Meten, meten en nog eens meten! (UNI-T UTP3305-II)

haasje93

Golden Member

Hoi,

Hierbij weer eens een topic van mijn kant, dit keer over het meten aan een voeding. De voeding is er een van het merk UNI-T, namelijk de UTP3305-II. Dit is een 2x 0-32V 0-5A voeding met ook nog een 5V 3A uitgang.
Deze voeding is niet van mij, maar van een collega. Hij had deze voeding gekocht, omdat hij er nu altijd een van mij had staan. Maar voordat hij de voeding meenam naar huis, mocht hij eerst een tijdje bij mij logeren voor een serie testjes. :)
Het enige wat ik jammer vond, is dat ik hem niet open mag maken om te kijken hoe hij er intern uitziet... :'(

Het vooraanzicht van de voeding.

De instellingen worden gedaan d.m.v. 10 slagen potmeters. Wat ik eigenlijk wel een verplicht vind. ;)

De specsheet van de voeding.
https://static.eleshop.nl/mage/media/downloads/UTP3300-II.pdf


Meting 1:

Dan nu over naar de metingen. de eerste meting die ik heb gedaan aan de voeding was een ruismeting. In onderstaand tabel zie je de resultaten.

Kanaal 3 is 5V, de rest is allemaal belast op 24V.
De 1A meting van de Delta is gemeten met 900mA belasting.

De gebruikte meetopstelling. Met op linksvoor de voeding onder test, daarnaast een Array 3710A active load en dan de U1282A.
Op de achtergrond staat mijn vertrouwde 3400A van HP.

De voeding heb ik onder verschillende belasting niveaus gemeten, met daarnaast ook een Delta 30V 1A als een vergelijking met een van mijn betere voedingen.

Dit is het scoop beeld van kanaal 1. Weet alleen even niet meer onder welke belasting.. 8)7

Deze ruis meting is gedaan zonder enige filter dus eigenlijk met het raam open. Dus ik ga denk ik de meting nog eens herhalen met een passief filter in de meting.

Wordt vervolgd..

Ben benieuwd naar jullie mening.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
flash2b

Special Member

flash2b

Special Member

Omdat niemand reageert op de uitgebreide opening post van haasje93 bij deze.

Deze UNI-T UTP3305-II kost maar €180 en dat is natuurlijk erg weinig voor een lineaire 2+1 kanaal voeding. Alternatief op Eleshop voor dezelfde prijs is een Korad KD3305D met dezelfde specs.

Zelf heb ik een Rigol DP832A, maar zelfs de normale non-A versie is al >2x zo duur.

Wat ik van de foto van de binnenkant kan zien is de constructie van de UTP3305-II niet het meest degelijk en is er ook geen ringkern trafo gebruikt.

Afgezien van het meten van ruis zou je ook nog naar het regelgedrag kunnen kijken van omschakeling van CV naar CC mode. Ook naar overshoot van CC naar CV mode.

Het lijkt zo op het eerste gezicht een prima voeding voor het bedrag.

Arco

Special Member

Het is wel jammer dat de 'vaste' uitgangsspanning niet te veranderen is (5v wordt niet vaak meer gebruikt bij moderne electronica)
Bij die Korad kun je kiezen tussen 2.5v/3.3v/5.0v

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Wat ook interessant is, is het gedrag van de uitgangsspanningen (en stromen) bij in- en uitschakelen van de voeding.

Thevel

Golden Member

En ook hoe nauwkeurig de spanning/stroom op de meter(s) wordt weergegeven.

benleentje

Golden Member

en is er ook geen ringkern trafo gebruikt.

In mijn nu gelukkig tot rust gekomen verzamelwoede heb ik ruim 100 lab-voedingen van HP, delta, Phillips en andere bekende merken. En werkelijk niet 1 heeft er dan ook een ringkern transformator. Wel hebben de meeste voedingen een transformator met een hoop afscherming ook tussen de wikkelingen onderling. Ik denk dat een transformator met meerdere schermen een stuk beter is dan een ringkern transformator.
Het is dan ook in mijn ogen een erg raar argument dat een voeding niet goed kan zijn omdat er geen ringkern in zit.

Wat ik van de foto van de binnenkant kan zien is de constructie van de UTP3305-II niet het meest degelijk

Dat kan ik niet goed zien. Wel is er erg weinig koelprofiel zodat de ventilator eigenlijk bijna altijd zal draaien en een voeding met ventilator is voor mij een dikke NO NO.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
flash2b

Special Member

Op 20 januari 2022 18:19:29 schreef benleentje:
[...] jn ogen een erg raar argument dat een voeding niet goed kan zijn omdat er geen ringkern in zit.

