Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

pa3gws

Golden Member

Zo moeilijk is dat toch niet de nieuwe strip getest met de bijbehorende adapter alvorens het in de bus te monteren.
En na het inbouwen ontdekken dat de nieuwe strip 24V is. ;)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ah: er zat bij de ledstrip een bijbehorende (dus andere) adapter. Ik dacht dat je die op een eigen adapter getest had van 12V.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hij heeft het zeer zorgvuldig geschreven. Net dat woordje "bijgeleverde" voor "adapter" weggelaten zodat je het initieel verkeerd kan begrijpen.... Ik vind het meesterlijk gebracht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik ben niet echt bekend met arduino en andere micro controllers.
Maar even zitten stoeien met een arduino nano en maar niet begrijpen waarom het knipperen van de led niet goed werkte.
Wat blijkt het was een knipperled. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

Vandaag een paar afgekeurde printen zitten "recyclen" en het viel me op dat er een paar LED's blijkbaar in sluiting waren gevallen want de voorschakelweerstand (470 Ohm) was opgerookt.
In eerste instantie viel het kwartje niet zo maar later realiseerde ik me dat de LED parallel staat aan de spoel van een 24V relais. Dat is dus 47mA door de LED.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Zondag even een probleem in de tuin verlichting opgelost....

Dacht ik.

Heb tegen het huis een verdeeldoos hangen met hierin 2x coax, 2x eth, 1 x 3F, 3x230 + 2 schakeldraad voor verlichting.

Die 3x zit gewoon op 1F, maar ik heb 1 tak naar garage + buitenlamp die daar hangte, 1 tak naar het konijnenhok waar een wcd hangt en 1 tak naar het gazon waar ik ook verlichting en een wcd heb (voor de motormaaier :+ )

Maar de zekering tripte.
Dus even de verdeeldoos open en alles los.
Omdat de aansluiting bij gazon wel verdacht was die ook even open gemaakt (paaltje was ooit gebroken) en spul lag in het gras nu..

Dan Meggeren:
1 waarde 350 M
1 waarde 7 M
1 waarde 0.2 M...

Dus even bij de wcd bij gazon gemeten: die was ook 7 M..
Dus 1 tak gevonden...
De garage heb ik bijna helemaal afgekoppeld binnen, dus die zal wel hoog impedant zijn

Toen werd ik even afgeleid en lag alles open....

En 5 minuten later begon het te regenen |:( |:(

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zie ik een set Grundig basbox + "kugelspeakers" (satelliet speakers )uit de jaren 60 bij een buur klaar staan voor het containerpark..
O, mag dat weg? Ja, gaf al jaren problemen en twee keer de versterker erop stuk en staat nu al tien jaar in de weg.

Weet, ben al lang op zoek naar bijpassende speaker set voor de SV50 versterker uit 1963, dus die gaan we toch even checken . hopelijk zitten de speakerspoelen niet opgestookt.

bij testen blijkt een kant zeer wispelturig...

met veel moeite de basbox opengekregen, na 63 jaar wou de kauwgumachtige dichting niet echt meewerken en ziedaar oorzaak van alle ellende..

na 63 jaar assemblage fout gevonden :-) en doet het nu prima !

Thevel

Golden Member

Maakte het snoer ook daadwerkelijk sluiting?
Condensator na 63 jaar nog goed?

het snoer maakte sluiting als het er zin in had. (vanaf een bepaalde spanning) . Ik had, vele jaren geleden die buurman zijn versterker al eens hersteld zonder te weten dat dit er aan hing...

voor eerste test hing ik ze aan de generator en bij een bepaalde spanning ging het fout..gekraak en floep, een kant weg. (Ik zou niet durven op de SV50, die zit met GE torren van het eerste uur in is DC gekoppeld, en die heb ik liever niet stuk ).

De baskast heeft woofer voor zowel links / rechts. zelfs zonder de kortsluiting zat er een groot verschil in bas tussen links rechts.. ik dacht toch een spreekspoel verbrandt.. maar nee, een condensator zat een soldering onderbroken, ondanks het feit dat ze er perfect uitzag (de soldering). ding en soldering krijgt natuurlijk alle bastrilling op zijn dak...
jouw vraag:
condensatoren toch gemeten, alvorens het geheel weer dicht te gooien. zijn 100µF volgens opdruk, spoel van LPF is 1,5mH (dat maakt kantelfrequentie iets van een 400Hz).

condensatoren meten nog prima, 105 µF verlieshoek, tghpi is rond 0,1.
ze mogen blijven zitten.

speakers zitten onder het dempend materiaal (vergeten foto van te nemen) zijn merkwaardig naar huidige norm. magneet is bijna even groot als de conus..
BTW, het baskastje (heden ten dage spreekt men van subwoofer..) is niet groot maar toch gemeen zwaar. (15kg)

