Achterruitverwarming auto

In mijn auto zit een radio vanuit de fabriek zonder cd speler.
Ik heb zelf een mooie met cd, usb en [img]bluetooth[/img] en wil deze graag inbouwen.
Normaal gesproken geen probleem, echter de fabrikant is zo handig geweest om bepaalde essentiële schakelaars te integreren in het radiocompartiment.
Daar de hele print komt te vervallen ben ik ook de aansluitingen kwijt, de A/C hoeft niet aangesloten te worden want die heb ik niet. Hoe ik de schakelaar van het gevarenlicht moet aansluiten daar ben ik al bijna uit. Het gaat mij met name om de achterruitverwarming. Zou ik zelf iets kunnen fabriceren zodat deze weer gaat werken? Ik heb een beetje verstand van elektra en zou ook in staat zijn iets in elkaar te solderen mits ik goede uitleg krijg.

Bedenk wel dat de achterruitverwarming zeker 10 ampère trekt.

Was het een BMW met drie of vier antennes in de achterruit? Of zat er een "schakelkastje" (fabrikant Fuba) naast, in de C of D stijl (steun voor het dak)? Hoe dan ook: die verbindingen naar de achterruitverwarming kun je wel terugvinden en ook zonder radio wordt de stroom voor de achterruitverwarming misschien aan dat kastje geleverd, maar gaat er ZONDER onderbreking met gewoon een doorverbinding doorheen. Er zit geen schakelfunctie in voor de achterruitverwarming. En die draden liggen er al en de schakelaar of een relais is ook aanwezig.

Maar misschien is het iets heel anders...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat de schakelaar die 10A voor de kiezen krijgt is heel ongewoon. Er zal wel een relais tussen zitten. Maar het kan net zo goed via de can-bus lopen.

Auto's worden steeds minder en minder interessant om zelf wat te knutselen.

Heeft de huidige radio een usb aansluiting, dan is een usb-stick met MP3 een stuk handiger. CD's heb ik al vele jaren niet meer gespeeld in de auto. Daarvoor had ik een 6CD wisselaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
dijkmane

Golden Member

welke auto ? ( merk/type/bouwjaar )

welke Radio ?

dan kunnen we betere antwoorden geven.

In no Sense, Nonsense

De auto is een Mazda 2 uit 2005
Dit is de radio https://postimg.cc/bSNcqY42
Dit is de facia nu met aftermarket radio https://postimg.cc/ZCQthSHC
De schakelaar van de achterruitverwarming
https://postimg.cc/CdmpmDfC
https://postimg.cc/RNh58Fck

Als ik het goed zie is er nu een stuk print afgebroken?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Paul dat zie je helemaal goed, dit stukje moet nagemaakt worden met het schakelaartje en betreffende lampjes er op. Ik had een oud exemplaar van de sloop gehaald. Je dacht toch niet dat ik de originele radio ging slopen.
Ik moet nu weten wat ik na het schakelaartje in elkaar moet solderen en dan aansluiten op de achteruitverwarming. Uiteraard wil ik zoveel mogelijk de originele bedrading gebruiken.

Post eens een foto van de complete print. Zo makkelijk is het soms niet.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

de rest van de print is in de vuilnisbak beland die heb ik dus niet meer. Maar nu vond ik op internet dit schema https://postimg.cc/gwTbgGYP
Is het werkelijk zo simpel? Alleen een relais er tussen?

De normale schakelaar voor een achterruit verwarming is een momentaane schakelaar. Die verbreekt dus weer als je hem loslaat.

De schakeling met het relais is dan zo dat ie hem overneemt en dus aanblijft. Dit alles (vooral het overname gedeelte) hoort op de geschakelde plus van de auto te draaien. Het gevolg is dan namelijk dat als je de auto uitzet en later terugkomt A) de accu nog in staat is om de auto te starten en B) je niet zonder dat je het merkt de achterruitverwarming nog aan hebt staan.

Daarnaast wil je de achterruit verwarming weer uit kunnen zetten door nog een keer op de knop te drukken. Hoe dat met een relais op te lossen is weet ik niet direct, maar het zal vast kunnen.

Alles is oplosbaar met een kleine microcontroller.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ Rew, dat ben ik niet met je eens. dan zou de schakelaar een pulsdrukker moeten zijn en dat is hij niet hij is gearreteerd. zodra je nog eens op de schakelaar drukt valt de spanning weer af. een overneemcontact is dus niet nodig.