Is er ergens het elektrische schema van deze thermostaat te halen?
Nee, denk ik niet...In de Xiaomi Mijia zit een SHT3 wat in de arduino wereld best wel een bekende sensor is.
Is deze "beter" dan de gebruikte NTC-weerstand?
Nee. Alles valt of staat met hoe het signaal verwerkt wordt.Het zal wel niet zo simpel zijn om op de open pinnen onder de NTC deze SHT3 aan te sluiten .....
Nee, die zijn totaal niet compatible.
Nee. Alles valt of staat met hoe het signaal verwerkt wordt.
Tja wel logisch natuurlijk.
Een NTC is dus een weerstand en de SHT een "echte" thermometer.
Dus de temperatuur van de NTC zal moeten worden berekend terwijlde SHT deze al aangeeft.
Kan het zijn dat de waarde van de NTC verandert (minimaal) naargelang de soldering ouder wordt?
Dit omdat de waardes vergeleken met andere (dezelfde) thermostaten verschillen ?
Inmiddels de achterkanten, van 3 verschillende (niet diegene die aan het systeem hangt), er af gehaald en dan liggen de waardes (veel) dichter bij elkaar.
Op de een of andere manier zit daar dus een blokkade maar om nu zomaar gaten in achterkanten te gaan boren.
Blijft vreemd ... maar goed.
Zal binnenkort eens bij die in gebruik is de achterkant eraf halen en zien wat er gebeurt.