si5351 uitgang problemen

Kwam na wat youtube en andere forums deze clock generator tegen, de si5351a.
Programmeren via arduino geen probleem via de sketch van adafuit of cesarsound.
Ik zie dat er diverse ontvangers mee worden gebouwd, dus heb een stel van deze printjes gekocht.
Maar nu...
ik heb een jaar of 12 geleden vossenjacht ontvangers gebouwd, en wil deze een beetje updaten.
Deze zijn voor in de 2 meter band (144-146Mhz)
Dit met de welbekende ne/sa602/612. als mixer.
Nu heb ik van een print de onderdelen van de vrijloop oscilator (133,3 - 135,3) afgehaald en op pin 5 van de 612 het signaal van de si5351 injecteren 133,3 Mhz (144-10.7)
Dit werkt totaal niet!!!!

Ik kom een paar youtube filmpjes tegen waar ze dit ook doen met een ontvanger voor de vliegband. Dit is bijna zelfde opset als ik gebruik. En daar werkt het wel.

Nog een oud project... een omgeboude 27mc bak naar 10meter met de welbekende cybernet pcb. 10.240 injecteren. Werkt NIET !! En ik zie filmpjes voorbij komen dat ze dit werkend hebben...

Nu de si5351 maar eens via de plutosdr (als spectrum analyzer) gemeten.
Het signaal wat uit de 5351 is bagger. als ik hem programmeer op 133.3Mhz dan is het signaal van veel te breed, geen spike van een paar khz maar paar Mhz breed.

Wat ik ook doe, het signaal is veel te breed en daardoor onbruikbaar.
Heb nu 11 van deze (onbruikbare) pcb's met de 5351 van verschillende leveranciers, 1 met een 27Mhz cristal ipv van de veel gebruikte 25mhz.

ook op 10.240Mhz is het signaal veel te breed. 38Mhz, te breed (even testje gedaan met een ts440) De 440 werkt dan ook niet meer.

Dan nog mijn fox zenders, die werken met een ics501 die via een crystal van 18 (x8), of 24 (x6) op 144Mhz terecht komt, dus ik dacht een van deze frequenties programmeren, injecteren op de clock input van ics501...werkt niet!. Dan is de zender ongveer 1,5Mhz breed aan het uitzenden

Hoe krijgen al die andere hun radio wel werkend ?
Want ik zie dat ze dit ic als vfo/bfo gebruiken, hoe dan ?

Ik krijg de fox rx printen wel aan de gang met de uitgang van de pluto sdr of een ali printje met een adf4351

screenshots. output si5351a, adf4351, plutosdr

Ha fdu,

Het komt op mij over als of je op spread spectrum staat :?
Ik zou de documentatie moeten in kijken, later meer !
Bij nader inzien op jou foto kan dit niet het geval zijn bandbreedte is veeeeel te groot |:(

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

heb geen idee wat er aan de hand is...11 pcb's en alle hebben hetzelfde. Heb het ook al gepost bij adafruit, daar heb ik 2 van deze si5351 vandaan. Ook die snappen er niet veel van. En de foto's is gedaan met precies dezelfde settings alleen met 3 verschillende generators. Adalm pluto en satsagen software

Ha fdu,

Welke print gebruik je dan kan ik mee kijken, dan de gewoonlijke verdachten hoe is je voeding batterij of een ander type ?
Weet je de uitgangsimpedantie of zit er een buffer op je print !
Wat is de bron van de software ( instellingen van de klok generator si5351 ) dan kan ik beter mee lezen of er misschien een instelling anders is.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

alles zit op een breadboard, een nano en de 5351 pcb... maakt niet uit welke sketch ik gebruik, bij alle geven de pcb's dezelfde output. ook met de example sketch van adafruit (v1.4). Dan op 112mhz dezelfde bandbreedte. Heb het ook al met een batterij geprobeert...heb 2 printjes bij adafruit vandaan, de rest ali/banggood en digi-key. 11 stuks en alle hetzelfde probleem....

Schimanski

Golden Member

De SI5351 levert een blokgolf (hoewel op hogere frequenties meer richting een driehoek) met een Utop van 3.3V. Is dat niet teveel voor de NE612.

Ik weet niet of de NE612 mixer (gilbert cel) goed werkt met een niet sinusvormig signaal.

Je schrijft ook dat je op pin 5 signaal injecteert. Pin 5 is de output van de mixer, Osc. input is pin 6.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ha Schimanski,

Dat is een brug te ver eerst moet @TS uit de print een stabiele frequentie halen zonder een bandbreedte van tig.......

