Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik had ook al dat idee, maar door die GZ434 twijfel ik...

Arco

Special Member

Staat toch in de datasheet?

Rest is fabricage/batch data en niet interessant...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt, nu ben ik zeker... Ik vind de opdrukken soms toch verwarrend...
Groetjes

Op 21 februari 2022 20:34:51 schreef Sine:
Als je veel van die dingen hebt is het misschien eens een idee eentje van het dakje te ontdoen. Daar wordt je meestal niet stommer van.

In sommige onderdelen zit Berylliumoxide en dat is geen fijn spul!

maartenbakker

Golden Member

Niet in dit soort onderdelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb twee onderdelen waarvan ik me afvraag wat ze doen. De inwendige constructie toont overeenkomsten: er zitten twee ronde schijfjes in die ingeklemd zitten tussen contacten. Ik weet van beide onderdelen niet meer waar ze in hebben gezeten.

============================================================================
Onderdeel 1:

Opschrift:

code:


2322
622
98017

De belettering is in reliëf, ik heb er een beetje zwarte inkt opgesmeerd in de hoop dat de tekst op de foto leesbaar zou worden.
=========================================================================
Onderdeel 2:

Bij het openen van de behuizing is een van de schijfjes gebroken.

Opschrift:

code:


T209
9751

=========================================================================

Beide onderdelen hebben drie pootjes.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 26 februari 2022 22:43:17 (32%)

Kruimel

Golden Member

Lijkt een beetje op NTC of PTC materiaal, dat ziet er ook ongeveer zo uit. Heb je elektrische karakteristieken gemeten?

Lijkt op dit (in dit geval PTC materiaal):

Bron: Inside a cheap eBay motor-start module

Het tweede blokje wordt er niet mee verklaard alleen.

@hieronder: Ja ik zag het zo ongeveer op het moment dat je postte, en ik had deze link toevallig deze week nog opgezocht voor een ander topic: Af en toe defecte inventum koelkast. 2x toeval. ;)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 27 februari 2022 10:45:03 (28%)

Hey Kruimel, dat was snel! Ik heb nog wat toegevoegd aan m'n bericht, ik had perongeluk gepost voordat ik klaar was. Om je vraag te beantwoorden: Nee, ik heb nog niet gemeten. Opvallend is dat beide blokjes twee schijfjes/blokjes hebben.

//edit
Er lijkt inderdaad wat thermisch effect in te zitten, maar het lukte me even niet om goed contact te maken tussen m'n multimeter en het component. Enfin, ik weet nu wat het is, bedankt!

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 8 maart 2022 21:21:04 (29%)

RAAF12

Golden Member

Yep die dingen zitten in een KTV om de beeldbuis te demagnetiseren. Ze zijn er in diverse soorten.

Opvallend is dat beide blokjes twee schijfjes/blokjes hebben.

De crux is dat ze thermisch met elkaar zijn gekoppeld. Rond de beeldbuis zit een spoel in serie met een van de PTC's. Zet er 230V op dan loopt er een hoge stroom.
PTC warmt op en de stroom loopt terug. Vervolgens zorgt de andere PTC ervoor dat door de koppeling de serie PTC warm blijft. Het kleine stroompje dat dan nog door de spoel loopt is niet groot genoeg om kleur onzuiverdheid te geven door de geringe magnetisatie van het schaduwmasker in de beeldbuis.
edit:

Sine

Moderator

Dat is in de regel een NTC / PTC combo.

NTC voor het inschakelen van de voeding, PTC voor het demagnetiseren.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 februari 2022 23:09:00 schreef Sine:
Dat is in de regel een NTC / PTC combo.

NTC voor het inschakelen van de voeding, PTC voor het demagnetiseren.

Die zijn zeldzaam, of in elk geval duurder. PTC/NTC combi's zijn voor zover ik ze ken alleen de types 98012, 96012, 96212, 96312, PTC2 en PTC12. Was een typisch Philipsdingetje uit de jaren '80 (PTC2 en PTC12 zijn aftermarket vervangers, de originele gingen bij Philips / VishayBC relatief vroeg uit productie).

Dit zijn beide dual PTC's zoals RAAF12 meldt, inderdaad voor degaussing. Philips 98017, vervanger 96017. T209 is een Aziatisch type.

@RAAF12: wat is die groene voor een type? Die ken ik niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op de bovenkant staat T323. Ik weer niet meer waaruit die kwam. Misschien een Engelse Ferguson KTV.
edit: zie hem ook op de Spaanse Ebay staan 'THERMISTOR PTC T323'

Arco

Special Member

Heb er ook nog twee liggen:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Hier nog zoiets:

Kwam geloof ik, uit een monitor....

Kan ik dus gewoon weggooien ?? Liefhebbers?.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Van de week een klein voedingsprintje gekregen met defect IC. Afkomstig uit een portable radio. Merk print is STpower-AMP0910. Al even op het grote www gezocht maar daar was een suggestie van een Viper-22a. Dat IC is anders nl daar zitten de poten 5 t/m 8 aan de uitgang dat dat is bij dit IC alleen poot 5 en 6 en die waren eruit geploft. Ook 2 weerstanden waren een beduidend hogere waarde geworden. De andere componenten zoals de betreffende elco's zijn nog oké. Nu de vraag welk IC is dit. Iemand een idee. Even snel een klein stukje schema gemaakt ter verduideling

Defect IC.pdf

Arco

Special Member

Op de foto is 5/6 ontploft, niet 7/8...
Kun je de weggeplofte stukjes niet meer terugvinden in het apparaat?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, je hebt gelijk. Het is 5 en 6. Ik had ook al gevraagd of het stukje nog te vinden was maar helaas.

Arco

Special Member

Zou een Viper06 kunnen zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had de hele Viper serie al zo'n beetje bekeken maar dat zijn bijna allemaal DIP-7 behuizing. Het ontplofte exemplaar is DIP-8.

Sine

Moderator

Ben ik een prutser als ik er in dit geval gewoon een andere voeding in zou lepelen?

Arco

Special Member

Weet je zeker dat 'ie 8 pootjes heeft (had)? Is op de foto niet meer te zien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Zie je wel soms ja... (ik gebruik soms ook wel een DIP8 als ik te lui ben om een DIP7 op te zoeken... ;) )
Het maakt tenslotte weinig uit...

Merk is trouwens geen STPower, maar HCDY: http://www.gzhcdy.com/?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=zh-CN&_x_tr_tl=…

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 5 maart 2022 02:31:03 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 5 maart 2022 01:46:39 schreef Arco:
Weet je zeker dat 'ie 8 pootjes heeft (had)? Is op de foto niet meer te zien.

Alle 8 de pootjes hebben er wel een printspoortje aan zitten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten