Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Ok, een raadsel(?)

Hoe oud schatten jullie deze meter?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Sine

Moderator

Dat had ik ook gedacht ... groot was mijn verbazing dan ook dat ik geen vroege transistor magie tegenkwam, maar dit:

Het jongste IC is van 1992!

rbeckers

Overleden

Dat had ik niet verwacht. Dat is aan de buitenkant niet te zien.

Arco

Special Member

SACI was niet een van de meest vooruitstrevende 'modellenmakers'... (zagen er voor hun tijd meestal nogal oudbollig uit.)
Ik kan me voorstellen dat zo'n 'bakelietlook' begin jaren 90 bij hun normaal was...)

Zelfs de modellen die ze nu nog leveren zouden in de jaren '80 niet misstaan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat klopt, die paneelmeters zijn redelijk tijdloos.
En dat geldt niet alleen voor SACI, veel van die industriële meters zien er al sinds de 70's hetzelfde uit.

Maar dat soort bakelietachtige behuizing had ik inderdaad niet meer verwacht in de vroege jaren 90.

Is het ook echt een bakelieten behuizing? Het oppervlak ziet er niet uit als een 'moderne' thermoplast.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Het is wel degelijk een thermoharder maar verder geen idee.

Op 26 januari 2022 11:04:06 schreef Sine:
Dat had ik ook gedacht ... groot was mijn verbazing dan ook dat ik geen vroege transistor magie tegenkwam, maar dit:

[bijlage][bijlage]

Het jongste IC is van 1992!

sowieso niet te vergelijken met een "echte" cosphi meter. die gebruiken een vrij dure constructie, een kruisspoelmeter.

hier vervangen door een eenvoudige draaispoelmeter en een fazevergelijker, maar nog steeds de dure look..

Die elektronische benadering doet het niet in alle omstandigheden even goed als de kruisspoel.. ja, zolang de signalen sinusvormig zijn gaat het goed. daarom zit ie bij Sine :-)

Misschien is de set in later instantie omgebouwd met een conversie setje?

Oude zooi er uit en nieuwe meuk er in schroeven en gaan.

Op 28 maart 2012 19:14:19 schreef dino7:
Oud en nieuw naast elkaar.

Oud: Voltcraft No.3IM (3000 counts)
Nieuw: Agilent U1253B (50.000 counts)

https://static.circuitsonline.net/camo/4dd6d4cbf064ac5552d6055479cf97309e4eb9cb/687474703a2f2f61746f6f6d6e65742e6e65742f636f2f494d475f383733392d65646974322e6a7067

Nu nog de gratis bluetooth adapter zien te bemachtigen, agilient heeft daar nu een actie mee.
Agilent gekocht bij de conrad met 10% korting (nog tot morgen).

Na tien jaar had het scherm het opgegeven. In nog geen half jaar tijd van minder fel, naar alleen in het donker te zien.

Via een EEVblog forum topic op een winkel terecht gekomen die vervangende display modules maakt.

Dacht dat het ook maar eens de juiste tijd was om de beschermingfolie er af te halen.

Weer blij :-)

Alex P

Golden Member

Ik had eigenlijk een temperatuur van 2,71828 graden verwacht ;)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
flash2b

Special Member

Hopelijk gaat het vervangende Oled scherm langer mee. Toch zonde, ik weet dat er ook een LCD versie van deze meter was. Gelukkig kan je hem weer zo goed gebruiken !

blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag had ik zin om verder te gaan met mijn collectie BNC kabels.
Ik had nog 25 stuks Telegartner BNC connectoren bij RS gekocht en wat tules in een paar kleurtjes,
jammer genog had ik de zwarte tules voor RG174 besteld en dat past echt niet. :)

De rede is dat ik schoon genoeg had van een aantal kabels die ik had gekocht en die rammelende BNC connectors hebben.
Een goede connector zit strak om het BNC chassisdeel en beweegt daar niet op.

De eerste kabels die ik had gemaakt waren gekrompen met een Chinees setje voor het krimpen van allerlij Coax connectoren.
De bekken zijn te verwisselen en er zit twee keer een bek bij die voor RG58 is, bijde bekken zijn te klein waardoor er te hard gekrompen wordt.

Haasje93 had mij zijn tang te leen gegeven om het daar eens mee te proberen, na het afstellen van zijn tang waren daar mooie krimps mee te maken!

Vorige week kam ik op marktplaats een Wijdmuller tang tegen die niet te prijzig was en deze heb ik gekocht.
Na wat poetsen, olien en testen maak ik daar nu hele mooie verbindingen mee endaar ben ik dus blij mee.

Hier een klein deel van mijn nieuwe kabels en dit is wat ik vandaag heb gemaakt.
Ik had al aangegeven in een vorige post dat dit mooie soepele kabel is.

De verschillende kleurtjes tules is bedoeld voor als je meerdere kabels gebruikt, dat je ze dan beter uit elkaar kan houden.
De korte kabeltje zijn b.v als ik filters en verzwakkers ergens tussen wil plaatsen, dan is 50 of 75cm wat te lang.

https://www.bramcam.nl/Diversen/BNC-c.jpg

.
Ik heb nog een paar connectoren over en nog een stukje coax voor als ik later nog iets specials moet maken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Dat heb je mooi gedaan :)
Ik zou zelf ook kabeltjes moeten maken, maar ik heb er geen geduld voor....Daar moet je zin in hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Mooi is deze R&S set absoluut ....

Heb wat gegoogled, maar het enige dat ik vond was iemand die voor 75 euro
de documentatie wilde opsturen en dan hadden we t alleen nog maar over de
instruction manual ;-)

Iemand ervaring met een dergelijke set?

Ha EgbertG,

Heb je die apparatuur of wil je het aanschaffen ?
De Videoskop III SWOF is voor het meten van analoge T.V. zenders.
Op de foto staat er een zijband adapter bij om de hoogfrequente parameters te meten.
Als je er meer over wilt wten laat maar horen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Blij dat je m kent, Henk!

Ik kon de set kopen voor weinig en het is zo prachtig gemaakt en het ziet
er uit alsof t net uit de winkel komt.

Zal jaren 70 zijn?

Zijn ze los van elkaar te gebruiken? Of moet t als set werken?
Als ik sideband adapter hoor denk ik aan SSB, maar dat zal hier
wat anders zijn.

Ik hoor graag meer van je....

Op 7 februari 2022 15:50:34 schreef EgbertG:
Mooi is deze R&S set absoluut ....

[bijlage]

Heb wat gegoogled, maar het enige dat ik vond was iemand die voor 75 euro
de documentatie wilde opsturen en dan hadden we t alleen nog maar over de
instruction manual ;-)

Iemand ervaring met een dergelijke set?

De onderste had ik ooit. Dus alleen maar tot 20MHz, want dat frontend had ik dus niet. Dat werd volgens mij gebruikt om middenfrequenten door te meten.
Ik had ook documentatie. Maar ik heb m weggedaan en de servicemanual erbij gegeven.
edit: Ja, het onderste ding is los te gebruiken als scalar network analyzer van 0-20MHz.

Hij heeft altijd redelijk gewerkt, al had ie altijd even nodig om op te warmen, anders kwam er nog amper vermogen uit. (half uurtje ofzo) Ik denk dat ergens een elco wat mankeerde, maar het was niet erg.
Ik kan me wel herinneren dat die knoppen via hele dunne asjes gingen. Dat was lastig, want die konden makkelijk slippen.

Jij hebt niet de mijne, want die had een randje eraf in het plastic rond het scherm.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
EgbertG

Golden Member

Ok .... meer dan 1 stuks in NL ;-)

Ik heb er ook 5 andere glaasjes bij met andere schaalverdelingen. Had jij die ook?

Verder zitten er echt hele vreemde connectoren op aan de achterkant. Ik vermoed
dat ze daarmee worden verbonden. Weet niet eens of de ingang bij gebruik van
de bovenste unit alsnog op de onderste aan de voorkant zit.

Tot nog toe kon ik apparaten aansluiten en was ik er na een uur wel bekend mee.
Deze daagt me meer uit!

Ha EgbertG,

Ik heb het zelfde set incl. manuals en de verwisselbare scope graticules.
Wat bedoel je met vreemde stekers aan de achterzijde.
De adapter is om de basisband uit te bereiden naar V.H.F. / U.H.F. en met zijband bedoel ik restzijband ( Niquist flank ) !
Post een foto van jou apparaat achterzijde.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Ik heb werkelijk geen idee .....

EgbertG

Golden Member

Heeft iemand een idee hoe je deze units op elkaar aansluit?

Wat zijn die 2 stuks aan de rand van iedere unit?

Ha EgbertG,

Ik was het niet vergeten maar ik heb mijn basis unit gevonden in een van de stellingen :)
De zijband adapter heb ik in het pakhuis daar doe je niets mee of heel weinig.

Ik kan mij die ingang op jou apparaat niet herinneren, het kan zijn dat ik er toentertijd een adapter op geschroefd heb !
Het zit namelijk zo dit is apparatuur voor een trolley een kort 19" rek op wielen.
Op deze wijze kon P.T.T. ( zender beheer ) in de zender zaal langs de rekken racen voor het onderhoud :P
Je kan dit ook voelen aan de B&C connectoren het is net of die een beetje los zitten op deze wijze kan het zoeken......
De bus die je laat zien op de laatste foto dat is het richt systeem, jou R.F. ingang is denk ik een systeem connector.

Volgende week ben ik in het pakhuis dan kijk ik voor je, weet je al een beetje hoe een en ander werkt ?
Je moet ingedachte houden dat het bedoeld is om een televisie zender te controleren en te wobbelen.
Omdat het een modulator is die je wil meten zal je video frequent 0....20 MHz insturen en bijvoorbeeld,
U.H.F. k27 Lopik ontvangen uit de zender 300 kWatt dus via een stevige richtkoppeler en demper :P
Deze converter zorgt er voor dat je weer video ( baseband ) je analyzer in gaat !

Het zelfde probleem doet zich voor bij een scalar of vector netwerk analyzer daar kan je ook niet 2 meter in en middenfrequent uit :(
Je ontvanger staat immers op de zelfde frequentie als je zender !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten