Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Hensz

Golden Member

Op 21 februari 2022 02:04:08 schreef blurp:
@Arco: Zoutzuur met ammonia (nooit doen, twee verschillenden schoonmaakmiddellen mengen!) geeft salmiak.
Twee giftige, corrosieve stoffen maken samen een onschuldige, lekkere smaakmaker.

Ze mengen het ook niet. Er wordt (na het HCl-bad) eerst gespoeld, daarna wordt geneutraliseerd met NaOH en wordt er weer gespoeld.
HCl en NaOH geven NaCl, keukenzout. Salmiak is NH4Cl, ammoniumchloride, het product van zoutzuur (HCl) en ammonia (NH4). Dat is echt iets heel anders!

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Een wat voorzichtiger zuur, dat ook voor koffiezetters wordt gebezigd is melkzuur (Geen zure melk of yochurt gebruiken!!).

@KoenP:
Er zijn vele 10p TO99 IC's, andrs dan die µA723. O.a. ook veel hoog- en middenfrekwent IC's en audiospecials zijn in dat huisje geplant.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is dat niet een zogenaamd "emmertjes geheugen" ?
Vroeger gebruikt in bijvoorbeeld een electronische nagalm.

Op 21 februari 2022 17:51:20 schreef Tidak Ada:
@KoenP:
Er zijn vele 10p TO99 IC's, andrs dan die µA723. O.a. ook veel hoog- en middenfrekwent IC's en audiospecials zijn in dat huisje geplant.

Ik heb een jaar of 9 geleden 2 curverbakken componenten overgenomen van een man die met zijn bedrijf gestopt was. er zat vooral TTL en CMOS spul, LCD schermen, Z80 en 6502 CPU's in. Spanningsregelaars en bruggelijkrichters heb ik ook nog genoeg voor de komende 120jaar.

Van deze 10 poters zaten er een stuk of 8 bij.

Helaas is de goede man overleden en heeft zijn geheimen mee in het graf genomen....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 februari 2022 20:10:44 schreef BenI2C:
Is dat niet een zogenaamd "emmertjes geheugen" ?
Vroeger gebruikt in bijvoorbeeld een electronische nagalm.

Dat ken ik vooral in DIL-behuizingen, maar ik sluit niet uit dat het ook wel eens in een blikje geleverd is. Uit het typenummer kan ik het niet halen en ik weet ook niet of Rockwell dat ueberhaupt maakte. Zulk spul is een vak apart, je had in de VS bijvoorbeeld een fabriek die alleen maar CCD's maakte, zowel voor optische sensoren als voor emmertjesgeheugens. Verder hebben Philips en Matsushita zich eraan gewaagd. Andere zijn me niet bekend, al zullen er vast nog wel een paar zijn geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Als je veel van die dingen hebt is het misschien eens een idee eentje van het dakje te ontdoen. Daar wordt je meestal niet stommer van.

Op 21 februari 2022 20:34:51 schreef Sine:
Als je veel van die dingen hebt is het misschien eens een idee eentje van het dakje te ontdoen. Daar wordt je meestal niet stommer van.

Maar ook niet veel slimmer :+

Ik heb geen foto apparatuur die voldoende kan inzoomen....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Sine

Moderator

Ook geen vergrootglas waar je een foto door kunt nemen?

En uiteraard licht, dat helpt altijd.

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 februari 2022 21:05:51 schreef KoenP:
[...]

Maar ook niet veel slimmer :+

Ik heb geen foto apparatuur die voldoende kan inzoomen....

[bijlage]

[bijlage]

Telefoon misschien??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Scherpstellen is met dit soort dingen altijd een probleem: de automatische focus 'zoekt' naar scherp afgetekende lijnen, dat zijn in dit geval de bondwires. Met als gevolg dat het interessante deel (de chip zelf) onscherp wordt...

Ik kwam totnogtoe weg met de macro-stand van mijn camera maar overweeg sterk om een USB-microscoop aan te schaffen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, maar op de betreffne foto zijn de bondwires ook onscherp, dus daar zat het hem niet in in dit geval. De kamra kon het gwoon niet aan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Wat meer licht kan soms nog helpen, maar als de lens en sensor aan hun grens zitten is het wel echt op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Mijn Ixus camera kun je scherpstellen door de sluiterknop half in te drukken, die stand wordt dan vastgehouden zolang je de knop zo houdt.
Er wordt dan inderdaad soms op het verkeerde deel van een object gefocused, maar da's simpel op te lossen door de camera iets naar voren of achteren te bewegen.
(en dan af te drukken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb eerst geprobeerd met m'n Sony α200, maar die kreeg ik niet gefocust. Dan geprobeerd door de loupelamp, ook zonder succes.

Deze foto's zijn gemaakt met m'n Aaifoon XR door de loupelamp....

Mijn zoon heeft nog ergens zo'n microscoop speelsetje, eens kijken omdat ik daar nog iets mee kan bereiken. Als ik het vind.....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Krijg nou wat!

met een speelgoedmicroscoopje en mijn Aaifoon kon ik volgende beeldjes maken. ik kreeg het chipje er niet helemaal in 1 keer op, maar we gaan van linksboven > rechtsboven > rechtsonder > linksonder

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb geen verstand van naar chips staren, maar dit bevestigt dat 10397 het typenummer is. Het lijkt wel alsof hij uit cellen met elk een of andere digitale schakeling bestaat? Ik zie niet genoeg cellen of herhaling in het patroon voor een emmertjesgeheugen denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze site: https://www.nsnsphere.com/nsn/nsn-parts/5962004121023/ suggereert dat de CA3046 een alternatief is, maar dat is een 14pins DIP (met 5 NPN torren erin, dat kan wel weer matchen met wat in dat blikje zit)

Robin F.

Golden Member

Er staat niet dat de CA3046 een alternatief is, alleen dat ze die zogenaamd ook op voorraad hebben. Er zitten sowieso niet 5 NPN's in, zo op het eerste gezicht lijkt het iets in CMOS-technologie, maar wat het precies is... In elk geval iets simpels, misschien een counter ofzo.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
maartenbakker

Golden Member

Weet je zeker dat het CMOS is? Gezien het typenummer zou het iets uit de ECL 10k reeks kunnen zijn, maar daar kan ik hem alsnog niet tussen terugvinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 februari 2022 13:50:29 schreef Robin F.:
Er staat niet dat de CA3046 een alternatief is

Alles wat onder hetzelfde NSN valt zou toch uitwisselbaar moeten zijn?

Wat is anders het nu van een Nato Stock Number?

Desalniettemin, het is een dubieuze bron....

Henry S.

Moderator

Het lijkt een lijst met willekeurige codes, er zit ook een Epcos code tussen wat zeker geen IC is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik ben aan een print van een dimmer voor TL lampen bezig, en kom een ic tegen waar ik de werking niet van vindt... het ic heeft de markering 393 en GZ434. iemand een idee ? het zit in de buurt van de 0-10Volt omzetting.

Dit topic is gesloten