@fdu, welke print gebruik je dat had ik al gevraagd anders weet ik niet wat er op zit, anders gevraagd zit er ook een buffer op :?
Jij sluit het printje af met een meet apparaat is dat ongeveer dezelfde impedantie !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
PE9SMS

Special Member

Lijkt toch of spread spectrum aan staat op de max van +/- 1,5%. Dat komt aardig overeen met het spectrumplaatje.

This signature is intentionally left blank.

pe9sms....spread spectrum ? hoe moet ik dit programmeren in de si5351 ?

electron.. heb ik al vermeld, dit zijn printjes die ik ooit besteld heb bij adafruit, later nog wat bij ali/bangood en 1 bij digi-key..

hier de link naar adafruit: https://learn.adafruit.com/adafruit-si5351-clock-generator-breakout/ov…

Heb probleem ook bij forum van adafruit gelegd, die zeggen laad de de demo sketch in. krijg je 3 frequenties op op iedere uitgang.. 2 zitten onder de 70mhz kan ik zo gauw niet testen. maar op clk0 zit ie op 112Mhz,maar met een zelfde veel te grote bandbreedte. De moderator daar snapt er ook niks van.

En injecteren in de sa612, inderdaad op pin 6 (basis) met een verzwakker.

Heb de setting van satsagen anayler hetzelfde laten staan, alleen even de sma overgestoken van ene printje naar andere en output van de pluto zelf. op ingang zitten 2x 10db verzwakkers. alles 50ohm

Ha fdu,

Op de foto kan ik niet zo veel zien maar dan weet ik waar ik naar kan zoeken,
in ieder geval zou je kunnen kijken naar pin 12 en 13 !
Deze pinnen verzorgen de SSEN / EOB je kunt center SS kizen daar lijkt het bij jou op 1,5 % bandbreedte t.o.v. de Fo.
Kijk hoe jou pin is geconfigureerd.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Electron920,

pin 12 en 13...zal niet meevallen ic'tje heeft maar 10 pinnetjes.
Het is de si5351A msop versie

Kreeg nog wel nieuws van adafruit. Precies waar jij het over hebt, de spread spectrum, in de nieuwe Arduino Library (1.4.0) is dit standaard uitgeschakeld, schijnbaar in de oude niet.

dus ik deze downloaden, de voorbeeld sketch van adafruit inladen en wat denk je....

Nog steeds het zelfde.

Ik ga eens kijken in de software of ik iets over deze spread spectrum kan vinden en hoe aan/uit te zetten.

Laat de uitkomst nog wel weten

PE9SMS

Special Member

Er zijn twee manieren om spread spectrum in te schakelen, via een register (softwarematig dus) en een pin. Die twee opties hebben een "or" relatie. Om spread spectrum uit te schakelen is er dus een "and" relatie: zowel het register als de pin moet juist ingesteld worden. Als je standaard software voorbeelden gebruikt, en die werken niet zoals verwacht, dan wijst dat dus op de pin die niet op het juiste level staat.

e: gaat dus om de SSEN pin en die moet laag zijn om spread spectrum te disablen.

This signature is intentionally left blank.

PE9SMS,

op de si5351a msop zit GEEN pin om dit in te stellen, kan alleen software matig.

ik zie deze optie wel op de 20 pins qfn zitten. (pdf file)

Nogmaals alle die op die pcb's zitten is de 10 pins si5351a msop.

Heb ea gevonden mbt. spread spectrum. kan dit ook gebruiken met een true of false statement, maar er gebeurt niets. Wat ik ook instel, spectrum beeld blijft breedbandig.

Verder zijn ze zo vriendelijk bij Adafruit om mij een geteste versie toe te sturen. ik wacht dus maar even af.

Ha fdu,

Daar heb je een goed punt de A kan geen hardware matige maar ik verwacht ook geen software matige instelling aan !
Ik heb hier de B en C weleens iets mee gedaan niet bruikbaar in de analoge wereld |:(
Mooi opgelost door een wekend exemplaar te testen, dan krijg je in ieder geval uitsluitsel of die chipjes niet in orde zijn.....
Laat maar weten als je wil !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
PE9SMS

Special Member

Jep ik zie het, je hebt gelijk, die pin is er niet op dat type package. 8)7
Dan is het toch een software ding, of een defect part.

This signature is intentionally left blank.

De 10 pins a versie kan alleen maar software matig. de andere versie als een or, ofwel software of hardware.

Dit staat in de pdf file:

register 149 bit 7. 1 enable / 0 disable

En mocht je het hardwarematig doen dan moet reg. 149 op 0 worden gezet.

hier een link met uitleg: http://www.hamskey.com/2018/03/how-to-use-si5351-1-source-analysis.htm…

en in deze tranceiver word ie onder meer gebruikt:
https://www.hfsignals.com/index.php/ubitx-v6/

Schimanski

Golden Member

Spreadspectrum schijnt i.d.d. een software ding te zijn. Ik gebruik zelf deze si5351 library ( https://github.com/etherkit/Si5351Arduino ) tot volle tevredenheid.

Genoemde lib geeft expliciet aan de spreadspectrum functie niet te ondersteunen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

https://create.arduino.cc/projecthub/CesarSound/10khz-to-225mhz-vfo-rf…

Ik heb deze gemaakt en doet het prima. 10 KC stap veranderd in 12,5 KC is meer gebruikelijk op 2 meter Ik heb een 2 meter converter met 116MHz kristal dan de NE512 mixer waar ik 28MHZ+10,7 MHz uit de SI5351 in stop. De rest spreekt voor zich. In het eerste ontwerp gebruikte ik de oscillator die in de NE612 zit met een 10slagenpotmeter en varicap.
Als ik de Si5351 wil gebruiken doe ik een draadlus van twee wikkelingen om de oscillatorspoel en sluit ik met een stukje coax aan op de SI5351 De NE512 oscillator is dan gedempt tot zwijgen en de ontvanger loopt dan op de SI5351 De ontvanger doet het goed en kan signalen tot onder de -120dBm nog detecteren. Volgende stap zal zijn de SI5351 aansluiten op de zender. FM moduleren kan niet maar de zender is AM als vossenjacht station. Ik ben twee sets aan het bouwen Beiden zijn gedeeltelijk klaar.
Dan vraag ik me af waarom een SI5351 op een vosseontvanger. Als je een vossenjachtset wilt maken en de zenders zitten op vaste kristalfrequenties kan je net zo goed kristal gestuurde ontvangers gebruiken. Scheelt je ook enorm aan batterijverbruik. Het is juist handig als je snel over de band kunt draaien om te kijken of er iets zit. Goede stabiliteit is niet noodzakelijk omdat je toch steeds aan de afstemming zult draaien.

Vandaag de opgestuurde si5351 van adafruit binnen gekregen. Aangesloten en voila, deze werkt. (zie screenshot), geen belachelijke bandbreedte maar een vrij nette spike, wel met nog wat rommel maar daar gaan we nog wel wat aan doen.

Zit ook nog te wachten op een 10tal losse ic-tjes waarvan 2tal de m5351, wat de nieuwe uitvoering schijnt te worden ivm. verkoop rechten van de si.
Heb deze overgenomen van een franse amateur die er nog had liggen, en of ik dan die 2 M-versie wilde testen.

Heb de si van adafruit aangesloten op de ontvanger en dit werkt best wel ok. Moet nog even ea testen mbt. uit van si naar in van sa612.

Op de zenders die ik ik gebruik werkt het perfect. uitgang van si via 100n op de clock-in van de ics501 en de zender kan nu alle kanten op. Word iets leuker zoeken als de zenders wat meer over de band zitten ipv. kristal met een C-tje in serie.

En ja, stroomverbruik zal meer zijn, maar ik gebruik lipo's van 3Ah voor de zenders en 1200mA voor de ontvangers. We zullen eens kijken hoe lang het allemaal blijft werken voor de handel uit valt.

Hier is schema van de fox rx/tx te vinden zoals ik die jaren geleden heb gebouwd. >> https://fred-wester.nl/Fox_hunting.html

Nog even alle pcb's getest, had bij alle een raar iets. Als ik de "spread spectrum" aanzet dan had ik GEEN signaal op de ingestelde frequentie. Bij "false/uit", deze veel te breede output. Zag wel een paar spikes in de buurt van 800Mhz en nog een paar, meer geen op ingestelde freq.

Al met al...het blijkt dus dat al die si's (11s stuks) die ik heb liggen defecte of fake ic's blijken te hebben.

Screenshot is even een snel aangesloten si via een 6db verzwakker op ingang pluto.

@pa0fmy.

FM moduleren op de si zag ik ergens voorbij komen.
Dit doen ze dan met een varicap op het 25(27)Mhz kristal.
Dan wel een kristal gebruiken ipv. een tcxo

of dit nu echt fm is, geen idee wel leuk om te proberen.

Ha fdu,

Fraai dat je het resultaat laat zien, nu weet ik niet zo goed wat ik zie maar als je er tevreden mee ben :)
En belangrijker als het doet wat het moet doen in jou toepassing prima.
Ik zie toch nog wel een niet zo schoon signaal of is dit op een ander punt gemeten :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.