Waar zit de temperatuurvoeler Honeywell Chronotherm

Arco

Special Member

Die 'blokkades' zitten er niet zonder reden...
Men wil graag een zo stabiel mogelijke temperatuuruitlezing, met een geheel open behuizing wordt die veel te 'springerig'...

Belangrijkste is de plaatsing:
Weg van radiators op een plaats waar luchtstroming is maar geen tocht, en er moet lucht door kunnen stromen van beneden naar boven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zegt dat er 1.5 graad verschil is. Maar de afwijking tussen de twee thermo-sensoren zal bij een klein temperatuurbereik te benaderen zijn door een rechte lijn. Als het verschil tussen 's ochtends en 's avonds 2 graden was, dan is die lijn dus iets van 0.66*(temp - 18) Dat betekent dat de afwijking 6 graden zou zijn bij 30 of 10 graden. Mwah! Dat geloof ik niet.

De afwijking is voornamelijk de constante. De temp gevoeligheid klopt heel aardig. En als er exemplarish veel spreiding in zit dan zal honeywell daar wel een fabriekscalibratie op doen en de gevoeligheid in het apparaat opslaan.

Kortom: Het is aannemelijk dat er een VERSCHIL tussen de beide meters is dat verschil redelijk constant is. De meetresultaten kunnen dan zijn: *Afleesfout Jou -0.5 moet +0.5 zijn. Afronding. +0.7 werd naar 0.5 en +0.8 werd naar +1 afgerond. * omgeving = echt verschil in de meting. Wij mensen zijn goed in "normale dingen negeren". Dus als de zon tot 5 minuten geleden op 1 van de thermometers heeft gestaan dan is zo'n verschil verklaarbaar. ook een beetje "tocht" langs de ene en minder langs de andere kan zo'n verschil verklaren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zo op tafel staand is ook niet goed: er is geen vrije doorstroom...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Klopt, als je de thermostaten onderling wil vergelijken moet je ze één voor één in een referentie ruimte hangen bij dezelfde temperatuur en na een uur de uitlezing vastleggen. Zo op tafel klopt er niets van de meting.

Denk dat ik weet waarom er soms verschil in zit ...

Alle 5 de thermometerjes die je in de bovenstaande foto ziet zijn voorzien van batterijtjes voor de stroomvoorziening.

De Xiaomi vindt ik zeer betrouwbaar maar vanmorgen had 1 van de 2 die je op de foto ziet 0.5°C hogere temperatuur.

Nu bleek dat de batterij vrijwel leeg was.
Nieuwe erin en na 10min vrijwel weer gelijk.

De met de lege batterij gaf hoger aan ... wat dan weer niet logisch lijkt (?)

Does that make sence ?

Anoniem

ik denk dat er genoeg argumenten langs zijn gekomen waarom jouw test niet klopt.

Op 16 januari 2022 13:26:04 schreef Arco:
Die 'blokkades' zitten er niet zonder reden...
Men wil graag een zo stabiel mogelijke temperatuuruitlezing, met een geheel open behuizing wordt die veel te 'springerig'...

Belangrijkste is de plaatsing:
Weg van radiators op een plaats waar luchtstroming is maar geen tocht, en er moet lucht door kunnen stromen van beneden naar boven...

De blokkade is eigenlijk "gewoon" de achterkant van de thermostaat.

Die doorstroming is inderdaad belangrijk.
Bij de wireless is die achterkant "totaal" anders dan de bedrade.

Zo op tafel staand is ook niet goed: er is geen vrije doorstroom...

Er is dan volledige doorstroom ....
De NTC staat in direct contact met de omgeving.

Op 17 januari 2022 13:45:06 schreef HenkR:
ik denk dat er genoeg argumenten langs zijn gekomen waarom jouw test niet klopt.

Zou niet weten waarom een testopstelling waar je direct kan aflezen niet de juiste is.
Alle 5 staan ze direct naast elkaar.
Beter kan je niet vergelijken ... lijkt mij.

Op 16 januari 2022 15:25:13 schreef rew:
Maar de afwijking tussen de twee thermo-sensoren zal bij een klein temperatuurbereik te benaderen zijn door een rechte lijn.

Wat ik eerder geprobeerd heb uit te leggen is dat het verschil in temperatuur niet een rechte lijn is.
Van 's morgens -0.5°C tot 1°C en tussenliggend niet constant verlopend als met een rechte lijn.

Arco

Special Member

Er is dan volledige doorstroom ....

Nee,

Het tafelblad zit in de weg... ;)
Opstijgende lucht moet vrijelijk door de thermostaat kunnen stromen. Nu ontstaan er allerlei ongewenste stromingen over het tafel oppervlak.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 17 januari 2022 13:56:52 schreef wolfram5521:
Zou niet weten waarom een testopstelling waar je direct kan aflezen niet de juiste is.
Alle 5 staan ze direct naast elkaar.
Beter kan je niet vergelijken ... lijkt mij.

Een thermostaat hoort aan de muur te zitten op een hoogte tussen 1,5 en 1,8 meter vanaf de vloer. Er moet voldoende verticale luchtcirculatie zijn om de ruimte temperatuur te meten. Op de tafel is deze verticale circulatie niet mogelijk. Er klopt dus helemaal niets van jouw vergelijkende meting.

Op 17 januari 2022 14:10:47 schreef Arco:
[...]
Nee,

Het tafelblad zit in de weg... ;)

Ok ... could be ...

Maar ze hebben wel allemaal dezelfde "lucht" waaraan ze refereren. Zo dicht naast elkaar.