High met Henk

Special Member

Achter je snoer van je soldeerbout blijven hangen en hele spulletje van tafel trekken

Heb als het goed is via MP al een defecte donor gevonden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Klassiekertje :+
Ook eentje in die categorie is de soldeerbout op proberen te vangen in reflex als je hem van je tafel laat vallen 8)7
Zeker als hij aanstaat |:(

Op 22 maart 2022 16:04:21 schreef High met Henk:
Achter je snoer van je soldeerbout blijven hangen en hele spulletje van tafel trekken
[bijlage]
Heb als het goed is via MP al een defecte donor gevonden...

Had bijna in 2 topics tegelijk kunnen staan.
Gelukkig geen brandwonden zo te zien. _/-\o_

bjokal

Golden Member

was zo te zien niet het eerste ongelukje ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
High met Henk

Special Member

Nou, jij hebt het gave exemplaar, mijne kwam zo uit Duitsland (Bjokal en ik hebben hem tegelijkertijd gekocht)

Tape zat er niet, maar front zat soms beetje los/stond open na verplaatsen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

lijkt een wsd50, die behuizing is idd nogal brak. de wsd150 heeft een alu bodem wat een stuk scheelt. moet ook wel met die bloktrafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Hij ziet er weer piekfijn uit; kocht voor heel weinig geld een defect station erbij.. maar behuizing was prima van die: zal zo foto's maken.

Edit:

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 26 maart 2022 16:15:46 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat Sparky een tijd terug vroeg:

Een koffiezetter waarin elke functie door een aparte microprocessor wordt uitgevoerd die de ontwikkelaars van application notes hebben gehaald. En veel processoren...

Wacht even, dat klinkt als een dramatisch project waar ik ook even bij betrokken ben geweest (met exact hetzelfde commentaar); was het een Italiaans ontwerp?

De pomp wel. Maar het bedrijf zelf in Zwitserland. Ik heb niet zelf aan dat design gewerkt maar zag het voorbij komen op het bedrijf waar ik al vaker projecten heb gedaan.

Ik heb wel aan een Amerikaanse koffiezetter gewerkt, ook een met microprocessoren. Designfout opgespoord. Men vond een netfilter niet nodig. En snubbers? Waarom zou je...

Thevel

Golden Member

Op 26 maart 2022 07:30:46 schreef High met Henk:
Hij ziet er weer piekfijn uit; kocht voor heel weinig geld een defect station erbij..

Een paar jaar geleden kreeg ik van een buurman zo'n soldeerstation.
Het rode displayvenster ontbrak en de bout werd soms niet warm al je het station aan zette.
Het probleem was snel gevonden, één van de temperatuurtoetsen bleef soms contact maken waardoor het station niet goed opstartte.
Tactile switch vervangen, een displayvenster ingelijmd en het station was weer als nieuw.
Ik heb hem weggegeven aan een goede vriend die soms ook aan het hobbyen is.

Sine

Moderator

Op 22 maart 2022 16:09:53 schreef brains:
Klassiekertje :+
Ook eentje in die categorie is de soldeerbout op proberen te vangen in reflex als je hem van je tafel laat vallen 8)7
Zeker als hij aanstaat |:(

Zo kwam ik ook aan mijn WSD81, een doosje losse onderdelen van Ebay.

Een boutje vangen leer je heel snel af, dat doe je 1x
Het zelfde met vangen van messen enzo ... erg slecht plan.

Op 26 maart 2022 16:56:26 schreef Sine:
[...]
Het zelfde met vangen van messen enzo ... erg slecht plan.

Voor een klant een apparaat aan het omvouwen met een afbreekmesje in mijn hand.

Druppel zweet liep langs mijn wang en ik veegde het eraf. Met de hand met het mes erin... Niet diep, wel veel bloed, inclusief op de mooie witte muur.

Het aangepaste ding (onderdeel van een intercominstallatie die reageerde op geluid) nooit correct werkend gekregen: het schakelen van het relais triggerde de geluidsssensor. Is wel anders opgelost maar details daarvan staan me niet meer bij.

Op 27 maart 2022 22:54:13 schreef r-p:
.. Niet diep, wel veel bloed, inclusief op de mooie witte muur.

Verkeerde topic. Hoort thuis in 'Wounded in Action'

pa3gws

Golden Member

Je gezicht afvegen met een mes in de hand mag natuurlijk ook wel als dom worden gezien. ;-) >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

ik was met zilverdraad aan het monteren, vroeg me af waarom de soldeer niet smolt..,had ik het zilverdraad ipv soldeer... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..