Miele's repareren wordt steeds lastiger...

vergeten

Golden Member

Op 12 januari 2022 17:57:50 schreef ohm pi:
[...]Het ligt maar renteloos op een plank in een duur magazijn.

Als de tegenwaarde in geld op een bankrekening staat, moet je er nu voor betalen!
Dus in een magazijn op de plank is goedkoper :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 15 januari 2022 16:03:44 schreef Sine:
Kijk eens voor de grap wat Nedis nu nog heeft ...

Tja, qua service onderdelen geheel te verwaarlozen. Zijn nu echte dozenschuivers geworden. Garantie betekent omruilen, daarbuiten jammer dan!

Op 15 januari 2022 22:00:41 schreef vergeten:
[...]
Als de tegenwaarde in geld op een bankrekening staat, moet je er nu voor betalen!
Dus in een magazijn op de plank is goedkoper :)

Daar zit wel een kern van waarheid in. Je kunt nu beter goederen dan geld hebben. (Maar geen aftandse/oncourante electronica waar niemand belangstelling voor heeft)

Graag zou ik nog even terug komen op de vorige post.
Miele heeft op de eigen site alle onderdelen voor masmachine en droger gewoon met explodeerde view
En prijzen bestelbaar op de site staan.
Zelfs aan te klikken op positie nummer en vervangende bestel nummers.
Wist we wel dat Miele nieuwe rvs trommel kruizen gebruikt en dit ook door Miele gewoon wordt
Doorgegeven.
Miele professional zeer snel reageerd en meedenkt over een snelle oplossing.
Miele een bedrijf is met een eigen experience center.
Miele luisterde en wasmachines markt met een compleet nieuwe trommel lagering en nieuw materiaal
Ongeveer 1,5 jaar?
Alle onderdelen staan dus duidelijk en op type nummer en onderdeel nummer op de site met prijs.
Miele dit ook vermeld op welkte onderdelen allemaal in welke typen gebruikt worden.
En ook nog op welke productie datum en hoelang dit is gebruikt.
En nog veel meer goede oplossingen.
Ik werk niet bij miele ,maar zie dit ook gewoon op de site van miele.
Prettig jaar verder

Wist we wel dat Miele nieuwe rvs trommel kruizen gebruikt en dit ook door Miele gewoon wordt
Doorgegeven.
Miele professional zeer snel reageerd en meedenkt over een snelle oplossing.
Miele een bedrijf is met een eigen experience center.
Miele luisterde en wasmachines markt met een compleet nieuwe trommel lagering en nieuw materiaal
Ongeveer 1,5 jaar?

???? Waar heb je dat gelezen?

maartenbakker

Golden Member

Dus Miele is aardig voor de consument, aardig voor de professionele klant, maar kennelijk niet altijd voor de zelfstandige reparateur van consumentenapparatuur. Dat is inderdaad vreemd en goed om nog een keer te vermelden. Wat kan daar het belang van zijn? Mogelijk heeft analyse geleerd dat de zelfstandige reparateur de grootste bedreiging voor het businessmodel is?

Snel reageren en goed meedenken is opzich nog wel logisch zelfs als het management er van af wil. Een goede bedrijfscultuur verander je niet met een vingerknip, tenzij het slecht genoeg gaat dat je hele afdelingen kunt opheffen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 januari 2022 12:30:45 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Miele aardig voor de consument??? Haha, voor de portemonnee toch zeker niet... Ik wil hier mijn mening toch ook wel eens kwijt.