Op 17 januari 2022 15:44:59 schreef HenkR:
[...]
Een thermostaat hoort aan de muur te zitten op een hoogte tussen 1,5 en 1,8 meter vanaf de vloer.

Ik heb zeer slechte ervaringen met aan de muur dus leek t me beter te laten staan in "vrije" lucht.
En vrije lucht als de NTC helemaal ingesloten zit door kunststof .... idk

Maar is de NTC gevoelig voor geen constante stroom/spanning?

Arco

Special Member

De stroom/spanning door de NTC mag nooit zo hoog worden dat 'ie aan 'zelfopwarming' gaat doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op die manier bedoelde ik het niet.
Dat zou erg zijn.

Men adviseert ook alkaline bv.

[Bericht gewijzigd door wolfram5521 op maandag 17 januari 2022 16:42:55 (24%)

Anoniem

Je bent nu 2 niet gekalibreerde temperatuurmeters met 3 thermostaten aan het vergelijken op een manier die niet goed is. Waar zou de fout zitten? Bij de hardware of bij de persoon die de meting uitvoerd?

Die kleine Xiaomi's heb ik allemaal naast elkaar gehad.

Zit geen 0.2°C verschil tussen.
En zoals je ziet op de foto ..... ook.

[Bericht gewijzigd door wolfram5521 op maandag 17 januari 2022 20:47:55 (18%)

Arco

Special Member

Die 5 op de foto wijzen toch ook allemaal hetzelfde aan? (ondanks dat ze op de tafel staan)
Dat er eentje 20.0 aangeeft i.p.v. 19.5 zegt niets: verschil kan 0.1 graad zijn, want de thermostaat rondt af op een halve graad.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 17 januari 2022 20:47:22 schreef wolfram5521:
Die kleine Xiaomi's heb ik allemaal naast elkaar gehad.

Zit geen 0.2°C verschil tussen.
En zoals je ziet op de foto ..... ook.

Maar je verwacht van de niet goed geplaatste kamerthermostaten dat ze hetzelfde aangeven als niet gekalibreerde temperatuurmeters waarvan je de exacte afwijking niet kent. En zoals Arco al zegt, de kamerthermostaten ronden af op 0,5 graad.

Op 17 januari 2022 22:45:54 schreef Arco:
Die 5 op de foto wijzen toch ook allemaal hetzelfde aan? (ondanks dat ze op de tafel staan)
Dat er eentje 20.0 aangeeft i.p.v. 19.5 zegt niets: verschil kan 0.1 graad zijn, want de thermostaat rondt af op een halve graad.

Die foto is geplaatst om jullie te laten zien dat als ik de achterkanten er af haal de waardes naar elkaar kruipen.

Zal binnenkort bij alle 3 eens nieuwe setjes batterijen er in doen en kijken hoe het dan gaat.
Niet dat er nog veel "winst" te halen valt maar nu gaan we tot 't gaatje :)

Op 18 januari 2022 07:28:03 schreef HenkR:
[...]
Maar je verwacht van de niet goed geplaatste kamerthermostaten

Arco

Special Member

Tja,

Je kunt hem zo inderdaad op een tafelstandaard zetten. De aanwijzing zal dan eerder afwijken.
Maar bij 'normaal' gebruik maakt dat niet uit: (bijna) niemand kan een half graadje meer of minder iets schelen.
('t Is een thermostaat: geen wereld ijkstandaard... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik mis op de foto 3 tafelstandaards. De tafelstandaard zorgd er voor dat de onderkant van de thermostaat vrij is en er lucht kan circuleren door de thermostaat. Welk deel van de installatiehandleiding snap je niet, het plaatje of de tekst?

Op de foto kun je zien dat er ruimte onder de thermostaat hoort te zitten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 18 januari 2022 11:02:59 (14%)

fred101

Golden Member

Zal binnenkort bij alle 3 eens nieuwe setjes batterijen er in doen en kijken hoe het dan gaat.

Het zou heel erg toeval zijn als je ze gelijk krijgt. Ik werk regelmatig aan calibratie thermometers en thermometer calibrators Ik heb een hele zwik thermometers met TC en/of RTD (dus echte sensors ipv een thermistor) en als ik die allemaal aanzet krijg ik zo' n 2 tot 3 graden verschil in de openlucht, echt calibreren (meten wat hij doet tegen een calibrator, niet justeren) van zo'n kamer thermostaat is niet zo eenvoudig. Als ik een dry block moet testen dan hang ik daar een 4 draads pt100 in dan wordt het gat waar die sensor strak inpast nog met lappen afgedekt om te voorkomen dat de boel beïnvloed wordt. En dan praat je over apparatuur die zo over de 10k gaat. En jij denkt dat jou weerstandje, op een pcb, zo in de open lucht een juiste uitlezing geeft ? Dream on

Ze kunnen die tiende graden net zo goed weglaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb met een barometer chipje gewerkt. Om de temp-compensatie te kunnen doen, kon die ook de temperatuur meten. En omdat er toch een 16-bit ADC in zat werd dat met dezelfde ADC gedaan. Je krijgt dan sub-milli-kelving uitlezing. Dat er een absolute afwijking van enkele graden in gezeten zal hebben geloof ik best. Maar als je je vinger op 5cm van het ding hield zag je DUIDELIJK dat ie IR (warmte) straling ontvangt van je vinger.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 18 januari 2022 12:35:18 schreef rew:
Maar als je je vinger op 5cm van het ding hield zag je DUIDELIJK dat ie IR (warmte) straling ontvangt van je vinger.

En dat is het probleem bij calibreren en/of precies meten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs