RVS schakelaar met LED en hoge stroom

Hallo,

Waarom zijn RVS drukknoppen met een LED ring zo gigantisch duur? En dan is de max stroom ook nog eens gigantisch klein? Ik zoek een RVS drukknop die gewoon een beetje wat stroom aankan op 12V.

EDIT:
Ik kom op de valreep deze zojuist tegen. 12V 10A, das best redelijk. Is voor een RVS schakelaar blijkbaar zeldzaam
https://www.customswitchpanels.com/product/5365202/rvs-drukknopschakel…

Zulke schakelaars bedoel ik:
https://www.bol.com/nl/nl/p/drukschakelaar-24v-18mm-rvs-on-off-met-led…

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op dinsdag 14 september 2021 15:05:39 (17%)

Het maak natuurlijk wel uit, of het ding gewoon plastic spuitwerk is, of RVS
RVS kan niet net als een aluminium legering gespoten worden, dus er zijn een aanzienlijk aantal bewerkingen nodig om het eindresultaat te krijgen. Dergelijke schakelaars zijn meestal erg robuust. Voor de projecten waarin ze doorgaans gebruikt worden, zal de kostprijs peanuts zijn.

Punt twee is dat dit vaak gewoon signaalschakelaars zijn, geen vermogen-schakelaars. Daarnaast worden ze erg vaak als vandalisme-bestendig en voldoende waterdicht voor buitengebruik in de markt gezet. Dat komt allemaal met een prijskaartje.

Wat betreft de schakelaar van de link die je plaatste: zonder datablad zou ik 9,5 Ampère met een korrel zout nemen. Ik verwacht op z'n minst een link naar een datablad met de genoemde specificaties zwart op wit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Wat bedoeld u met een datablad? Een dataheet zoals een microcontroller dat heeft? Of gewoon de losse gegevens die daar op de site staan, maar dan op een downloadbaar bestandje?

Bedrijven kunnen toch niet zomaar valse claims van schakelaars specs geven? De max.stroom zal in ieder geval hoger zijn dan die andere schakelaars die maar 3A aankunnen. Of denkt u van niet? Ik zie dikkere contacten (die 3A schakelaars hebben van die mini contacten) wat mij laat denken dat ze robuuster zijn. Bij die van Bol zie ik trouwens ook geen datasheet

Op 14 september 2021 16:42:34 schreef weardguy:
Punt twee is dat dit vaak gewoon signaalschakelaars zijn, geen vermogen-schakelaars.

Jaa nee oke dat begrijp ik, maar bij mij komen ze in de boot en daar ga ik liever niet met relais aan de gang om mijm bilgepomp te kunnen schakelen

Sine

Moderator

Daar zou ik deze schakelaars ook niet voor gebruiken, ze zijn er ook van de "echte" merken zoals EAO en Bulgin.
Ook in waterdichte uitvoering (dat zijn die van de Chinees echt niet namelijk)
Verwacht wel (flink) wat meer te betalen.

Op 14 september 2021 20:33:55 schreef Sine:
Daar zou ik deze schakelaars ook niet voor gebruiken, ze zijn er ook van de "echte" merken zoals EAO en Bulgin.
Ook in waterdichte uitvoering (dat zijn die van de Chinees echt niet namelijk)
Verwacht wel (flink) wat meer te betalen.

Nou, ook die van eao en bulgin kan ik alleen maar vinden in kleine stromen. Het hoeft niet perse het allerbeste van het allerbeste te zijn. Als je ziet wat er in het gemiddelde schakelpaneel in een boot zit (zon plastic ding), dat zijn de goedkoopste schakelaars van 20 cent, en die doen ook wat ze moeten doen. Het ziet er alleen niet uit.

Ik ga voor de grap is een stuk of 3 van die dingen bestellen op custom switch panels

Een opvolging van dit bericht voor diegene die ooit ook schakelaars nodig hebben,

Heb met een vermogensweerstand en een 12vaccu even getest.
Tot en met 11,2A was er niks aan de hand. RVS van de schakelaar werd ietsje warmer, maar heeft 30 minuten gestaan en hij vond het allemaal prima. Daarna de stroom nog wat opgedraaid en toen begon er wat rook uit te komen, pas bij 14A was het klaar.

Het gaat dus om deze schakelaar: https://www.customswitchpanels.com/knoppen-schakelaars/drukknoppen

Helemaal blij dus en ga er nog een stuk of wat bestellen.

Op 14 september 2021 20:23:23 schreef Christiaan371:
Wat bedoeld u met een datablad?

Een moderne microcontroller heeft een "datasheet" (<- engels woord, sommige mensen zeggen "datablad" in het nederlands) van honderden tot duizenden bladzijden.

Voor een schakelaar is dat overdreven, en zou 1 of 2 bladzijden volstaan tenzij er een hele familie aan schakelaars in staan dan is 4-10 bladzijden ook wel normaal.

Zo'n datasheet bedoelt hij.

Wat bij webwinkels nogal eens gebeurt is dat degene die de specificaties op de website moet overtikken geen verstand van de onderdelen heeft, dus maar wat doet.

Ik had een keer een mosfet (elektronische schakelaar). Een belangrijke specificatie is: Hoeveel stroom mag er doorheen. Dat vind jij ook belangrijk. Maar een andere specificatie is: Hoeveel stroom loopt er TOCH als dat niet de bedoeling is. Bij een echte schakelaar geven ze dat in ohms op, maar bij mosfets in Amperes net als de maximale stroom..... Bij die ene mosfet hadden ze als "de maximale stroom" op de website gezet die stroom die TOCH loopt als dat niet moet. Dat soort fouten worden veel gemaakt. Fouten in datasheets zijn veel zeldzamer: Die worden samengesteld door de fabrikant en die heben meer verstand van waar ze mee bezig zijn dan een random webwinkel.

Een webwinkel als "conrad" is erg slordig met de specificaties overschrijven. KLeinere webwinkels nog erger. Grote onderdelen winkels als Digikey en Farnell zijn weer veel beter. Maar bovenstaand voorbeeld komt bij Farnell vandaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Zóó herkenbaar...
Sinds de overname door Avnet gaat het erg snel bergafwaards, zowel met de kwaliteit van de website als met de inhoud ervan...
De link naar de datasheet is vaak genoeg een link naar een cataloguspagina of een MSDS en die bevaten niet de informatie die een engineer nodig heeft.

Toevoeging:
Van een schakelaar zijn er twee stromen op te geven: wat kan de schakelaar maximaal in- en uitschakelen en hoeveel stroom mag er doorheen lopen.
Die twee hoeven niet hetzelfde te zijn (zijn ze vaak ook niet).
Een bilgepump is een erg laagohmige belasting als-ie stilstaat en vereist dus een schakelaar die door die stroom niet meteen overlijdt; draait-ie eenmaal valt het meestal wel mee.
De continustroom veroorzaakt met de overgangsweerstand van de contacten warmte volgens P=I²*R. Afnemende contactdruk met leeftijd (of herhaalde inschakel-overbelasting) zorgt voor steeds grotere warmteontwikkeling.

De test met een weerstand en een accu is dus niet alleszeggend...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op woensdag 29 september 2021 12:05:36 (54%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
GJ_

Moderator

Op 29 september 2021 10:59:10 schreef Christiaan371:

Het gaat dus om deze schakelaar: https://www.customswitchpanels.com/knoppen-schakelaars/drukknoppen

Helemaal blij dus en ga er nog een stuk of wat bestellen.

Een weerstand is kompleet anders dan een bilgepomp. Daar is die schakelaar niet geschikt voor.
Gewoon een relais er tussen is de enige juiste oplossing.

Hou er rekening mee dat de aanduiding "10A" niet betekend dat je er een verbruiker die 10A trekt mee kunt aansturen! Een pomp die 10A trekt is wat anders dan een lamp die 10A trekt.
Dit gebruiken voor een pomp die 10A lust op een boot is absoluut onverantwoord.

Tidak Ada

Golden Member

Dat die RVS schakelaar "een klein beetje" warm wordt bij een Ohmse belasting is al een veeg teken!!
Een schalkelaar mag eigenlijk helemáál niet warm worden.
De opgegeven stroom is de maximale piekstroom bij het inschakelen, maar niet de bedrijfsstroom. Bovendien is het nog afhankelijk of het dc of ac is. Bij het schakelen van dc treedt en kwalijkere vonkboog op dan bij ac en zal de schakelaar sneller inbranden, ergo de levensduur wordt aanzienlijk ingekort! Bovendien is het brandgevaar groter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Hallootjes

Ter opvolging van dit topic heb ik een extra vermogensweerstand gekocht weliswaar in china. Om de schakelaars te testen.
Welnu heb ik een vraag:
De weerstand is 10 Ohm en 200W. (Ik weet het, china knoeit graag met deze getallen) Maar de weerstand wordt al gloeiend heet als ik rond de 6 ampere erdoorheen trek op 12v. Ik zit dan ongeveer op een ohmse waarde van 2 Ohm (de weerstand is regelbaar).

Vermogen over deze 2 ohm is dan 12 x 6 = 72W.
Mijn vraag: het opgegeven vermogen van een vermogensweerstand, is dat enkel wanneer de volledige lengte van de weerstand wordt gebruikt? Of zou die ook 200W aan moeten kunnen als er een kwart van de weerstand gebruikt wordt? Lijkt me wel toch?

En hoelang mag ik doorgaan met de weerstand opwarmen? Hoe warm mag deze worden?

Het vermogen van zo'n regelbare weerstand gaat alleen op als je hem vol gebruikt. Je moet het vermogen vertalen naar de stroom.
10 ohm bij 200W komt neer op I2 = 20, dus I = 4,5 A. Logisch dat hij het bij 6A warm krijgt. 6 A over 10 ohm is al 360 W
Ook als je maar een deel van de weerstand gebruikt kom je niet hoger dan die 4,5A.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die 200W is bij gebruik van de ganse weerstand. Regelbare weerstanden van 200W ga je niet zo snel vinden. Tenzij in draadgewonden waar een loper over kan.

Koop een RVS EAO en hang er een deftig relais achter. In een auto zitten ook relais voor koplampen, achterruitverwarming, zetelverwarming, startmotor, .... Die geven het toch ook niet zomaar op. Onze kelderpompen zitten allemaal achter een relais. Deze is dan ook nog meer dan behoorlijk geprijsd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Testen met een weerstand is niet representatief. Als er een motor aan hangt kun je maar een fractie van die stroom gebruiken.
Dat het drukschakelaars zijn zonder schakelmoment is ook al niet bevorderlijk voor de levensduur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Neee nee dat is nergens voor nodig. Het is voor de pleziervaart (speedboot) dus dat is allemaal overkill. Maar voor serieuze industriële toepassingen zou dat zeker een mooie keuze zijn.

Maar in principe is het vermogen van een weerstand dus evenredig met de stand van de weerstand? Dus bijvoorbeeld een weerstand van 1000 Ohm heeft 200W op volledige lengte, en op een 1/4 (250Ohm) dus nog maar 50W. Op 1/10 (100Ohm) nog maar 20W over etc...

Leuk weetje. Achteraf ook wel logisch.

Het is een draadgewonden weerstand met een loper inderdaad. Excuses

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op dinsdag 25 januari 2022 23:31:04 (32%)

Hensz

Golden Member

Op 25 januari 2022 20:48:35 schreef Christiaan371:
Ter opvolging van dit topic heb ik een extra vermogensweerstand gekocht weliswaar in china. Om de schakelaars te testen.

Je bent dus niet van plan het excellente advies van GJ op te volgen en mooie signaalschakelaar en een degelijk relais in te bouwen?
Autorelais doen wat jij wilt, zijn goed verkrijgbaar en daarom ook niet te duur.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteraard bestaan ze. Er zullen nog weinig zaken zijn die niet bestaan. Toch ga je ze sneller in deze uitvoering tegen komen. Ze komen ook steeds minder voor. In een wat verder verleden werd de dashboard verlichting er nog mee geregeld. In een nieuwe auto ga je dat zeker niet meer vinden.

@TS: je noemt het overkill voor pleziervaart. Waarom zou pleziervaart minder degelijk mogen zijn dan een andere toepassing? (zout)Water is net een argument om het zeker deftig te maken.

Je hebt momenteel al meer uitgegeven aan 'testen' dan 1 keer een deftige schakelaar te kopen met een deftig relais er achter. Een goede fabrikant heeft alle 'testen' al eens voor je gedaan. Als het goed is heeft hij minstens de resultaten opgenomen in een document.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 26 januari 2022 09:08:43 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat gebeurt er als je schakelaartje zich vastlast, de bilgepomp blijft draaien, en uiteindelijk droogloopt? ;)
Merk je dat snel genoeg op?

Gebruik een relais bedoeld voor het schakelen van motoren. Dat is zó een kleine moeite maar maakt de boel zoveel betrouwbaarder.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

idd, relais gebruiken. als die het na 5jaar opgeeft, is het makkelijker te vervangen dan een speciale schakelaar in een dashboard.
relais kan je ook in grotere amperes krijgen (20-40-60A zijn geen uitzonderingen in autos).

met een schakelaar hoge stromen schakelen is gewoon niet handig, want dan zit je ook met die dikke draden richting schakelaar.
bij een motor/pomp kan je de relais in de kring tussen motor en accu steken zodat je minder verlies heb op schakelaars. en de relais aansturen met een dunnere draad die naar je schakelaartje loopt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
marcob

Golden Member

Ik zou gaan voor een automatische pomp met vlotterschakelaar. Zo heb ik het ook gedaan. In de motorruimte zit de pomp gemonteerd. Bij water slaat ie automatisch aan. De schakelaar op het dashboard staat altijd op aan. Verwijderen geeft zo'n lelijk gat, anders was deze al verwijdert.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
RAAF12

Golden Member

Op 25 januari 2022 21:13:54 schreef buckfast_beekeeper:
Die 200W is bij gebruik van de ganse weerstand. Regelbare weerstanden van 200W ga je niet zo snel vinden. Tenzij in draadgewonden waar een loper over kan.

Rheostat old fashion, bij gebrek aan moderne materialen wat dat een manier om stromen te regelen. Een die bak met zout water met twee elektroden erin die via een schroef naar elkaar toe konden bewegen.

Van voor de aardolieproducten age, de basis is van keramiek, porselein.

Arco

Special Member

Zoals gezegd: die drukkers hebben geen echt omschakelmoment, waardoor ze snel verbranden (zeker met inductieve lasten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com