Miele's repareren wordt steeds lastiger...

Op 9 januari 2022 14:43:50 schreef maus0611:
Iets met soep en heet eten. ;)

Alleen is het nooit in het 'nieuws' geweest maar feitelijk veranderd er niet zoveel. Om de kwaliteit te waarborgen wil men het een en ander centraal regelen en servicepartners naar Miele-waarden opleiden.

Onderdelen zijn inderdaad gewoon te leveren, maar ze willen geen complete bouwtekeningen online hebben waar je dan een bestelling van kunt aanklikken ;) Op zich heel begrijpelijk toch? Ik kan van een Bosch ook niets vinden.

Bosch en Siemens hebben zelfs een eigen onderdelen webshop. Veertien dagen geleden nog een electrische klep voor de vaatwasser besteld en een dag later zat het netjes in de brievenbus. Exploded views staan gewoon op de site.
Over kwaliteit gesproken, dat was de eerste niet eens hinderlijke fout in de machine en die is inmiddels schrik niet, bijna 33 jaar oud.
(Voor de kenners FD6905).
En ja, de rest van de apparaten die ik heb is ook van Siemens en bejaard...

De onderdelen webshop van Bosch/Siemens is een groot pluspunt. Mijn keukenapparatuur is van Siemens. Ik heb al een paar keer wat gehad aan mijn vaatwasser en dan is dat erg makkelijk.

Vaatwasser even uitbouwen, probleem opzoeken en onderdeel bestellen vanachter m'n bureau. Meestal de volgende dag al binnen. Dat is hoe het moet zijn. Vaatwasser is nu een jaar of 18 oud en er is nog best veel voor te koop.

fabrikanten willen dat herstellingen alleen door volk gebeurt wat bij hun een cursus heeft gehad, extra inkomsten genereren dus, die wrs elke zoveel tijd weer gedaan moet worden om een certified repair tech te mogen blijven. of zou miele zelf een website met onderdelen beginnen? ik ga never niet een monteur erbij halen voor een wasmachine motor vervangen oid, dan is de technische afschrijving al veel sneller gehaald. monteur kost meer als de onderdelen. de truc is tegenwoordig toch al om zoveel mogelijk brakke software erin te duwen zodat een defecte print niet meer 1:1 vervangen kan worden. moet er eerst weer programmatuur ingeschoten worden ofzo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Miele monteur komt met een koffertje met laptop en facturenprinter. Dat moet allemaal betaald worden. De kennis van die lui is vaak al minder, ze werken alleen met Miele en hun taak is het vervangen van onderdelen/modules.
Beetje inventiviteit, dus echt repareren, doen ze niet. (Commercieel gezien is dat ook wel te begrijpen).

Op 9 januari 2022 20:05:05 schreef testman:
zou ook denken dat dit gedrag ze uiteindelijk ook opbreekt. lg maakt al niet veel soeps als het is, en miele prijst zichzelf uit de markt na nog een ellende serie van ieder apparaat met meer mankementen als menuopties. de huishoudens met geld hebben vaak vrijwel alles van miele, en ik heb al meerdere huizen gehad waar die stoomovenreeks met ellende de neuzen toch meer deed draaien naar een ander merk.

Miele wordt verkocht door de vakhandel, zoals Bol.com en Coolblue.
Service is dan helemaal niet nodig,
"Wasmachine stuk? ", "Dat wordt dan een nieuwe" .............

Garages doen het al niet veel beter. Uitlezen met de computer en dan net zolang iets vervangen totdat de auto het weer doet.....

Op 9 januari 2022 21:22:52 schreef buzzy:
[...]Miele wordt verkocht door de vakhandel, zoala Bol.com en Coolblue.
Service is dan helemaal niet nodig,
"Wasmachine stuk? ", "Dat wordt dan een nieuwe" .............

Garages doen het al niet veel beter. Uitlezen met de computer en dan net zolang iets vervangen totdat de auto het weer doet.....

zag dat pas ook bij een vrachtwagen garage, veel van dat herstelwerk heeft ook met uitlezen en programmeren te maken tegenwoordig. wel mooi om eens onder een truck door te lopen in de smeerput, hoewel dat meer een smeersloot is kwa lengte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij auto's heb je tegenwoordig ook een computer nodig om bepaalde modules te vervangen. Ik heb mijzelf ook al aardig verdiept in de BMW software om zelf aan mijn auto te kunnen blijven sleutelen.

Zelf doen blijft toch het beste. Een paar maanden terug liet ik een beurt uitvoeren bij de officiële dealer. Presteerden ze het om een andere kentekenplaathouder op mijn auto te zetten en die met een paar extra zelftappers op de kofferklep vast te schroeven.

Dan heb je het als monteur echt niet begrepen. Tegen dit soort onnozelheid helpt geen enkele cursus of certificering.

Op 9 januari 2022 20:45:12 schreef testman:
fabrikanten willen dat herstellingen alleen door volk gebeurt wat bij hun een cursus heeft gehad, extra inkomsten genereren dus, die wrs elke zoveel tijd weer gedaan moet worden om een certified repair tech te mogen blijven. .

Ik kan me niet inbeelden dat dit de reden kan zijn.

Wat ik meer waarschijnlijk acht en hier nog niet voorbij kwam is zijn de "beunhazen". Als fabrikant krijg je geheid een stroom van klachtenbrieven en een groot stuk daarvan komt door reparaties buiten de controle- type take the money and run -. Kan me voorstellen dat Miele dit probeert een halt toe te roepen. Wel de verkeerde methode, daar ben ik het mee eens :-)

Op 9 januari 2022 23:17:53 schreef kris van damme:
[...]

Ik kan me niet inbeelden dat dit de reden kan zijn.

Wat ik meer waarschijnlijk acht en hier nog niet voorbij kwam is zijn de "beunhazen". Als fabrikant krijg je geheid een stroom van klachtenbrieven en een groot stuk daarvan komt door reparaties buiten de controle- type take the money and run -. Kan me voorstellen dat Miele dit probeert een halt toe te roepen. Wel de verkeerde methode, daar ben ik het mee eens :-)

Ik denk het wel. De technici hebben verloren en de managers gewonnen: het gaat alleen nog maar om korte-termijn geld.

  • Als je de reparatiemarkt in handen hebt kun je ook daar verdienen. Maar ik denk dat dit niet het belangrijkst voor ze is:
  • Tevens heb je dan zicht op de reparaties, weet je welke fouten optreden, weet je welke machines na een bepaalde tijd moeten uitvallen (lees: zorg dat geen onderdelen leverbaar zijn) en kun je de levensduur beïnvloeden en zo nieuwe machines verkopen.

Op 9 januari 2022 23:47:22 schreef Hoeben:
[...]

  • Als je de reparatiemarkt in handen hebt kun je ook daar verdienen. Maar ik denk dat dit niet het belangrijkst voor ze is:
  • Tevens heb je dan zicht op de reparaties, weet je welke fouten optreden, weet je welke machines na een bepaalde tijd moeten uitvallen (lees: zorg dat geen onderdelen leverbaar zijn) en kun je de levensduur beïnvloeden en zo nieuwe machines verkopen.

lijkt op een Complottheorie, geloof ik niet in, bewijs het.

Wat ik wel weet is dat -als fabrikant- alle onderdelen bijhouden heel wat geld kost, en dat, einde service periode van een reeks alles de vuilbak in kan.. Kortom, het is niet zo eenvoudig en winstgevend als meestal voorgesteld.

maartenbakker

Golden Member

Dat is geen complottheorie omdat je er geen complot voor hoeft te vormen. Het is simpelweg cententellen. Op een verkeerde manier, dat dan weer wel, maar het bedrijf gaat pas failliet als de mismanagers alweer weg zijn.

Overigens kun je de bewaarkosten van de onderdelen gewoon doorberekenen. Niet tot in het extreme, maar genoeg om lonend te zijn. Als je dat zelf niet wilt doen, dan sluit je een deal met bijvoorbeeld Aswo. Zelfs een budgetmerk als Vestel vindt dat lonend...

Op 9 januari 2022 23:17:53 schreef kris van damme:
[...]

Ik kan me niet inbeelden dat dit de reden kan zijn.