Zei ik dat dan? Nee !

Ik vergeleek in mijn gedachte de DP832 met deze UTP3305-II

benleentje

Golden Member

Op 20 januari 2022 19:36:52 schreef flash2b:
[...]

Zei ik dat dan? Nee !

en is er ook geen ringkern trafo gebruikt.

Ja dat zeg je dus wel. "Er is geen ringkern gebruikt" daarmee zeg je impliciet ook dat een voeding zonder ringkern niet goed kan zijn. Of je wekt op zijn minst die suggestie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 20 januari 2022 18:19:29 schreef benleentje:
In mijn nu gelukkig tot rust gekomen verzamelwoede heb ik ruim 100 lab-voedingen van HP, delta, Phillips en andere bekende merken. En werkelijk niet 1 heeft er dan ook een ringkern transformator.

Dan zit er geen Rigol DP832A tussen want daar zit wel een vette ringkern in...

RAAF12

Golden Member

Ik denk, correct me if I'm wrong, dat de 'jeugd' denkt dat een core met E-I blikken inferieur is aan de ringkern. Terwijl het imho geen reet uitmaakt hoe je transformeert. Ok, het strooiveld is kleiner, but who cares? Vooral als je (zoals ik) geen nieuw spul hoeft te kopen omdat de kelder vol ligt met E-I trafo's......

Op 20 januari 2022 19:41:35 schreef benleentje:
[...]

[...]Ja dat zeg je dus wel. "Er is geen ringkern gebruikt" daarmee zeg je impliciet ook dat een voeding zonder ringkern niet goed kan zijn. Of je wekt op zijn minst die suggestie.

ik dacht net hetzelde en er bovenop .. de secundaire circuits trekken er zich niets van aan of de trafo nu ringkern is of niet.

Niet mis met een ringkern, maar het maakt de output ruis niet beter of slechter, en daar ging het hier om?

Het hoge rendement vd ringkern zorgt vooral voor een praktisch nadeel/ snel slijtende aan/uit schakelaar :-)

haasje93

Golden Member

Ha heren,

Zo kijk je een paar dagen niet vanwege drukte, en zo zijn er een aantal reacties. :)

Dankje Flash voor het toevoegen van de foto.
Het formaat van het koelprofiel valt mij wel wat tegen, maar weet nu eigenlijk niet meer of de voeding nu direct begint met blazen of na een moment. Dat zal ik nog even testen.

Meting 2
De uitgangsspanningsfluctuatie van de voeding bij 10-90% belasting. Dus 0.5A - 5.0A.

Het gebruikte gereedschap:
Een van de dingen die ik heb gebruikt is een zelfgemaakte schakelbare dummyload.

Heb 3x 2x 4.7Ω parallel, dat maakt een samengestelde weerstand van 7.05Ω,de weerstanden zijn verbonden door stukjes gestript 2.5mm2 aardedraad. Daar aan vast zit een IRFP350, dat een N-channel MOSFET is.
Deze mosfet wordt via een weerstand aangestuurd door mijn SDG2042X generator.

Dit is hoe mijn generator was ingesteld.
Freq: 500Hz
Puls van 5V
breedte van de puls 200uS, met 5uS flanken.

Naast deze materialen heb ik ook nog twee dummy weerstanden gebruikt van 100Ω per stuk, een zelfgemaakte en een van Bleeker.

De opstelling:

Op de voeding is hier 24V ingesteld, de uiteindelijke testvoltage was ingesteld op 28V.
Aan de voeding zit via een banaan->BNC de scope aangesloten, in de banaan aansluiting zitten de dummyload's aangesloten, zoals te zien is staat het haaks op elkaar. dit vanwege de koppeling tussen de twee. De twee 100Ω weerstanden zijn parallel aan elkaar aangesloten dus een gezamenlijke weerstand van 50Ω. Dus 28V/50=0,56A Dus de voeding ziet een vaste load van 560mA, dat iets meer is dan de beoogde 10%.
De schakelbare load is 28/7.05=3.97A De beide belastingen bij elkaar opgeteld is 4.53A. Wat neer komt op praktisch de beoogde 90%.

Dit is het corresponderende scopeplaatje van de meetopstelling.
De geleverde spanning van de voeding is zoals gezegd 28V en er wordt geschakeld tussen een belasting van 0.56A en 4.53A.
De groene lijn is de puls die de Mosfet bekrachtigd. De gele lijn is wat de uitgangsspanning doet bij de belasting. Zoals te zien is kakt de spanning even 60mV in bij inschakeling en heeft hij een overshoot van bijna 150mV t.o.v. de "normale" lijn bij uitschakeling van de extra belasting.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
RAAF12

Golden Member

is dat ik hem niet open mag maken om te kijken hoe hij er intern uitziet... :'(

Op Reddit staat een plaatje van de PCB. That's All....

De UTP3305 in het typenummer wekt de associatie op met 2N3055, betrouwbaar en goed, bij anderen misschien ouwe troep?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 21 januari 2022 19:32:34 (26%)

miedema

Golden Member

Ha Haasje93,

Leuke meting, omdat hij veel van het dynamisch gedrag van een voeding laat zien.
Jouw resultaat is vrij standaard voor een fatsoenlijke voeding: die overshoots is wat je kunt verwachten, de voeding regelt redelijk snel bij, en hij raakt niet van slag.

Uit je scope plaatje kun je ook afleiden dat de uitgangsspanning door de extra stroom van 3,97A ong. 25mV inzakt. Die 25mV valt over de Ri van de voeding.
Die inwendige weerstand kun je dus ook uitrekenen :-)

(Een deel van die 25mV zou nog kunnen vallen over je banaan meet constructie. Dat valt nog te verbeteren door b.v. die spanning te meten met vorkjes die je "achterop" de bananen bussen vast klemt.
Dan meet je de spanningsval over je banaanstekkers niet meer mee. Maar met goede banaanstekkers zal het verschil vrij klein zijn)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Op 21 januari 2022 19:21:15 schreef RAAF12:
[...]
Op Reddit staat een plaatje van de PCB. That's All....

[bijlage]
De UTP3305 in het typenummer wekt de associatie op met 2N3055, betrouwbaar en goed, bij anderen misschien ouwe troep?

Dat is de PCB van de UTP3305 en niet van de UTP3305-II. zie: https://www.uni-trend.com/html/product/gongye/thi/UTP3300_Series/UTP33…

Die van Haasje93 is het andere (nieuwere) model.

haasje93

Golden Member

Dank voor de link naar de foto Raaf, alhoewel dit een ouder model is denk ik wel dat het enigsinds vergelijkbaar is.

Leuk om een reactie van je te lezen Gertjan, heb je al een tijdje gemist.
Daar had ik niet aan gedacht, dus volgens de berekening zou het dan zijn 0,025V/3,97A=0,0063Ω Dus de inwendige weerstand is 6,3mΩ
Helaas heb ik niet van die vorkjes, maar de meting dit weekend nog eens herhalen en nog extra de contacten met IPA schoonmaken, zodat er nog iets meer zekerheid is.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Haasje93,

Ik ben het laatste jaar eigenlijk te druk om uitgebreid te posten, maar lees CO toch wel elke dag.

Een Ri van 6,3mΩ is mooi laag! Beter als de voedingen die ik indertijd gemeten heb. Nu heeft deze voeding ook een hogere maximale stroom. Dus ligt het ook wel in de verwachting dat Ri wat lager uitkomt.

Misschien leuk om jouw resultaat nog een te vergelijken met dat van mij: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1799787#1799787

Natuurlijk gaat het meten "achterop" de klemmen ook zonder vorkjes, je kunt net zo goed een stukje blank montagedraad (of oud weerstandje) in die instrumentklemmen vastklemmen, en daar je scope probe aan vast haken :-)

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Hi!

Ik ben gisteren weer even aan het meten geweest aan de voeding. heb in mijn eerste post een tabel laten zien over de noise levels. deze metingen heb ik gisteren dus even herhaald, met een 10Hz 2ND order LPF. De resultaten waren als volgt, bij kanaal 1 en 2 was de noise eigenlijk allemaal onder de 100uV. Bij kanaal 3 en de Delta 30V voeding bleef het allemaal onder de 25uV (geschat)

Wat betreft de ventilator, die staat standaard uit en gaat als hij echt even wat "getrokken heeft" aan.

@Miedema, Ik heb even het topic bekeken en de resultaten lijken goed. t.o.v. de resultaten die jij had gemeten. Maar zodra ik het even wat rustiger heb, kijk ik er even iets beter na.

Waar ik mij verder nog niet over heb uitgelaten is het display. Persoonlijk vind ik de rode segment displays prima wat intensiteit betreft. Maar de groene zijn naar mijn mening echt iets te fel. Dat zou ik dan wel modificeren als het mijn voeding wat geweest. :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?