Pioneer x-hm76 in rook opgegaan. Hoe kan ik de oorzaak achterhalen?

Eric,
Ik begrijp je punt. Goed gereedschap is belangrijk.
Ik hoef hem niet per de zelf te repareren maar er is in mijn omgeving simpelweg geen reparateur die het voor mij kan herstellen.vaklui zijn schaars . Dus voor een paar tientjes wil ik zelf een poging wagen. Het apparaat meteen de schroot gooien is de andere optie..

Dat ik een poging waag is mijn zaak . Niet de jouwe.
Het project ligt sowieso stil omdat de ic in Nederland niet te vinden is.

Zoals geschreven denk ik niet dat het IC met zekerheid kapot is. En als dat wel zo zou zijn dan geef ik dat wat er door gevoed wordt weinig kan om het overleefd te hebben. Alvorens moeite te doen om het te vervangen zou ik dan eerst op de labvoeding testen of alles er achter nog wel werkt.
Er zit een prachtige ferrietkraal aan de uitgang om dat te doen. En test vooral ook de diode.

De beide weerstanden in serie onderop de print stellen vermoedelijk de uitgangsspanning van deze step down in. Zie de datasheet. Ze zijn op de foto net niet leesbaar, maar volgens mij zie ik 512 (5k1) en nogwat. Als de uitgangsspanning bekend is kan er getest worden, op de wijze zoals beschreven.
Overigens kan dat ook zonder dat de spanning bekend is, als hij bij de test stabiliseerd op een gebruikelijke voedingsspanning (1,8 V, 3,3 V 5 V, 12 V etc.) dan zou ik het wel geloven:
Print repareren, nieuwe C 10 uF/ 50V/X7R en een min of meer willekeurige ferrietkraal in het juiste formaat er op en gaan.

Er is niets mis met een wilde poging, maar de kans op reparatie blijkt dan zeer klein. Dat heeft ook mijn belangstelling verder niet.
Ik waardeer het wel dat u er open over bent.

Verder is het al snel einde oefening, het blijft moderne consumentenrommel. Het zit al een beetje in de naam ;)

[edit]
Ik zie dat ik wat posts over het hoofd heb gezien, waarvoor excuses. Zonder labvoeding en ander gebruikelijk gereedschap wordt het lastig.

Als u een echt ruige poging wilt doen verbind dan gewoon het onderbroken spoor en de kraal door met een draadje en kijk of het werkt. Dit dus op basis van de hypothese dat het probleem enkel de ontplofte c was.
Zo ja: mazzel. Meer rook: Pech. Maar slechts een minimale hoeveelheid tijd en geld verspild.

Je kunt ook altijd even een oproepje doen bij vraag en aanbod of er iemand bij jou in de buurt is die je kan helpen met bijvoorbeeld een voeding. Chipje is nog wel te krijgen, maar wat lastiger voor de particulier.

Thevel

Golden Member

Op 3 februari 2022 11:23:40 schreef Flyer2008:
Chipje is nog wel te krijgen, maar wat lastiger voor de particulier.

Of je moet de hoofdprijs betalen...

Ik vrees er voor, dit wordt KAPOT herstellen als ik dit doorlees... |:(

Misschien een optie om er iemand bij te halen met meer kennis van zaken, en je even kan helpen?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 3 februari 2022 14:40:55 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb laatst eenzelfde fout gehad in een ander merk.
Er bleek sluiting te hebben gezeten in de defekte elco.
Je kunt het beste de print eerst goed reinigen en daarna
de weerstand meten tegenover massa van de voedingpen van
het IC.Blijkt deze hoog genoeg dan is deze verm.nog heel
en kun je wat Aart voorstelt uitvoeren.
De moed niet te vlug laten zakken is mijn advies.

succes..... An3s

Zag dat je automonteur bent en dan heb je misschien wel een
afgedankte autosleutel met afst.bed. voor slotbediening.
Hierin zitten meestal ook van die kleine sm.spoeltjes als L112
Deze kun je wel hiervoor gebruiken,en C1084 & C1093 zullen
waarschijnlijk nog wel heel zijn.
And