Wat ik meer waarschijnlijk acht en hier nog niet voorbij kwam is zijn de "beunhazen". Als fabrikant krijg je geheid een stroom van klachtenbrieven en een groot stuk daarvan komt door reparaties buiten de controle- type take the money and run -. Kan me voorstellen dat Miele dit probeert een halt toe te roepen. Wel de verkeerde methode, daar ben ik het mee eens :-)

Dat is dan net weer iets dat door de marktwerking kan worden geholpen; slechte reparateurs krijgen veel 1-ster reviews. Ik snap niet dat mensen daar Miele op zouden aanspreken, zo dom zijn consumenten nou ook weer niet.

Wat Miele wel kan doen om slechte reparaties te voorkomen, is het beschikbaar stellen van onderdelen en documentatie. Dat is uiteindelijk de enige manier om de kwaliteit van reparaties hoog te houden. De reparateur, die de reparatie toch echt zelf gaat doen ongeacht wat Miele doet, levert beter werk als hij bij Miele gewoon te woord wordt gestaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Worden er dan nog machines verkocht via de lokale winkels, of wil men naar hun eigen verdeelpunten gaan?

Wordt dit in andere landen ook zo mbt de wisselstukken beschikbaarheid?

Merk op dat dyson, laurastar ook geen onderdelen beschikbaar meer hebben. Defect toestel, opsturen naar fabrikant en een aardige rekening voor de herstelling terug.

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 10 januari 2022 06:44:46 (12%)

dyson maakt alleen plastic poppenspul, gevalletje bose. moet het van zn naam hebben. klonen van die zakloze zuigers zijn niet zelden beter gebouwd als dyson.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Sorry, maar met de huidige tarieven en productiemethoden loont reparatie niet.

Ik heb sinds ik getrouwd ben dit jaar 15 jaar. Al 2 wasmachines versleten... Een Siemens en een Bosch.

Nu een 2e hands asko staan als test op aanraden van mensen hier. Ding is eigenlijk veel te klein voor ons gezin.

Maar plastic kuipen en gescheurde trommel kruizen of defecte electronica.

Ook al toe aan wasdroger nummer 3: een AEG en een Zanussi zijn al gepasseerd.

Vaatwasser nummer 2: de Bauknecht gaf de geest.

Maar al deze apparaten kosten tussen 200 en 800 euro nieuw..
Een arbeidsloon begint bij 60€ het uur. Ex onderdelen en voorrijkosten...2 uur en 200€ aan parts zit je zo. Das incl de voorrijkosten al ca 400€...

Succes, maar weggooien en nieuwkopen is sneller en goedkoper.

Voor auto's gaan we dezelfde kant op..
Een auto in Nederland is gemiddeld 11 jaar oud!!!
Om meerdere redenen:
.1 garages zijn peperduur door hetzelfde arbeidsloon als witgoed reparateur
.2 auto's zitten heel complex in elkaar geschroefd en met een std steek en ring setje kom je bijna nergens normaal bij.
.3 werkplaats boeken zijn niet te krijgen en vaak is ook een abonnement op de diagnose software/manuals (digitaal) niet te betalen (VW heeft,.heb ik me laten vertellen..hier voor particulieren trouwens een maandelijks abonnement voor, wat slechts 8€ kost)
.4 een fabrikant hoeft na 10 jaar geen onderdelen meer op voorraad te houden.

Ik heb land rovers en Ford Scorpio's en 1 Hyundai.
Voor de land rovers is parts bijna geen probleem. Wordt genoeg nagemaakt, hoewel voor de range Rover uit 1999 vang ik weleens bot.. (let op voor een 1977 kun je alles krijgen)

Voor de Hyundai van 2006 is het al flink vissen.

De Scorpio's beide uit 1996 is gewoon bijna niets van te krijgen. Koppakking set, waterpomp en dan houd het wel op...
Als je geluk hebt een draagarm..
Ik heb de motor 2 jaar terug gereviseerd, maar spullen daarvoor heb ik 2 jaar over gedaan om bij elkaar te krijgen..Kosten aan onderdelen + revisie werk wat ik niet zelf kan : honen + koppen: 2000€.. dat is de waarde van de hele auto. En dan heb ik alles zelf verder gedaan.

En ga je naar de garage is mijn complete wagenpark total loss

Vroeger kon je zelf met 250 gulden aan gereedschap en een garagekrik alles zelf op de stoep uit elkaar halen en in elkaar zetten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 9 januari 2022 18:06:29 schreef Hoeben:

Als zelfstandige / ZZP-er / freelancer is dat wel zo. Haal er 21% BTW vanaf en dan heb je het bruto salaris. Daar gaat dan voor netto nog eens 50% belasting vanaf, grofweg. Even wat extra zaken niet meegenomen. De meeste zelfstandigen in elektronica zitten echt wel onder dit tarief, flink ook.

