fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Gelet op de manier van aansluiten lijkt mij een TVS wel erg onwaarschijnlijk, mijn geld staat op een dubbele diode.
In de 4-pens SMD componenten met opdruk A1 heb ik de volgende lijst:
waarin alleen de 1SS382 of de 1SS272 kandidaten zijn...
Even doormeten op diodestand vertelt je hoe en wat, er zitten er meer op ter vergelijking.
MAAR... als die diode stuk zou zijn, werken er meer toetsen niet.
Dus blijft over:
- haarscheur in de PCB
- slechte soldering van pin 20
- kabelbreuk in de verbinding
- software
Op 17 februari 2022 07:53:28 schreef haasje93:
Hoi Ricotjuh,Die CR1, zou kunnen staat als afkorting voor Current Rectifier, ofwel een diode / Thyristor etc...
Dan is het een Controlled Rectifier, ofwel een thyristor. Ook wel SCR silicon controlled rectifier.
Maar dat kan ik me in deze opstelling niet voorstellen.
Een (paar) diodes in een switch matrix lijkt me hier inderdaad voor de hand liggend.
Ik verwacht niet dat de CR1 stuk zal zijn. Zoals al eerder vermeld, mocht deze stuk zijn dan zouden meerder knoppen niet meer werken en dat is niet het geval.
Breuk in de bandkabel is ook uitgesloten. Ik meet gewoon connectie tussen druktoets en pin 20 van de connector op de main print.
Dus wat nog over blijft een een haarscheur in de mainprint of een software issue. Maar ik kan bijna niet geloven dat ze een knop uitvoeren die niet te gebruiken is. Kan ook nergens iets gevonden krijgen of het mogelijk is om deze knop wel of niet uit te schakelen..
Op 17 februari 2022 15:39:37 schreef Ricotjuh:
Ik verwacht niet dat de CR1 stuk zal zijn.
Ja, maar je was er zelf over begonnen 
zoals reeds eerder vermeld, al die toesten worden serieël gescand. Dus iedere toets krijgt om de X-tijd even spanning en geeft die al dan niet door op de matrix.
Op alle andere toestsen meet je een kortstondige puls, behalve deze.
Bram gaf de tip om dat even beter te bekijken via diff probe opset, geloof niet dat dit gebeurd is?
ik doe het anders, met signal tracer kan je de scanpulsen makkelijk hoorbaar maken..
als ik naar de allereerste foto van dit topic kijk dan lijkt het me dat er wat doorloopt tussen het contactrooster van de knop. een slimme besturingssoftware detecteert dat dan bij het opstarten, ..hey die knop blijft ingedrukt, laat ons hem overslaan anders kunnen we niet verder.
Is maar een idee.
Even wat zaken op een rijtje..
- Betreft de CR1, ja ik was daar inderdaad over begonnen. Maar niet met de intentie of het vermoeden dat deze stuk zou zijn. Maar meer uit interesse wat dit voor component was in deze opstelling. Kon het niet thuisbrengen. Vandaar de vraag, maar het probleem zou hier niet mee opgelost zijn.
- De foto die ik als eerste gepost heb, is een voorbeeld van het internet. Was puur om aan te geven wat voor soort "knop" er gebruikt wordt. Dus de eerste foto is niet van het apparaat. Excuses voor de verwarring.
- Ik heb wel zeker de tip van Bram geprobeerd. Maar ik kreeg (voor mij) geen duidelijke informatie tevoorschijn op de scope. Was ook getest op de scope waar de functietoets niet op werkte.
Doordat dit toen niet goed lukte, heb ik mijn tijd gebruikt om uit te zoeken hoe de sporen richting de connector lopen. In de hoop daar iets zinnigs uit te krijgen. Maar vanavond wil ik nog een keer proberen om de diff probe opstelling te gebruiken op een externe scope. Het klopt toch dat ik een spanningsverschil over de druktoets moet meten?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Moet toch wel te volgen zijn waar die 5v vandaan komt?
Die vierpoters zijn waarschijnlijk tvs arrays; een sluiting daarin zou ook zoiets kunnen veroorzaken.
(de reactie daarop hangt wat van de firmware af, meestal 'hangt' de boel dan, maar dat hoeft natuurijk niet zo te zijn in deze scoop)
[Bericht gewijzigd door Arco op (69%)]
Yes probleem opgelost. 
Probleem zat in de soldering van pin 20 op de mainprint.
Soldering leek in eerste instantie goed, maar toen ik ging meten, mat ik tegen de connector niet de 5V, maar aan het einde van de pin had ik wel 5V. Na een aantal keer met de probe op de pin gedrukt te hebben, had ik wel over de gehele pin 5V. Vanaf dat moment werkte de knop wel. Vervolgens de pin weer van soldeertin voorzien en nu lijkt alles weer te werken. Dank voor alle hulp.
Nu was ik ook aan het kijken naar de ventilator. Deze maakt ruim veel lawaai. Hieronder de specs van de huidige ventilator.
FBA08A12U1A 80mm fan
Voltage: 12V
Nominal speed: 3450 r/min
Maximum air flow: 1.33 m3/min
Maximum air pressure: 4.8 mmH2O
Noise: 38.2 dB-A
Binnen deze specs krijg ik zo gauw niet een ventilator gevonden die stiller is. Hebben jullie tips voor een vervanger die een stuk stiller is, maar nog wel kan voldoen aan de specs?