Ik werk 17 jaar in een bedrijf in België dat zich sinds twee jaar Miele center mag noemen. Ben daar ooit begonnen in de leveringsdienst, maar tamelijk snel naar de herstellers geschoven.
Ik herinner me nog zo dat ik meereed met één van de bazen die met pensioen ging. Moest mee om te leren en te kijken. Komen we bij een klant met een wasmachine van 2 maanden oud.
"laat de werkkoffer maar in de bus" zei de man "nieuwe Miele toestellen zijn NOOIT kapot". En gelijk had hij. Toch tot een jaar of 6-7 geleden gold die man zijn gelijk. 8)7

In de 15 jaar dat ik nu herstel in dat bedrijf valt me op dat in den beginne quasi alles wat Miele verkocht degelijk materiaal was en, mits goed gebruikt, gemakkelijk 15 jaar meekon. Ging het mis, waren de onderdelen makkelijk vervangbaar, in verhouding van de kwaliteit redelijk van prijs en kwam je er overal makkelijk aan.
Tegenwoordig is het een hel geworden om aan nieuwe Miele toestellen nog te werken. Mooi voorbeeld zijn de wasmachines. Sinds begin jaren '80 mocht de opstelling zijn hoe het wou, je kon aan 99% van de onderdelen aan door enkel het voorpaneel los te draaien.
Heb nu maar eens een W1 ingebouwd in een kast met een droger erboven. 8)7

Oudere mensen zeggen al wel eens: alles wat met water en elektriciteit werkt, moet je van Miele kopen. Algemeen gezien ben ik het daar vandaag nog wel mee eens.
Waar ik van walg zijn hun onderdelen prijzen. Heb je dan eens een defect moet je de hoofdprijs betalen.
Vooral dat laatste begint bij de aloude Miele klanten geweten te zijn.
En vooral dit stukje ondervind ik dat dat ons bedrijf klanten kost.
Stél je doet 15 jaar met die Miele, maar je hebt eens een defect wat niet abnormaal zou zijn. Neem de aankoopprijs van het toestel + herstelkosten en kijk over 15 jaar. Sja, daar heb je twee nieuwe Siemensen voor.

Dan hun technici... Want in het artikel waar dit topic mee gestart is, heeft men het toch daarover. Dat zijn geschoolde mensen enz.
Men moet weten dat bij Miele (belgie althans) er een enorm tekort heerst aan technici. Men gaat dus onderaannemers inschakelen.
Zo kwam ik van de week nog bij familie van een erg goede vriend. Wasmachine van 1,5 jaar oud, topmodel, klacht: twindos na 14 dagen leeg en 5x mee gewassen.
Leverancier plaatst zeepflacons met zegel en al in machine. Zegel komt tussen aanzuigteutjes en veroorzaakt lek. Machine vol product gelopen.
Na wat poetsen en priegelen heb ik dat weer in orde gekregen.

Komt de dame met een verhaal dat ze Miele hiervoor al eens opbelde. Onderaannemer voor langsgeweest. Keurig factuur zonder bedrag, want nog waarborg. Een hele rij onderdelen zogezegd vervangen en die machine is gewoon niet open geweest. Dame bevestigd en goed merkbaar... DAT zijn de Miele technici van tegenwoordig. :r

De Miele klanten vandaag kopen dat merk terug wegens erg goede ervaringen vroeger. Velen danken een apparaat van 20 jaar oud af. Ik denk wel vaker: garantie dat dit hun laatste Miele zal zijn...
Vroeger ging een Miele 20 jaar mee, vandaag moet men daarvoor op televisie reclame maken. Zegt genoeg denk ik dan...

Helaas niet enkel Miele...
Loewe heeft bvb nu 2 faillisementen achter de rug. Jaren vakantiewerk gedaan bij iemand die het merk altijd gevoerd heeft. Sinds een half jaar buiten gegooid. Dat bedrijf waar je als goede klant alles van gedaan kreeg, doet nu niks meer behalve schandalige rekeningen maken. Hoe lang nog voor volgend faillissement...

Las hier ook iets van Dyson. Tijdens de eerste Corona Lockdown komt een buurman met zijn draadloze steelstofzuiger van Dyson. Filter gereinigd, doch nat teruggeplaatst. Elektronica helemaal gecorrodeerd. Toestel dat 700€ kostte zijn onderdelen zijn belachelijk goedkoop. Het complete geheel zonder batterij en accessoire kostte voor de klant 80€. Heerlijk, maak de verkoopsprijs goed genoeg en respecteer je klanten als het mis gaat.
Ik wou me met de feestdagen ook zo eentje aanschaffen. Blijkt dat die politiek niet meer opgaat. Geen Dyson hier dus...

GJ_

Moderator

Op 16 januari 2022 13:40:35 schreef Beeldbuisje: Geen Dyson hier dus...

Dyson heeft eerst persoonlijk miljoenen gestolen (jouw en mijn geld!) en is vervolgens naar Azie vertrokken. En alle personeel op straat gezet. Geen frisse vent, z'n spullen komen er hier niet in.

In 1981 hebben we als jong gezin een diepte investering gedaan: een wasmachine, diepvriezer en droogtrommel. We hadden twee kinderen, de derde op komst en in 1984 de laatste, dus moest de efficiëntie in huishouden omhoog. Het moet per slot van rekening wel leuk blijven.
Na flink onderhandelen werd het hele spul voor afgerond ƒ3000 geleverd.

De diepvriezer en droogtrommel zijn inmiddels vervangen en ik had het idee om de AEG- Turnamat bij een volgende storing, na ruim 40 jaar trouwe en zware dienst, toch te moeten gaan vervangen.

Wanneer ik echter al deze bevindingen van jullie lees slaat de twijfel bij mij toe. Misschien is het toch verstandiger voorlopig nog maar een jaar of tien onze trouwe bovenlader in ere te houden.
Voor eventuele goede onderdelen houd ik me aanbevolen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
mel

Golden Member

Zolang het werkt, gewoon blijven gebruiken.Als het stuk gaat. is het altijd nog tijd genoeg om iets anders te verzinnen. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb altijd 2e hands wasmachines gehad en zelf gerepareerd, ooit een oude mechanische zanker bovenlader van mijn ouders en nu dus een oude miele bovenlader (wel al novotronic) ook al meer dan 20 jaar oud. Ook eens een condenswasdroger van Miele opgehaald met defect van zelfde design, bleek gewoon dat de condensor bus klemmen los zatten en daardoor te veel vocht in de machine kwam en aardlek er dan uit ging. Maar ook de motor kreeg hierdoor een defect een winding bleek in sluiting maar motor loopt nog wel. Nieuwere miele voorlader zoals van moeder , voorheen van mijn broer,en al vele uren draaide heeft hier misschien 2 jaar ofzo nog een leven gehad, toen ging motor defect en daardoor ook de besturingsprint. Nooit goed gekregen ,motor bleef problemen geven en, en kon niet zo snel ruilmotor vinden. Heel specifiek al met veel windingen en aansluitingen in de stekker. Was meeste dure model met 'special care' trommel enz. Toen maar weer oude bovenlader neergezet met mechanische klok die echter later niet meer wilde draaien of afpompen. Nu staat er een nieuwe Siemens van 2 jaar oud die nu al bromt tijdens het wassen. Geen idee wat t is, maar nog vooralsnog geen storing. Deze machine is ook door Bosch geloof ik uiterlijk hetzelfde gemaakt met touchscherm besturing, en verder goedkoop uitziend. met rare keuze programma;s als wijnvlekken e.d. Beetje raar merk. Ik koop liever zelf een oudere goed (duur en vaak degelijk) apparaat van ander A merk of type dan een nieuwe goedkope denk ik nu. De nieuwe witgoed is vaak niet meer goed open te schroeven en zit raar in elkaar. Een vriend van mij had een Siemens condensdroger die niet wilde verwarmen. Uitelkaar halen was een ramp en essentiele dingen zoals voorkant besturingsmodule en display allemaal in 'geklikt' en vaak niet zonder schade soms los te maken. Verwarmingsunit was ws. kapot en die was ook weer erg 'specifiek' gemaakt om niet goed te repareren een ook duur bijna 150 euro ! Dus ook geen Siemens dus meer voor mij ook al denken ze de toekomst in te wandelen... niet bij mij! Maar denk niet dat de andere A merken nu zoveel beter zijn, ze volgen elkaar erg nauw met deze trends. Ik repareeer het liever zelf om t milieu te sparen, die oude machines zijn nu vaak echt makkelijk open te maken en te repareren. En ik moet dus helemaal geen NIEUWE (zeker NIET van die meneer van coolblue)!!

