Sorry, maar met de huidige tarieven en productiemethoden loont reparatie niet.
Ik heb sinds ik getrouwd ben dit jaar 15 jaar. Al 2 wasmachines versleten... Een Siemens en een Bosch.
Nu een 2e hands asko staan als test op aanraden van mensen hier. Ding is eigenlijk veel te klein voor ons gezin.
Maar plastic kuipen en gescheurde trommel kruizen of defecte electronica.
Ook al toe aan wasdroger nummer 3: een AEG en een Zanussi zijn al gepasseerd.
Vaatwasser nummer 2: de Bauknecht gaf de geest.
Maar al deze apparaten kosten tussen 200 en 800 euro nieuw..
Een arbeidsloon begint bij 60€ het uur. Ex onderdelen en voorrijkosten...2 uur en 200€ aan parts zit je zo. Das incl de voorrijkosten al ca 400€...
Succes, maar weggooien en nieuwkopen is sneller en goedkoper.
Voor auto's gaan we dezelfde kant op..
Een auto in Nederland is gemiddeld 11 jaar oud!!!
Om meerdere redenen:
.1 garages zijn peperduur door hetzelfde arbeidsloon als witgoed reparateur
.2 auto's zitten heel complex in elkaar geschroefd en met een std steek en ring setje kom je bijna nergens normaal bij.
.3 werkplaats boeken zijn niet te krijgen en vaak is ook een abonnement op de diagnose software/manuals (digitaal) niet te betalen (VW heeft,.heb ik me laten vertellen..hier voor particulieren trouwens een maandelijks abonnement voor, wat slechts 8€ kost)
.4 een fabrikant hoeft na 10 jaar geen onderdelen meer op voorraad te houden.
Ik heb land rovers en Ford Scorpio's en 1 Hyundai.
Voor de land rovers is parts bijna geen probleem. Wordt genoeg nagemaakt, hoewel voor de range Rover uit 1999 vang ik weleens bot.. (let op voor een 1977 kun je alles krijgen)
Voor de Hyundai van 2006 is het al flink vissen.
De Scorpio's beide uit 1996 is gewoon bijna niets van te krijgen. Koppakking set, waterpomp en dan houd het wel op...
Als je geluk hebt een draagarm..
Ik heb de motor 2 jaar terug gereviseerd, maar spullen daarvoor heb ik 2 jaar over gedaan om bij elkaar te krijgen..Kosten aan onderdelen + revisie werk wat ik niet zelf kan : honen + koppen: 2000€.. dat is de waarde van de hele auto. En dan heb ik alles zelf verder gedaan.
En ga je naar de garage is mijn complete wagenpark total loss
Vroeger kon je zelf met 250 gulden aan gereedschap en een garagekrik alles zelf op de stoep uit elkaar halen en in elkaar zetten