De weg van uurtarief naar loon is toch flink langer ben ik bang. Ik zit zelf ook over de 80 euro per uur, maar ik mocht dromen dat dat m'n brutoloon was. Dat komt nog niet bijna in de buurt daarvan.

De genoemde uurtarieven zijn nog steeds lager dan bijvoorbeeld die van een garage, terwijl het kennisniveau van een wasmachinemonteur beduidend hoger moet zijn.
Alleen bij de merkloze garages vind je een hoog percentage monteurs die echt iets kunnen.

Op 9 januari 2022 21:22:52 schreef buzzy:
Garages doen het al niet veel beter. Uitlezen met de computer en dan net zolang iets vervangen totdat de auto het weer doet.....

Dat is van alle tijden, mijn vader was garagist bij Mercedes en 50j geleden toen de elektronica zijn intrede deed bij auto's was het toen ook vervangen tot de auto weer werkte en de vervangingen bleven zitten ook al was dat de oorzaak niet.

Het aantal aluminium pinkerdoosjes dat hij meebracht om mijn honger naar elektronicaonderdelen te stillen waren ontelbaar.

LDmicro user.

Op 10 januari 2022 08:02:43 schreef GJ_:
[...]De weg van uurtarief naar loon is toch flink langer ben ik bang. Ik zit zelf ook over de 80 euro per uur, maar ik mocht dromen dat dat m'n brutoloon was. Dat komt nog niet bijna in de buurt daarvan.

De genoemde uurtarieven zijn nog steeds lager dan bijvoorbeeld die van een garage, terwijl het kennisniveau van een wasmachinemonteur beduidend hoger moet zijn.
Alleen bij de merkloze garages vind je een hoog percentage monteurs die echt iets kunnen.

"De" zzp-er bestaat niet, maar als ruwe schatting reken ik (bruto jaarsalaris in loondienst / 1000) = zzp uurtarief.

Op 10 januari 2022 08:02:43 schreef GJ_:
[...]De weg van uurtarief naar loon is toch flink langer ben ik bang. Ik zit zelf ook over de 80 euro per uur, maar ik mocht dromen dat dat m'n brutoloon was. Dat komt nog niet bijna in de buurt daarvan.

De genoemde uurtarieven zijn nog steeds lager dan bijvoorbeeld die van een garage, terwijl het kennisniveau van een wasmachinemonteur beduidend hoger moet zijn.
Alleen bij de merkloze garages vind je een hoog percentage monteurs die echt iets kunnen.

Dan zit je best goed in je uurtarief. Ik heb eens de vraag van een Philips afdeling gehad, ca 2 jaren terug dacht ik. Volgens hen mocht een zelfstandige niet meer dan 55 Euro kosten vanuit Philips beleid. Ik heb toen nee gezegd, tamelijk vanzelfsprekend. Ik weet niet of het waar was of dat ze het gewoon maar eens probeerden.

Met die Miele tarieven kun je als zelfstandige best wel gaan repareren. Maar in de praktijk gaat dat niet omdat je je uren niet vol kunt zetten.

Wat doe je? Machines, installatie, elektronica? Of iets als EMC of zo? Ik doe vooral elektronica ontwikkeling, maar wel breed, vaak (niet altijd) voor high tech of grotere bedrijven.

GJ_

Moderator

Op 10 januari 2022 14:05:27 schreef Kilian:
[...]

"De" zzp-er bestaat niet, maar als ruwe schatting reken ik (bruto jaarsalaris in loondienst / 1000) = zzp uurtarief.

ZZP bestaat sowieso niet natuurlijk. Het is een aardig bedachte afkorting maar het is geen bedrijfsvorm.

Op 10 januari 2022 14:51:22 schreef Hoeben:
Dan zit je best goed in je uurtarief. Ik heb eens de vraag van een Philips afdeling gehad, ca 2 jaren terug dacht ik. Volgens hen mocht een zelfstandige niet meer dan 55 Euro kosten vanuit Philips beleid. Ik heb toen nee gezegd, tamelijk vanzelfsprekend. Ik weet niet of het waar was of dat ze het gewoon maar eens probeerden.

Dat was gewoon een leugen van ze. De meeste van mijn collega's rekenen hetzelfde tot het dubbele van mijn tarief.

Vandaag een nieuwtje gehoord bij onze Kringloopwinkel: Over 2 jaar mogen wij NIET meer herstellen van wit en bruingoed en MOET gebeuren bij een erkend vakhandelaar. Nu was het al zo dat we niet meer met tweedehands wisselstukken mochten werken maar nu dit. Dit jaagt weer meer kosten met zich mee en dus einde producten voor de winkel. En erger nog: er gaat op gehandhaafd worden... Waar is Europa mee bezig??

jerome

Golden Member

Er zullen dus bij kringloop nooit Miele toestellen zijn, als de wisselstukken nieuw van Miele uit moeten komen. Gaat niet betaalbaar meer zijn voor de kansarme mensen. Voor toestellen die met gas werken kan ik daar in komen, maar waarschijnlijk doen ze dat toch niet gezien het risico.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2022 19:08:05 schreef smd:
Vandaag een nieuwtje gehoord bij onze Kringloopwinkel: Over 2 jaar mogen wij NIET meer herstellen van wit en bruingoed en MOET gebeuren bij een erkend vakhandelaar. Nu was het al zo dat we niet meer met tweedehands wisselstukken mochten werken maar nu dit. Dit jaagt weer meer kosten met zich mee en dus einde producten voor de winkel. En erger nog: er gaat op gehandhaafd worden... Waar is Europa mee bezig??

Ben hier ook wel erg benieuwd naar. Weet je wat voor richtlijn dat is? Vraag me ook af wat een "erkend vakhandelaar" dan wel niet is; reparatie is voor zover ik weet al jaren een vrij beroep maar als het dat niet is wil ik sowieso mijn papieren wel halen. Misschien moeten we ook eens wat ideeen uitwisselen, maar dat is van later zorg.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 10 januari 2022 20:04:48 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 januari 2022 19:08:05 schreef smd:
Vandaag een nieuwtje gehoord bij onze Kringloopwinkel: Over 2 jaar mogen wij NIET meer herstellen van wit en bruingoed en MOET gebeuren bij een erkend vakhandelaar. Waar is Europa mee bezig??

er voor zorgen dat er geen onschuldige slachtoffers vallen? (iets waar dit forum toch altijd over bezorgd is..).

Nu ben ikzelf niet voor zulke strenge regels maar er zal her en der wel wat gebeurd zijn die tot actie en verantwoordelijkheid dwingt. Vorige week ontplofte in BE nog een gans gebouw door een volgens eerste vaststellingen slecht geïnstalleerd gasvuur. 4 doden en gans appartementsblok gewoon weg...

maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2022 20:03:22 schreef kris van damme:
[...]

Nu ben ikzelf niet voor zulke strenge regels maar er zal her en der wel wat gebeurd zijn die tot actie en verantwoordelijkheid dwingt. Vorige week ontplofte in BE nog een gans gebouw door een volgens eerste vaststellingen slecht geïnstalleerd gasvuur. 4 doden en gans appartementsblok gewoon weg...

Maar wie had dat geïnstalleerd? Overigens kan verkoop en installatie nog best aan verschillende regels gebonden zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 januari 2022 20:05:45 schreef maartenbakker:
[...]Maar wie had dat geïnstalleerd? Overigens kan verkoop en installatie nog best aan verschillende regels gebonden zijn.

Iemand die meerdere vuren geïnstalleerd had, want ze hebben ook ogenblikkelijk andere installaties gecontroleerd van dezelfde installateur.
Of die officieel of niet was is allemaal niet vermeld geweest in het nieuws.(wel dat 8 andere recent geïnstalleerde installaties ook gecontroleerd zijn, en goed bevonden)

Het was ook een eerste vaststelling. . Kan dus, als je over nadenkt, ook een fout in het vuur zijn, Maar je weet hoe het gaat bij zulke drama's. iedereen schuift de hete aardappel graag door... zal wel nog even duren eer het onderzoek compleet is.

https://www.rtv.be/artikels/ontploffing-turnhout-eist-uiteindelijk-4-m…

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/31/explosie-in-gebouw-met-vijf-ve…

https://www.gva.be/cnt/dmf20211231_93193708