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 16 januari 2022 15:30:58 schreef mel:
Zolang het werkt, gewoon blijven gebruiken.Als het stuk gaat. is het altijd nog tijd genoeg om iets anders te verzinnen. :)

Nou mijn conclusie is eigenlijk dat ik niets anders moet verzinnen: gewoon nog tien jaar doorgaan met repareren.
Gelukkig heb ik nog zo’n machine zonder de centrifuge staan (Lavamat?) die echt van een oud vrouwtje is geweest en nog zo goed als nieuw. Klok, verwarming en aandrijving kan ik daar nog uithalen.

Wat betreft reparaties heb ik denk alles wel gehad met onze machine. Daar wil ik niemand mee lastig vallen, behalve de storing waar ik nog steeds vragen over krijg.
Jaren geleden was de ophanging van de trommel in de kuip losgeraakt, met als resultaat dat de trommel op het verwarmingselement lag. Om dat op te lossen moest de heel kuip gedemonteerd worden en daarmee bijna de volledige machine ontmanteld. Anders kon de nieuwe ophanging niet in de kuip gemonteerd worden.
De oplossing was het volgende:

Dit zorgt ervoor dat ik nog vaak de vraag krijg wat die patrijspoort in die oude wasmachine doet.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Op 13 januari 2022 21:55:54 schreef ohm pi:
[...]Ik zit niet zo hoog in de boom

Als je de "4" uit het adres haalt, moet de link ook bij jou werken, dus: https://www.miele.de/msd/MSD#/start
Na de eerste keer bezoek moet de geposte link ook werken.

Ik ben er verbaasd over dat je nog onderdelen voor een Turnamat kan krijgen.
Het echt zwakke/dure punt was het lager met de twee kunststof tandwielen. Of heb je nog een lager met metalen tandwielen?
Centrifuge lekt nog niet?

Een jaar of twintig geleden werden er veel Turnamats opgeruimd. Toen heb ik er regelmatig onderdelen kunnen oogsten die weer zijn gebruikt bij reparaties. Zo ook die kunststof aandrijfwielen.
Die zijn overigens nog steeds leverbaar: https://www.europart.nl/wasmachine-onderdelen/aeg/aeg-turnamatsl-turna… Kost wat, maar altijd minder dan een nieuwe Miele.
Er lekst hier en daar wel eens wat, volgens mij niet bij de centrifuge.
Tegenwoordig draait hij hooguit een keer per dag, meestal minder. Dat was vroeger wel anders met vier koters, waarvan er de eerste jaren altijd wel twee nog in katoenen luiers woonden. Drie draaien op een dag was toen geen uitzondering. Bij een storing werd de machine op het aanrecht in de bijkeuken getild en werd de storing onder toeziend oog van het kroost zo snel mogelijk verholpen. Dat lukt ons vandaag de dag niet meer, daar moet het kroost of de jeugd uit de buurt aan te pas komen. Die met een meewarige blik de machine op het aanrecht zetten en daarna toch met bewondering er weer af tillen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Turnamats kom ik nog wel eens tegen, maar algehele staat is slecht aan het worden. Kuipen van centrifuges die doorrotten, swingrubbers geboken, lekkende pomp(en), aandrijfmechanisme tot aan mech koppeling op trommel defect. Als machine al een zwaar leven heeft gehad zou ik proberen met 2dehands onderdelen te herstellen.. Anders word het te kostbaar!!